Nuhjuinen olemus
Olen 36-vuotias, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen ja lopenkyllästynyt nuhjuiseen olemukseeni. En ymmärrä, miksi tyylikkyys on minulle niin vaikeaa, mutta se on. Hiukset hapsottavat, vaatteet roikkuvat. Bleiserit näyttävät naurettavilta, korkokengät sattuvat jalkoihin. En osaa kunnolla meikata. En tiedä, mitä osia kehossa pitäisi krostaa, mitä peitellä (olen 165 cm pitkä, 52 kg, sirohko rakenteeltani). Suurimmat murheet liittyvät ehdottomasti tukkaan ja huonoon ihoon. Hiuksia on paljon, mutta ne ovat ohuita ja liukkaita. Takkuuntuvat helposti. Naama on täynnä vanhoja aknejälkiä (ei kuoppia, mutta tummia arpia pitkin ja poikin enkä saa niitä pois).
Tuskaisena olen lukenut tyyliin ja kapselivaatekaappiin liittyviä blogipostauksia. Kahlasin läpi jopa Konstigin aihetta sivuavan tietokirjan.
Haluaisin olla tyylikäs ja hillitty. Työssäni joudun esiintymään jonkin verran, mutta varsinaista jakkupuku-osastoa en vaatekaappiini tarvitse. Mistä aloitan? Pitäisikö mennä pukeutumisneuvojalle vai meikkikouluun? Miten te tyylikkäät naiset sen teette? Auttakaa ryysy-Liisaa!
Kommentit (117)
Mutta jos jotain niin hiuksien leikkaaminen lyhyiksi ja hyvät ihan erikoisliikkeestä ostetut merkkialusvaatteet voivat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko mielestäsi löytänyt pukeutumisessa oman tyylisi? Mielestäni se on kaiken a ja o, että löytää vaatteet, joissa viihtyy. Niitä jotenkin kantaakin kaikkein kauneimmin, kun on mukava olla. Ei tarvita ns. klassikoita, jakkuja, korkokenkiä tai valkoista paitaa.
Mieti mikä on sinua, missä viihdyt. Mikä merkki istuu sinulla hyvin, mikä kenkämerkki on hyvä juuri sinun jalallesi.
Tee vaikka pinterestiin kollaaseja siitä, mikä sinua miellyttää ja missä viihtyisit.
Tukan/kampauksen merkitys on iso. Jos tuntuu omalta, pidä tukkaa kiinni. Ja liiat hapsut kuriin pinneillä tai lakalla.
Tästä tämä tyylittömyys varmasti johtuukin. En ole löytänyt tyyliäni. Sen verran tiedän, etten pidä röyhelöistä enkä printtikuoseista. Vaatekaapissani on lähinnä yksivärisiä vaatteita. Koska olen lyhyt, minua ei myöskään pue esimerkiksi pitkät neuletakit, jotka pätkäisevät jalat. Musta ei myöskään ole värini, vaikka sitä harmittavan paljon vaatekaapissa onkin.
En ole mitenkään erityisen vihkiytynyt kenkiin, mutta yleensä El Naturalistan kengät ovat olleet jaloissani hyvät. Olen pienijalkainen (koko 36 tai 37), mutta pidän siitä, että lesti on riittävän leveä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihaa siinä luonnollisuudesta on? Miksi pitäisi aina olla laittautumassa ja parantelemassa itseään? Miksi ei vaan voi esiintyä luonnollisessa tyylissään ilman meikkiä, ehostusta, ties mitä kauneudellisia toimenpiteitä, ulkonäön muokkauksia ja ties mitä? Olen itse ruma ja lihava ja tiedän sen, mutta en edes omista yhtään meikkiä, hiustenhoitoon riittää pelkkä shampoo ja hiusharja, en omista koruja tai asusteita, enkä korkokenkiä. Käytän mahdollisimman peittäviä ja löysiä mustia vaatteita.
Kuulostat masentuneelta ja elämänhalusi menettäneeltä, ja haluat, että ap:sta tulee yhtä luovuttanut kuin sinustakin. Misery loves company!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihaa siinä luonnollisuudesta on? Miksi pitäisi aina olla laittautumassa ja parantelemassa itseään? Miksi ei vaan voi esiintyä luonnollisessa tyylissään ilman meikkiä, ehostusta, ties mitä kauneudellisia toimenpiteitä, ulkonäön muokkauksia ja ties mitä? Olen itse ruma ja lihava ja tiedän sen, mutta en edes omista yhtään meikkiä, hiustenhoitoon riittää pelkkä shampoo ja hiusharja, en omista koruja tai asusteita, enkä korkokenkiä. Käytän mahdollisimman peittäviä ja löysiä mustia vaatteita.
Koen itseni varmemmaksi, jos olen ehostautunut ja jos minulla on asialliset, tyylikkäät vaatteet. Valitettavasti tutkimuksetkin osoittavat, että ulkonäköönsä panostavat saavat sekä parempaa palvelua että uramahdollisuuksia. Mielestäni osoitan myös kunnioitusta asiakkaita kohtaan, kun olen siisti ja huoliteltu. Kenenkää
Varmasti juuri näin. Kaikkea hyvää sinulle! Henkinen hyvinvointi on aina tärkeämpää kuin ulkonäkö. Uskon, että olet sekä sisäisesti että ulkoisesti viehättävämpi kuin oletat.
Ap
"Tästä tämä tyylittömyys varmasti johtuukin. En ole löytänyt tyyliäni. Sen verran tiedän, etten pidä röyhelöistä enkä printtikuoseista. Vaatekaapissani on lähinnä yksivärisiä vaatteita. Koska olen lyhyt, minua ei myöskään pue esimerkiksi pitkät neuletakit, jotka pätkäisevät jalat. Musta ei myöskään ole värini, vaikka sitä harmittavan paljon vaatekaapissa onkin.
En ole mitenkään erityisen vihkiytynyt kenkiin, mutta yleensä El Naturalistan kengät ovat olleet jaloissani hyvät. Olen pienijalkainen (koko 36 tai 37), mutta pidän siitä, että lesti on riittävän leveä. "
Oletko sinä siis ap vai joku muu? 165 cm ei ole erityisen lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lihava ja ruma työtön ja näytän aina rähjäiseltä. Pömppömaha on ja rinnat riippuvat. Hiukset ovat heti sotkussa ja hikoilen paljon. Mikään vaate ei sovi päälle. En meikkaa tai ehostaudu. Toki käyn suihkussa joka päivä, mutta olen heti ihan rähjäinen. En jaksa välittää siltä, miltä näytän, eikä sillä ole paljoa väliä.
Ok pinja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat masentuneelta ja elämänhalusi menettäneeltä, ja haluat, että ap:sta tulee yhtä luovuttanut kuin sinustakin. Misery loves company!
Niinpä pinja! Tsemiiii
Vierailija kirjoitti:
Mikä noin niin kuin omasta mielestäsi oikein on tämän kommentin anti? Että jaksaakin ihminen noin pitkästi kirjoittaa nollakontenttia. Eiköhän se ole aloituksesta selvää, että keskustelu on tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat olla huoliteltuja. Ei ketään kiinnosta, että sinä et halua.
Vierailija kirjoitti:
"Tästä tämä tyylittömyys varmasti johtuukin. En ole löytänyt tyyliäni. Sen verran tiedän, etten pidä röyhelöistä enkä printtikuoseista. Vaatekaapissani on lähinnä yksivärisiä vaatteita. Koska olen lyhyt, minua ei myöskään pue esimerkiksi pitkät neuletakit, jotka pätkäisevät jalat. Musta ei myöskään ole värini, vaikka sitä harmittavan paljon vaatekaapissa onkin.
En ole mitenkään erityisen vihkiytynyt kenkiin, mutta yleensä El Naturalistan kengät ovat olleet jaloissani hyvät. Olen pienijalkainen (koko 36 tai 37), mutta pidän siitä, että lesti on riittävän leveä. "
Oletko sinä siis ap vai joku muu? 165 cm ei ole erityisen lyhyt.
Kyllä, minä olen Ap. Totta tietysti, että 165 cm ei ole erityisen lyhyt, taitaa pikemminkin olla suomalaisen naisen keskimitta. Minulla on kuitenkin lyhyet jalat ja ilman korkokenkiä pitkät (reisiin ylettyvät) neuletakit ovat päälläni vähän höpsön näköisiä.
ap
Täältä miehen näkemys.
Osta kasa mieleisiä housuja ja kasa mieleisiä yläosia. Pari mieleistä takkia ja useammat mieleiset kengät. Noita yhdistelemällä saat siistin vaatetuksen.
Meikkaaminen ja hiusten laitto on ihan yliarvostettua. Pitkähköt hiukset ponnarilla on ihan parhaat.
Lopputulos on tuolla reseptillä hillityn tyylikäs. Toimii joka paikassa.
Ihan ekaksi voit unohtaa ne korkkarit, niillä vain pilaat selkäsi ja jalkasi. Et tarvitse myöskään kosmetologia, värianalyysia tms.
Meikiksi riittää maskara, aurinkopuuteri, kulmakynä (ei musta!) ja ruskeansävyinen luomiväripaletti (9 väriä vie jo pitkälle). Meikkivoide tekee ihostasi vielä huonomman, unohda se. Peiteväriä (ei peitepuikkoa) pikkuisen jos tarvitsee. Opettele käyttämään noita, niillä saa nopean arkimeikin joka on tyylikäs. Meikkien ei tarvi myöskään olla hirveän kalliita. Käy vaikka Sokoksella ilman meikkiä ja osta omanikäisesi, ei räikeästi meikatun myyjän avustuksella oikeat sävyt. Huulipunia 2-3 eri merkkisiä.
Tyylikäs vaatekaappi ei tarkoita mustaa tai väritöntä. Unohda musta kokonaan. Jos haluat tummia värejä, ota tummansininen tai tummanharmaa. Ne ei tee muodottomaksi perunaksi, koska heijastaa valoa toisin kuin musta. Käytä myös värejä. Yleensä ne värit, mitkä miellyttää omaa silmää, sopii itselle. Lue värien yhdistelystä, vältä räikeimpiä.
Toivottavasti tästä on apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä noin niin kuin omasta mielestäsi oikein on tämän kommentin anti? Että jaksaakin ihminen noin pitkästi kirjoittaa nollakontenttia. Eiköhän se ole aloituksesta selvää, että keskustelu on tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat olla huoliteltuja. Ei ketään kiinnosta, että sinä et halua.
Aina se huoliteltu ulkonäkö ei edes ole mahdollista saavuttaa, eikä siihen ole mahdollista panostaa, vaikka sellaista toivoisikin. Toiset ovat jo syntyessään rumia ja lihavia ja joutuvat tästä koko elämänsä kärsimään. Laihduttaminen ei onnistu, eikä kauneudellisiin toimenpiteisiin ole rahaa. Maailma on liian ulkonäkökeskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä, mitä huoliteltu tarkoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä BMI:n kanssa. Ihan jokainen ihminen voi olla huoliteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekaksi voit unohtaa ne korkkarit, niillä vain pilaat selkäsi ja jalkasi. Et tarvitse myöskään kosmetologia, värianalyysia tms.
Meikiksi riittää maskara, aurinkopuuteri, kulmakynä (ei musta!) ja ruskeansävyinen luomiväripaletti (9 väriä vie jo pitkälle). Meikkivoide tekee ihostasi vielä huonomman, unohda se. Peiteväriä (ei peitepuikkoa) pikkuisen jos tarvitsee. Opettele käyttämään noita, niillä saa nopean arkimeikin joka on tyylikäs. Meikkien ei tarvi myöskään olla hirveän kalliita. Käy vaikka Sokoksella ilman meikkiä ja osta omanikäisesi, ei räikeästi meikatun myyjän avustuksella oikeat sävyt. Huulipunia 2-3 eri merkkisiä.
Tyylikäs vaatekaappi ei tarkoita mustaa tai väritöntä. Unohda musta kokonaan. Jos haluat tummia värejä, ota tummansininen tai tummanharmaa. Ne ei tee muodottomaksi perunaksi, koska heijastaa valoa toisin kuin musta. Käytä myös värejä. Yleensä ne värit, mitkä miellyttää omaa silmää, sopii
Kiitos, hyviä vinkkejä! Kosmetologia tai ihotautilääkäriä mietin kyllä yhä. Sen verran arvet itseäni häiritsevät.
Mustaa väriä pitäisi kyllä oppia välttämään. Se ei pue minua ollenkaan.
Pitkät neuletakit eivät ole enää hetkeen olleet trendikkäitä muutenkaan. Niitä ei ole mikään pakko käyttää.
Kannattaa perehtyä inspiraatioksi erilaisiin muoti- ja tyylibloggaajiin ja katsoa, kenen tyyli tuntuu eniten omalta. Jos kokeilee vähän kaikkea tai jotain yleisesti asiallisena pidettyä tyyliä, joka ei kuitenkaan tunnu yhtään omalta jutulta, niin silloin on vaikea näyttää tyylikkäältä ja itsevarmalta.
Itse olen saanut apua pukeutumiseen myös Kibbe-vartalomalleihin perehtymällä. Nyt kun tiedän oman Kibbe-tyyppini, ymmärrän, miksi tietyt vaatteet saavat minut näyttämään oudolta, vaikka ne muuten olisivatkin mielestäni nättejä.
Täällä yksi. Ei varaa mennä kampaajalle, mitkään vaatteet ei istu koska huono vartalomalli ja vähän ylipainoa. Olen vaaleaihoinen ja punakka. Mikään meikki ei käy. Kulmakarvat vaaleat ja olemattomat. Kaikki hapsottaa eikä vaatteet istu. Hiuksia ei voi laittaa kiinni kun rumat kasvot korostuu. Hiuksia ei saa mitenkään. Ne ei kestä tupeerausta, ovat liukkaat ja hennot ja mikään kampaus ei pysy.
Nyt huomasin ettei iho tahdo ruskettua sitäkään vähää kuin ennen.
-n50
Vierailija kirjoitti:
Pitkät neuletakit eivät ole enää hetkeen olleet trendikkäitä muutenkaan. Niitä ei ole mikään pakko käyttää.
