Miksi monet naiset haluavat ylikalustaa ja ylisisustaa
Ihan ensimmäisenä disclaimer : Kaikki naiset eivät ole tälläisiä, kukaan ei ole väittämässä että ovat ja mielipide perustuu ainoastaan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Eli olen nyt yhä useammin törmännyt tälläiseen tavara ja huonekalupaljouteen ja yrittänyt miettiä mistä se johtuu. Koti voi olla muuten ihan siisti, mutta tavaraa, huonekalua on niin paljon että niitä joutuu jopa väistelemään. Kippoa, kuppia, ties mitä hilavitkutinta, kaapit ja hyllyt pullollaan. Ahtaassa paikoissa 3 erillistä tuolia johon on myös ängetty sohva, ehkä joku hyllykkö tai kukkateline.
Asunnosta tulee ahdas ja kaaosmainen tunnelma, tavallaan katoaa se kodin tarkoitus jossa pitäisi myös mielen rauhoittua. Ja toinen disclaimer, kukaan ei ole myöskään väittämässä että miehet ovat jotain täydellisiä satuolentoja joiden asunto on moitteeton, joten olisi mukava jos ihmiset vastaisivat itse kysymykseen eikä rupeaisi riitelemään asian vierestä.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Eikö suurin osa ihmisistä ylikuluta? Ei se ole vain naiset.
Aloituksessa on ihan erillinen disclaimer sinunkaltaisia kommentoijia varten. Koska kommenttisi on niin tyypillinen, kaikesta halutaan vaikka väksin vääntää miehet vs naiset ketju, vaikka nimenomaan on erikseen mainittu että ei kyse ei ole kaikista naisista vaan halutaan pitää keskustelu itse aiheessa.
Kait se joku mielenhäiriö on. Olen vaimolleni sanonut että joko tavarat lähtee tai hän lähtee tavaroidensa kanssa. Kaikki kaapit ja hyllyt täynnä turhaa tavaraa. En voi edes kutsua ystäviäni tai sukulaisiani kylään koska joka puolella on vaatteitani ja tavaroitani. Tuoleilla ja pöydillä. Ei ole paikkaa lipastoissa, ei vaatehuoneessa, ei missään. No, odotan sitä päivää kun hän lähtee tavaroineen. Minä tykkään pitää paikat järjestyksessä ja siistinä.
shoppailu on addiktio myöskin joka tuo mielihyvää vähä nii ku tupakki/suklaa/huumet/kahvi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut ylisisustusta tai kalustusta. Ehkä korkeintaan teinivaiheessa kalusteiden siirtoa ja paikan etsintää. Jos ei ole sisustusta, niin ehkä sitä sitten haluaa jo etsiä, keski-iässä viimeistään.
Niin, mutta silloinhan tässä ei ollut kyse sinusta. Vastaamaan piti rynnätä kuitenkin.
Koska meille naisille opetetaan jo pienestä pitäen että kaikkea tavaraa/vaatetta tulee olla max. 5 kpl. En tiedä mistä tuo johtuu, jotain aivopesua se on.
Minä olisin valmis panemaan kaiken uusiksi jos olisi parisuhde niin että kämppä sopisi myös miehelle (tämä tai joku minne muutettaisin mutta oletan että osa tavaroistani seuraisi kuitenkin mukana). Minullakin on fiilis että tavaraa on liikaa (poislukien harrastuksiin liittyvä + kirjat ja -hylly) mutta sitten kun rupean katsomaan että mitä poistan roskiin ei oikein olekaan mitään. Jonkun ulkopuolisen tarttis arvioida (tai sen miehen) että mistä joutaa päästä eroon. Mulla ei kuitenkaan ole 30 m2 yksiötä tai jotain. Kirjat on aivan kamala riesa ja kirjahyllyn pitää ehdottomasti olla joku suljettu kaapisto. Mulla on avohyllyt mikä ei käy ollenkaan laatuun. Rupesin yhdessä vaiheessa pakkaamaan jo kirjoja päästäkseni kaikesta eroon. Sinne oli menossa 'vanhat' sanakirjatkin mutta sitten tajusin että ei vain voi sillä netin sanakirjat ovat pelkkää puutteellista bullshitiä... eikä niillä saa laadukasta käännöstä tosipaikan tullen. Ihminen tarttee tekemiseensä asioita joita ei voi eristää pois kodin tiloista. Se on vasta sitten kun kaikki tekeminen loppuu ja toinen jalka on todellakin jo haudassa jossain 'vanhainkodissa' jossa ei ole mitään omaa aktiivista elämää vaan heilutetaan jäseniä jonain tuolijumppana ja that is that... Mun äiti kuoli syöpään 90 v ja ihan viimeiseen asti oli kaikessa ihan aktiivinen... Tietsika auki heti aamusta ja lukemaan uutisia sun muuta.
Koska tavara on kaunis ja ihanaa j a sitä on pakko omistaa ja se tekee onnelliseksi! Ei muuta syytä!
Meillä olisi ihan mukavan näköistä, jos mies hävittäisi 50 % tavaroistaan. Meillä on kaikenmaailman pahvilaatikoita nurkat täynnä.
Yleensä nämä ovat niitä, joilla on vielä paljon asuntolainaa jäljellä. Heillä koti ei ole niinkään elämistä varten, vaan sen pitää näyttää kauniilta kuvissa. Kaikki pitää remontoida uusiksi ennen kuin voi muuttaa ja sitä remonttialan varten otetaan vielä lainaa. Sitten on syytä pysyä terveenä ja työkykyisenä, ettei jää asunnottomaksi.
Monien ongelma on ihan siinä, että on liian tilaa vievät huonekalut, liian pieneen tilaan.Tavaroita voi säilöä ja säilyttää fiksusti, siihenkin saa käytännöllisiä ratkaisuja. Joten en ihan purematta niele ajatusta siitä, että kyse on vain elämisestä miksi pitää olla ahtaassa tilassa täynnä ylisuuria mööpeleitä ja tavaraa pursuaa ties mistä yli äyräiden.
Jotain köyhyydestä kumpuavaa turvattomuutta. Joukkoon kuulumista ja sen sellaista
Itsellä ei ole edes sänkyä, ollut varmaan 10 vuoteen. Tämä on ollut jokaiselle miesystävälle ongelma. Ainoa oikea tapa on varmaan se miehen tapa, nainen on hyvä kun on hiljaa ja levittää jalkansa eikä sisustele mitään. Paitsi jos mies ei jaksa, mutta silloin kysyy mieheltä, paitsi jos miestä ärsyttää naisen oma-aloitteisuuden puute
Mutta aika hyvin kyllä kaikki ongelmat poistuivat, kun lakkasi tapailemasta miehiä. Jännä juttu
Vierailija kirjoitti:
Jotain köyhyydestä kumpuavaa turvattomuutta. Joukkoon kuulumista ja sen sellaista
Itsellä ei ole edes sänkyä, ollut varmaan 10 vuoteen. Tämä on ollut jokaiselle miesystävälle ongelma. Ainoa oikea tapa on varmaan se miehen tapa, nainen on hyvä kun on hiljaa ja levittää jalkansa eikä sisustele mitään. Paitsi jos mies ei jaksa, mutta silloin kysyy mieheltä, paitsi jos miestä ärsyttää naisen oma-aloitteisuuden puute
Mutta aika hyvin kyllä kaikki ongelmat poistuivat, kun lakkasi tapailemasta miehiä. Jännä juttu
Jopa oli katkeraa tilitystä, tsemppiä. Mutta hei kiva kun tulit purkautumaan/avautumaan.
koska se on kivaa shoppaillu on kivaa. Jos et nuorena naisena lähde shoppaileen muiden tyttöjen kanssa jäät porukoista ulos. Jos et seuraa somea ja sisusta kotiasi nätisti niin susta ajatellan että olet outo. Mutta jos ei kiinnosta nii sit ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
koska se on kivaa shoppaillu on kivaa. Jos et nuorena naisena lähde shoppaileen muiden tyttöjen kanssa jäät porukoista ulos. Jos et seuraa somea ja sisusta kotiasi nätisti niin susta ajatellan että olet outo. Mutta jos ei kiinnosta nii sit ei kiinnosta.
Minusta on ihan miehenäkin kiva asua hyvin sisustetussa siistissä kodissa. En harrasta shoppailua, en seuraa sometrendejä tai pelkää että en kuulu joukkoon. Oma mieli voi paremmin, kun koti on siisti ja miellyttävän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli katkeraa tilitystä, tsemppiä. Mutta hei kiva kun tulit purkautumaan/avautumaan.
Oliko miehen mielestä väärä sävellaji? Kokeillaanko duuria,
Minä olen extreme minimalisti WOOOOOOO ja rakastan raikasta, tilavaa, avaraa, kevyttä kotiani! En voi sietää hamstraavia hamstereita, varsinkaan NAISIA, koska vain naiset hamstraavat kaikkea niin TURHAA, hamstraisivat edes jotain MIELENKIINTOISTA, siis en kestä! Kyllä on kiva joka päivä pyyhkiä pölyjä ja tiskiallaskin kimaltaa KOKO AJAN. Ei olisi ollenkaan mahdollista jos olisi hamstrannut vaikka 2 lautasta, MINULLA on onneksi vain 1 jokaista mallia ja olen NIIN tyytyväinen! Aina sama kuppi eikä koskaan yhtään kuppia liikaa!
Kun tavaraa kertyy, niin sitten kohta tarvitaan uusi kaappi, lipasto tai muu säilytyshuonekalu niille tavaroille. Jossain kohtaa pitäisi osata karsia ja luopua. Muutossa voi olla niin että kalusteet eivät sovi uuteen kotiin. Meillä oikeasti kaksion olohuone taisi olla tilavampi, mitä sen jälkeisessä kolmiossa ja nykyisessä neliössä. Nykyiseen (neliöön) ei mahdu sekä isoa kulmasohvaa ja suurta kirjahyllyä enää samaan tilaan (vaikka sinne kaksioon ne mahtuivat). Kukkia ei ole ollut enää pitkään, koska niille ei ole paikkaa.
Eikö suurin osa ihmisistä ylikuluta? Ei se ole vain naiset.