Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset rahat- miten toimii käytännössä ?

Vierailija
29.06.2024 |

Siis tarkoitan ihan sitä, että käytättekö toistenne pankkikortteja vai siirrättekö kaikki tulonne yhteiselle tilille ja sitä käytätte, entä loppuuko raha koskaan, harmittaako toisen ostokse, jääkö kummallekin saman verran omiin menoihin jne ?

Me ollaan meidän pitkässä suhteessa yritetty yhteisiä rahoja aina aika ajoin, mutta jotenkin se aina ajautuu siihen ennemmin tai myöhemmin, että jos toinen vaikka käy kaupassa ja pyydän tuomaan samalla mulle vaikka deodorantin, niin laitan rahan puolison tilille jossain vaiheessa vaikka yritän välttää sitä. Tai jos puoliso pyytää tuomaan vaikka räikän motonetistä kun käymäni sali on vieressä, niin huomaan että on siirtänyt rahaa mun tilille. 

Kommentit (226)

Vierailija
181/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tilit yhteisiä, joten mitään siirtoja ei tarvitse tehdä yhtenään. Palkkapäivänä suurin osa palkasta menee säästötilille/-tileille, ja loput jää käyttöön, laskujen maksuun ym. Kesälomalla kulutus on normaalielämään verrattuna moninkertaista, ja se otetaan huomioon jo paljon ennen lomaa. 

Vierailija
182/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tilit pääse tyhjenemään, ja jos näin kävisi, niin olisi syytä huoleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa yhteiset rahat, kaikki rahamme ohjataan samalle tilille. 

Yleensä minä teen kauppalistat ja mieheni hoitaa kaupassakäynnit  sen mukaan. 

Meillä toimii kommunikaatio hyvin, ja ihan normaalistikin tulee keskusteltua että "ajattelin hankkia sitä ja tätä..", joten kumpikaan ei yleensä kauheasti ostele mitään ilman että toinen siitä tietää jo etukäteen. 

Isommat hankinnat tietenkin suunnitellaan muutenkin yhdessä. 

Raha ei ole isossa roolissa kummankaan elämässä, ja suurin osa rahankäytöstä kohdistuu meidän yhteiseen elämään. Meillä on pari kallista yhteistä harrastusta, mihin käytämme rahaa, muuten meille riittää että syömme hyvin ja normaalit hyödykkeet ovat käytössä. Materiaalin perään emme ole kumpikaan. 

Tämä on toiminut hyvin meillä jo yli 15 vuotta. 

Vierailija
184/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tilit pääse tyhjenemään, ja jos näin kävisi, niin olisi syytä huoleen. 

Hyvätuloiselle tämä on helppoa näin. Sitten kun on pienemmät tulot niin eri asia. Meillä miehen tili saattaa hiipua, hän mielellään makselee esim. ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, ei säästä. Minulle sitten taas säästäminen tärkeää, se että rahaa on kun sitä tarvitaan. Ja tätä puskuria käytetään tarvittaessa. Ilman minkäänlaista syytä huoleen 😄

Vierailija
185/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiseltä tililtä maksetaan elämisen kulut, kuten lainanlyhennykset, laskut, ruoka, bensa, vakuutukset, vaatteet, lasten kulut ym. Ei niitä rahoja tuhlata omiin henkilökohtaisiin kiinnostuksen kohteisiin. Omilla tileillä olevilla rahoilla voi sitten ostaa kukin ihan mitä lystää.

Entäs jos toisen omalla tilillä olevat rahat loppuu. Saako toinen antaa rahaa vai ei? Vai onko se sitten lainaa? Kysymys myös muille jotka tarkkoja noista omista tileistä.

Me tavattiin kun oltiin jo työelämässä. Ikinä ei ole ollut tilannetta, että oma tili olisi tyhjä. Ei edes työttömänä tai lomautettuna.  Nyt viiskymppisenä alkaa olla säästöjäkin sen verran, ettei se tyhjeneminen ole mikään uhkakuva. Työoletus on, että jos toinen ei pysty joskus maksamaan omaa puolikastaan, niin menopuolta säädetään jollain aikavälillä.

Kumpikin oli aikansa kotihoidon tuella, poikkeustilanne, jossa kulut maksoi työssäkäyvä.

Ei me muutenkaan niin tarkkaan lasketa, toiselle voi tuoda kaupasta jotain pyytämäänsä, kymppejä ei tasata, useampi satanen tasataan. Kodin remontista meillä on excel, aikalailla tasan maksettu ihan itsestään.

Vierailija
186/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, että mitä sitten, jos toisen rahat loppuu? No, yhteisiä menoja ei koskaan mitoiteta niin, että kaikki rahat menee, vaan niin, että kummallakin jää ihan reilusti omaa rahaa ja mahdollisuuksia säästää, joka onkin hyvin kannatettavaa. Poikkeustilanteissa (esim. vanhempainvapaat jne) sitten tehdään tarvittavat poikkeusjärjestelyt, mutta perusaikana näin. Tasavertaisessa suhteessa ainakin minä oletan, että perustilanne on se, että kumpikin tulee toimeen rahallisesti toimeen myös omillaan.

Meillä taas ymmärretään että joku isompi ostos voi joskus viedä rahat vähiin, ja silloin toinen siirtää toiselle rahaa. Päivänselvää. Mutta meillä siis kaikki raha on yhteistä pottia. Vaikka onkin omat tilit. 

Jos yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, niin en ihan ymmärrä, mikä voisi olla s

Auto? Just laitoin omaa kiinteää (perittyä)  omaisuutta miehen autolainan vakuudeksi. Olis mulla ollut se kymppitonni tililläkin, mutta periaatteesta en maksa toisen ostoksia. Eikä mies halunnut mua osaomistajaksi. Olis miehelläkin ollut koko hinta tilillä, mutta  ei halunnut laittaa pelivaraa/puskurirahaa niin vähiksi.

Vierailija
187/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Älä hyvä mies koskaan ryhdy sellaiseen.

Samaa mieltä, niin miehen kuin naisenkin pitää säilyttää oma itsenäisyys.

Miksi??

Vaikka siksi että puoliso sairastuu henkisesti ja uhkaa sun henkeä tai vaan pelaa ne yhteiset rahat. Itsenäinen ihminen voi siin tilanteessa tehdä ihan toisenlaisia valintoja.

Vierailija
188/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiseltä tililtä maksetaan elämisen kulut, kuten lainanlyhennykset, laskut, ruoka, bensa, vakuutukset, vaatteet, lasten kulut ym. Ei niitä rahoja tuhlata omiin henkilökohtaisiin kiinnostuksen kohteisiin. Omilla tileillä olevilla rahoilla voi sitten ostaa kukin ihan mitä lystää.

Entäs jos toisen omalla tilillä olevat rahat loppuu. Saako toinen antaa rahaa vai ei? Vai onko se sitten lainaa? Kysymys myös muille jotka tarkkoja noista omista tileistä.

Meillä ei olla tarkkoja omista tileistä vaikka omat tilit onkin. Välillä puoliso on siirtänyt minun tilille rahaa, kun olen ollut opiskelijana ja perhevapailla ja tili on päässyt tyhjenemään. Maksetaan kuitenkin omilta tileiltä vaikkapa ruokaostokset, niin on hyvä olla molempien tilillä rahaa, että pääsee kumpikin hakemaan sitä maitoa kaupasta. Yhteiselle tilille ei ole erillistä korttia, vaan sieltä menee vain asumiseen menevät laskut.

Vierailija
189/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi??

Vaikka siksi että puoliso sairastuu henkisesti ja uhkaa sun henkeä tai vaan pelaa ne yhteiset rahat. Itsenäinen ihminen voi siin tilanteessa tehdä ihan toisenlaisia valintoja.

Itse ainakin olen valinnut tervejärkisen puolison. Hullulta kuulostaa että alkaisi henkeä uhmaamaan tai pelaamaan. Tuskin sairastuu henkisestikään, sillä olisihan siitä jo merkkejä ollut 40 yhteisen vuoden aikana.

