Ystävät ja raha
Meitä on 3 ystävystä, ollaa n. 50 vuotiaita. 2 meistä on vakitöissä ja vakaa talous, yksi on pätkätöissä ja jotenkin raha-asiansa sössinyt. Tehdään yhdessä paljon kaikkea ilmaista tai lähes ilmaista, tavataan toistemme kotona jne.
Mutta sitten aina näin loma-aikaan tää rahaton tippuu kyllä kelkasta, kun hän ei voi osallistua festareille, lähteä kesäteatteriin, saati matkustaa mihinkään. Kerran oltiin piknikillä hänen kanssaan Iskelmänfestarialueen ulkopuolella, mut kyllä tykkään ihan nähdäkin ne esiintyjät. On alkanut tympiä mennä aina sen halvimman tai ilmaisen jutun mukaan, kun itsellä on varaa enempäänkin.
Miten sinä suhtautuisit tuon vähävaraisen näkökulmasta siihen, että ystävät menee keskenään tekemään kaikkea kivaa ja sinä jäät lähes koko kesäksi yksin?
Kommentit (49)
Minä en menisi festareille vaikka ilmatteeksi pääsisi tai joku maksaisi niin kiitos ei. En ymmärrä mikä tuollaisessa ihmismassassa ja kamalassa metelissä notkuminen jotain kiinnostaa. Puolisoonikaan ei kiinnosta.
Ravintolatkaan eivät enää kiinnostaneet 30+, käyden enää 40+ saakka hyvin harvoin enkä enää sen jälkeen ollenkaan. Ne oli nähty.
Suhtaudun niin että harrastakoot muut mitä lystää ja minä sitä mikä minua kiinnostaa.
No maksetaan se kaverikin mukaan joukkoon. Ei nuo festarit nyt niin paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi festareille vaikka ilmatteeksi pääsisi tai joku maksaisi niin kiitos ei. En ymmärrä mikä tuollaisessa ihmismassassa ja kamalassa metelissä notkuminen jotain kiinnostaa. Puolisoonikaan ei kiinnosta.
Ravintolatkaan eivät enää kiinnostaneet 30+, käyden enää 40+ saakka hyvin harvoin enkä enää sen jälkeen ollenkaan. Ne oli nähty.
Suhtaudun niin että harrastakoot muut mitä lystää ja minä sitä mikä minua kiinnostaa.
Allekirjoitan aivan täysin eli olemme täysin samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kompromisseja! Jos oikeasti olisitte ystäviä, niin tekisitte jonkin verran sellaistakin, mihin myös se vähävaraisin pystyy osallistumaan, eikä "jää lähes koko kesäksi yksin".
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa?
jotenkin raha-asiansa sössinyt.
Lopetin lukemisen tähän🥱
Kesäisin tulee tavattua vaan kerran, mutta olen maksanut enemmän. Viiimeksi tarjouduin maksamaan yksin hotellin ja liput, kun pääasia, että kaveri pääsee myös mukaan. Minun kukkarolle tuo ei tehnyt mitään lovea.
Maksakaa ystävän lippu, rahaa se vain on ja jos sitä muilla on niin miksi pihdata?
Oletatteko te nyt jotenkin että asiat on niin huonosti ette edes uskalla ottaa esille esim kesäteatteria?
Mitä ihmettä nämä "maksa kaverin lippu" vastaukset oikein on?
Ajatellaan vaikka minua ja kaveriani, olen yh ja hän perheellinen, ok-talot, autot jne kaikki löytyy. Itselläni vuokra-asunto, ei autoa. Kaveri käyttää paljon alkoholia ja polttaa tupakkaa.
Minä saan säästöön joka kuukausi lähes 500 € jotka laitan matkustamiseen.
Niin nytkö te siis meinaatte että mun täytyy maksaa kaverini matka jos haluan hänestä matkaseuraa kun ei hän saa muuten säästettyä matkarahoja kasaan omalta osaltaan että tulisi joskus mukaan?
In your dreams!
No en ikinä ole vähävaraisena ajatellut, että pitäisi päästä mukaan kaikkiin juttuihin, mitä varakkaammat tutut tekee. Noin muuten, mulla on tullut kerran kaverin kanssa riitaa rahasta ja se toinenkin oli köyhä. Oikeastaan se riita ei rahaa koskenut vaan toisen ihmisen kiittämättömyyttä. Toinen silti luuli, että suutuin rahasta. Tuo rahariita on meillä vieläkin kesken ja toinen on sitä jankannut tosi monta vuotta, vaikka itse oikeastaan unohdin koko jutun jo monta vuotta sitten.
Jollain festareilla tulee käytyä niin harvoin, että maksaisin myös kaverin lipun.
Ihmiset tekevät kaikenlaista ilman, että pääsen heidän seurassaan jonnekin. Ajattelisin kuitenkin, miten mukavaa olisi saada kahdelta ystävältäni )?) joulu- tai synttärilahjaksi lippu johonkin kesätapahtumaan ja ehkä lasi viiniä kaveriksi. Kesäteatterit ovat niin halpoja, yleensä, että jos kavereilla on varaa rampata joka paikkaan kyllä sitä rahaa silloin voisi minullekin sen yhden lipun verran herua.
Ihan ystävänä ilman muuta maksaisin sille taloutensa sössineelle ainakin yhden tapahtuman syömisineen ja juomisineen. En osaisi edes ajatella muuta ratkaisua. Olen aina ollut antelias, niin en edes käsitä miten ei voisi auttaa ystäväänsä.
Suhtautumiseni vaihtelee.
Harrastan pääsääntöisesti kalliita aktiviteetteja niiden ystävieni kanssa joilla on niihin varaa ja köyhempien kanssa sitten edullisia/ilmaisia.
Yksi lapsuudesta saakka sydänystävä on poikkeus. Hän vaihtoi alaa ja on nyt opiskelija, joten tulot ovat tietenkin pienet ja välillä tekee tiukkaa. Kun nähdään niin yleensä tarjoan ruuat, juomat ja aktiviteetit. Tiedän, että hän ei pidä tarjoamistani itsestäänselvyytenä, mutta haluan vähän helpottaa opiskelevan arkea.
Pariin entiseen ystävään välit ovat katkenneet koska he mielsivät minut (keskituloisen) "rikkaaksi" ja olivat koko ajan häikäilemättä pummaamassa rahaa. Lainasivat usein, eivät maksaneet kuin murto-osia takaisin ja perustelivat että "Ei kait sulle ole kiire maksaa, kun sulla sitä rahaa riittää". He myös avoimesti halveksivat keskiluokkaisuuttani ja puhuivat selän takana pahaa. Jos en suostunut lainaamaan/tarjoamaan niin olin "ylimielinen kermaperse joka luulee olevansa parempi kuin muut".
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa ystävän lippu, rahaa se vain on ja jos sitä muilla on niin miksi pihdata?
Tämä on hyvä idea, jos se ystävälle sopii. Kaikki eivät halua ottaa vastaan "almuja".
Toisaalta ei teillä mitään velvollisuutta häntä kohtaan ole. voitte jatkaa kuten ilmeisesti tähänkin asti ja käydä kahden riennoissa. Entä kesämökki? Riippuu missä asutte, mutta Tallinnan päiväristeilyt eivät paljon maksa. Autokyydillä ensin Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletatteko te nyt jotenkin että asiat on niin huonosti ette edes uskalla ottaa esille esim kesäteatteria?
Onko tässä nyt tosiaan säälitty sitä ystävää ettei asiasta olla edes keskusteltu? Ja nyt tunnustelet miltä köyhistä tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät kaikenlaista ilman, että pääsen heidän seurassaan jonnekin. Ajattelisin kuitenkin, miten mukavaa olisi saada kahdelta ystävältäni )?) joulu- tai synttärilahjaksi lippu johonkin kesätapahtumaan ja ehkä lasi viiniä kaveriksi. Kesäteatterit ovat niin halpoja, yleensä, että jos kavereilla on varaa rampata joka paikkaan kyllä sitä rahaa silloin voisi minullekin sen yhden lipun verran herua.
Ihan ystävänä ilman muuta maksaisin sille taloutensa sössineelle ainakin yhden tapahtuman syömisineen ja juomisineen. En osaisi edes ajatella muuta ratkaisua. Olen aina ollut antelias, niin en edes käsitä miten ei voisi auttaa ystäväänsä.
Ikinä en ole toivonut enkä odottanut ystäviltä lahjoja. Se ystävyys on riittänyt. Vähävaraisena olisin toivonut, että vähävaraiset kaverit on valmiita maksamaan itselleen lippuja kulttuuritapahtumiin tai kahvilaan. Muka ei ole rahaa, mutta sitten kuitenkin on rahaa mennä baariin.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan vaikka minua ja kaveriani, olen yh ja hän perheellinen, ok-talot, autot jne kaikki löytyy. Itselläni vuokra-asunto, ei autoa. Kaveri käyttää paljon alkoholia ja polttaa tupakkaa.
Niin nytkö te siis meinaatte että mun täytyy maksaa kaverini matka jos haluan hänestä matkaseuraa kun ei hän saa muuten säästettyä matkarahoja kasaan omalta osaltaan että tulisi joskus mukaan?
In your dreams!
No tuossa tapauksessa en ehkä itsekään tarjoaisi mutta en saanut aloituksesta tuollaista kuvaa, raha-asiat voi olla pielessä monesta syystä. Mutta jos se ystäväjoukko on tärkeä ja haluaa kokea yhdessä asioita niin mitä joku pääsylippu on varakkaamman kukkarossa? Vai onko raha tärkeämpi? Jos mulla olisi varaa maksaisin mielelläni jos tietäisin että todellinen ystävä on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
In your dreams!
No miksi helvetissä sun pitäisi maksaa hänelle, kun hänelle ei selvästi ole mitään rahaongelmia ja on myös puoliso hoitamassa taloutta? Et kai sinä nyt kerro hänelle, että sulla jää säästään 500 euroa kuukaudessa? Oletko joku vatun idiootti?
Vierailija kirjoitti:
In your dreams!
Nyt ei kysytty sitä pitääkö maksaa jonkun hyvävaraisemman ystävän liput ja matkat. Voit ajatella ihan rauhassa omalla järjelläsi, yh-huoltajana, ettet tietenkään kustanna sellaisen ystävän kesämenoja. Ajattele jotakin, jolla ei oikeasti ole rahaa ja joka on sinua selkeästi köyhempi. Tarjoaisitko kupin kahvia vai periaatteesta juot sen kahvin yksin hänen nähtensä?
Kompromisseja! Jos oikeasti olisitte ystäviä, niin tekisitte jonkin verran sellaistakin, mihin myös se vähävaraisin pystyy osallistumaan, eikä "jää lähes koko kesäksi yksin".