Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: rasvamaksa yleistynyt ja jo 25%:lla rasvamaksa, tyydyttynyt rasva jopa sokeria pahempi

Vierailija
28.06.2024 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000010494895.html

kuitenkin jo 10% painonlasku voi vähentää puolet rasvan määrästä ylipainoisilla

Useiden tutkimusten perusteella eri ravintoaineista eniten maksaan vaikuttaa tyydyttynyt eli niin sanottu kova rasva.

Jos ihmisiä ylensyötetään tyydyttyneellä rasvalla, kasviperäisellä tyydyttymättömällä rasvalla tai sokerilla, tyydyttynyt rasva johtaa kaikista suurimpaan maksan rasvoittumiseen, Qadri kertoo.

Tyydyttynyttä rasvaa on runsaasti esimerkiksi leivonnaisissa, voissa, juustoissa, rasvaisessa maidossa ja siitä valmistetuissa tuotteissa sekä rasvaisissa lihatuotteissa, kuten makkaroissa. Näiden päivittäistä käyttöä kannattaisi rajoittaa.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö vain huonoa tuuria tai perintötekijät joillain ihmisillä. Itsellä paljon lihankulutusta ja lievä alkoholiongelma. Silti maksa-arvot ja muutkin veriarvot ihanteelliset.

M39

Koska olet nuori. Ns. huonot rasvat aiheuttaa myös diabetestä.

Vierailija
22/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö vain huonoa tuuria tai perintötekijät joillain ihmisillä. Itsellä paljon lihankulutusta ja lievä alkoholiongelma. Silti maksa-arvot ja muutkin veriarvot ihanteelliset.

M39

Itse en käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan, mutta ylipainoa minulla on. Minulla on maksa-arvot todella hyvät, mutta niin vain vatsan alueen ultrassa löytyi rasvamaksa. Se ei ole aiheuttanut mitään oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M39

Itse en käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan, mutta ylipainoa minulla on. Minulla on maksa-arvot todella hyvät, mutta niin vain vatsan alueen ultrassa löytyi rasvamaksa. Se ei ole aiheuttanut mitään oireita.

Tämähän se ongelma on.

eikä kaikkia ultrata tietenkään. Ei noista itse tiedä mutta elintavoista ja vyötärön ympäryksestä voi arvella

Vierailija
24/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Who cares

Sinunkin alkaa kiinnostamaan siinä vaiheessa kun lääkäri kertoo että sinulla on rasvamaksa. Uutta maksaa saattaa olla vaikea löytää. Sellaisia ei ole kaupan hyllyllä myytävänä.

Vierailija
25/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää ees yrittää tbh. Nytkin uusissa suosituksissa oli 800g kasviksia päivässä, kuka syö tuollaisia määriä?? Ja kala oli luokiteltu rasvan mukaan, tietty määrä sitä ja tietty tota...

Jännä kun maailman terveimmissä maissa ei kukaan laske rehugrammoja tai kehoita popsimaan papuja. 

Mistä tiedät heidän suosituksensa?

Netistä löytyy ja käännösohjelmat on keksitty. Lisäksi yksi näistä kulttuureista on minulle ennestään tuttu. 

Vierailija
26/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri aiheuttaa myös rasvamaksaa.

Vierailija
27/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää ees yrittää tbh. Nytkin uusissa suosituksissa oli 800g kasviksia päivässä, kuka syö tuollaisia määriä?? Ja kala oli luokiteltu rasvan mukaan, tietty määrä sitä ja tietty tota...

Jännä kun maailman terveimmissä maissa ei kukaan laske rehugrammoja tai kehoita popsimaan papuja. 

No on se jännä tosiaan. Niissä terveimmissä maissa ruokavalio koostuu enimmäkseen kasviksista. Lihaa syödään harvemmin ja melko pieninä määriä. 

Miksi sellsisissa maissa erikseen kehotettaisiin syömään kasviksia?

Vierailija
28/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolitrollausta!

Vierailija
29/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sukulaismies sai  labrakokeista ihan liian korkeat ja haitalliset rasva-arvot. Kuntoilee päivittäin lihaksia ja airobista. On erittäin tarkka syömisistään, välttää hiilihydraatteja tehokkaasti ja pääravintona on liha.  Habitus on hyväkuntoisen miehen, mutta suonet hälyttävät rasvoittumista.   Luulen , että perintötekijöillä on iso merkitys.  Joidenkin kolesteroli kohoaa ja verenpaine on korkea, eli miten tahansa.  

Vierailija
30/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sukulaismies sai  labrakokeista ihan liian korkeat ja haitalliset rasva-arvot. Kuntoilee päivittäin lihaksia ja airobista. On erittäin tarkka syömisistään, välttää hiilihydraatteja tehokkaasti ja pääravintona on liha.  Habitus on hyväkuntoisen miehen, mutta suonet hälyttävät rasvoittumista.   Luulen , että perintötekijöillä on iso merkitys.  Joidenkin kolesteroli kohoaa ja verenpaine on korkea, eli miten tahansa.  

pääravintona liha. 😂

Vierailija
31/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset miehet syökööt itsensä hautaan, se on hyvä asia.

