Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan polven laihuuspakkomielle, jota oireilevat lastenlapsiin

Vierailija
27.06.2024 |

Poikani on laihanpuoleinen. Kerroin sivulauseessa, ettei hän jaksanut syödä koko kakunpalaa. Äitini vastasi, että hyvä ettei jaksanut.

Olen kyllästynyt tuollaiseen syömishäiriöiseen oirehtimiseen vanhan polven suunnalta. Tämä on jatkunut siitä asti, kun lapset olivat pieniä.

Muilla samanlaista?

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on täyttä ulostetta kuten on moni vastauskin. Miksi te nuoret keksitte koko ajan tällaisia valheita?

Kumma sitten, että ketjulaiset ovat samaa mieltä aloittajan kanssa.

Tämä on niin tyhmä aloitus, että kaikki ei viitsi edes kommentoida tai alapeukuttaa

Vierailija
82/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue historiaa, perspektiivi voisi auttaa. 

Kerro toki meillekin.

He ovat ehkä varhaisen lapsuutensa kasvaneet sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa esim naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan. 

- eri

Tänä päivänä jos koskaan naiseus määritellään ulkonäön mukaan. Malli on vaan muuttunut. Pitää olla hoikka, mutta muodokas. Silikonirinnat jos omat ei riitä. Kuntosalilla muokataan mahdollisimman isoa takamusta ja paljon tehdään kaikenlaisia kauneusleikkauksia. Ja saadaan traumoja jos ulkonäkö ei miellytä itseä. Vähän sairasta sekin on. En usko että vanha polvi tällaiseen kannustaa. Ja tietysti puhumattakaan somettajat kuvineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki meillekin.

He ovat ehkä varhaisen lapsuutensa kasvaneet sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa esim naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan. 

- eri

Tänä päivänä jos koskaan naiseus määritellään ulkonäön mukaan. Malli on vaan muuttunut. Pitää olla hoikka, mutta muodokas. Silikonirinnat jos omat ei riitä. Kuntosalilla muokataan mahdollisimman isoa takamusta ja paljon tehdään kaikenlaisia kauneusleikkauksia. Ja saadaan traumoja jos ulkonäkö ei miellytä itseä. Vähän sairasta sekin on. En usko että vanha polvi tällaiseen kannustaa. Ja tietysti puhumattakaan somettajat kuvineen.

Naisia esineellistetään nyt enemmän kuin koskaan ennen ja sen tekevät naiset ihan itse. 

Vierailija
84/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi sekin kun tää nykyajan läskiepidemia mis kaikki fuusioitunu ryhävalaiksi, ja mikään ei ole oma syy vaa ollaa uhreja kaikki. Vanhemmilla sukupolvilla oli selkärankaa. 

Syömishäiriöt eivät ole hyvä asia ja niiden tartuttaminen lapsiin on täysin edesvastuutonta.

Edesvastuutonta on tehä lapsesta läskikasa. 

Vierailija
85/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki meillekin.

- eri

Lehden kannessa on lihava vain shokkiefektin takia. Sillä lehti huutaa, että helvetin suvaitsevaisia tässä ollaan, kun tuollainen friikki kanteen pantiin. Eiks olla rohkeita? Seuraavalla viikolla kannessa on taas nainen, joka näyttää hissin ovien väliin jääneeltä 12-vuotiaalta anorektiselta pojalta.

Vierailija
86/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tässäkin ketjussa yks läski uhriutunu ja kertoi että on läski äitinsä takia ei huhhu :D Oot aikunen ihminen get over it! Kaikil meil on traumoja. Vai äitikö on vyön kanssa vastassa kuntosalin ovella ettet pääse sisään? :D

Vierailija
87/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasikymppiden ja vähän nuoremmankin , jos ei ole valmiiksi runsaasti ylipainoinen, pitäisi vetää kermaa ja voita ym.. Kolestrolista viis.

Miksi ihmeessä? Hyvin terveenä se Aira Samulinkin oli 96- vuotiaaksi. 

Vierailija
88/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa pula-aikaan vetoaminen. Nykymummot elivät parasta aikaansa 80-luvun kerskakulutuksessa. Laihuuden ihannointi on varmaan perua heidän nuoruudestaan 60-luvulta, jolloin piti olla Twiggy.

