Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yökuivaksi oppimisesta

Vierailija
31.01.2007 |

Meillä on 4,5-vuotias poika, joka on tähän saakka herännyt vaippa pullollaan pissaa joka siunatun aamu. Päiväkuiva hän on kyllä ollut jo pari vuotta.

No, viime viikonloppuna oltiin reissussa keskellä erämaata ja perillä huomattiin, että vaippoja ei tullut mukaan. Ei niitä sitten lähdetty mistään etsimäänkään, vaan heräteltiin poikaa pari kertaa yössä vessaan. Sänky säilyi kuivana.

Olen tämän viikon ajan jatkanut samaa linjaa kotona: aina yöllä havahtuessani raahautunut ylös ja nostanut pojan suunnilleen nukkuvana pöntölle. Ja joka kerralle on pissaa riittänyt. Nyt vaan mietin, että onko tässä mitään järkeä.. Vaikka sänky ei olekaan kastunut kertaakaan, yökuivaksihan lasta ei voi mitenkään sanoa. Pissahätä on monta kertaa yössä, ja jotta pissan saa pönttöön, se vaatii multa toimenpiteitä - lapsi ei siihen itse herää.

Onkohan mahdollista että jos vaan sinnikkäästi jatkan näin (mustista silmänalusista huolimatta), poika voisi itse oppia heräilemään öisin vessaan? Vai siirrytäänkö takaisin vaippoihin odottelemaan, kunnes pojan kroppa alkaa luontaisesti kehittää sitä (toistaiseksi puuttuvaa) yövirtsan määrää vähentävää hormonia mikä on neuvolan mukaan fyysinen edellytys yökuivaksi oppimiselle?

Neuvolassa oltiin viimeksi sitä mieltä, että asiaan alettaisiin puuttua vasta 5-vuotissynttäreiden jälkeen jos se on silloin vielä ajankohtaista..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariin kuukauteen ole jaksanut. Nyt herää itsekseen.

Vierailija
2/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällisellä juo ruuan kanssa alkuillasta lasin maitoa, iltapalan yhteydessä n. klo 20 ei juo enää välttämättä mitään jos on syönyt esim. jugurtin tai muuta " kosteaa" . Hammaspesullakin oikein erikseen kiellän nielemästä vettä :)

Siksi tuo öisen pissan huikea määrä onkin niin omituinen ja epäilen jotain fyysistä häiriötä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta yli 5-vuotiailla yökastelua pidetään ongelmana.

Yökuivaksi ei voi lasta opettaa vaan se tapahtuu vasta kun elimistö alkaa muodostamaan vasopressiinihormonia. Tämä tapahtuu lapsilla eri aikoihin, vasta yli 5-vuotiaille aletaan antamaan tuota hormonia lääkkeen muodossa jotta se herättäisi lapsen oman elimistön sen tuottoon.

Lapsen janossa pitäminen ja yöllä herättely kiusaa vain lasta sillä on kyse asiasta, jota hän ei itse hallitse. Kun tuota hormonia alkaa erittymään niin sen huomaa kyllä. Ei tarvitse pelätä, että illalla juotu vesilasillinen aiheuttaisi vahinkoa.

Vierailija
4/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että poika herää yöllä kun oikein pissattaa ja huomaa että hänellä on vaippa, joten laskee alleen. Hän ei nyt ole ehtinyt saada sitä niin suurta hätää että heräisi itse,kun olet herättänyt hänet vessaan. Kokeile!

Meillä oli juuri näin. Pojalla 3v oli aina märkä vaippa aamulla, mutta kun vaippa jätettiin vain pois, hän herää itse.

Vierailija
5/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökuivuudessahan on kyse siitä, että elimistö pystyy tuottamaan hormonia, joka estää pisun erittymisen!

Tuolla herättelyllä et voi vaikuttaa itse ongelmaan eli siihen että kroppa ei ole vielä valmis ja kehittynyt!

Laita vaippa ja anna pojan nukkua. 5 Vuotiaana, mikäli ongelma jatkuu, voitte kokeilla esim. lääkitystä (mikä meillä auttoi) eli lapselle annetaan pillerinä sitä puuttuvaa hormonia.

Vierailija
6/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herää yöllä ja tuntee että vaipat housuissa, laskee vain alleen.

Vierailija
7/7 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama homma, poika 4v. Herätän hänet vessaan ennen kuin menen itse nukkumaan n. puolen yön aikaan. Ja kellon laitan soimaan 4-5 aikaan ja herätän vessaan. Pari kertaa on käynyt niin etten ole silloin aamuyöstä jaksanut nousta ylös ja olen vienyt vessaan vasta aamulla 7-8 aikaan eikä ole pissannut sänkyyn. Ensimmäisen viikon ajan heräsin joka yö silloin 4-5 aikaan. Meidän poika ei myöskään herää pissahätään vaan nukkuu sit tyytyväisenä märissä housuissa..

Mutta olen päättänyt että vaippaa en enää laita! Odottelen vaan aikaa jolloin poika itse herää kun pissattaa, siihen saakka ei auta muu kuin itse herätä keskellä yötä..

Kärsivällisyyttä ja tsemppiä teille! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi