Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät ja raha

Vierailija
29.06.2024 |

Meitä on 3 ystävystä, ollaa n. 50 vuotiaita. 2 meistä on vakitöissä ja vakaa talous, yksi on pätkätöissä ja jotenkin raha-asiansa sössinyt. Tehdään yhdessä paljon kaikkea ilmaista tai lähes ilmaista, tavataan toistemme kotona jne.

Mutta sitten aina näin loma-aikaan tää rahaton tippuu kyllä kelkasta, kun hän ei voi osallistua festareille, lähteä kesäteatteriin, saati matkustaa mihinkään. Kerran oltiin piknikillä hänen kanssaan Iskelmänfestarialueen ulkopuolella, mut kyllä tykkään ihan nähdäkin ne esiintyjät. On alkanut tympiä mennä aina sen halvimman tai ilmaisen jutun mukaan, kun itsellä on varaa enempäänkin. 

Miten sinä suhtautuisit tuon vähävaraisen näkökulmasta siihen, että ystävät menee keskenään tekemään kaikkea kivaa ja sinä jäät lähes koko kesäksi yksin?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nämä "maksa kaverin lippu" vastaukset oikein on?

Ajatellaan vaikka minua ja kaveriani, olen yh ja hän perheellinen, ok-talot, autot jne kaikki löytyy. Itselläni vuokra-asunto, ei autoa. Kaveri käyttää paljon alkoholia ja polttaa tupakkaa.

Minä saan säästöön joka kuukausi lähes 500 € jotka laitan matkustamiseen. 

Niin nytkö te siis meinaatte että mun täytyy maksaa kaverini matka jos haluan hänestä matkaseuraa kun ei hän saa muuten säästettyä matkarahoja kasaan omalta osaltaan että tulisi joskus mukaan?

In your dreams!

No miksi helvetissä sun pitäisi maksaa hänelle, kun hänelle ei selvästi ole mitään rahaongelmia ja on myös puoliso hoitamassa taloutta? Et kai sinä nyt kerro hänelle, että sulla jää säästään 500 euroa kuukaudessa?  Oletko joku vatun idiootti? 

No tottahan hän matkoistani tietää vaikken niitä nenän edessä hierokaan.

Vierailija
22/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut pienipalkkaisen ystäväni konserttiliput. Oli mukavaa, kun yhdesä käytiin konsertissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Frendien jakso aiheesta.

Next!

Vierailija
24/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan vaikka minua ja kaveriani, olen yh ja hän perheellinen, ok-talot, autot jne kaikki löytyy. Itselläni vuokra-asunto, ei autoa. Kaveri käyttää paljon alkoholia ja polttaa tupakkaa.

Niin nytkö te siis meinaatte että mun täytyy maksaa kaverini matka jos haluan hänestä matkaseuraa kun ei hän saa muuten säästettyä matkarahoja kasaan omalta osaltaan että tulisi joskus mukaan?

In your dreams!

Nyt ei kysytty sitä pitääkö maksaa jonkun hyvävaraisemman  ystävän liput ja matkat. Voit ajatella ihan rauhassa omalla järjelläsi, yh-huoltajana, ettet tietenkään kustanna sellaisen ystävän kesämenoja. Ajattele jotakin, jolla ei oikeasti ole rahaa ja joka on sinua selkeästi

Ei mullakaan kauaa säästyisi tuo 500/kk jos rupeaisin kahvikuppeja tarjoamaan sinne tänne.

Vierailija
25/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

In your dreams!

No miksi helvetissä sun pitäisi maksaa hänelle, kun hänelle ei selvästi ole mitään rahaongelmia ja on myös puoliso hoitamassa taloutta? Et kai sinä nyt kerro hänelle, että sulla jää säästään 500 euroa kuukaudessa?  Oletko joku vatun idio

No miksi edes ajattelisit, että sun pitäisi maksaa hänen festarinsa, kun hänellä selkeästi ei ole raha-ongelmia, jos on rahaa alkoholiin ja tupakkaan?

Vierailija
26/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

In your dreams!

No miksi helvetissä sun pitäisi maksaa hänelle, kun hänelle ei selvästi ole mitään rahaongelmia ja on myös puoliso hoitamassa taloutta? Et kai sinä nyt kerro hänelle, että sulla jää säästään

Mikä on se moraali jonne ap kysymyksen kaverin rahat saa mennä ja mihin ei? Siellähän oli samanlainen pienituloinen huithapeli "köyhimys".

27/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se haittaa jos porukan kaksi muuta kaverusta käyvät kerran festareilla ja toisen kerran vaikka jossain kalliimmassa ravintolassa syömässä keskenään. Muuten voivat kaikki yhdessä käydä piknikillä, kahvilla, patikoimassa ja syömässä jossain edullisemmassa ravintolassa. On paljon kaikkea ilmaista / halpaa tekemistä.

