Nuhjuinen olemus
Olen 36-vuotias, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen ja lopenkyllästynyt nuhjuiseen olemukseeni. En ymmärrä, miksi tyylikkyys on minulle niin vaikeaa, mutta se on. Hiukset hapsottavat, vaatteet roikkuvat. Bleiserit näyttävät naurettavilta, korkokengät sattuvat jalkoihin. En osaa kunnolla meikata. En tiedä, mitä osia kehossa pitäisi krostaa, mitä peitellä (olen 165 cm pitkä, 52 kg, sirohko rakenteeltani). Suurimmat murheet liittyvät ehdottomasti tukkaan ja huonoon ihoon. Hiuksia on paljon, mutta ne ovat ohuita ja liukkaita. Takkuuntuvat helposti. Naama on täynnä vanhoja aknejälkiä (ei kuoppia, mutta tummia arpia pitkin ja poikin enkä saa niitä pois).
Tuskaisena olen lukenut tyyliin ja kapselivaatekaappiin liittyviä blogipostauksia. Kahlasin läpi jopa Konstigin aihetta sivuavan tietokirjan.
Haluaisin olla tyylikäs ja hillitty. Työssäni joudun esiintymään jonkin verran, mutta varsinaista jakkupuku-osastoa en vaatekaappiini tarvitse. Mistä aloitan? Pitäisikö mennä pukeutumisneuvojalle vai meikkikouluun? Miten te tyylikkäät naiset sen teette? Auttakaa ryysy-Liisaa!
Kommentit (117)
Pinterest on hyvä paikka hakea inspiraatiota ja suuntaa. Mieti millaisissa vaatteissa viihdyt ja lähde siitä päivittämään tyyliä. Mulle oli silmiäavaavaa havaita, että vartalo on ajan saatossa muuttunut niin, että vähän korkeammalle leikattu vyötärö on paljon parempi kuin suoraan vyötärölle osuva. Yritin vaihtaa t-paidoista kauluspaitoihin, mutta inhosin niitä kovia kauluksia, kunnes keksin vaihtaa silkkipaitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole oikotietä onneen, niin kuin ei missään muussakaan asiassa. Ulkonäön eteen pitää nähdä vaivaa. Aloita kosmetologikäynnillä. Osta kunnolliset aineet ja noudata saamiasi neuvoja. Pese kasvot, käytä aineita. Nouse aamulla aikaisemmin, jotta ehdit tehdä kunnollisen meikin (hyvä pohjustus on kaiken a ja o). Osta laadukkaita vaatteita, ei mitään Temu-rytkyjä tai HM:n alerekin viimeisiä paloja. Urheiletko? Se, että on hoikka, ei vielä riitä. Kunnollinen ryhti tekee paljon. Vaatteet näyttävät roikkuvan, jos ryhti ei ole kunnossa.
Lenkkeilen, mutta lihaskuntoa teen liian vähän. Vaatteisiin olen valmis panostamaan, kun vain tietäisin, mitä ostaisin. Olen yrittänyt selata verkkokauppoja "täsmälistojen" kanssa, mutta hankala on löytää täydellistä valkoista paitaa tai mustia, su
Tämä on niin totta! Harmittaa vain se, että omalla paikkakunnallani ei ole valtavasti vaihtoehtoja. Joitakin toki, kun keskisuuressa kaupungissa asun, mutta ei mitään Helsingin tai Tampereen valikoimaa.
Ap
En lähtis tohon influensserien seuraamiseen. Heidän tavoitteenaan on tienata, ei kukaan sitä hyvästä tahdosta tee. Myyvät tuotteita, oli ne hyviä tai ei. Juurihan sen näki niistä muoviläpökkäistä, mitä joka ikinen niistä myi ja ovat aivan turhaa eurokamaa Kiinasta.