Vierailija
32/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun niitä söisi vaan kesällä, mutta kun nykyään ihmiset syö läpi vuoden eikä tee itse ruokaa juuri koskaan!

Just tämä. Niin laiskoja suurin osa ihmisistä että mitään ei viitsitä tehdä. Valmisruoat on kalliita ja maistuvat ihan järkyttävältä.

Vierailija
33/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on vain hyvä että kuolee poiis mitä aiemmin sen parempi! Sanokaa tämä lääkärille jos jotain itkee.

Vierailija
34/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa on kyllä salakavala, kun se ei välttämättä oireile eikä ole helppoa testiä selvittää onko maksa sairas.

Jos käyttää alkoholia, paljon tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria tai on keskivartaloa tai ylipainoa niin riski on isompi, mutta varmuutta ei ole vaikka ottaisi kaikki verikokeet

Vierailija
35/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös koliinin puute aiheuttaa. Enää ei syödä maksaa, josta sitä saisi ja harvat syövät riittävästi kananmuniakaan.

Vierailija
36/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha

Vierailija
37/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikkea vasemmistovihreiden ruokanatsismia. Makkarat pois, voi pois, vain kasviksia, tupakka pois, tilalle huumeet käyttöhuoneineen ja palveluineen.

Vierailija
38/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on vastikään vakuutettu siitä että sokeri on kaikista pahin ja sokereista nimenomaan Fruktoosi. Mistään tuotteesta ei selviä onko sokeri fruktoosia vai glukoosia. Monet tuotteet on fruktoosissa uitettu jotta ne maistuisi kansalle. Elintarviketeollisuushan on vähän niinkuin tupakkateollisuus aikoinaan. Transrasvat on tietysti myös epäterveellisiä. Niitä on muun muassa leivonnaisissa, jäätelöissä ja pikaruokaloiden ranskalaisissa.

Vierailija
39/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vihervasureiden ja demariperkeleiden kasvis-vouhotus ja mouhoaminen lihaa vastaan alkaa olla jo pikkuisen liian läpinäkyvää.

Ei tarvi varmaan vihervasuria tai demariperkelettä kertomaan, että ultraprosessoidut transrasvapommit (esim. makkarat) on syytä jättää kauppaan

Aikanaan moniallergista lastani säälittiin, koska hän ei saanut syödä allergioidensa vuoksi nakkeja eikä muutakaan makkaraa. Sen verran vaikeaa lihatuotteen hankinta oli, että hän päätyi syömään kalaa ja kananmunia sekä hänelle sopivia viljojen korvikkeita ja kasviksia.

Sitten kun liha-allergiat olivat poistuneet, mutta mausteallergiat jäljellä, hänelle ostettiin maustamattomia ja nitriitittömiä nakkeja. Luulimme, että olisi pitänyt nakkeja herkkuna kuten muutkin lapset. Homma menikin niin, ettei hän päässyt ikinä liharuoan makuun. Nyt aikuisena opiskelijana hänelle on ihan luontevaa syödä kasvisruokaa, marjat ovat herkkua ja kalakin maistuu vielä lajeja vaihdellen.

Nyt häntä ei sääli kukaan. Meillä vanhemmilla on aina säätämistä kun molemmat lapset tulevat käymään, koska toinen on vieläkin allerginen toiselle mausteelle ja toinen toiselle mausteelle. Molemmat oppivat tekemään omat ruokansa jo nuorina ja pääsivät omissa opiskelija-asunnoissaan tekemään ruokaa, josta sisarus saisi paikan päällä allergisen reaktion. Molemmat osasivat jo pieninä kieltäytyä kaiken maailman namusetien ja -tätien tarjouksista, koska saivat oireita ilmeisesti jostain karkeissa olleista aineista. 

Astma- ja allergialasten leirillä tutustuimme perheeseen, joilla olivat kaksoset ja he olivat allergisia eri ruoka-aineksille. Siihen verrattuna oma ruoanlaittoruljanssini alkoi olla vaatimatonta, koska heillä piti olla molemmille lapsille täysin omat ruoanlaittovälineet, leikkuulaudalla jne.

Vierailija
40/100 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan edes verikoe ei tuota paljasta

Yksi verikoe paljastaa, mutten muista sen kokeen nimeä nyt. Lääkäri hämmästyi matalasta arvostan ja minun maksani tutkittiin ultrassa varmuuden vuoksi. Rasvamaksaa ei löytynyt. Olen vartalonmalliltani pötkylä, jonka vyötärönympärys ylittyisi helposti yli 85 sentin, jota pidettiin aikaisemmin kriittisenä lukuna naisen vyötärölle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan