Nuhjuinen olemus
Olen 36-vuotias, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen ja lopenkyllästynyt nuhjuiseen olemukseeni. En ymmärrä, miksi tyylikkyys on minulle niin vaikeaa, mutta se on. Hiukset hapsottavat, vaatteet roikkuvat. Bleiserit näyttävät naurettavilta, korkokengät sattuvat jalkoihin. En osaa kunnolla meikata. En tiedä, mitä osia kehossa pitäisi krostaa, mitä peitellä (olen 165 cm pitkä, 52 kg, sirohko rakenteeltani). Suurimmat murheet liittyvät ehdottomasti tukkaan ja huonoon ihoon. Hiuksia on paljon, mutta ne ovat ohuita ja liukkaita. Takkuuntuvat helposti. Naama on täynnä vanhoja aknejälkiä (ei kuoppia, mutta tummia arpia pitkin ja poikin enkä saa niitä pois).
Tuskaisena olen lukenut tyyliin ja kapselivaatekaappiin liittyviä blogipostauksia. Kahlasin läpi jopa Konstigin aihetta sivuavan tietokirjan.
Haluaisin olla tyylikäs ja hillitty. Työssäni joudun esiintymään jonkin verran, mutta varsinaista jakkupuku-osastoa en vaatekaappiini tarvitse. Mistä aloitan? Pitäisikö mennä pukeutumisneuvojalle vai meikkikouluun? Miten te tyylikkäät naiset sen teette? Auttakaa ryysy-Liisaa!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Sinnemäki panostaa paljon habitukseensa
Ja näyttää silti kulahtaneelta, koska kasvot on mitä on. Sellaiselta kuin ei olisi nukkunut kunnolla koskaan ja ei hoitaisi naamaansa mitenkään. Luultavasti hoitaa, mutta kun piirteet ovat mitä ovat. Ei kaikista saa "siistin" näköisiä mitenkään eikä kai pidäkään.
Iso kiitos kaikille, jotka ovat käyttäneet aikaansa neuvomiseen ja vinkkailuun. Ja kiitos myös vertaistuesta.
Olen viime päivinä lukenut Planetaarinen vaatekaappi -teosta ja vaikka se ei suoranaisesti kannusta tyylikkyyteen, se vahvisti ajatustani siitä, että kannattaa ostaa vain laatua ja vain harkiten. Haluan vaatteita, joilla on pitkä käyttöikä. Jos vaate löytyy kotimaiselta valmistajalta, sen parempi!
Päätin nyt, että elokuussa
- varaan ajan lempivaatevalmentajalle
- varaan ajan mekkkiopastukseen
- käyn kampaajalla
Heinäkuussa valmistaudun. Yritän hahmottaa vaatekaappini sisältöä ja tehdä listan tarvittavista hankinnoista. Epäsopivat vaatteet laitan kiertoon. Samalla tutustun minua miellyttäviin tyyleihin, teen itselleni inspiroivan Pinterest-kansion. Uskon, että ne auttavat minua kertomaan tarpeistani myös lempivaatevalmentajalle.
Ehkä tämä tästä :)
Ap
Ap, kannattaa suosiolla hakea se tretinoiiniresepti, kun iho ja pigmenttiarvet kerran häiritsevät sinua kovasti. Sillä on iso vaikutus ulkonäköösi. Unohda kosmetologit ja kosmetiikkamerkkien retinolit ja siirry suoraan tretinoiiniin.
Joskus ihmetyttää, miksi ihmiset lykkäävät oikeasti toimivien keinojen hyödyntämistä ja tuhertavat sen sijaan kotona tehottomilla aineilla tai keinoilla jopa vuosikausia, vaikka hyvin helposti olisi saatavilla kunnon apua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaa suosiolla hakea se tretinoiiniresepti, kun iho ja pigmenttiarvet kerran häiritsevät sinua kovasti. Sillä on iso vaikutus ulkonäköösi. Unohda kosmetologit ja kosmetiikkamerkkien retinolit ja siirry suoraan tretinoiiniin.
Joskus ihmetyttää, miksi ihmiset lykkäävät oikeasti toimivien keinojen hyödyntämistä ja tuhertavat sen sijaan kotona tehottomilla aineilla tai keinoilla jopa vuosikausia, vaikka hyvin helposti olisi saatavilla kunnon apua.
Kiitos myös tästä vinkistä! En ollut aikaisemmin kuullut tretinoiinista. Varaan ajan ihotautilääkärille ja kysyn hänen neuvoaan. Tiedän, että jos saisin arvet edes haalenemaan, oloni paranisi. En tietenkään koko aikaa mieti naamaani ja voin ihan hyvin lähteä kauppaan tai lounaalle ilman meikkiä - sen itsetuntoni kyllä kestää - mutta toki mieluummin olisin ilman näitä läiskiä.
Ap
Monella tuntuu olevan tällä palstalla outo käsitys siitä, mitä siisteys tai laittautuminen tarkoittaa. Voi kai sitä nuhjuisuudeksikin sanoa.
Minua ei viehätä se, jos nainen käyttää meikkiä, koruja ja muodikkaita vaatteita. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että nainen pitää itsestään huolta urheilemalla, syömällä terveellisesti ja pitämällä hygieniastaan huolta. Vaatteet saavat olla kuluneita, jos se on käytännöllistä, ja posket saavat punottaa, kun on tullut hikoiltua. Luonnollinen ja terve viehättää, pinnallinen ja turhamainen ei.
Sama koskee yhtä lailla parisuhteita ja ammatillisia tilanteita. Arvostukseni saa olemalla asiantunteva ja vaatimaton, ei olemalla asiallinen ja kireä.
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu olevan tällä palstalla outo käsitys siitä, mitä siisteys tai laittautuminen tarkoittaa. Voi kai sitä nuhjuisuudeksikin sanoa.
Minua ei viehätä se, jos nainen käyttää meikkiä, koruja ja muodikkaita vaatteita. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että nainen pitää itsestään huolta urheilemalla, syömällä terveellisesti ja pitämällä hygieniastaan huolta. Vaatteet saavat olla kuluneita, jos se on käytännöllistä, ja posket saavat punottaa, kun on tullut hikoiltua. Luonnollinen ja terve viehättää, pinnallinen ja turhamainen ei.
Sama koskee yhtä lailla parisuhteita ja ammatillisia tilanteita. Arvostukseni saa olemalla asiantunteva ja vaatimaton, ei olemalla asiallinen ja kireä.
"Minua ei viehätä se, että..." ihan niin kuin tässä olisi kyse siitä, mikä SINUA viehättää. Jos kokee olonsa varmemmaksi tietynlaisessa asussa / olemuksessa, eikö se ole tärkeintä? Jollakulla siisteys tarkoittaa pestyä tukkaa, toisella viimeisen päälle laitettua kampausta. Ei kampaus ole sen huonompi kuin "pelkkä" pesty tukka.
Minä käytän koruja ja hienojakin vaatteita arkena, mutta en meikkaa. Käytän vain aurinkosuojaa.
Lohdutukseksesi voit mennä käymään Tuska-festivaaleilla tai sen lähettyvillä niin näet paljon nuhjuisia ja rähjäisiä ihmisiä, joilla tuntuu olevan elämänhallinnassa petrattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole oikotietä onneen, niin kuin ei missään muussakaan asiassa. Ulkonäön eteen pitää nähdä vaivaa. Aloita kosmetologikäynnillä. Osta kunnolliset aineet ja noudata saamiasi neuvoja. Pese kasvot, käytä aineita. Nouse aamulla aikaisemmin, jotta ehdit tehdä kunnollisen meikin (hyvä pohjustus on kaiken a ja o). Osta laadukkaita vaatteita, ei mitään Temu-rytkyjä tai HM:n alerekin viimeisiä paloja. Urheiletko? Se, että on hoikka, ei vielä riitä. Kunnollinen ryhti tekee paljon. Vaatteet näyttävät roikkuvan, jos ryhti ei ole kunnossa.
Lenkkeilen, mutta lihaskuntoa teen liian vähän. Vaatteisiin olen valmis panostamaan, kun vain tietäisin, mitä ostaisin. Olen yrittänyt selata verkkokauppoja "täsmälistojen" kanssa, mutta hankala on löytää täydellistä valkoista paitaa tai mustia, su
Joo Ei
olen vaatekauppias
kiitokseksi siitä että stailaan sinut
laadukkailla keskihintaisilla tuotteilla
Tilaat ne netistä?
Inhottavaa käytöstä, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Lohdutukseksesi voit mennä käymään Tuska-festivaaleilla tai sen lähettyvillä niin näet paljon nuhjuisia ja rähjäisiä ihmisiä, joilla tuntuu olevan elämänhallinnassa petrattavaa.
On niillä kuitenkin varaa satojen eurojen festarilippuihin???
Köyhät yhteiskunnan elätit ei tuskassa käy:)
Tässä pitäisi muistaa että tyylikkyys on kytköksissä aina siihen tyyliin, minkä on valinnut. Voit olla tyylikäs ja goottihenkinen, voit olla tyylikäs ja toimistotyylinen. Voit olla hippimäisen tyylikäs. Tärkeintä on, että vaatteet ovat ehjät, saumat eivät kierrä, neuleet eivät ole nyppyisiä yms.
Ei tyylikkyys tarkoita sitä, että oma tyyli pitää muokata laivastonsiniseksi, hajuttomaksi ja mauttomaksi.
Nyt vähän päivitystä. Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän sanoi, ettei kasvojeni arville voi tehdä mitään. Yritin päästä arpineni myös julkiselle puolelle, mutta siellä otettiin vastaan vain valokuvat ja sanottiin, että ei ole vaarallista, pärjäile.
Olen vähän allapäin nyt. Pelkään, ettei kosmetologista ole sen enempää apua, jos lääkäritkään eivät osaa/ halua auttaa.
Ap
Jos on jokin autoimmuunisairaus niin kaikki yrittäminen on turhaa. Jatkuva tulehdustila kehossa tekee sen, että iho on aina ongelmallinen, hiukset ohuet kuivaa lirua ja olemus nuutunut, koska sitä on väsynyt läpi koko elämänsä olethan sairas koko ajan. Sitten tulee jokin tuollainen pelle sanomaan, ettei viehätä, jotkut meistä etsii hei sitä normaalin tunnetta sillä meikillä joka peittää ne mustat silmänympärykset ja samean ihon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän päivitystä. Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän sanoi, ettei kasvojeni arville voi tehdä mitään. Yritin päästä arpineni myös julkiselle puolelle, mutta siellä otettiin vastaan vain valokuvat ja sanottiin, että ei ole vaarallista, pärjäile.
Olen vähän allapäin nyt. Pelkään, ettei kosmetologista ole sen enempää apua, jos lääkäritkään eivät osaa/ halua auttaa.
Ap
Voi ei. Oliko kyseessä (yksityisellä puolella) asiantuntija vai peruslääkäri?
Ja täsmennykseksi: arpieni pigmentti on alkanut tummua ja levitä ihan muutaman kuukauden aikana, vaikka olen varjellut kasvojani tarkasti auringolta. Myös käsivarsiin on ilmestynyt tumma läiskiä, jotka halusimme varmuuden vuoksi näyttää (myös) julkisella puolella, jotta voin olla varma, että kyseessä on "vain" vaarattomat kesakot ja tummuvat, vanhat aknearvet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi ei. Oliko kyseessä (yksityisellä puolella) asiantuntija vai peruslääkäri?
Kävin ihotautilääkärillä. Olen nyt monta euroa köyhempi, mutta en yhtään viisaampi. Harmittaa, mutta mikäs teet.
Ap
Sinnemäki panostaa paljon habitukseensa