Vierailija
190/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta rahat on yhteisiä. Se maksaa, kellä sattuu lompakko olemaan lähempänä. Pitkässä suhteessa kulut tasaantuu kyllä. Isommista hankinnoista keskustellaan. Keskituloisia ollaan ja ei ole rahat loppuneet. Mulle on ihan käsittämättömän ajatus, että mies pyytäisi tuomaan jotain itselleen kaupasta ja jälkikäteen sanoisin, että oot mulle velkaa nyt 8,60 €. Siirräthän mun tilille. Meillä tämä varmaan toimii, kun kummallekaan ei ole raha tärkeää. 

Vierailija
191/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olla tarkkoja omista tileistä vaikka omat tilit onkin. Välillä puoliso on siirtänyt minun tilille rahaa, kun olen ollut opiskelijana ja perhevapailla ja tili on päässyt tyhjenemään. Maksetaan kuitenkin omilta tileiltä vaikkapa ruokaostokset, niin on hyvä olla molempien tilillä rahaa, että pääsee kumpikin hakemaan sitä maitoa kaupasta.

Just näin meilläkin. On helpompaa kun molemmilla on varmasti kauppareissun verran rahaa tilillä isonkin hankinnan jälkeen. Mieluummin siirrän hänelle rahaa, kuin hoidan yksin kaupassa käymiset 😜

Vierailija
192/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, että mitä sitten, jos toisen rahat loppuu? No, yhteisiä menoja ei koskaan mitoiteta niin, että kaikki rahat menee, vaan niin, että kummallakin jää ihan reilusti omaa rahaa ja mahdollisuuksia säästää, joka onkin hyvin kannatettavaa. Poikkeustilanteissa (esim. vanhempainvapaat jne) sitten tehdään tarvittavat poikkeusjärjestelyt, mutta perusaikana näin. Tasavertaisessa suhteessa ainakin minä oletan, että perustilanne on se, että kumpikin tulee toimeen rahallisesti toimeen myös omillaan.

Meillä taas ymmärretään että joku isompi ostos voi joskus viedä rahat vähiin, ja silloin toinen siirtää toiselle rahaa. Päivänselvää. Mutta meillä siis kaikki raha on yhteistä pottia. Vaikka onkin omat tilit. 

Itse elän elämää, missä mikään ostos ei vie rahojani kokonaan niinä aikoina kun ihan normaalia palkkaa saan. Eikö siitä palkasta ole ihan järkevää laittaa säästöön ja niillä säästöillä sitten tehdä isompia ostoksia?

Kuten sanoin aiemmin, niin poikkeavat elämäntilanteet, kuten vaikka vanhempainvapaat ovat asia erikseen, mutta kyllä minä oletan, että normaalisti työssäkäyvä ihminen hoitaa omat ostoksensa itse. Aivan kuten sinkkunakin tekisi. Toiselle voi toki lainata, mutta vastikkeetonta rahaa ei minusta tarvitse parisuhteessakaan antaa.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
193/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse elän elämää, missä mikään ostos ei vie rahojani kokonaan niinä aikoina kun ihan normaalia palkkaa saan. Eikö siitä palkasta ole ihan järkevää laittaa säästöön ja niillä säästöillä sitten tehdä isompia ostoksia?

Kuten sanoin aiemmin, niin poikkeavat elämäntilanteet, kuten vaikka vanhempainvapaat ovat asia erikseen, mutta kyllä minä oletan, että normaalisti työssäkäyvä ihminen hoitaa omat ostoksensa itse. Aivan kuten sinkkunakin tekisi. Toiselle voi toki lainata, mutta vastikkeetonta rahaa ei minusta tarvitse parisuhteessakaan antaa.

T. Se, jolle vastasit

Herranjestas, että ihan vastikkeetonta rahaa omalle puolisolle 😂 Kyllä me sitä "vastiketta" olemme antaneet toisillemme ihan tarpeeksi tässä vuosien varrella 😂

Sinulla on suhde jossa on kaksi erillistä ihmistä ja heidän omat rahansa. Meillä parisuhde on yksi yksikkö jossa on yhteinen könttäsumma rahaa jota molemmat käyttää. Ihan sama kenen tilille se tulee.

Joo, ajatusmaailmamme ovat niin erilaiset ettei keskustelua kannata jatkaa. 