Kannattaa perehtyä inspiraatioksi erilaisiin muoti- ja tyylibloggaajiin ja katsoa, kenen tyyli tuntuu eniten omalta. Jos kokeilee vähän kaikkea tai jotain yleisesti asiallisena pidettyä tyyliä, joka ei kuitenkaan tunnu yhtään omalta jutulta, niin silloin on vaikea näyttää tyylikkäältä ja itsevarmalta.
Itse olen saanut apua pukeutumiseen myös Kibbe-vartalomalleihin perehtymällä. Nyt kun tiedän oman Kibbe-tyyppini, ymmärrän, miksi tietyt vaatteet saavat minut näyttämään oudolta, vaikka ne muuten olisivatkin mielestäni nättejä.
Pystytkö vinkkaamaan jotakuita? En ole sosiaalisessa mediassa, joten blogialustoilla pitäisi pysyä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole oikotietä onneen, niin kuin ei missään muussakaan asiassa. Ulkonäön eteen pitää nähdä vaivaa. Aloita kosmetologikäynnillä. Osta kunnolliset aineet ja noudata saamiasi neuvoja. Pese kasvot, käytä aineita. Nouse aamulla aikaisemmin, jotta ehdit tehdä kunnollisen meikin (hyvä pohjustus on kaiken a ja o). Osta laadukkaita vaatteita, ei mitään Temu-rytkyjä tai HM:n alerekin viimeisiä paloja. Urheiletko? Se, että on hoikka, ei vielä riitä. Kunnollinen ryhti tekee paljon. Vaatteet näyttävät roikkuvan, jos ryhti ei ole kunnossa.
Lenkkeilen, mutta lihaskuntoa teen liian vähän. Vaatteisiin olen valmis panostamaan, kun vain tietäisin, mitä ostaisin. Olen yrittänyt selata verkkokauppoja "täsmälistojen" kanssa, mutta hankala on löytää täydellistä valkoista paitaa tai mustia, suoria housuja.
Vaatteita on ihan pakko sovittaa ennen ostamista, koska netistä valitsemalla ei yleensä koskaan saa hyvin istuvia vaatteita, varsinkaan housuja. Ainakin kannattaa käydä kaupassa sovittamassa ja tilata vasta sitten ne samat netistä jos niin saa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Ei varaa mennä kampaajalle, mitkään vaatteet ei istu koska huono vartalomalli ja vähän ylipainoa. Olen vaaleaihoinen ja punakka. Mikään meikki ei käy. Kulmakarvat vaaleat ja olemattomat. Kaikki hapsottaa eikä vaatteet istu. Hiuksia ei voi laittaa kiinni kun rumat kasvot korostuu. Hiuksia ei saa mitenkään. Ne ei kestä tupeerausta, ovat liukkaat ja hennot ja mikään kampaus ei pysy.
Nyt huomasin ettei iho tahdo ruskettua sitäkään vähää kuin ennen.
-n50
Oletko masentunut? Ei kellään sentään noin mahdoton tilanne ole. Jokaiselle vartalotyypille on varmasti pukevia vaatteita olemassa. On olemassa meikkejä, jotka käy. Kyllä ne hiuksetkin jotenkin saa. Ärsyttää tuollainen turha valitus. Et vain ole etsinyt niitä tyylejä mitkä sulle sopii. Jos se ei kiinnosta niin ok, ei ole pakko. Mutta tuo "ei ole mulle mitään olemassa" -virsi on rasittava ja lapsellinen. Kukaan ei jaksa auttaa marttyyria.
Tietysti suihkussa käyminen, hampaiden peseminen ja hiusten harjaaminen ja puhtaat vaatteet kuuluvat jo perushygieniaan, jota itse noudatan, vaikka luonnollisuutta kannatan. Kun nyt olen ruma ja lihava ja haluan olla rauhassa ja sekoittua joukkoon niin tunnen itseni edes vähän varmemmaksi silloin kun olen mahdollisimman huomaamaton eli löysissä ja peittävissä mitäänsanomattomissa vaatteissa ilman mitään laittautumista. Olen itse saanut aina ja kaikkialla traumaattisenkin huonoa palvelua, eikä uramahdollisuuksia ole itselleni auennut. Jotenkin joudun aina silmätikuksi ja syntipukiksi ja se olisi varmasti entistä pahentaa, jos olisin jotenkin näyttävämpi. Kun on joutunut elämään niin vaikean elämän kun itse olen joutunut elämään on itseensä panostaminen tai kaiken turhan hoitaminen siellä listan häntäpäässä asioina, joilla ei mitään väliä ja asioina, joihin panostaminen tai hoitaminen ei vaan ole mahdollista. Kun jaksaminen ja rahat ovat vähissä ja ongelmia ja hoidettavia asioita riittää on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin oma ulkonäkö.