Miksi monet naiset haluavat ylikalustaa ja ylisisustaa
Ihan ensimmäisenä disclaimer : Kaikki naiset eivät ole tälläisiä, kukaan ei ole väittämässä että ovat ja mielipide perustuu ainoastaan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Eli olen nyt yhä useammin törmännyt tälläiseen tavara ja huonekalupaljouteen ja yrittänyt miettiä mistä se johtuu. Koti voi olla muuten ihan siisti, mutta tavaraa, huonekalua on niin paljon että niitä joutuu jopa väistelemään. Kippoa, kuppia, ties mitä hilavitkutinta, kaapit ja hyllyt pullollaan. Ahtaassa paikoissa 3 erillistä tuolia johon on myös ängetty sohva, ehkä joku hyllykkö tai kukkateline.
Asunnosta tulee ahdas ja kaaosmainen tunnelma, tavallaan katoaa se kodin tarkoitus jossa pitäisi myös mielen rauhoittua. Ja toinen disclaimer, kukaan ei ole myöskään väittämässä että miehet ovat jotain täydellisiä satuolentoja joiden asunto on moitteeton, joten olisi mukava jos ihmiset vastaisivat itse kysymykseen eikä rupeaisi riitelemään asian vierestä.
Kommentit (124)
Nainen sisustaa miehen ulos-ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kysy niiltä naisilta.
Et ilmeisesti oikein ymmärrä mikä on keskustelufoorumien tarkoitus, tässähän nimenomaan kysytään niiltä naisilta. Sehän on tämän koko avauksen tarkoitus.
Liian ahdas asunto? Kasarilla oli suosittua tupata koti täyteen kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti oikein ymmärrä mikä on keskustelufoorumien tarkoitus, tässähän nimenomaan kysytään niiltä naisilta. Sehän on tämän koko avauksen tarkoitus.
Okei, toivottavasti saat vastauksen täällä niiltä naisilta jotka tekee niin. Eikä muilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut ylisisustusta tai kalustusta. Ehkä korkeintaan teinivaiheessa kalusteiden siirtoa ja paikan etsintää. Jos ei ole sisustusta, niin ehkä sitä sitten haluaa jo etsiä, keski-iässä viimeistään.
Miksi sitten vastasit? Ap. haluaa vastauksen naiselta joka ylikalustaa ja ylisisustaa.
Jotkut naiset tykkää sisustaa? Älä hengaa muodista kiinnostuneiden naisten kanssa.
Hyvä juttu aiheesta :
Inka Tiippanalla oli usein levoton olo. Sitten hän löysi minimalismin ja ymmärsi, että vähäinen tavaramäärä helpottaa myös ahdistusta.
No jospa nuo naiset tykkäävät tuollaisesta sisustuksesta.
hyvä markkinointi on saanut ne kouriinsa. Vaikea päästä shoppailuaddiktiosta eroon. Naiset vielä enemmän rakastaa kauniita/nättejä asioita joten vielä houkuttelevampaa. Lisäksi jos on tylsä/mielenkiinnoton elämä voi helposti ajautua shoppailuaddiktiksi.
Olen nainen, tämä on nyt ihan oma veikkaus voisiko olla ns. pesänrakennustarve. Samaten jos on mitään hamstraustaipumusta niin se saattaa kohdistua myös kodinsisustukseen, astioihin jne.
Moni myös keräilee ja harrastaa asioita nimenomaan kotona jolloin kertyy vaikka muumimukeja, huonekasveja, leipomavälineitä/muita keittiötarvikkeita, askartelu/käsityötarvikkeita...
Ja yleisesti ottaen ihmisillä nyt tuntuu vaan olevan loputtomasti rahaa kaikkeen turhaan, tämä koskee molempia sukupuolia.
Olen minimalisti. Anoppi osti paikat täyteen krääsää, mutta myös kauniita esineitä. Nyt kun on ex, lahjoittelen pikku hiljaa pois. Mutta arvelen hänen kohdallaan, että kyse on siitä että halusi osallistua meidän elämään (ihan hyvällä siis), ja omat nurkat oli jo ostettu täyteen.
Meille naisille myydään mediassa aika paljon tuota sisustusteemaa, ja jotkut ei sitä voi vastustaa. Perinteisestihän nainen vastaa pesäkolon viihtyisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, toivottavasti saat vastauksen täällä niiltä naisilta jotka tekee niin. Eikä muilta ihmisiltä.
Tämä on keskustelufoorumi, täällä keskustellaan. Ihmetyttää kaltaisesi ihmiset jotka ovat jatkuvasti yrittämässä lopettaa toisten keskustelun. Jokainen ihminen jolla on kengännumeroa isompi ÄO ymmärtää, että mitään täydellisiä vastauksia tai keskusteluja ei tule yleisillä foorumeilla. Jos joku aihe menee niin kovasti tunteisiin, että pitää aukoa päätä tai tiuskia, niin voi mennä poisikin ja jättää muut keskustelemaan.
seinät saisivat mielelään olla ihan täynnä ja lattiakin. Se tuo kodikkaan olon.
Meillä sisustus tuli helposti, sama maku, uusasiallinen tyyli.
Uskon että sen takia koska naiset rakastaa kauniita/nättejä asioita. Tai ainakin suurin osa. Itsekin tykkään, mutta asun yksiössä niin en tänne voi kerryttää tavaraa. Ja vanhemmiten olen ymmärtänyt, miten turhaa ylimäärinen tavara on. Mutta kyllä minä sen ymmärrän, miten kivaa se on jos lähdetään vaikka tyttöporukalla shoppailemaan. Ja se mielihyvän tunne mikä tulee hetkellisesti siitä tavaran ostamisesta ja omistamisesta.
Mun 30 neliön asuntoa (kerrostalo, vuokra) on sanottu tyhjäksi kun siellä oli "vain" tietskapöytä ja tuoli, pari lipastoa, sänky, nojatuoli, sivupöytä, tietysti verhot, matot, valaisimet ja muut perustilpehöörit. Niin ja tv ja radio kans.
Mutta kai se paljous/vähyys on katsojan silmissä.
Naisystävälläni taas asunto täynnä, tulee mieleen joku kirpparin varasto jota ei pidetä järjestyksessä.
En pidä siitä, mutta jos se on hänelle se hyvä juttu, niin mitäpä minäkään siitä enempää.
Esimerkiksi omaa silmääni ja mielialaani miellyttää paljon enemmän sellainen hyvällä maulla tehty maksimalismi kuin tyylikäskään minimalismi. Lisäksi harrastan kotosalla paljon eri käsitöitä ja kuvataiteita, joihin liittyvää roinaa (ja esim. maalauksia) on jonkun mielestä varmasti liikaa. Tähän päälle vielä esimerkiksi kirjahyllyt, niin varmasti voi vaikutelma olla jollekulle muulle vähän tukala. Itse kuitenkin viihdyn tosi hyvin, mies taas toppuuttelee tavaran määrää koska ei halua asua tungoksessa. Mutta siis tavaramäärä ei välttämättä kerro sisustusharrastuksesta tai kuluttajuudesta sinänsä.
Paljon hyviä vastauksia. Joku tosiaan voi tykätä tuollaisesta tavarapaljoudesta ja kauniit esineet tuovat mielihyvää. Voi olla myös tekemistä tuon kuluttamisjuhlan kanssa, ei välttämättä pystytä hillitsemään itseään ja sitten niitä tavaroita ja huonekalujakin kertyy.
Omat mieltymykset menee siinä mielessä ristiin, että liika tavarapaljous rupeaa luomaan levottomuutta, eikä ahdas asunto tunnu käytännölliseltä, jos jatkuvasti pitää väistää ja varoa.
- Aloittaja
Mulla ei ole ollut ylisisustusta tai kalustusta. Ehkä korkeintaan teinivaiheessa kalusteiden siirtoa ja paikan etsintää. Jos ei ole sisustusta, niin ehkä sitä sitten haluaa jo etsiä, keski-iässä viimeistään.