Joudutteko tyhmentämään itseänne, kun muut eivät muuten ymmärrä?
Kommentit (44)
Mun asuinympäristössä on paljon sellaista, mitä minä en ymmärrä, ihan kaistapäistä touhua, ovat olevinaan huvittavia, mut en minä tuon takia etten ymmärrä, rupea tyhmempää leikkimään.
Ei se o mun vika, jos joku ei snaijaa millon leikki menee rikollisuuden puolelle, eikä enää olekaan mitään viatonta leikkiä, vaan rikos.
Eikä sekään ole mun ongelma, jos ovat keksivinään omasta mielestään ketterän sanaleikin, vaikka oikeasti se sanaleikki on ihan siis järjetön, niin ei se mun ongelma ole. Leikkikööt, mut saisivat kyllä leikkiä kyllä niin, että leikkivät sitten omilla asioillaan.
Se on kuitenkin niin, että vaikka joku oliskin siinä sivussa niin kuin naureskelemassa näitten hupijutuille, niin oikeasti voi kyllä olla niin, että se tyyppi on samaa mieltä mun kanssa.... Ei vaan kehtaa sanoa, että no, toi nyt ei ole mitenkään fiksu juttu tai järjetöntä puhetta, ei päätä eikä häntää. Ja vaikka sanoiskin, niin se pelleilijä jatkaa kuitenkin, just kun se on niin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Oikeasti fiksu ja asiansa osaava osaa kertoa asian niin että alaan vihkiytymätönkin ymmärtää. kyse ei ole itsensä TYHMENTÄMISESTÄ vaan nimenomaan osaamisesta ja ÄLYKKYYDESTÄ muotoilla sanomansa kuulijakunnan mukaan.
Noh, tämä on kaunis ideaali, mutta totuus on, että esim. Einstein oli aivan surkea opettaja, koska oli liian älykäs oppilailleen.
Vierailija kirjoitti:
Mun asuinympäristössä on paljon sellaista, mitä minä en ymmärrä, ihan kaistapäistä touhua, ovat olevinaan huvittavia, mut en minä tuon takia etten ymmärrä, rupea tyhmempää leikkimään.
Ei se o mun vika, jos joku ei snaijaa millon leikki menee rikollisuuden puolelle, eikä enää olekaan mitään viatonta leikkiä, vaan rikos.
Eikä sekään ole mun ongelma, jos ovat keksivinään omasta mielestään ketterän sanaleikin, vaikka oikeasti se sanaleikki on ihan siis järjetön, niin ei se mun ongelma ole. Leikkikööt, mut saisivat kyllä leikkiä kyllä niin, että leikkivät sitten omilla asioillaan.
Se on kuitenkin niin, että vaikka joku oliskin siinä sivussa niin kuin naureskelemassa näitten hupijutuille, niin oikeasti voi kyllä olla niin, että se tyyppi on samaa mieltä mun kanssa.... Ei vaan kehtaa sanoa, että no, toi nyt ei ole mitenkään fiksu juttu tai järjetöntä puhetta, ei päätä eikä häntää. Ja vaikka sanoiskin, n
Pelleilijä näissä tilanteissa ajattelee, että hänen jutuilleen nauretaan, vaikka totuus on, että pelleilijä itse on se vitsi...
Useimmiten tässä on kysymys siitä, että puhe perustuu oletuksiin, joiden puhuja ei jostain syystä ymmärrä olevan oman päänsä sisäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Oikeasti fiksu ja asiansa osaava osaa kertoa asian niin että alaan vihkiytymätönkin ymmärtää. kyse ei ole itsensä TYHMENTÄMISESTÄ vaan nimenomaan osaamisesta ja ÄLYKKYYDESTÄ muotoilla sanomansa kuulijakunnan mukaan.
Täsmälleen näin! Vaatii taitoa ja hoksottimia, että osaa asettua kuulijan asemaan ja arvioida hänen lähtötasonsa.
Eli tyhmentää itseään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, tämä on kaunis ideaali, mutta totuus on, että esim. Einstein oli aivan surkea opettaja, koska oli liian älykäs oppilailleen.
Mikähän tähän on lähde? Einsteinin sitaatiksi väitetään:
"MAKE EVERYTHING AS SIMPLE AS POSSIBLE, BUT NOT
SIMPLER."
- ALBERT EINSTEIN
Mikä nimenomaan vahvistaa tuota ajatusta, että älykäs ihminen osaa yksinkertaistaa parhaiten.
Ja muualla sanottua:
Clear public speaking is rooted in clear thinking.
Effective presenting is rooted in effective thinking.
Excellence in speech-craft is rooted in excellence in thinking.
Einstein is also known for evangelizing simplicity. It is safe he assume he used this approach while public-speaking, presenting and explaining.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen näin! Vaatii taitoa ja hoksottimia, että osaa asettua kuulijan asemaan ja arvioida hänen lähtötasonsa.
Fiksumpi tajuaisi ettei ole, vaan tajuaisi että eri ihmisillä on osaamista ja tietoa eri alueilta, ja samalla älykkyydellä voi tietää enemmän tai vähemmän jostakin asiasta. Se että tajuat että toinen ei tiedä tästä alasta mitään ei tarkoita että hän olisi tyhmä. Ja samalla kun hän ei tiedä alaa, ei hän myöskään ymmärrä alan termejä. Käyttämällä yleiskieltä ja pidemmin selittäminen käyttämättä termejä ei ole itsensä tyhmentämistä.
Se on osa älykkyyttä ja fiksun ihmisen merkki jos kykenee selittämään asiat niin että muutkin ymmärtävät. Kertoo, että sinä olet sisäistänyt ne asiat etkä vain kerro jotain ulkoa opeteltua mantraa.
m48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi tajuaisi ettei ole, vaan tajuaisi että eri ihmisillä on osaamista ja tietoa eri alueilta, ja samalla älykkyydellä voi tietää enemmän tai vähemmän jostakin asiasta. Se että tajuat että toinen ei tiedä tästä alasta mitään ei tarkoita että hän olisi tyhmä. Ja samalla kun hän ei tiedä alaa, ei hän myöskään ymmärrä al
En tarkoita tilanteita, joissa puhuisin ammattitermeillä tai mistään erityisalasta. Ap
Yritän vaan selittää selvemmin, koska aiemmin en ole sellittänyt tarpeeksi hyvin. Oma vika, kun välillä tulee selitettyä tosi huonosti
Kyllä älykäs ihminen osaa selittää ymmärrettävästi. Ilmeisesti et ole älykäs vaan sulla on huono ilmaisutaito.
Se on tyhmyyttä kun joku kuvittelee paremmin tietävänsä mitä toinen tarkoitti, tulee syytökset oletuksista. Esitetään asia eri tahallaan väärässä valossa ja näytellään loukkaantunutta, aletaan määräillä tai hankitaan toiselle ongelmia, ...etc...
Eräälaista kiusaamista tuokin.
Nämä tän kaltaiset narsistit ovat ongelma.
Ei oikeastaan, näkeehän tuon ilmeestä hyvin nopeasti jos toinen ei ymmärrä ja voi sitten sanoa asian eri tavalla. Sama asia se on silti mitä sanon, eri tavalla ilmaistuna vain. En pidä sitä itseni "tyhmentämisenä". Yleensä viimeistään kolmannella variaatiolla ymmärtävät.
Laki- ja veropuolen konsulttina olen toiminut, niin asiat ei ole aina kovin yksinkertaisia. Lähinnä siksi, ettei nämä asiat monestikkaan ole kovin loogisia, vaan sellaisia "näin on vaan päätetty" ja siten se laki menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos joku lapsi/nuori/vammainen ei ymmärrä, ei tajuu. Saa anteeksi. Jos joku aikuinen on tyhmä ja ei tajuu, kyllä mulla palaa käpy... en jää sitä kouluttamaan vaan sanon jotain rumasti, kun olen aikani jankannut. Eikä se vastapuoli idioottina tietenkään tajua, miksi mulla paloi käpy.