Kyllä se pula-aika todennäköisesti vaikuttaa asiaan. Pula-aikana kasvaneet äidit saivat laihuuspakkomielteisiä lapsia.

En tiedä, onko tätä miten tutkittu, mutta aliravitsemus raskausaikana vaikuttaa monella tavalla geeneihin ja siten jopa lapsen käyttäytymiseen. 

Sofi Oksanen on kirjoittanut romaanissaan Stalinin lehmät aihetta sivuten. 

Ilmiö on olemassa, mutta mistä kaikesta se johtuu?

Vierailija
89/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opetettiin lapsena, että pullottava (normaali) maha on ruminta ja hirveintä ikinä. Aina täytyy vetää mahaa sisään, laihistella. Ja tietysti muutakin laihuuden ihannointia.

Olin yli 50v., kun huomasin, että en osaa hengittää oikein. Jännitin palleaa koko ajan, että maha ei vain pullottaisi. Tämä vain yksi esimerkki niistä traumoista, joita tuo sodanjälkeisen sukupolven laihuuspakkomielle sai aikaan.

Vierailija
90/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempani ihannoivat laihuutta, arvostelevat ihmisiä painon perusteella, saattavat jopa naureskella ylipainoisia ihmisiä. Heidän lapsensa on sairastunut anoreksiaan, hän on ollut psykiatrisessa osastohoidossakin sairautensa vuoksi. Silti vaan sama meno jatkuu appivanhempien puheissa...

Myös rusketus on heidän mielestään todella cool. 

Vierailija
91/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki meillekin.

- eri

Itseinholla rahastava kauneusteollisuus tekee ihmisistä toistensa kopioita. Juuri kun olet repinyt itsestäsi karvojesi lisäksi irti myös persoonasi, joku keksii jälleen uuden mielisairaan standardin täytettäväksi. Kilpajuoksu on loputon ja rahaa palaa.

Vierailija
92/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat appivanhempani ovat 85+ ja sitä ruokaa tuputetaan ihan tolkuttomasti. Omat lapset syövät hyvin ja ovat ihan normaalipainoisia, mutta meillä kuopus on perso makealle ja syö sitä juuri niin paljon kun sitä eteen jaksaa kantaa. Usein totean jälkkärisantsauksen jälkeen, että nyt riittää, mutta aina sieltä tulee tämä "anna nyt lapsen syödä!" ja uutta annosta eteen.

Itse olen hyvin pieniruokainen enkä välitä makeasta lainkaan, ja ruokailuista appivanhempien kanssa on tullut vuosien saatossa vastenmielisä, koska sitä ruokaa vain pakotetaan lautaselle lisää ja lisää. Ja kamala tuhina aina kun totean että ei kiitos.

Vierailija
93/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tässäkin ketjussa yks läski uhriutunu ja kertoi että on läski äitinsä takia ei huhhu :D Oot aikunen ihminen get over it! Kaikil meil on traumoja. Vai äitikö on vyön kanssa vastassa kuntosalin ovella ettet pääse sisään? :D

Veetit vi t t u un palstalta

Vierailija
94/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmalta / terveellisemmältä toi laihuuspakkomielle kuulostaa kuin ylipaino.

Kuulostaa sinusta niin. Mutta nuorten (naisten) aliravitsemus on yksi keskeisimpiä terveysriskejä, Suomessakin.

Alipaino on nopeammin ja pahemmin vaarallista kuin ylipaino.

Lihavuuden aiheuttamat ongelmat ovat usein korjattavissa laihduttamalla. Jatkuvan laihduttamisen aiheuttamat ongelmat (syömishäiriöt, puutostilat, osteoporoosi, sydän- ja kilpirauhassairaudet, hammaskiilteen kuluminen...) ovat usein korjaamattomia.

Kaikki tämä on saanut jatkua vain siksi, että laihuus on "kaunista" ja "osoitus itsekurista". Nyt kun asioista lopulta puhutaan, ahdistus ja kieltäminen on voimakasta. Näkyy tässäkin keskustelussa.

Vierailija
95/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi sekin kun tää nykyajan läskiepidemia mis kaikki fuusioitunu ryhävalaiksi, ja mikään ei ole oma syy vaa ollaa uhreja kaikki. Vanhemmilla sukupolvilla oli selkärankaa. 

Syömishäiriöt eivät ole hyvä asia ja niiden tartuttaminen lapsiin on täysin edesvastuutonta.

Ihan yhtälailla se ap tartuttaa syömishäiriön kun moittii lastaan ettei hän ole jaksanut syödä kakkupalaa. Kakku on täysin turhaa syötävää, eikä sitä ole mikään pakko syödä. Hoikkuus ei haittaa mitään, mutta se haittaa ettei saa olla sellainen kuin on.

Moittii? Anteeksi kuinka? Ap

"Kerroin sivulauseessa, ettei hän jaksanut syödä koko kakunpalaa."

Mikä se on se sivulause? Kuuliko lapsi keskustelun?Ap:lle on ongelma, kun lapsi ei jaksa syödä kakkua ja vielä isompi ongelma, kun mummosta se on hyvä asia. Olen samaa mieltä, kakkua ei tarvitse syödä. Itse en edes syö kakkuja, kun en pidä niistä. Vituttaisi jos joku sanoisi, että "et jaksanut syödä sitä". Tiedän tuollaisia ruuan/herkkujen tuputtajia. Ovat itse läskejä ja muidenkin pitää syödä ja syödä ja syödä. Se on syömishäiriö joka tarttuu.

Vierailija
96/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan kermaperseet eivät ajattele muuta kuin ruokaa. Sitten ei ole mitään käsitystä, että kuinka vähällä pärjää, kun ei tee ruumiillista työtä.

Vierailija
97/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla hoikka ku läski mut mikä siinä on ettei voi treenata ja olla oikeesti hyvässä kunnossa? Sillo maistuu ruokakin ja sitä saa syödä, ja treenaava ihminen yleensä valitsee sen terveellisen safkan. Ja lopettakaa tuo lapsellinen uhriutuminen, ei mustakaa tullu juoppoa tai raivoraitista vaikka kahen alkin poika olen. Vaan terveellinen treenaava hyväkuntonen mies. 

Vierailija
98/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla hoikka ku läski mut mikä siinä on ettei voi treenata ja olla oikeesti hyvässä kunnossa? Sillo maistuu ruokakin ja sitä saa syödä, ja treenaava ihminen yleensä valitsee sen terveellisen safkan. Ja lopettakaa tuo lapsellinen uhriutuminen, ei mustakaa tullu juoppoa tai raivoraitista vaikka kahen alkin poika olen. Vaan terveellinen treenaava hyväkuntonen mies. 

Ei huvita yhtään. En käytä yhtä ainutlaatuista elämääni kärsiessä, kun voin myös nauttia siitä. Inhoan pääsääntöisesti kaikkea liikuntaa.

Ei, kaikille ei tule siitä hyvä olo vaikka sinulle tuleekin.

Vierailija
99/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jo 9kymppinen äiti on ollut aina hyvin lihava. Hirveä ahmimistyyli syödessä. 

Mä olen tullut isääni ja olen pienikokoinen. Sekin on ollut huomauttelemisen asia. Itse olen tyytyväinen pieneen kokooni. 

Jotenkin tuo äidin ylipaino ja ylensyönti aiheutti ikuisen läkikammon. Mullevon siis sama mitä muut painavat, itse haluan olla pieni. Juu alipainoinen varmaankin nykymittapuulla.

Vierailija
100/117 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on samanlainen, huomaa kaikkien lihomisen ja kommentoi, ei nyt sentään lihoneille mutta minulle. Mitäköhän hän minusta ajattelee kun olen myös lihonnut😱 

En ymmärrä miten toisten kilot voi kiinnostaa niin paljon. 

Sama täällä. Kerran erehdyin mainitsemaan ettei mekään (äiti ja minä) enää olla niissä mitoissa mitä nuorempana, niinkuin ei ollakaan. Tämähän jäi kaihertamaan häntä niin paljon, että koki tarpeelliseksi tehdä myöhemmin mittauksia ja voi sitä riemua kun tytär onkin paksumpi kuin hän. Ihan kun en olisi asiaa tiennyt ilmankin😂. Olisi ollut varmaan katastrofi jos oisin ollut häntä hoikempi.

Jokainen priorisoi omalla tavallaan, mutta minusta on kamalaa kun 80+ v miettii vaan painoa eikä voi syödä mitään hyvää. Tuossa iässä luulisi olevan jo ihan sama vaikka vähän löysäisi nutturaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme