Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erilainen vuorokausirytmi puolison kanssa - onko teidän mielestä iso ongelma?

Vierailija
28.06.2024 |

Näin kesälomalla on tullut taas esille se, kuinka erilaiset vuorokausirytmit meillä on mieheni kanssa, ja tämä on jälleen ärsyttänyt kovasti. Siinä missä mies tykkää valvoa myöhään (1-2) ja vastaavasti nukkua pitkään (10), minä haluan lomallakin käydä ajoissa (viimeistään 23) nukkumaan ja herätä aikaisin (8). Jotenkin harmittaa, kun aamulla ei yhdessä pystytä mitään tekemään kun mies nukkuu ja sitten ärsyttää kun toinen siinä aamukahvia juo kun itsellä on jo kohta lounasaika. 

Onko tämä teidän mielestä ongelma ja onko teillä parisuhteissa samaa? Ja siis meillä kyseessä melko tuore (3 vuotta) suhde ja tämä asia "yllättänyt" vähän, koska exän kanssa rytmit oli täysin samat.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meillä ongelma. Miksi teidän pitäisi tehdä asioita yhdessä heti herättyänne, onhan sen jälkeen koko päivä aikaa? Eikä kaksi tuntia ole paljoa. 

Vierailija
2/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin päinvastaiset vuorokausirytmit, että suunnilleen läpystä vaihdetaan kun minä nousen miltei aamuyöstä ja mies menee vasta nukkumaan.

Ei mitään ongelmaa asian suhteen. Olemme kumpikin introvertteja, joten molemmat saavat omaa aikaa, vaikka asutaan yhdessä. Kumpikin pystyy joustamaan rytmistään, joten viikonloppuisin tullaan "vastaan",  kun on jotain kivaa yhteistä puuhaa, vaikka se olisi vaan grillailua kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta sinällään ole ongelma. Sitten se on jos toinen on olevinaan oikeassa rytmissä, eikä voi sitten ottaa toista huomioon kun pitää ruveta siivoamaan viideltä aamulla tai kaatamaan puita seinän takana.

Mun viimeisimmällä exälläkin oli jonkun sortin uniongelmaa ja saattoi valvoa yöt (ja varsinkin kun ryyppy päällä), silti saattoi minua haukkua että "kymmeneltä vielä makaa blaa blaa". Että se oli hänen rytminsä se ainoa oikea, mikä se sitten milloinkin hällä sattui olemaan.

Vierailija
4/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kuin pari tuntia, eikö ole ihan kivakin että molemmat saa olla sen ajan itsekseen. Meillä mies tekee paljon yötöitä ja joskus toki ärsyttää, kun pitää yhteisiä menoja suunnitella tarkemmin kuin muuten mutta en kyllä jaksaisi kaikkea valveillaoloaikaa (miinus työt) viettää miehen kanssa muutenkaan.

Vierailija
5/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vanhemmiten olen sitä mieltä, että koko parisuhde on ongelma :D Yksin olemiseen kestää vähän aikaa totutella, mutta näin muutaman vuoden jälkeen en voisi kuvitellakaan miestä nurkkiini. Jatkuvasti joku edessä, häiritsevää ääntä, hajuja, tavaraa, tuhlaa käytännössä happea, seksuaalinen ahdistelu, ei pääse kylpyhuoneeseen kun haluaa, väärät ruuat, tyhmät tavat, anopit ja muut sukulaiset.. Ehei

Joskus ajattelin, että musisoiva mies voisi olla kiva lisä sisustukseen, mutta sitten kun katsoo miesten musiikkimakua, niin laitan mieluummin vaikka spotifystä linnunlaulua, kuin kuuntelen mitään rämpytystä, ulinaa tai mölinää, mistä miehet tykkäävät

Vierailija
6/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole kuin pari tuntia, eikö ole ihan kivakin että molemmat saa olla sen ajan itsekseen. Meillä mies tekee paljon yötöitä ja joskus toki ärsyttää, kun pitää yhteisiä menoja suunnitella tarkemmin kuin muuten mutta en kyllä jaksaisi kaikkea valveillaoloaikaa (miinus työt) viettää miehen kanssa muutenkaan.

Eri unirytmeissä elävät ihmiset ovat yleensä persooniltaankin tosi erilaisia. Minä ja äitini ollaan samanlaisia, hereillä hyvissä ajoin ja päivän hommat tehty yleensä ennen lounasta. Elämässä ei ole mitään niin erityisen "nautinnollista", että päiviä pitäisi venyttää pitkälle yöhön. Nuo iltavirkut ovat yleensä monellakin tavalla synkempiä ja rasittavampia ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta sopeudu päiväelämään. Perheissä tämä on myös tapa väistää hierarkiakonfliktia, minkä vuoksi teinarit elävät yleensä paljon yöaikaan, sillä saavat elää silloin "omaa elämäänsä". Olisin todella huolissani, jos aikuinen mies eläisi yöllä

Vierailija
7/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies herää monesti niihin aikoihin, kun itse menen nukkumaan. Hän lähtee jo ennen kuutta liikenteeseen ja minä jään nukkumaan. Äsken heräsin, monesti nukun puoleen päivään ja ylikin. Ollaan eläkkeellä ja vihdoin voidaan toimia oman rytmin mukaan. Yhteistäkin aikaa on riittävästi.

Vierailija
8/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi seksuaalinen ahdistelu on turn off. Ja mitäpä seuraa minustakaan olisi, kun puuhastelut on itsellisiä.

Vierailija
9/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri unirytmeissä elävät ihmiset ovat yleensä persooniltaankin tosi erilaisia. Minä ja äitini ollaan samanlaisia, hereillä hyvissä ajoin ja päivän hommat tehty yleensä ennen lounasta. Elämässä ei ole mitään niin erityisen "nautinnollista", että päiviä pitäisi venyttää pitkälle yöhön. Nuo iltavirkut ovat yleensä monellakin tavalla synkempiä ja rasittavampia ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta sopeudu päiväelämään. Perheissä tämä on myös tapa väistää hierarkiakonfliktia, minkä vuoksi teinarit elävät yleensä paljon yöaikaan, sillä s

Jopa on totaalista paskaa koko juttusi, voisin ihan samaa kirjoittaa aamuvirkuista, mutta ymmärrän ihmisten olevan erilaisia. 

Vierailija
10/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri unirytmeissä elävät ihmiset ovat yleensä persooniltaankin tosi erilaisia. Minä ja äitini ollaan samanlaisia, hereillä hyvissä ajoin ja päivän hommat tehty yleensä ennen lounasta. Elämässä ei ole mitään niin erityisen "nautinnollista", että päiviä pitäisi venyttää pitkälle yöhön. Nuo iltavirkut ovat yleensä monellakin tavalla synkempiä ja rasittavampia ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta sopeudu päiväelämään. Perheissä tämä on myös tapa väistää hierarkiakonfliktia, minkä vuoksi teinarit elävät yleensä paljon yöaikaan, sillä s

Jessus mitä tuubaa taas.

Vierailija
11/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pienoinen ongelma. Ei välttämättä parisuhteen kaatava, mutta ärsyttävä silti.

Vierailija
12/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa, on ollut ongelma, kun toinen katsoo wrestlingiä tai yöleffaa ja telkkari häiritsee. Ja toki on kiva alkaa kokkailla aamuyöstä, vaikkapa nuijimalla kivat pikku pihvit lisukkeineen. Tiskit tietty hoitaa joku, en tiedä kuka. 

Sitten vois hieman hiplata. Jos irtoo niin voi pierasta ja kääntää kylkeä. Jos ei irtoo niin aina voi vänkyttää toiselta tajun kankaalle. Sitten irtoo 😂 

Kokkauksen aikana on mahdollisesti otettu pari lasia punkkua, ja ihminen lopulta sammuu omaan marinadiin.

Vierailija
13/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti ei ole ongelma, toisinaan ärsyttää, kun mies vaan nukkuu (itsekin herään vasta kymmeneltä, joten en ole varsinaisesti mikään aamuvirkku), mutta ne on yksittäistapauksia.

Vierailija
14/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pientä eroa en edes pidä erilaisena vuorokausirytminä, niin ei haittaisi. Jos toinen valvoo lähemmäs aamuyötä ja heräilee puoliltapäivin, niin se olisi jo yhteistä aikaa haittaava rytmiero ja voisi pidemmän päälle muodostua hankalaksi.