Vierailija
194/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitamme yhteiselle tilille tasan saman summan rahaa joka kuukausi - tästä maksetaan laina, vakuutukset, perheen kaikki ruokaostokset, lasten vaatteet, synttärilahjat yms yms ja kaikki tarpeellinen mitä nyt perheen elämässä menee. Lomarahoista laitetaan tasan samat summat joulua ja kesän reissuja varten. Kaikki mikä jää omalle tilille on omaa rahaa ja sillä saa tehdä mitä haluaa ilman että toisella on oikeutta kommentoida mitään. Toimii hyvin.

Vierailija
195/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla puolisoilla oma pankkitili ja omat kortit. Kummankin palkat tulevat omalle tililleen. Mutta rahat ovat silti yhteisiä. Laskuja maksetaan sitä tililtä, jossa sattuu olemaan paremmin rahaa, ja jos olemme yhdessä kaupassa niin kassalla vilauttaa korttia se, jolla sattu maksuväline olemaan paremmin käsillä. Jos jommallakummalla meinaa mennä tili tyhjäksi (harvinaista) niin toisen tililtä voi siirtää ilmoitusluontoisesti.

Toiminut hyvin jo 25 vuotta, koskaan ei ole ollut riitaa mistään rahankäytöstä. Tämä tietysti vaatii sen, että molemmilla on samat periaatteelliset ajatukset taloudenhoidosta ja rahankäytöstä. Tämä kuvio ei toimisi mitenkään, jos toinen olisi kitupiikki ja toinen olisi rahapeliongelmainen tuhlari.

Vierailija
196/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi??

Itse ainakin olen valinnut tervejärkisen puolison. Hullulta kuulostaa että alkaisi henkeä uhmaamaan tai pelaamaan. Tuskin sairastuu henkisestikään, sillä olisihan siitä jo merkkejä ollut 40 yhteisen vuoden aikana.

Muistisairaudet esim saattaa aiheuttaa kaikenlaista kummallista. Ei siinä tervejärkisyys sitten auta. 

Vierailija
197/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi??

Muistisairaudet esim saattaa aiheuttaa kaikenlaista

Eiköhän senkin asian huomaa aika helposti. 

Vierailija
198/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, mutta rahat on yhteisiä. Se maksaa, kellä sattuu lompakko olemaan lähempänä. Pitkässä suhteessa kulut tasaantuu kyllä. Isommista hankinnoista keskustellaan. Keskituloisia ollaan ja ei ole rahat loppuneet. Mulle on ihan käsittämättömän ajatus, että mies pyytäisi tuomaan jotain itselleen kaupasta ja jälkikäteen sanoisin, että oot mulle velkaa nyt 8,60 €. Siirräthän mun tilille. Meillä tämä varmaan toimii, kun kummallekaan ei ole raha tärkeää. 

Meillä sama juttu muuten, mutta toisinaan on joku tili ollut tyhjä. Tulot ovat olleet epäsäännölliset pätkätöiden, perhevapaitten ja yritystoiminnan vuoksi, ja joskus on vaan tullut maksettua joltakin tililtä kerralla niin paljon, että on tyhjentynyt. Nykyisin on niin helppo siirtää rahaa tililtä toiselle, olipa syy sitten tilin tyhjeneminen tai jonkun ostoksen vuoksi siirtäminen. Jälkimmäistä tapahtuu hyvin harvoin ja silloin on yleensä kyse jostakin isommasta ostoksesta, kuten auton (käytetyn).

Vierailija
199/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Ei siinä ole mitään vaikeaa.796

Vierailija
200/226 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili, parikin. Sinne menevät kaikki tulomme, joita käytämme niin kuin parhaaksi näemme, koskaan ei rahasta ole ollut riitaa. 

Joka kuukausi siirrämme yhteiselle säästötilille rahaa kodinhuoltobufferiksi. Ja kun sinne on kertynyt turhan paljon niin siirrämme ylimääräiset sitten henkilökohtaisille säästötileillemme, joilta ostamme isommat ei-yhteiset omat hömpötykset. Ja harrastamme kumpikin sijoittamista.

Käytännössä meillä on jatkuvasti yhteisillä tileillä noin 25 000€, elämiseen, lomailuun ja talouden turvana, ja yli menevät ovat sitten ns ylimääräistä jolla voi humputella miten huvittaa.

Koskaan ei erimielisyyksiä ole ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän