Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet naiset haluavat ylikalustaa ja ylisisustaa

Vierailija
29.06.2024 |

Ihan ensimmäisenä disclaimer : Kaikki naiset eivät ole tälläisiä, kukaan ei ole väittämässä että ovat ja mielipide perustuu ainoastaan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin. 

Eli olen nyt yhä useammin törmännyt tälläiseen tavara ja huonekalupaljouteen ja yrittänyt miettiä mistä se johtuu. Koti voi olla muuten ihan siisti, mutta tavaraa, huonekalua on niin paljon että niitä joutuu jopa väistelemään. Kippoa, kuppia, ties mitä hilavitkutinta, kaapit ja hyllyt pullollaan. Ahtaassa paikoissa 3 erillistä tuolia johon on myös ängetty sohva, ehkä joku hyllykkö tai kukkateline.

Asunnosta tulee ahdas ja kaaosmainen tunnelma, tavallaan katoaa se kodin tarkoitus jossa pitäisi myös mielen rauhoittua. Ja toinen disclaimer, kukaan ei ole myöskään väittämässä että miehet ovat jotain täydellisiä satuolentoja joiden asunto on moitteeton, joten olisi mukava jos ihmiset vastaisivat itse kysymykseen eikä rupeaisi riitelemään asian vierestä.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiä onko muilla, mutta meillä tämä jako hänen maksimalisminsa/minun minimalismini näkyy muussakin kuin sisustuksessa.

Esim. lompsa hänellä oikeasti pyöreänä kun niin täynnä sekalaisia lappuja - mulla tavallisen litteä.

Joten kun sieltä pitää löytää vaikka kirjastokortti, niin minä avaan lompsan ja otan kortin sieltä - hän taas plaraa ja plaraa kunnes viimein työläästi löytää sen korttinsa.

Sama meininki sitten kaikessa muussakin.

Vierailija
82/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla hyllyä sun muuta säilytystilaa, koska mies keräilee kaikkea ja mitään ei saa heittää pois. Tuoleja pitää olla, jotta koko perhe ja vieraat mahtuvat istumaan jonnekin.

Ja kysympähän vaan, miten ne sadat älppärit, cd:t, kirjat, dvd:t, tietokoneet, näytöt, konsolit yms. muu elektroniikka, joita miehet hilloo, on se ihmeellisempiä kuin ne naisen kukkapurkit tai muutkaan esineet? Mutta ei kyllähän se mies saa täyttää paikat ties millä ja ne on ihan ok, vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on asujansa näköinen. Minulla on ADHD:na "rönsyilevä mieli", niin antaa kodinkin vähän rönsyillä. Ei ole niin vakavaa. 

Vierailija
84/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla hyllyä sun muuta säilytystilaa, koska mies keräilee kaikkea ja mitään ei saa heittää pois. Tuoleja pitää olla, jotta koko perhe ja vieraat mahtuvat istumaan jonnekin.

Ja kysympähän vaan, miten ne sadat älppärit, cd:t, kirjat, dvd:t, tietokoneet, näytöt, konsolit yms. muu elektroniikka, joita miehet hilloo, on se ihmeellisempiä kuin ne naisen kukkapurkit tai muutkaan esineet? Mutta ei kyllähän se mies saa täyttää paikat ties millä ja ne on ihan ok, vai?

Ja kaiken lisäksi elektroniikka on rumaa. Mieluummin minä katselen huonekasveja ja purnukoita kuin piuhoja ja mitä lie komponentteja.

Vierailija
85/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liian tavaran kasaaminen on sama asia tavarasta riippumatta. Uskon silti että ilmiö on naisilla yleisempi.

Vierailija
86/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kipot ja kupit ois mahtuneet ihan keittiön kaappeihin, mutta mihen himihamstraamisen takia piti ostaa kämppä naapurista ja laajentaa neliöitä. Ja meillä se on mies, joka ostelee uusia tuoleja musiikin kuuntelua varten. Entiset jää minun riesaksi sijoittaa jonnekin.

Vierailija
87/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, ja saavat iloa ja rauhaa erilaisista asioista. Itse pidän runsaudesta. Tulisin hulluksi valkoisen minimalistin kotona. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. 

Vierailija
88/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaiken lisäksi elektroniikka on rumaa. Mieluummin minä katselen huonekasveja ja purnukoita kuin piuhoja ja mitä lie komponentteja.

Se piuharöykkiö, vaikka  kuinka olisin laittanut ne nätisti järjestykseen niin sitten, kun mies lisää sinne vaan uhden piuhan, niin kaikki piuhat on taas epämääräisenä solmumöykkiönä. Mä en ymmärrä, muten onnistuu aina sotkemaan ne kaikki yhdeksi isoksi läjäksi.

Vierailija
89/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari v sitten tuttu kauppiaspariskunta alkoi tyhjentää kotiaan. 3 lasta muuttanut pois kotoa, oikeastaan ikinä ei ole mitään heitetty pois.

Tammi-kesäkuu joka kk sain pakettiautollisen tavaraa. Mutta ne oli vaan tyhjennetty kotoa. Piti käydä vaatteet läpi, kenties pestä, korjata, pelit tarkistaa on kaikki osat jne. Joka kuormasta meni paljon roskiin, n 70-80 banaanilaatikollista kirppikselle. Käytännössä puoli vuotta oli olohuone täynnä kasoja ja pinoja. Sain 1-3 krt kk kyydin valmiina olleille ja homma pystyi muuttumaan tosi nopeasti. Kun lopulta vika kirppiskuorma lähti, myin myös asunnon. Yhtenä päivänä olohuoneessa on 100+ laatikkoa ja toisena päivänä huoneessa kaikui.  Näissä projekteissa alkaa ns tavarainho.

Meidän kotona oli eilen miehen lapsen häät. Piti paljon hommaa, mm astioita, koristeita, pöytiä, tuoleja, kankaita. Valtaosa saatiin lainaksi, mutta meillä on varasto, joka käytännössä on täynnä taas kohta. Jollain asteella en tykkää, mutta juhlia tulee lisää lähivuosina.

Ihminen muuttuu elämänsä aikana. Joskus tykkää runsaudesta, toisinaan minimalistista. Enpä ole katunut kiertoon laittamia tavaroita

Vierailija
90/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö. Siis ihan puhtaasti ostaa liian isoja huonekaluja ja liikaa pieniin tiloihin. Siinä ei auta kaupassa mukana olevat mittanauhat eikä tiedot tilan mitoista, jos ei vaan hahmota. Mitä taas tulee kaikkeen pikkukrääsään, niin se on vain jotain itsekontrollin puutetta. Pakko saada kaikki kivalta näyttävä. 

Vierailija
91/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia, ja saavat iloa ja rauhaa erilaisista asioista. Itse pidän runsaudesta. Tulisin hulluksi valkoisen minimalistin kotona. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. 

Outo sanavalinta - miksi minimalistin valkoisuus vaikuttaa asiaan?

Vierailija
92/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriö. Siis ihan puhtaasti ostaa liian isoja huonekaluja ja liikaa pieniin tiloihin. Siinä ei auta kaupassa mukana olevat mittanauhat eikä tiedot tilan mitoista, jos ei vaan hahmota. Mitä taas tulee kaikkeen pikkukrääsään, niin se on vain jotain itsekontrollin puutetta. Pakko saada kaikki kivalta näyttävä. 

Semmoinen että pitää ostaa hieno esine vaikkapa mahtitarjoushinnan takia, mutta sopiiko se muuhun sisustukseen tai edes koko asuntoon on jotenkin ihan toissijainen asia.

Sitten on esim. 9 kattilaa joista tulee ikinä käytettyä ehkä kahta.

Vierailija
93/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten mieli toimii eri tavalla. Minä ahdistun pelkistetyssä ja nautin runsaudesta ja persoonan näkymisestä. Siitä tulee kodikas ja rento tunnelma. Pelkistetty tuntuu liian kliiniseltä ja tyhjältä, ei ainoastaan visuaalisesti vaan myös henkisellä tasolla.

Yhtä lailla se pelkistetty kuvastaa ihmisen persoonaa. 

Vierailija
94/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti joku/jotkut yrittävät tehdä tästäkin miesvihaa siten, että miestyylinen tavaran haaliminen on "huonompaa" j "rumempaa" joten naiset parempia. 

Kuinka alhaalla täytyy olla itsetunto että tuolla tavalla pitää nostaa?

Vierailija
95/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs värejä käyttävän minimalistin? 

Vierailija
96/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestänne miehillä noin yleensäkin satoja tietokoneita jne? 

Vierailija
97/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten mieli toimii eri tavalla. Minä ahdistun pelkistetyssä ja nautin runsaudesta ja persoonan näkymisestä. Siitä tulee kodikas ja rento tunnelma. Pelkistetty tuntuu liian kliiniseltä ja tyhjältä, ei ainoastaan visuaalisesti vaan myös henkisellä tasolla.

Yhtä lailla se pelkistetty kuvastaa ihmisen persoonaa. 

en menis vetämään suoria yhtäläisyysviivoja. Paljotavaraisella voi olla vaikka tavaraa tyrkyttävä sukulainen ja minimalisti voi olla vain köyhä. Eiväto le persoonallisuuksia kumpikaan.

Vierailija
98/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti joku/jotkut yrittävät tehdä tästäkin miesvihaa siten, että miestyylinen tavaran haaliminen on "huonompaa" j "rumempaa" joten naiset parempia. 

Kuinka alhaalla täytyy olla itsetunto että tuolla tavalla pitää nostaa?

Itse ap tekee tästä naisvihaa. Onko miesten hamstraaminen jotenkin sallittavampaa?

Vierailija
99/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä lasketaan, mutta ainakin minulla on laadukkaita perintöhuonekaluja paljon. Sen verran liikaa että on vähän ahdasta, mutta ei niin paljon että olisi ihan pakko myydä. En halua luopua näistä ja elättelen toivetta että joskus asun isommin ja mahtuvat paremmin.

Vierailija
100/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestänne miehillä noin yleensäkin satoja tietokoneita jne? 

Näkisit vaan. Pari mäkkiä isoillä näytöillä, yksi pikkumäkii mun työhuoneen laatikossa lojumassa, kun päivitettiin näihin uudempiin, iso tietokoneen näyttö läppärille ja toinen läppäri ilman näyttöä, ainakin viisi läppäriä varastossa jos vaikka tarvis vieä, ipad, alyvaloille ties mitä harpäkettä, levysoittimia varastossa varmaan 5, kun aina löytyy se parempi, sterolaitteita eri settejä siellä täällä varastossa lukuisia, osa muilla käytössä, kaiuttimia monia pareja, kun niitäkin pitää ostaa aina uudet huippukajarit ja kajarien jalkoja niitä hirvityksiä lojumassa käyttämättöminä pitkin asuntoa...

Meillä on nuorilla toisella 3 näyttöä, toisella 2, mulla 2 isoa näyttöä ja kaikilla vielä pöytäkoneet ja mulla ja työtöllä työläppärit. vanhoja käytöstä poistettuja näyttöjä on varmaan pari kotona ja neljä mökillä.

Niin että kaikki muu on turhaa paitsi elektroniikka, kyllä mä ainakin tarviin monta kattilaa ja paistinpannua ruokaa laittaessani. Toiset loisii etänä kotona ja niille pitää tehdä ruokaa lounaaksi ja illalliseksi. Siinä millään kahdella kattilalla pärjää.