Ystävät ja raha
Meitä on 3 ystävystä, ollaa n. 50 vuotiaita. 2 meistä on vakitöissä ja vakaa talous, yksi on pätkätöissä ja jotenkin raha-asiansa sössinyt. Tehdään yhdessä paljon kaikkea ilmaista tai lähes ilmaista, tavataan toistemme kotona jne.
Mutta sitten aina näin loma-aikaan tää rahaton tippuu kyllä kelkasta, kun hän ei voi osallistua festareille, lähteä kesäteatteriin, saati matkustaa mihinkään. Kerran oltiin piknikillä hänen kanssaan Iskelmänfestarialueen ulkopuolella, mut kyllä tykkään ihan nähdäkin ne esiintyjät. On alkanut tympiä mennä aina sen halvimman tai ilmaisen jutun mukaan, kun itsellä on varaa enempäänkin.
Miten sinä suhtautuisit tuon vähävaraisen näkökulmasta siihen, että ystävät menee keskenään tekemään kaikkea kivaa ja sinä jäät lähes koko kesäksi yksin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
No, miksi ette maksa hänelle lippua?
No kun eivät ole mitään tosi ystäviä. Itse olen kustantanut kerralla tonnin ja vielä muutakin sen lisäksi ystäväni puolesta, jolla ei ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Iskelmään päivän lippu 115e, aika kallis kaverilahja..
Kiva tietää että sun kaverit ei oo satasen arvosia😳
Ihmiset hinnoittelee kaiken. Jo Jeesus hinnoiteltiin aikanaan 40 hopearahan arvoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi festareille vaikka ilmatteeksi pääsisi tai joku maksaisi niin kiitos ei. En ymmärrä mikä tuollaisessa ihmismassassa ja kamalassa metelissä notkuminen jotain kiinnostaa. Puolisoonikaan ei kiinnosta.
Ravintolatkaan eivät enää kiinnostaneet 30+, käyden enää 40+ saakka hyvin harvoin enkä enää sen jälkeen ollenkaan. Ne oli nähty.
Suhtaudun niin että harrastakoot muut mitä lystää ja minä sitä mikä minua kiinnostaa.
No jos sinua ei kiinnosta eikä puolisoosikaan, niin monia kuitenkin kiinnostaa ja saa kiinnostaakin. Festareitakin on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Iskelmään päivän lippu 115e, aika kallis kaverilahja..
No ei ole. Tuon voisi hyvin antaa yllätyslahjana.
Vaikeita tilanteita. Ei ole todennäköisesti tuon kolmannenkaan helppoa vastaanottaa lippua, parempi olisi jos sen pystyisi jonain kimppasynttärilahjana antamaan.
Muuten suosittelen kompromissia. Toki teillä on oikeus mennä ja tehdä, mutta tehkää sitten myös jotain pientä kivaa tämän kolmannenkin kanssa.
Voitte tehdä ilmaisjuttuja kolmestaan ja niitä kalliimpia juttuja kahdestaan. Ja niin kuin joku ehdotti, voitte synttäri- tai joululahjaksi antaa lipun jonnekin minne menette sitten yhdessä.
Minusta on todella outoa ettei vielä 50v:na voi muka mennä kaksin jonnekin kolmen kaverin porukasta, itse käsittelin jo teininä moiset tunteet ja hyväksyin, ettei kaikkialle aina pääse kolmisin. Kyse ei ollut rahasta vaan harrastuksesta, joka esti välillä huvittelut joihin muut pääsi.
Rahat ja ystävyys pitää pitää erillään, pian käy niin että tarjoatte köyhälle kaverille säännöllisesti ja lopulta teitä alkaa harmittamaan tämä käytäntö. Sitten tulee konflikti kun käytäntö loppuu.
Mä oon meidän kaveriporukan köyhin. Kipeetähän se tekee kun muut hurvittelee, lomailee ja törsää. Minä nielen kyyneleet ja esitän reipasta ja kuuntelen heidän lomamuistot feikkihymy kasvoilla. Kyynelten annan tulla kun olen yksin. Ensi kesänä lähtevät Portugaliin 2 viikoksi. Lupasivat kortin lähettää. Vi** u jee.
Maksakaa nyt herranjestas kaverille lippu kans tai tehkää sit jotain sellaista johon kaverikin pääsee mukaan. Mitäs kavereita ne sellaiset on jotka ottaa mukaan vaan sen takia, että voi lällätellä "hahaa etpäs päässykkään"🙄