Vierailija
15/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen pari tuntia ennen nukkumista puolisoni nukkuessa jo vieressäni. Puolisoni herää pari tuntia ennen minua ja on sen ajan riittävän hiljaa. Ei ole ongelma meille mutta ihmiset ovat erilaisia ja joku (kuten ilmeisesti AP) voi kokea tämän ongelmaksi. Ongelma olisi myös jos toinen nälvisi toista eri aikaan nukkumisesta. Meillä riittävää nukkumista pidetään itseisarvona ja estäähän se mm. dementiaa, joten todellakaan emme arvostele toisiamme erilaisista unirytmeistä.

Vierailija
16/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri unirytmeissä elävät ihmiset ovat yleensä persooniltaankin tosi erilaisia. Minä ja äitini ollaan samanlaisia, hereillä hyvissä ajoin ja päivän hommat tehty yleensä ennen lounasta. Elämässä ei ole mitään niin erityisen "nautinnollista", että päiviä pitäisi venyttää pitkälle yöhön. Nuo iltavirkut ovat yleensä monellakin tavalla synkempiä ja rasittavampia ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta sopeudu päiväelämään. Perheissä tämä on myös tapa väistää hierarkiakonfliktia, minkä vuoksi t

Meni ilmeisesti tunteisiin mutta näin se on. Ihminen on kädellinen päiväeläin, ja yöllä käkkiminen on sopeuma hierarkiakonfliktiin läheisen päiväeläjän kanssa

Vierailija
17/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 jatkaa, on ollut ongelma, kun toinen katsoo wrestlingiä tai yöleffaa ja telkkari häiritsee. Ja toki on kiva alkaa kokkailla aamuyöstä, vaikkapa nuijimalla kivat pikku pihvit lisukkeineen. Tiskit tietty hoitaa joku, en tiedä kuka. 

Sitten vois hieman hiplata. Jos irtoo niin voi pierasta ja kääntää kylkeä. Jos ei irtoo niin aina voi vänkyttää toiselta tajun kankaalle. Sitten irtoo 😂 

Kokkauksen aikana on mahdollisesti otettu pari lasia punkkua, ja ihminen lopulta sammuu omaan marinadiin.

Tuossa nyt ongelmana ei ole erilaiset vuorokausirytmit vaan se, että elät myrkyllisen kumppanin kanssa, joka ei arvosta sinua pätkääkään.

Vierailija
18/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosi erilaiset vuorokausirytmit, eikä niin mikään ongelma ollut koskaan. Minä yökyöpeli nautin, kun klo 22 eteenpäin saan kukkua alakerrassa yksin, miehen ja lasten nukkuessa. Miestä ei haittaa minun yökukkumiseni ollenkaan, nukkuu yläkerrassa ja makuuhuoneen ovi on kiinni, ei sinne helposti minun tuottamat äänet kuulu, ei esim. television tai tietokoneella pelaamisen ääni tms. normaali. Minä menen viikolla nukkumaan 3 aikaan, viikonloppuna 5-6 aikaan aamulla.

Aamulla mies herää viikonloppunakin 7-8 aikaan. Minä nukun 12-13 asti. Mutta eipä tuo mitään haittaa, mies laittaa ja syö aamupalan itselleen herättyään. Minä sitten kun heräilen, alan laittaa lounasta - itse siis syön omaksi aamupalakseni sen lounaan. 

Vierailija
19/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tulee siitä, jos jompikumpi ajattelee toisen olevan väärässä rytmissä. Yleensä se on se aamuvirkku, joka on muka oikeassa.. Ajattele siltä kannalta, että miehesi saa lomalla viimein herätä omassa luonnollisessa rytmissään, kun muuten koko pitkä työtalvi pitää sinnitellä väärässä rytmissä. 

Vierailija
20/33 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni ilmeisesti tunteisiin mutta näin se on. Ihminen on kädellinen päiväeläin, ja yöllä käkkiminen on sopeuma hierarkiakonfliktiin läheisen päiväeläjän kanssa

Eri, mutta muissakin kädellislajeissa on lauman jäsenillä toisistaan poikkeavia vuorokausirytmejä, ja nämä ovat tärkeitä siltä kannalta, että aina on joku vahtimassa petojen varalta ja varoittamassa muita. Puissa elävillä lajeilla tämä ei ole niin tärkeää, ja niillä yleensä yöaktiivisia yksilöitä onkin vähemmän, mutta maassa elävät on monella seudulla yölläkin saalistavien petojen armoilla, ja tarvitaan yövirkkuja yksilöitä.