Mene sinne Sokokselle ja osta yksi kokonainen vaatekerta kerralla laadukkaita vaatteita luonnonmateriaaleista. Villa, puuvilla, sellaiset pellavasekoitteet, jotka ei niin paljon rypisty. Myyjä auttaa löytämään oikeat koot ja yhdistelemään. Kotona katsot, mitä muuta näihin vaatteisiin sopii. Siinä on kapselivaatekaapin alku. Seuraavaksi heität pois tai myyt ihan kaikki vaatteet, mitä et käytä tai mitkä on väärän kokoisia. Vaikka ne ihan kaikki mustat niin et pysty turvautumaan niihin.
Monilla naisilla on myös se ongelma, että ostetaan väärän kokoisia vaatteita. Olet aika pieni. Jos vaatteet lököttää ja on liian isoja, niistä ei saa tyylikkäitä millään. Älä jätä kasvunvaraa tai osta tavoitevaatteita vaan sen kokoisia, mitkä sillä hetkellä istuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät neuletakit eivät ole enää hetkeen olleet trendikkäitä muutenkaan. Niitä ei ole mikään pakko käyttää.
Kannattaa perehtyä inspiraatioksi erilaisiin muoti- ja tyylibloggaajiin ja katsoa, kenen tyyli tuntuu eniten omalta. Jos kokeilee vähän kaikkea tai jotain yleisesti asiallisena pidettyä tyyliä, joka ei kuitenkaan tunnu yhtään omalta jutulta, niin silloin on vaikea näyttää tyylikkäältä ja itsevarmalta.
Itse olen saanut apua pukeutumiseen myös Kibbe-vartalomalleihin perehtymällä. Nyt kun tiedän oman Kibbe-tyyppini, ymmärrän, miksi tietyt vaatteet saavat minut näyttämään oudolta, vaikka ne muuten olisivatkin mielestäni nättejä.
Pystytkö vinkkaamaan jotakuita? En ole sosiaalisessa mediassa, joten blogialustoilla pitäisi pysyä :)
Ap
En itse varsinaisesti seuraa
Kiitos! Kokeilen tätä!
ap
Hyvin istuvat vaatteet on tärkeää tyylikkyydessä ja siistissä olemuksessa. Onko sinulla joku tietty pusero, jossa olet aina tyytyväinen ulkonäköösi? Se voi olla ihan arkinen kotipaita, jossa malli ja mittasuhteet ovat juuri oikeat.
Levitä pusero tasaiselle pinnalle ja katso millainen leikkaus siinä on, mittaa sen pituus mittanauhalla, huomioi onko siinä v-kaulus vai pyöreä kaulus jne. Kyseisellä mallilla ja mitoilla voi etsiä eri tyylisiä ja eri materiaalista valmistettuja puseroita. Esim. Zalandolla voi hakea vaatteita tietyin kriteerein: pituus, kaula-aukon malli, istuvuus, materiaali jne.
Siihen, miksi joku vaate istuu ja saa näyttämään siistiltä kun taas monet muut eivät, on jokin syy. Jo esim. muutaman sentin ero puseron pituudessa voi olla ratkaiseva.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Pinterest on hyvä paikka hakea inspiraatiota ja suuntaa. Mieti millaisissa vaatteissa viihdyt ja lähde siitä päivittämään tyyliä. Mulle oli silmiäavaavaa havaita, että vartalo on ajan saatossa muuttunut niin, että vähän korkeammalle leikattu vyötärö on paljon parempi kuin suoraan vyötärölle osuva. Yritin vaihtaa t-paidoista kauluspaitoihin, mutta inhosin niitä kovia kauluksia, kunnes keksin vaihtaa silkkipaitoihin.
Kiitos! Pitää lähteä Pinterestiä selaamaan :) Kiitos myös noista konkreettisista esimerkeistä. Epäilen, että itselläni kehossa tapahtunut samankaltaisia muutoksia. Synnytyksen jälkeen keho ei ole entisensä, vaikka "raskauskiloja" ei jäänytkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
En lähtis tohon influensserien seuraamiseen. Heidän tavoitteenaan on tienata, ei kukaan sitä hyvästä tahdosta tee. Myyvät tuotteita, oli ne hyviä tai ei. Juurihan sen näki niistä muoviläpökkäistä, mitä joka ikinen niistä myi ja ovat aivan turhaa eurokamaa Kiinasta.
Mene sinne Sokokselle ja osta yksi kokonainen vaatekerta kerralla laadukkaita vaatteita luonnonmateriaaleista. Villa, puuvilla, sellaiset pellavasekoitteet, jotka ei niin paljon rypisty. Myyjä auttaa löytämään oikeat koot ja yhdistelemään. Kotona katsot, mitä muuta näihin vaatteisiin sopii. Siinä on kapselivaatekaapin alku. Seuraavaksi heität pois tai myyt ihan kaikki vaatteet, mitä et käytä tai mitkä on väärän kokoisia. Vaikka ne ihan kaikki mustat niin et pysty turvautumaan niihin.
Monilla naisilla on myös se ongelma, että ostetaan väärän kokoisia vaatteita. Olet aika pieni. Jos vaatteet lököttää ja on liian isoja, niistä ei saa tyylikkäitä millään
Ei ole tarkoitus ruveta seuraamaan orjallisesti vaikuttajia ja ostamaan heidän tuotteitaan vaan hakemaan inspiraatiota kuvista, kun ei edes vielä tiedä, mikä se oma tyyli tai juttu oikeastaan on. Huomattavasti järkevämpää etsiä ensin inspiroivia kuvia ja muodostaa omaa tyyli-identiteettiä niistä kuin ostaa summanmutikassa vaatekertoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla naisilla on myös se ongelma, että ostetaan väärän kokoisia vaatteita. Olet aika pieni. Jos vaatteet lököttää ja on
Mitä summanmutikassa ostamista se on, jos ostaa laadukkaan kokonaisuuden asiantuntijan opastuksella? :DD
Vierailija kirjoitti:
Monilla naisilla on myös se ongelma, että ostetaan väärän kokoisia vaatteita. Olet aika pieni. Jos vaatteet lököttää ja on liian isoja, niistä ei saa tyylikkäitä millään
Ihan sivuhuomautuksella tähän nyt kun on kesä ja sää on kuuma ihmisillä näkee ihan hirveitä rytkyjä päällä. En edes mitenkään tuijottele ihmisiä, mutta eilenkin näin erittäin isorintaisen naisen mustassa spagettiolkaimisessa topissa, jossa rinnat olivat puoliksi topin ulkopuolella ja kaupan kassajonossa aivan liian tiukkoihin farkkuihin pukeutuneen naisen, jonka ison pyllyn näkemiseltä ei voinut välttyä, vaikka sitä ei todellakaan olisi halunnut nähdä. Itsekin isorintaisena naisena olin muuten itse pukeutunut väljään pitkähihaiseen kauluspaitaan ja päällä oli vielä ohut takki rintoja peittämässä kun pelkkä miesten kauluspaita ei peittänyt tarpeeksi. Omat housuni olivat kyllä omaan makuuni liian tiukat, mutta eivät silti pyllyäni tuolla tavalla korostaneet. Kannatan säädyllistä pukeutumista kuumalla kesäkelilläkin. En halua nähdä julkisella paikalla kenenkään liikaa paljastelua tai paljaita ruumiinosia.
Pidä hiukset kiinni. Opettele luottokampaus, jonka tekeminen onnistuu muutamassa minuutissa. Käy leikkauttamassa huonot latvat pois. Käyttöön omille hiuksille sopiva shampoo ja hoitoaine ja sitä hoitoainetta on käytettävä joka pesussa, jotta siitä on apua.
Muovirytkyt pois kaapista ja tilalle villaa, merinoa, pellavaa ja puuvillaa. Suosi yksivärisiä vaatteita. Lisää värejä ja kuvioita voi lisätä asusteilla, esim. korvakoruilla, vöillä ja huiveilla. Siistejä toimistötyöhön sopivia kenkiä löytyy muistakin kuin korkokengistä. Itsellä on käytössä ballerinoja, avokkaita ja naisellisia purjehduskenkiä.
Itse olen opetellut meikkaamaan pikameikin, mitä käytän päivittäin. CC-voide, kulmageeli, ripsiväri ja huuliöljy on kaikki tosi nopeita ja helppoja käyttää. Tarvittaessa taputtelen kiiltävää ihoa puuteripaperilla.
Kynsissä aina läpinäkyvä siisti lakkaus.
Ryhti ja itsevarmuus vaikuttavat ulkonäköön enemmän kuin uskoisikaan.
En hirveästi luottaisi Sokoksen myyjien ammattitaitoon. Hekin haluavat lopulta vain tehdä tulosta kaupalle. Lisäksi monet "ammattilaiset" tuputtavat kaikille sellaista vaaleansininen kauluspaita ja beiget housut -tyyliä, joka ei sovi jokaiselle ja josta kaikki eivät edes pidä.
Nämä stylistit, pukeutumisneuvojat, mitä nyt ovatkaan pukevat asiakkaansa aina liian pieniin ja liian tiukkoihin vaatteisiin ja tarjoavat liian pientä kokoa. Jos itse tuollaista palvelua käyttäisin niin itseäni lisäksi kiusalliseen tilanteeseen joutuisi myös tämä pukeutumisneuvoja kun tarvitsen niin isoa kokoa, että kaupassa ei sitä enää ole. Joskus vuosia sitten yritin ostaa housuja ja myyjä neuvoi väkisin. Sanoi sitten aivan liian tiukkoja ja kiristäviä housuja hyviksi, eikä edes tuonut heti suurinta kokoa, vaikka näin heti itse, että tuskinpa suurinkaan koko mahtuu. Poistuin kaupasta kiusaantuneena ostamatta mitään.
Faith kirjoitti:
Hyvin istuvat vaatteet on tärkeää tyylikkyydessä ja siistissä olemuksessa. Onko sinulla joku tietty pusero, jossa olet aina tyytyväinen ulkonäköösi? Se voi olla ihan arkinen kotipaita, jossa malli ja mittasuhteet ovat juuri oikeat.
Levitä pusero tasaiselle pinnalle ja katso millainen leikkaus siinä on, mittaa sen pituus mittanauhalla, huomioi onko siinä v-kaulus vai pyöreä kaulus jne. Kyseisellä mallilla ja mitoilla voi etsiä eri tyylisiä ja eri materiaalista valmistettuja puseroita. Esim. Zalandolla voi hakea vaatteita tietyin kriteerein: pituus, kaula-aukon malli, istuvuus, materiaali jne.
Siihen, miksi joku vaate istuu ja saa näyttämään siistiltä kun taas monet muut eivät, on jokin syy. Jo esim. muutaman sentin ero puseron pituudessa voi olla ratkaiseva.
Totta! Tuota pitää alkaa harrastaa. Istuvuuden takia olen ostanut turhan paljon trikoovaatteita tai sen verran löysiä vaatteita, että ne antavat aika paljon anteeksi. Tyhmää - tietysti. Olen siinä mielessä sirorakenteinen, että monet bleiserit ja kauluspaidat ovat usein harteilta isoja. On haasteellista löytää paitaa, jossa olkasauma olisi juuri eikä melkein. Ei saisi kinnata, ei saisi olla löysä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Nämä stylistit, pukeutumisneuvojat, mitä nyt ovatkaan pukevat asiakkaansa aina liian pieniin ja liian tiukkoihin vaatteisiin ja tarjoavat liian pientä kokoa. Jos itse tuollaista palvelua käyttäisin niin itseäni lisäksi kiusalliseen tilanteeseen joutuisi myös tämä pukeutumisneuvoja kun tarvitsen niin isoa kokoa, että kaupassa ei sitä enää ole. Joskus vuosia sitten yritin ostaa housuja ja myyjä neuvoi väkisin. Sanoi sitten aivan liian tiukkoja ja kiristäviä housuja hyviksi, eikä edes tuonut heti suurinta kokoa, vaikka näin heti itse, että tuskinpa suurinkaan koko mahtuu. Poistuin kaupasta kiusaantuneena ostamatta mitään.
Voi ei, ihana kamala kokemus! Itsekin pelkään, että saan pukeutumisneuvojalta jonkin tanttalookin tai sitten sellaisen tekonuorekkaan, jolle harakatkin nauravat.
Ap
Vastaus on raha. Tämäkin ongelma poistuu, jos vain pystyt kaatamaan tarpeeksi rahaa siihen.
Nykyvaatteiden ongelma on, että ne ovat halpoja ja huonosti tehty, eivätkä näytä kenenkään päällä hyvältä!
hanki laadukkaat vaatteet (usein kalliita), parhaimmat saat jos vielä kaiken lisäksi viet ne ompelijalle joka muokkaa ne juuri sinulle täydellisesti istuvaksi.
Unohda kaikki polyester, akryyli ja polyamidi rytkyt ja suosi luonnonkuituja, kuten puuvillaa, villaa, silkkiä, pellavaa. Myös viskoosi on hyvä materiaali.
tee värianalyysi ammattilaisella.
käy huippukampaajalla ja hankit kunnon aineet. Yli 20e maksava hoitoaine kampaajalta tekee ihan eri jälkeä kuin 4,5e maksava markettituote. Käytä kuivashampoota tai hiuspuuteria tuomaan rakennetta, ja hiuskiinnettä pyydystämään yksittäiset karkulaishiukset. Kanna hiusharjaa ja kiinnettä aina mukana, harjaat hiukset myös tauolla työpäivän aikana.
hanki laadukkaat meikit, ei mitään suttuisia markettimeikkejä. Menet meikkikursille, jossa sinulle opetetaan kädestä pitäen, mitä välineitä ja tekniikkaa käytät.
Pidä aina hyvä ryhti. Pidä aina kynnet siisteinä. Jos et jaksa jatkuvasti lakata ja huollattaa kynsiäsi, älä lakkaa ollenkaan.
harrasta liikuntaa ja pidä itsestäsi huolta. Syö monipuolisesti, paljon kasviksia.
Entä jos sinä olet nuhjuisena omimmillasi. Ota se tyylikeinona. Ole reilusti boheemin tai taiteilijan näköinen. Jos lähdet liiaksi muuttamaan tyyliäsi, mutta et ole sisäisesti sinut uuden tyylisi kaltainen, niin se ei onnistu. Sinusta huokuu tietty epävarmuus ja sen näkee. Tyyli ei silloin pue sinua.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sinä olet nuhjuisena omimmillasi. Ota se tyylikeinona. Ole reilusti boheemin tai taiteilijan näköinen. Jos lähdet liiaksi muuttamaan tyyliäsi, mutta et ole sisäisesti sinut uuden tyylisi kaltainen, niin se ei onnistu. Sinusta huokuu tietty epävarmuus ja sen näkee. Tyyli ei silloin pue sinua.
TÄMÄ! Olen hoitaja enkä oikein näe järkeä ostella tyylivaatteita pelkille työmatkoille ja viikonlopuiksi. Olen siis tyylikkäästi nuhjuinen, siistit ja puhtaat ja ehjät vaatteet vaikka onkin H&M-liikkeestä. Tukka ponnarilla ja ripsiväriä ja huulipunaa. Mitä sitä 53 v enempää tarvitsee... Tuo "nuhjuisen tyylikäs" osuu ja uppoaa!
Mulle ongelma on ostaa liian isoja vaatteita, ostan jostain syystä niitä että ne kuitenkin oikeasti kutistuu pesussa... sitten kuljen aivan liian isoissa vaatteissa... :(
Miten pitää hiuksia kiinni kun kasvot on rumat? Liian leveät kasvot ja silmät pienet, nenä iso. En pidä silmälaseja eikä meikki käy. Kirjava vaalea pisamainen iho.
En itse varsinaisesti seuraa ketään, mutta esim. Redditistä voisi saada vinkkejä. Googlen hakuun esim. "inspirational fashion influencers reddit.com" ja sitten lukemaan Reddit-ketjuja ja googlettamaan mainittuja nimiä. Instagramia ja Tiktokia voi kyllä selata, vaikka itsellä ei olisikaan tiliä niihin. Monella muoti- ja tyylivaikuttajalla on myös Youtube-kanava.