Eli SINÄ et oikeasti osaa....
Siis yliopistokoulutettuna en odota, että joku amis ymmärtää kaiken, mistä puhun. Yleensä ei ymmärrä eikä edes yritä. Jos amis olisi kiinnostunut ymmärtämään enemmän, olisi myös kouluaikana lukenut niitä oppikirjoja yhtä huolellisesti. En koe tarvetta asettaa aivojani amiksen tasolle, kun olen elämässä nähnyt vaivaa siihen, etten ole sen amiksen tasolla, mitä opilliseen sivistykseen tulee. Mulla ei ole tarvetta pärjätä heidän maailmassaan.
Tiesitkö, että elätte samassa maailmassa? Vai oletko marssista?
Vierailija kirjoitti:
Se on osa älykkyyttä ja fiksun ihmisen merkki jos kykenee selittämään asiat niin että muutkin ymmärtävät. Kertoo, että sinä olet sisäistänyt ne asiat etkä vain kerro jotain ulkoa opeteltua mantraa.
m48
Et voi sille silti mitään jos joku käsittää jonkun asian tahallaan väärin tai ei kuuntele.
Selität jotain asiaa ja toisen jaarittelee omia tulkintojaan jostain stereotypiasta, tai tekee oletuksen sinusta kun ei muutenkaan oikein pidä, tai kilpailee tms.
Sivusta-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun on vuoden jankannut sitä kivapuhetta, mikään ei muutu varmasti. Sitten kun jankkaat ja tarpeeksi usein toistat kunnolla kiukkuista vihapuhetta, se normo alkaa pikkuhiljaa herätä ja kiinnostua asiastasi. Näin. Toivottu epäkohta vihdoinkin tajutaan ja muutos sitten tulee ennen pitkää. Olen jo lukuisat kerrat elämässä joutunut huomaamaan, että kivapuhe ei auta ikinä, mutta vihapuhe auttaa aina.
Pehmoiluun, lässyttämiseen ja päivät pääksytysten saman toistaminen on äärimmäisen turhauttavaa, kun joka tapauksessa mikään ei mene perille. Edes jonkinlainen herätevaste saattaa syntyä, kun lopulta sanoa päräyttään asian suoraan ja käskymuodossa. Mulle on kanssa ihan sama jääkö alaleuka väpättämään. Tämä ei ole osaamisasia. Joidenkin kanssa vaan mikään muu kommunikaatiomuoto ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun on vuoden jankannut sitä kivapuhetta, mikään ei muutu varmasti. Sitten kun jankkaat ja tarpeeksi usein toistat kunnolla kiukkuista vihapuhetta, se normo alkaa pikkuhiljaa herätä ja kiinnostua asiastasi. Näin. Toivottu epäkohta vihdoinkin tajutaan ja muutos sitten tulee ennen pitkää. Olen jo lukuisat kerrat elämässä joutunut huomaamaan, että kivapuhe ei auta ikinä, mutta vihapuhe auttaa aina.
Pehmoiluun, lässyttämiseen ja päivät pääksytysten saman toistaminen on äärimmäisen turhauttavaa, kun joka tapauksessa mikään ei mene perille. Edes jonkinlainen
Sinulla on jotenkin vinksahtanut käsitys siitä, että ihmisten pitää olla kanssasi samaa mieltä, ja sinulla on oikeus jankuttaa ja painostaa ihmisiä. Tällä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, vaan jonkinlaisen persoonallisuushäiriön. Anna muiden olla ja ajatella, miten haluavat. Älykäs ihminen kykenee myös ymmärtämään erilaisuutta.
Sinä itse et vaan ole tarpeeksi selkeä selittämään asiat ymmärrettävästä. Ei ole kyse älykkyydestä vaan sinun kommunikointitaidoista.
eli sinä olet juuri näitä besserwissereitä, joiden tärkein missio on oman alhaisen itsetunnon pönkittäminen...