Nuhjuinen olemus
Olen 36-vuotias, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen ja lopenkyllästynyt nuhjuiseen olemukseeni. En ymmärrä, miksi tyylikkyys on minulle niin vaikeaa, mutta se on. Hiukset hapsottavat, vaatteet roikkuvat. Bleiserit näyttävät naurettavilta, korkokengät sattuvat jalkoihin. En osaa kunnolla meikata. En tiedä, mitä osia kehossa pitäisi krostaa, mitä peitellä (olen 165 cm pitkä, 52 kg, sirohko rakenteeltani). Suurimmat murheet liittyvät ehdottomasti tukkaan ja huonoon ihoon. Hiuksia on paljon, mutta ne ovat ohuita ja liukkaita. Takkuuntuvat helposti. Naama on täynnä vanhoja aknejälkiä (ei kuoppia, mutta tummia arpia pitkin ja poikin enkä saa niitä pois).
Tuskaisena olen lukenut tyyliin ja kapselivaatekaappiin liittyviä blogipostauksia. Kahlasin läpi jopa Konstigin aihetta sivuavan tietokirjan.
Haluaisin olla tyylikäs ja hillitty. Työssäni joudun esiintymään jonkin verran, mutta varsinaista jakkupuku-osastoa en vaatekaappiini tarvitse. Mistä aloitan? Pitäisikö mennä pukeutumisneuvojalle vai meikkikouluun? Miten te tyylikkäät naiset sen teette? Auttakaa ryysy-Liisaa!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
muistaakseni sokokset tarjoavat ainakin pukeutumisneuvojapalveluita ja niissä on vaatetta monenlaiselle tyylille. Korkoja ei ole pakko käyttää, myös muunlaisia siroja mutta mukavia kenkiä löytyy. Laadukkaat perusvaatteet tuovat kummasti ryhtiä olemukseen ja mieluiten sellaiset mitkä sopii hyvin keskenään yhteen, niin et tarvitse 50 eri vaatekappaletta työpukeutumiseen. Koruilla,kelloilla ja huiveilla voi hakea sitten vähän pientä extraa asuun
Meikkipuolella esim. Kickseissä on meikki ja ihonhoito-opastusta. Varmaan näissä Sokoksissakin. Itsekin voi opetella youtuben kautta, mutta ammattilainen saattaa auttaa alkuun paremmin ja osaa suositella laadukkaampia tuotteita. Hiuksiin pitäisi löytää luottokampaaja joka osaa leikata sulle sopivan tukan, ohut hiuslaatu melkein vaatii vähän lyhyemmän mallin, mutta hyvin leikattuna ja oikeilla tuotteilla sekin on suht helppo ylläpitää.
Yksi vaihtoehto on myös hakeutua niihin lehtien tarjoamiin muo
Pukeutumisneuvojalle voisin kyllä mennä. Juuri katsoin, että omalla paikkakunnallani jotkin kauneussalongit myyvät meikkausopastusta kohtuuhintaan. Jos satasella saa hyvät ohjeet omien kasvojen meikkaamiseen, maksan sen ihan mielelläni.
Edellisestä kampaamoreissustakin on jo aikaa. Voisin nyt pätkäistä enemmänkin latvoja pois. Ehkä sellainen pitkä polkka voisi toimia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole oikotietä onneen, niin kuin ei missään muussakaan asiassa. Ulkonäön eteen pitää nähdä vaivaa. Aloita kosmetologikäynnillä. Osta kunnolliset aineet ja noudata saamiasi neuvoja. Pese kasvot, käytä aineita. Nouse aamulla aikaisemmin, jotta ehdit tehdä kunnollisen meikin (hyvä pohjustus on kaiken a ja o). Osta laadukkaita vaatteita, ei mitään Temu-rytkyjä tai HM:n alerekin viimeisiä paloja. Urheiletko? Se, että on hoikka, ei vielä riitä. Kunnollinen ryhti tekee paljon. Vaatteet näyttävät roikkuvan, jos ryhti ei ole kunnossa.
Lenkkeilen, mutta lihaskuntoa teen liian vähän. Vaatteisiin olen valmis panostamaan, kun vain tietäisin, mitä ostaisin. Olen yrittänyt selata verkkokauppoja "täsmälistojen" kanssa, mutta hankala on löytää täydellistä valkoista paitaa tai mustia, suoria housuja.
Täydellinen valkoinen t-paita löytyy citymarketista, Finn-Marin paita. Ostin itse sellaisen, ylisuurta kokoa ja se käy melkein minkä kanssa tahansa.
Olen suunnilleen samanikäinen kuin sinä, ja olen tehnyt seuraavia huomioita:
Ihonhoidossa minulle on ollut valtavasti apua retinolista, ja erityisesti tretinoiinista. Asun itse ulkomailla, ja täällä tretinoiinivoidetta saa ihotautilääkärin reseptillä myös muuhun kuin varsinaisiin ihotauteihin. En tiedä, mikä on käytäntö Suomessa. Retinoli/tretinoiiinihoito on kirkastanut kasvojani, häivyttänyt aknearpia ja muutenkin tasoittanut ihoa.
Olen pitänyt hiukseni yksinkertaisella mallilla, kuten pitkänä polkkana, tai lapaluu-mittaisena. Näin ei ole väliä sillä, vaikken kävisi joka kuukausi kampaajalla. Ei tarvitse törsätä kalliisiin tuotteisiin, vaan tärkeämpää on tietää mikä on parasta omalle hiustyypille. Esim. eräs kaveri muuttui aivan erinäköiseksi, kun hän alkoi hoitaa kiharaa tukkaansa sille sopivilla tavoilla. En ole mikään hiusalan asiantuntija, mutta hiusten yletön liukkaus kuulostaa siltä, että käyttämäsi tuotteet ovat liian hoitavia tai silottavia.
Vaatteista olen viime vuosina huomannut, että laadukkaat materiaalit, juuri oikea koko, ja sopivat leikkaukset ovat tärkeimpiä. En osta lainkaan jotain Shein/Temu-roskaa, sillä huono laatu näkyy kauas. Ja omistan mieluummin kaksi laadukasta käsilaukkua ja kolmet laadukkaat kengät sen sijaan, että minulla olisi tusina halpaa (enkä tarkoita laadukkailla kuitenkaan mitään vuittoneita). Se on ekologisempaakin.
Heivasin vaatekaapista kaikki epämukavat, liian isot tai liian naftit vaatteet. Sellaiset eivät koskaan pue ketään. Olen itse todella lyhyt, alle 160 cm, ja olemukseni muuttui täysin, kun aloin käyttää petite-mitoituksen vaatteita. Aina ennen kaikki oli jotenkin "melkein", muttei ihan. Nyt, kun vaatteet oikeasti istuvat, näytän huomattavasti ryhdikkäämmältä. Kiinnitä siis huomiota siihen, että esim. olkasaumat ja muotolaskokset ovat kohdillaan, ettei selkään muodostu pussia jne. Olen myös huomannut, että pienillä jutuilla on paljon merkitystä. Esim. kapean hameen tai mekon helma on paljon ryhdikkäämpi hieman polven yläpuolella kuin alapuolella. Puserot taas näyttävät usein paremmilta, kun niiden helma laitetaan housunvyötärön alle sen sijaan, että ne roikkuisivat takapuolen yli. Jos sinulla on kapea vyötärö tai sirot hartiat, älä kätke niitä kaapumaisten vaatteiden alle.
Selvitä, mitkä värit sinulle oikeasti sopivat. Käytin itse vuosien ajan esimerkiksi tiettyä sinisen sävyä, joka ei sopinut ihoni väriin. Netistä löytyy paljon oppaita tähän.
Minulla on muutama vaatekappale, joita vaatekaapistani tulee aina löytyä. Niitä ovat mustat, kapeat ja nilkkapituiset housut, musta merinovillatakki jossa on edessä napit, pari laadukasta mustaa ja valkoista t-paitaa, musta tai harmaa hihaton silkkitoppi, ns. chelsea bootsit, sekä ballerinat. Näihin voi yhdistää monenlaisia vaatteita ja asusteita.
Meikissä mielestäni vähemmän on enemmän. Todella runsas meikkimäärä arkena tekee ilmeen jotenkin raskaan näköiseksi. Satsaisin laadukkaaseen ja kevyeen meikkivoiteeseen tai sävytettyyn päivävoiteeseen, jonka sävy on juuri omalle iholle. Minä tajusin käyttäneeni pitkään hieman liian tummaa meikkivoidetta, joka oli vielä koostumukseltaankin vääränlaista minulle. Se teki minut jotenkin nuhjuisen näköiseksi. Lisäksi huomasin, että pieni määrä poskipunaa tekee ilmeestä freesimmän. Jos budjetti riittää, kävisin ammattilaisella muotoilemassa ja värjäämässä kulmat.
Ryhti ja liikkuminen sekä suhteellisen terveellinen ruokavalio tekee paljon. Paljon vettä ja unta. Taitavalle kampaajalle, vaikkakin tiedän että voi olla hankalaa löytää itselleen sopivaa ja ylläpidettävä mallia ja väriä. Epäsiisti, valjun värinen ja päätä pitkin roikkuva tai muuten sekainen letti ei kaunista kuitenkaan ketään. Hiukset vaatii aika paljon ylläpitoa ja päivittäistä käsittelyä ainakin itselläni (ohuet hiukset, rasvoittuu helposti, kiharat)
Muut yksityiskohdat kuntoon. Täydellistä ei tarvitse olla mutta siistiä. Kauniit kynnet, hampaat ja iho. Manikyyri, hampaidenvalkaisu ja toimiva ihonhoitorutiini. Meikkaaminen on taitolaji, mutta vähemmän on enemmän. Olen saanut hyviä tuoteneuvoja ihan kävelemällä Stockalle ja kertomalla millaista tuotetta etsin. Skippaa Lumenet ja Nyxit, mutta kalleintakaan ei tarvitse ostaa. Kantapään kautta tulee opittua ne itselleen sopivat tuotteet.
Tiedän kokemuksesta että tyylikkyys on vaikea laji. Etenkin asukokonaisuuksien koostaminen on hankalaa siten että kengistä asusteisiin näyttäisi erittäin hyvältä. Siksi suosinkin yksinkertaisuutta. Töihin laadukkaat suorat housut laivaston sinisenä ja mustana ja vaatekaappiin asiallisia kauluspaitoja neutraaleissa väreissä. Gantilta ja Ralph Laurenilta saa laadukkaita perusvaatteita kohtuulliseen hintaan. Näin kesäisin arkena käytän paljon puuvillavaatteita, housuja, hameita ja mekkoja. Jos näillä ei mennä muotilehden kanteen, on yleisilme siistin asiallinen. Omana tyyli-ikonina sellainen harmonisen tyylikäs suomenruotsalaisen mökkeilyä ja purjehdusta harrastavaan naisen perikuva. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnilleen samanikäinen kuin sinä, ja olen tehnyt seuraavia huomioita:
Ihonhoidossa minulle on ollut valtavasti apua retinolista, ja erityisesti tretinoiinista. Asun itse ulkomailla, ja täällä tretinoiinivoidetta saa ihotautilääkärin reseptillä myös muuhun kuin varsinaisiin ihotauteihin. En tiedä, mikä on käytäntö Suomessa. Retinoli/tretinoiiinihoito on kirkastanut kasvojani, häivyttänyt aknearpia ja muutenkin tasoittanut ihoa.
Olen pitänyt hiukseni yksinkertaisella mallilla, kuten pitkänä polkkana, tai lapaluu-mittaisena. Näin ei ole väliä sillä, vaikken kävisi joka kuukausi kampaajalla. Ei tarvitse törsätä kalliisiin tuotteisiin, vaan tärkeämpää on tietää mikä on parasta omalle hiustyypille. Esim. eräs kaveri muuttui aivan erinäköiseksi, kun hän alkoi hoitaa kiharaa tukkaansa sille sopivilla tavoilla. En ole mikään hiusalan asiantuntija, mutta hiusten yletön liukkaus kuulostaa siltä, että käyttämäsi tuo
Kiitos omakohtaisista kokemuksistasi ja noista vinkeistä! Olen yrittänyt naamani kanssa ties mitä. Kaikkea luonnonkosmetiikasta arpivoiteisiin. Retinolia en ole vielä kokeillut, mutta nyt annan sille mahdollisuuden!
Olet oikeassa siinä, että vaatteiden tulisi istua juuri eikä melkein. Taida tehdä niin, että otan itselleni muutaman päivän ihan vain kaupoissa kiertelyä ja sovittelua varten, vaikka inhoan sitä. Kiireessä ostaa helposti jotain melko hyvää ja sitten se roikuukin parin vuoden päästä lähes käyttämättömänä kirppisrekillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten pitää hiuksia kiinni kun kasvot on rumat? Liian leveät kasvot ja silmät pienet, nenä iso. En pidä silmälaseja eikä meikki käy. Kirjava vaalea pisamainen iho.
Hiusten ei ole pakko olla kireästi kiinni, voi kokeilla myös löysää nutturaa, ranskalaista lettiä tms, joka antaa sivuhiusten olla pehmeämmin, osa ehkä jopa irrallaan. Kunhan ne irrallaan olevat ei oo mitkään hapsut!
Vierailija kirjoitti:
Ryhti ja liikkuminen sekä suhteellisen terveellinen ruokavalio tekee paljon. Paljon vettä ja unta. Taitavalle kampaajalle, vaikkakin tiedän että voi olla hankalaa löytää itselleen sopivaa ja ylläpidettävä mallia ja väriä. Epäsiisti, valjun värinen ja päätä pitkin roikkuva tai muuten sekainen letti ei kaunista kuitenkaan ketään. Hiukset vaatii aika paljon ylläpitoa ja päivittäistä käsittelyä ainakin itselläni (ohuet hiukset, rasvoittuu helposti, kiharat)
Muut yksityiskohdat kuntoon. Täydellistä ei tarvitse olla mutta siistiä. Kauniit kynnet, hampaat ja iho. Manikyyri, hampaidenvalkaisu ja toimiva ihonhoitorutiini. Meikkaaminen on taitolaji, mutta vähemmän on enemmän. Olen saanut hyviä tuoteneuvoja ihan kävelemällä Stockalle ja kertomalla millaista tuotetta etsin. Skippaa Lumenet ja Nyxit, mutta kalleintakaan ei tarvitse ostaa. Kantapään kautta tulee opittua ne itselleen sopivat tuotteet.
Tiedän kokemuksesta että tyylikkyy
Kiitos erityisesti noista merkkivinkeistä. Maksan mielelläni laadukkaasta vaatteesta (en toki älyttömiä summia), mutta jos kauluspaitaa käyttää useita vuosia ja se pysyy hyvänä, siitä mielellään myös maksaa.
Ap
67 jatkaa vielä:
Mikäli käytät silmälaseja, tsekkaa ovatko ne kasvojesi muodolle parhaat. Minä käytin vuosia neliskulmaisia laseja, koska lähipiirini ihmisillä oli sellaisia, ja jotenkin oletin, että ne sopivat kaikille. Sitten tulin optikkoliikkeen myyjän ehdotuksesta kokeilleeksi pyöreitä, ja eri oli kuin yöllä ja päivällä. Pyöreät lasit sopivat kasvonpiirteisiini paljon paremmin kuin neliskulmaiset.
Tässä muuten erinomainen selostus retinoleista kosmetiikassa:
https://karkkipaivablogi.com/2023/09/selkoa-kosmetiikan-retinoleihin/
Essence-merkillä on hyviä ja halpoja vedenkestäviä kulmakyniä. Jos kulmasi ovat hyvin vaaleat ja tukkasi korkeintaan keskiruskea, on blonde-sävy varmaan paras vaihtoehto. Näitä myydään muun muassa Tokmannilla. En itse viitsi enää ostaa kalliimpia merkkejä kulmakynän suhteen, kun halvemmalla saa vähintään yhtä hyvää.
https://www.essence.eu/fi-fi/p/226204/superlast-24h-eyebrow-pomade-penc…
Vierailija kirjoitti:
Essence-merkillä on hyviä ja halpoja vedenkestäviä kulmakyniä. Jos kulmasi ovat hyvin vaaleat ja tukkasi korkeintaan keskiruskea, on blonde-sävy varmaan paras vaihtoehto. Näitä myydään muun muassa Tokmannilla. En itse viitsi enää ostaa kalliimpia merkkejä kulmakynän suhteen, kun halvemmalla saa vähintään yhtä hyvää.
https://www.essence.eu/fi-fi/p/226204/superlast-24h-eyebrow-pomade-penc…
Kiitos! Näitä en ole vielä kokeillutkaan. Onnekseni minulla on paksut ja vahvat kulmat, jotka toki kaipaisivat muotoilua. Onneksi en teininä hurahtanut siihen viivakulmamuotiin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
67 jatkaa vielä:
Mikäli käytät silmälaseja, tsekkaa ovatko ne kasvojesi muodolle parhaat. Minä käytin vuosia neliskulmaisia laseja, koska lähipiirini ihmisillä oli sellaisia, ja jotenkin oletin, että ne sopivat kaikille. Sitten tulin optikkoliikkeen myyjän ehdotuksesta kokeilleeksi pyöreitä, ja eri oli kuin yöllä ja päivällä. Pyöreät lasit sopivat kasvonpiirteisiini paljon paremmin kuin neliskulmaiset.
Tässä muuten erinomainen selostus retinoleista kosmetiikassa:
https://karkkipaivablogi.com/2023/09/selkoa-kosmetiikan-retinoleihin/
Silmälasit on ja pari vuotta sitten siirryin itsekin neliskanttisista pyöreänmallisiin. Kannatti. Ja suurkiitos tuosta linkistä! Olipa ykeistajuisesti selitetty.
Ap
Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe. Mitä se haettu "tyylikkyys" on? Eri konteksteissa se voi tarkoittaa niin eri asioita. Rokkarin habitus voi olla ihan eri, mutta tyylikäs hän on silti jne. Miksi hiilautua johonkin kauluspaitamuottiin?
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe. Mitä se haettu "tyylikkyys" on? Eri konteksteissa se voi tarkoittaa niin eri asioita. Rokkarin habitus voi olla ihan eri, mutta tyylikäs hän on silti jne. Miksi hiilautua johonkin kauluspaitamuottiin?
No, nyt oli kyse "kevyestä toimistotyöstä", joten...
Olet saanut jossain hyviä vinkkejä. Tässä vielä muutama.
1. Suosi yksivärisiä vaatteita ja luonnonkuituja. Ei printtejä, ei varsinkaan mitään eläinkuosia.
2. Panosta laukkuun ja kenkiin. Hanki musta laukku ja mustat kengät + ruskea laukku ja ruskeat kengät. Kunnollista nahkaa. Ei tarvitse olla mitään kallista merkkiä, laatua saa niiden ulkopuoleltakin.
3. Hanki luottopuku, jolla voi mennä mihin vain häpeämättä. Varaa AIKAA ja rahaa sen etsimiseen. Puvun Ei siis tarvitse olla oikea puku vaan esim hame + paita + bleiseri tai suorat housut ja silkkipaita jne.
4. Ota makutuomari mukaan kauppaan. Huom! Ota joku sellainen, jolla oikeasti on tyylisilmää.
5. Panosta hiuksiin ja muotoilutuotteisiin. Lättänätukka on mahdollista voittaa.
6. Opi tuntemaan oma vartalosi ja hyväksy se. Ei kaikki voi olla 185 senttisiä mallivartaloisia naisia, joiden päällä jätesäkkikin näyttää hyvältä. Esimerkiksi Annika Saarikko pukeutuu aina kauniisti ja kehonsa parhaat puolet huomioiden.
Kunhan muistaa, että paljastelu ei ole kaunista. Ei edes näillä helteillä.
Korkokengät tekevät pahaa jaloille ja niiden jatkuva käyttö aiheuttaa pysyviä vammoja. On paljon nättejä kenkämalleja ilman epämukavia korkoja! Ei tarvitse valita lenkkareiden ja korkkareiden väliltä.
Käy ihotautilääkärillä sen sijaan että pistäisit kasvojesi ihon vielä enemmän tukkoon vahvoilla meikeillä. Värianalyysi voisi olla hyvä ensiaskel pukeutumiseen. Jos korkokengät sattuu osta nättejä kenkiä missä ei ole korkoa tai on hyvin pieni korko.
Millaisista vaatteista pidät? Se auttaisi vähän hahmottamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Käy ihotautilääkärillä sen sijaan että pistäisit kasvojesi ihon vielä enemmän tukkoon vahvoilla meikeillä. Värianalyysi voisi olla hyvä ensiaskel pukeutumiseen. Jos korkokengät sattuu osta nättejä kenkiä missä ei ole korkoa tai on hyvin pieni korko.
Viihdyn yksivärisissä, simppeleissä vaatteissa. Ei röyhelöitä, ei printtejä. A-linjaisista mekoista tykkään. Pidän myös korkeavyötäröisistä housuista (farkut, suorat housut). Yläosien kanssa on usein hankalampaa. Valitettavan usein yhdistän farkkuihin yksinkertaisen mustan poolon tai siistin T-paidan + neuleen. Nekin liian usein mustia ja jotenkin rutkuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Se unohtui sanoa, että kasvoni eivät onneksi enää ole aknen peitossa. Yksittäisiä näppyjä tulee yhä silloin tällöin poskiin, otsaan ja leukaan. Nuo arvet / pigmenttiläikät minua harmittavat.
Ap
muistaakseni sokokset tarjoavat ainakin pukeutumisneuvojapalveluita ja niissä on vaatetta monenlaiselle tyylille. Korkoja ei ole pakko käyttää, myös muunlaisia siroja mutta mukavia kenkiä löytyy. Laadukkaat perusvaatteet tuovat kummasti ryhtiä olemukseen ja mieluiten sellaiset mitkä sopii hyvin keskenään yhteen, niin et tarvitse 50 eri vaatekappaletta työpukeutumiseen. Koruilla,kelloilla ja huiveilla voi hakea sitten vähän pientä extraa asuun
Meikkipuolella esim. Kickseissä on meikki ja ihonhoito-opastusta. Varmaan näissä Sokoksissakin. Itsekin voi opetella youtuben kautta, mutta ammattilainen saattaa auttaa alkuun paremmin ja osaa suositella laadukkaampia tuotteita. Hiuksiin pitäisi löytää luottokampaaja joka osaa leikata sulle sopivan tukan, ohut hiuslaatu melkein vaatii vähän lyhyemmän mallin, mutta hyvin leikattuna ja oikeilla tuotteilla sekin on suht helppo ylläpitää.
Yksi vaihtoehto on myös hakeutua niihin lehtien tarjoamiin muodonmuutosleikkeihin, en tiedä minkälainen jono näihin on. Toki siinä mielessä ovat ehkä hiukan arpapeliä kun tulokset voivat olla aika vaihtelevia, välillä tuntuu että sinne valikoidaan vähän turhan lennokkaita asuja.