Festarilipun voi ostaa vähävaraiselle kaverille lahjaksi, vaikka etukäteiseksi synttärilahjaksi.

Vierailija
28/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin maksaisin, jos on itse "raha-asiat sössinyt". Varattomuus esim. sairastumisen takia taas olis sellainen juttu, että voisin jotain juttuja varakkaanpana kustantaa. En oleta itsekään, että mulle maksetaan mitään pääsylippuja yhtään minnekään. Jonain synttärilahjajana voi joku muutaman kympin lippu mennä.

Vierailija
29/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei festarit ole pelkkä se lippu! Syömiset, juomiset, matkakulut, yöpyminen. Varsinkin jos on jo seuraa sinne festareille, eikä itsellä jää meneminen siitä kiinni, niin oudolta tuntuisi maksaa se kolmas sinne mukaan. 

Vierailija
30/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskelmään päivän lippu 115e, aika kallis kaverilahja..

Vierailija
31/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut pienipalkkaisen ystäväni konserttiliput. Oli mukavaa, kun yhdesä käytiin konsertissa. 

Miksi edes vastasit, kun tätä ei kysytty.

Vierailija
32/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi ette maksa hänelle lippua?

Vierailija
33/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en menisi festareille vaikka ilmatteeksi pääsisi tai joku maksaisi niin kiitos ei. En ymmärrä mikä tuollaisessa ihmismassassa ja kamalassa metelissä notkuminen jotain kiinnostaa. Puolisoonikaan ei kiinnosta.

Ravintolatkaan eivät enää kiinnostaneet 30+, käyden enää 40+ saakka hyvin harvoin enkä enää sen jälkeen ollenkaan. Ne oli nähty.

Suhtaudun niin että harrastakoot muut mitä lystää ja minä sitä mikä minua kiinnostaa.

Eihän tämä liity aloituksen kysymykseen mitenkään. Typerä kommentti 🥱

Vierailija
34/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei festarit ole pelkkä se lippu! Syömiset, juomiset, matkakulut, yöpyminen. Varsinkin jos on jo seuraa sinne festareille, eikä itsellä jää meneminen siitä kiinni, niin oudolta tuntuisi maksaa se kolmas sinne mukaan. 

Vierailija
35/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes vastasit, kun tätä ei kysytty.

No kysyttiin mitä ajatella vähävaraisen puolesta. No ajattelen ja ajattelin, että maksan liput ja sitten lähdetään yhdessä reissuun. 

Vierailija
36/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Festareilla ei käydä yhtenään ja itse ainakin maksan mielelläni koko hoidon ystävän puolesta. Viimeksi maksoin lipun ja hotellin, mutta ystävä itse halusi maksaa syömiset ja juomiset.  

Vierailija
37/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverista pidetään huolta ja yhdessä maksetaan hänen lippunsa myös. En minä muutenkaan ole kavereiden kanssa koko kesää yhdessä. Max pari kertaa vaan tavataan. 

Vierailija
38/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan outo, mutta minulle ystävyydet ovat maksuttomia, ei käydä festareilla eikä oopperassa. Voidaan mennä mökilleni (en laskuta ystävää sen käytöstä), käydä kesätorilla (ei ole pakko ostaa mitään) ja istua rupattelemassa. Tai mennä karaokeen, kumpikaan ei laula, mutta on hauska kuunnella, lasillisen kuplavettä saa alle 5 e.

Jos ajattelee ystäviään vain rahan kautta, niin ei ehkä ole itse kaksinen ystävä.

Vierailija
39/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaisi sellaisten seuraa, jotka pitävät minua "sössineenä".

Vierailija
40/49 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan outo, mutta minulle ystävyydet ovat maksuttomia, ei käydä festareilla eikä oopperassa. Voidaan mennä mökilleni (en laskuta ystävää sen käytöstä), käydä kesätorilla (ei ole pakko ostaa mitään) ja istua rupattelemassa. Tai mennä karaokeen, kumpikaan ei laula, mutta on hauska kuunnella, lasillisen kuplavettä saa alle 5 e.

Jos ajattelee ystäviään vain rahan kautta, niin ei ehkä ole itse kaksinen ystävä.

Minä käyn kaverin kanssa konserteissa eikä se tarkoita, että tässä ollaan ystäviä rahan kautta. Me ollaan kierretty ympäri Eurooppa konserteissa yhtä artistia katsomassa. Näin ollaan tehty kp 15 vuotta. Jos kaverilla ei olisi nyt jostain syystä varaa lähteä, niin kyllä minä maksaisin hänen lennot, lipun ja vielä hotellinkin. Maksaa sitten myöhemmin takaisin tai on maksamatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi