Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset rahat- miten toimii käytännössä ?

Vierailija
29.06.2024 |

Siis tarkoitan ihan sitä, että käytättekö toistenne pankkikortteja vai siirrättekö kaikki tulonne yhteiselle tilille ja sitä käytätte, entä loppuuko raha koskaan, harmittaako toisen ostokse, jääkö kummallekin saman verran omiin menoihin jne ?

Me ollaan meidän pitkässä suhteessa yritetty yhteisiä rahoja aina aika ajoin, mutta jotenkin se aina ajautuu siihen ennemmin tai myöhemmin, että jos toinen vaikka käy kaupassa ja pyydän tuomaan samalla mulle vaikka deodorantin, niin laitan rahan puolison tilille jossain vaiheessa vaikka yritän välttää sitä. Tai jos puoliso pyytää tuomaan vaikka räikän motonetistä kun käymäni sali on vieressä, niin huomaan että on siirtänyt rahaa mun tilille. 

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö toistenne pankkikortteja vai siirrättekö kaikki tulonne yhteiselle tilille ja sitä käytätte, entä loppuuko raha koskaan, harmittaako toisen ostokse, jääkö kummallekin saman verran omiin menoihin jne ?

Toisen pankkikorttia ei saa käyttää! Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää hyvinkin sivistyneillä ihmisillä? Voi olla rinnakkaiskortti samalle tilille.

Jos raha loppuu, käytetään luottoa. Kumpikin saa omiin menoihin riittävästi, tai ainakin sen verran, mitä perheen menot huomioon ottaen on varaa.

Tämä käytäntö ei sovi itsekkäille ihmisille. Toimii tällaisilla vanhanaikaisilla pareilla, joilla on samanlainen käsitys rahojen käytöstä ja perhe on yksi talousyksikkö, jossa kaikilla jäsenillä on sama elintaso tuloista riippumatta.

Meillä kaikki tilit ovat yhteisiä ja pankkikortit ovat tileille henkilökohtaiset, ei mitään rinnakaiskortteja. Kumpikin voi käyttää rahaa omien tarpeidensa mukaisesti, mutta isommista hankinnoista keskustellaan. Jos puolisoni haluaa ostaa vaikka jonkun kalliimman tarvetyökalun, niin ostaa vapaasti, ja minä voin ostaa itselleni ja kotiin melkein mitä haluan. Molemmilla meistä on vähän sama ongelma, eli olemme harkitsevia ostoksissamme, ja usein haluamme toiselta vahvistusta ja rohkaisua ostoksiimme. Näin syntyy keskustelua rahasta, uutta näkökulmaa hankintoihin. 

Vierailija
142/226 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava tuokin väite/ajatus että jos on omat tilit ja rahat, ei ole luottamusta, sitoutumista ja välittämistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin tarvii yhteistä tiliä? Molrmmat makseler omilta tileiltä yhteisiä asumiskuluja ja ruokakaupassa vaikka joka toinen kerta

Meillä mies ei käy kaupassa, minä taas en suostu maksamaan kaikkia ostoksia. Siispä yhteinen budjetti yhteisille menoille ja omat rahat.

Vierailija
144/226 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Älä hyvä mies koskaan ryhdy sellaiseen.

Samaa mieltä, niin miehen kuin naisenkin pitää säilyttää oma itsenäisyys.

Miksi??

Vierailija
145/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut kymmeniä vuosia yhteiset rahat. Jopa ihan se yhteinen tili, jolle tulee molempien palkat. Toiminut aina hyvin, ja se on minusta lapsiperheessä fiksu malli. Ydinperheessä siis, missä raha kuitenkin menee yhteisen perheen hyväksi. 

Kun on lapsia ja perhevapaita ja työkomennuksia ulkomailla, rahojen erillään pitäminen vaatii korkeampaa matematiikkaa. Miten hyvitetään kotiin jäävän palkan menetykset ja eläkkeen pieneneminen? Yhteiset rahat on vaan helpompaa. 

Toki siihen vaaditaan se, että arvot omat suht samat, tulot ym sellaiset, että molemmat kokevat toisen tekevän parhaansa, ja kummallakin on täysi luotto toisen arvostelukykyyn. Uusperheessä tai millään tavalla ongelmaisen ihmisen kanssa rahat tietysti pitää pitää erillään. 

Onko kuitenkin ollut kummallakin joku oma tili? Näinä aikoina hyvinkin jär

On meillä jotain omissa nimissä olevia säästötilejä, mutta yhteisiä nekin on. Samoin osakkeet ja rahastot. Käyttötili on kuitenkin täysin yhteinen. 

Luottokortti on hyvä tapa selkeyttää rahankäyttöä. Siitä ei tule kuluja, kun maksaa sen tyhjäksi aina joka kuukausi, mutta ei tarvitse kysellä toiselta, onko tilillä just nyt rahaa. Joka tapauksessa olemme aina eläneet järkevästi, mitään luottoja ei koskaan, autotkin on ostettu rahalla. Asuntolainaa oli nuorempana. 

En pelkää, että mies veisi rahat. Ollaan oltu yli 30 v yhdessä, meillä on yhteiset lapset. En tekisi yhteisiä lapsia miehen kanssa, johon en luottaisi rahojen suhteen. Onhan nyt lapset vakavampi asia kuin rahat. 

Vierailija
146/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estääkö se että rahat on talouden yhteisiä jotenkin sen itsenäisyyden. Itse en ainakaan niin koe ja yhteiset talouden rahat on olleet käytössä melko tarkalleen 30 vuotta.

Vierailija
147/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat tarkoittavat yhteisiä tilejä, jonne tulot tulevat. Näitä tilejä käytetään ennalta sovitulla tavalla kaikkiin hankintoihin.

Meillä on yhteiset rahat käyttörahojen osalta koska yhteistä taloutta pyöritämme ja rahankäyttötavat ovat samankaltaiset eikä ole myöskään tarvetta laskea joka pennosta. Säästää aikaa. Lisäksi meillä on omat sijoitukset, joihin menee automaattisesti tietyt summat kuukausittain. Jos toinen sekoaisi ja tyhjentäisi käyttötilin, vahinko olisi silti toiselle pieni koska pitkäaikaissijoituksiin, joissa varsinainen varallisuus on, ei pääsisi käsiksi.

Tavallaan ymmärrän ja en ymmärrä erillisiä rahoja jos eletään kuitenkin yhdessä. Itse en olisi rakentamassa yhteistä tulevaisuutta henkilön kanssa, jonka rahankäyttö ei olisi samankaltaista kuin omani ja johon en luottaisi. Mutta ehkä minulla on ollut tuuri ja tällaista puolisoa on vaikeaa löytää (itse tosin olisin siinä tapauksessa yksin

Ei aina tarkoita, sillä kyllä omillakin tileillä olevat rahat voivat olla yhteistä.  Toisella puolisolla voi olla käyttöoikeus toisenkin tiliin niin, että tarvittaessa laskun voi maksaa siltä tililtä, jolla on rahaa. Tämä on tärkeää varsinkin silloin, kun toisen tai ehkä kummankin puolison tulot ovat kovin epäsäännölliset. Silloin tosin on käytännöllisempää olla kummankin oman tilin lisäksi joku "yritystili", säästötili tai muu sellainen, jolla tasataan tulojen vaihtelua.

Vierailija
148/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estääkö se että rahat on talouden yhteisiä jotenkin sen itsenäisyyden. Itse en ainakaan niin koe ja yhteiset talouden rahat on olleet käytössä melko tarkalleen 30 vuotta.

Ei estä, mutta se estää, jos KAIKKI rahat ovat jollakin yhteisellä tilillä. Se voi mennä todella vaikeaksi, jos tapahtuu jotain yllättävää, esimerkiksi toinen joutuu rikoksen kohteeksi tai tekee itse rikoksen, joutuu ulosottoon tai edunvalvontaan, tai peräti kuolee.

Sitä on vaikea käsittää, että pitäisi salata jotain ostoksia toiselta puolisolta. Miksi olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolta pitää jotain salata?

Vierailija
149/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luottokortti on hyvä tapa selkeyttää rahankäyttöä. Siitä ei tule kuluja, kun maksaa sen tyhjäksi aina joka kuukausi, mutta ei tarvitse kysellä toiselta, onko tilillä just nyt rahaa. Joka tapauksessa olemme aina eläneet järkevästi, mitään luottoja ei koskaan, autotkin on ostettu rahalla. Asuntolainaa oli nuorempana."

Hauska teksti. Mitään luottoja ei KOSKAAN, vaikka luottokortilla maksellaan joka kuukausi ja asuntolainaakin on ollut 😄

Vierailija
150/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei estä, mutta se estää, jos KAIKKI rahat ovat jollakin yhteisellä tilillä. Se voi mennä todella vaikeaksi, jos tapahtuu jotain yllättävää, esimerkiksi toinen joutuu rikoksen kohteeksi tai tekee itse rikoksen, joutuu ulosottoon tai edunvalvontaan, tai peräti kuolee.

Sitä on vaikea käsittää, että pitäisi salata jotain ostoksia toiselta puolisolta. Miksi olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolta pitää jotain sala

Mun käsitys on se että todella harvalla on vain yksi tili. Meilläkin niitä yhteensä on enemmän kuin neljä (+lapsillakin vähintään kaksi).

(Liiallista) riippuvainen toisen tuloista taas jompikumpi saattaa olla vaikka rahat olisi ns. erilliset.

Vierailija
151/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden (oman) tilin perustaminenkaan ei ole kovin vaikeaa jos ja kun tilanne sitä edellyttää eikä ns. yhteistätaloutta ei enää ole.

Enemmän olisin huolissani itsenäisyyden osalta heistä jotka elää toisen rahoilla sekä omaa että yhteistä taloutta.

Vierailija
152/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii niin, että soitat paarista muijalle: "Tuo lisää rahaa!"

Vierailija
153/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii niin, että soitat paarista muijalle: "Tuo lisää rahaa!"

Millä vuosisadalla sitä eletään jos rahoja pitää jonnekin lähteä viemään? Suosittelisin Maijaa siirtymään nykyaikaan 2020-luvulle.

Vierailija
154/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia. Me kokeiltiin alkuaikoina yhteistä tiliä ja yhteisiä rehoja, mutta se ei toiminut meillä. Meille parempi systeemi on omat rahat ja yhteiset kulut. Minä maksan lähes kaiken ja perin miehen osuuden kuun lopussa. Jos mies on hankkinut jotain, otan sen huomioon. Vaivaa tuosta ei ole, sillä teen muutenkin kuukausittaisen kuluseurannan.

Vierailija
155/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat tarkoittavat yhteisiä tilejä, jonne tulot tulevat. Näitä tilejä käytetään ennalta sovitulla tavalla kaikkiin hankintoihin.

Meillä on yhteiset rahat käyttörahojen osalta koska yhteistä taloutta pyöritämme ja rahankäyttötavat ovat samankaltaiset eikä ole myöskään tarvetta laskea joka pennosta. Säästää aikaa. Lisäksi meillä on omat sijoitukset, joihin menee automaattisesti tietyt summat kuukausittain. Jos toinen sekoaisi ja tyhjentäisi käyttötilin, vahinko olisi silti toiselle pieni koska pitkäaikaissijoituksiin, joissa varsinainen varallisuus on, ei pääsisi käsiksi.

Tavallaan ymmärrän ja en ymmärrä erillisiä rahoja jos eletään kuitenkin yhdessä. Itse en olisi rakentamassa yhteistä tulevaisuutta henkilön kanssa, jonka rahankäyttö ei olisi samankaltaista kuin omani ja johon en luottaisi. Mutta ehkä minulla on ollut tuuri ja tällaista puol

meillä on yhteiset rahat, mutta ei yhteisiä tilejä. 

yhteisillä rahoilla tarkoitan, että emme laske, kuka maksaa mitäkin. jos toiselta loppuu rahat, toinen siirtää rahaa toisen tilille. Jos toinen maksaa lomamatkan, toinen maksaa kaikki muut kulut. Eikä se ole lainaa. 

Vierailija
156/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin tulot menevät samalle pankkitilille. Molempien pankkikortit veloittavat tuota samaa yhteistä tiliä. Toimii erinomaisesti ja on toiminut jo oli 30-vuotta. 

Vierailija
157/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka ostaa. Mä maksa yleensä kaikki ruoka- ja päivittäistavaraostokset, bensan, noutoruuat, koska teen noi asiat. Kaikki laskut menee miehen tililtä suoraveloituksena, koska hän tienaa enemmän, maksaa isot hankinnat. Molemmilla tilit jotka on avattu lapsena ja tili menee omille tileille. Avioliuton alkuaikoina muutettiin tau-tileiksi ja molemmilla täysi läyttöoikeus tileihin. Osa omaisuudesta osakkeissa, molemmilla osakkeita omissa nimissä ja niille omat tilit. Ei avioehtoa. Eikä mitään ongelmaa mikä on kenenkäkkn tienaamaa. Kspsetkin on yhteisiä. 

Vierailija
158/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vaikea käsittää, että pitäisi salata jotain ostoksia toiselta puolisolta. Miksi olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolta pitää jotain sala

Sitä varten on tai-tili

Vierailija
159/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon 40 yhteisen vuoden kokemuksella, että voin luottaa puolisooni täysin raha-asioissa. Eihän kenenkään järkevän ihmisen rahat ole yhdellä tilillä, vaan varat on useammalla tilillä, ja mahdollisesti asunnoissa, osakkeissa, rahastoissa jne. Tärkeää on tehdä testamentit, edunvalvontavaltuutukset jne.

Vierailija
160/226 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nainen voi käyttää miehen korttia. Myyjä ottaa sen pois koska ei myyjä ei voi tietää onko kortti varastettu. Meillä on omat rahat ja laskut maksetaan puoliksi. Toiminut hyvin aina. Ei ne aleta senteistä kinaamaan jos toinen ostaa tuokaa 3 eurolla enemmän tai sillai.

T: nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi