Yhteiset rahat- miten toimii käytännössä ?
Siis tarkoitan ihan sitä, että käytättekö toistenne pankkikortteja vai siirrättekö kaikki tulonne yhteiselle tilille ja sitä käytätte, entä loppuuko raha koskaan, harmittaako toisen ostokse, jääkö kummallekin saman verran omiin menoihin jne ?
Me ollaan meidän pitkässä suhteessa yritetty yhteisiä rahoja aina aika ajoin, mutta jotenkin se aina ajautuu siihen ennemmin tai myöhemmin, että jos toinen vaikka käy kaupassa ja pyydän tuomaan samalla mulle vaikka deodorantin, niin laitan rahan puolison tilille jossain vaiheessa vaikka yritän välttää sitä. Tai jos puoliso pyytää tuomaan vaikka räikän motonetistä kun käymäni sali on vieressä, niin huomaan että on siirtänyt rahaa mun tilille.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen pankkikorttia ei saa käyttää. Tämän tietää jokainen, joka on lukenut korttia hankkiessaan säännöt. Rinnakkaiskortin voi hankkia.
Meillä on eletty yli 30 vuotta yhteistaloudessa niin, että on omat tilit, mutta yhteiset rahat. On myös yhteinen tili, joka on aikoinaan otettu lapsilisätiliksi silloin, kun pankki ei enää jakanut lapsilisiä lasten omissa nimissä oleville tileille. Sille laitetaan säästöön isompia hankintoja varten, jos on varaa.
Laskut on maksettu siltä tililtä, jolla on ollut rahaa ja siirrelty rahoja tililtä toiselle tarpeen mukaan.
Ja kyllä, joskus ovat rahat loppuneet. On ollut eräitä kiusallisia tilanteita, kun sillä tilillä ei ole ollutkaan rahaa, jonka kortilla olisi pitänyt maksa jotain. Menneinä vuosikymmeninä ollut kovin kätevää siirtää rahaa tililtä toiselle vaan piti käydä pankissa. Nyt voi siirtää puhelimella vaikka samalla minuutilla tililtä toiselle.
Meillä myös omat tilit, mutta käyttöoikeus toistemme tilille. Homma pelaa hyvin. Laskut maksetaan sieltä, missä rahaa on tai sitten siirrellään.
Oletteko muuten huomioineet sen, joilla omat tilit eikä puolisolla sinne käyttöoikeutta, että jos puolisolle sattuu jotain, esim.sairaskohtaus, onnettomuus jne ja vaikka olisi sitten tajuttomana, niin te ette pysty hoitamaan mitään laskuja ym.mikä koskee puolison tiliä? Eli jos puolison nimellä tulee verkkopankkiin talouden yhteisiä laskuja, esim.sähkö, vesi jne. niin te ette pysty niitä hoitamaan? Moni on joutunut todella kiperiin tilanteisiin noissa.
Eron sattuessa, jos ei ole avioehtoa, omaisuus on yhteistä ja varakkaamman kuuluu maksaa tasinkoa toiselle. Siinä ei auta silloin sanoa, että minun tilillä oleva 50000e kuuluu minulle, vaan jakoon menee.
Taloustili jolle kumpikin siirtää sovitusti rahaa. Tililtä menee yhteiset lainat tai vuokra, ruoka ja hygienia, vakuutukset ja kaikki asumiseen liittyvät, bensat jne. Jos mennään ulos syömään todennäköisesti maksetaan samalta tililtä. Lomareissut ja mitä nyt mieleen tuleekin menee samalta taloustililtä.
Erikseen sitten molempien säästöt, sijoitukset ja humputtelurahat. En ikinä suostuisi mihinkään "yksi yhteinen tili" järjestelyyn. Jokaisen tulisi säilyttää tietty taloudellinen riippumattomuus myös parisuhteessa.
Me ollaan oltu yhdessä 17 vuotta ja meillä on ollut yhteiset rahat melkein koko ajan. Minä, (vaimo) olen tienannut aina enemmän kuin mies, kaksi tai kolme kertaa enemmän. Palkkatulot ja kaikki menee samaan pottiin.
Ei ongelmia, ollaan samanlaisia rahankäyttäjiä. Isoista ostoksista keskustellaan etukäteen. Molemmille säästetään rahaa myös rahastoihin, jotka ovat henkilökohtaisia.
Ei ole ollut ongelmaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
"yhteiset" rahat on vain idioottien käyttämä malli. Juridisesti sellaisia ei ole vaan rahat ovat sen, jonka tilillä ne ovat. Jos itsellä on käytössä VAIN "tai"-tili (yhteinen tili, jossa kumpikin yksin saa tehdä pankkitoimia) niin on kyllä täysi idiootti.
Me olemme olleet onnellisia tai-idióotteja jo yli 30 vuotta. Ei riitaa rahasta, molemmat järkeviä työssäkäyviä vastuuntuntoisia ihmisiä. Kun on yhteisiä lapsia, omaisuus on väistämättä jossain määrin yhteistä. Oikeudenmukaiseen erillisten rahojen pitoon kun lapsiperheessä oikeasti tuskin koskaan kyetään? Kuinka monessa perheessä esim huomioidaan pidempään lapsen kanssa olleen eläkkeet?
Meillä on yhteinen tili ollut jo yli 20v. ja molemmilla on kortit tähän tiliin. Lisäksi molemmilla on omat säästötilit ja sijoituksia.
Rahasta ei olla ikinä tapeltu. Isot ostokset neuvotellaan yhdessä kuten matkat, huonekalut, autot yms. Näistäkään ei olla ikinä saatu riitaa aikaiseksi.
meillä on yhteiset tilit, johon molemmilla on omat pankkikortit.hyvin on toiminu kohta 40 vuotta.Ei koskaan mitään ongelmaa ollut rahankäytön suhteen.