Lapsiperheiden köyhyys näkyy jo lasten suussa - "Välillä joutuu poistamaan puolet hampaista"
Suomen Kuvalehti: "Vähävaraisuus johtaa suunterveyden laiminlyönteihin, käy ilmi Espoossa tehdyssä laajassa rekisteritutkimuksessa. Pitkään toimeentulotukea saaneissa perheissä vanhemmat ilmoittivat lähes kolme kertaa muita harvemmin, jos lapsi oli jäänyt pois hammashoidosta. Myös riski hampaiden varhaiseen ja toistuvaan reikiintymiseen oli selvästi tavallista suurempi."
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/koyhyys-nakyy-jo-pienten-lasten-suus…
Kommentit (103)
No jos saa pitkään toimeentulotukea, niin ei varmasti saa aikaan mitään muutakaan, edes hoitaa lasten hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä "hieno" hallitus. Vain oma varallisuus kiinnostaa, samalla kun oman kansan suusta putoaa hampaat. Tämähän alkaa kuulostaa jo ihan muinaiselta Neuvostoliitolta! Hävetkää!
Hallituksenko pitäisi tulla sun hampaat pesemään? Pese itse laiskamato!
Se on hyvin jännää, että joskus tosiaan oli hammashoitoa ja hammasvalistusta ihan toisella tavalla. Kai se silloinen hallitus sitten kävi kouluilla, tai teki muuten jotain toisella tavalla.
Tai sitten kouluterveydenhoito toimi pontevammin hammasterveyden edistämiseksi. Osa vanhemmistakin.
Vuodessa? Meillä se ensimmäinen tarkastus on 4v:nä? Pirha <3
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hampaat nyt vuodessa ole lapsilta lähteneet mätänemään. Jotkut vanhemmat eivät vain viitsi tai ymmärrä välittää lapsistaan sen vertaa, että edes maksuttomia hoitoja käytettäisiin. Ja neuvolasta ainakin meillä saa ilmaisen lasten hammasharjan.
Nykyinen ruokavalio ja varsinkin esim. mehun juottaminen tuttipullosta jo pilaa nousevatkin hampaat. Juomilla on väliä ja tietysti sitä karkkia ja limsaa pitäisi antaa vain harvoin.
Vuodessa? Meillä ensimmäinen tarkistus ihan paikan päällä on 4v:nä. Pirha <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on hammashoito täysin kotien vastuulla. Kun mä olin lapsi, oli se hammasvalistuksen aikaa.
Koulusta saatiin joka syksy uusi hammasharja, ja hammashoitaja opetti väritableteilla kädestä pitäen harjauksen niksit. Hyvä että opetti, omilla vanhemmillani oli ollut tekarit teini-iästä saakka. Takahampaat pinnoitettiin rutiininomaisesti. Nyt olen melkein 50, ja kaikki omat hampaat suussa edelleen, vaikka olivatkin vahvasti paikatut jo alakouluiässä.
Ja kyllä, olin alemmasta sosiaaliluokasta, mutta ei kai se oma vikani ollut.
Nykyään annetaan vauvoille ja taaperoille herkästi sokerimehua tai tuoremehua tuttipullossa yöksi, ettei lapsi herää mekastamaan ja herätä muita. Toki osa antaa vain vettä vauvalle ja taaperolle sänkyyn, koska haluaa opettaa ettei yöllä juoda mitään muuta. Vesilinjalaisilla ovat huonommat unet, mutta parempi hammasterveys.<
Ja monet ei anna vauvalle mitään tuttipulloa yöksi sänkyyn eikä käytä sellaisia ylipäätäänkään, jos imetys vaan onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhyys ole syynä, kun hammashoito on maksuton lapsille. Syynä on vanhempien elämänhallintaongelmat, välinpitämättömyys, mielenterveysongelmat, päihteet.
Tämä. Lyhyesti sanottuna kyseessä ovat ihmiset, joiden ei olisi koskaan pitänyt lapsia hankkiakaan.
Ei tuollaisille luovutettaisi koiranpentuakaan kennelistä.
Ovatkohan nämä vanhemmat muualta tulleita, ainakin osa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se hiilihydraattien puputus teettää. Jos söisivät lihaa ja eläinrasvaa niin pysyisi hampaatkin suussa.
Ei pysyisi. Lihansyönti taas on yhteydessä hampaiden kiinnityskudossairauteen.
Keksipä lisää valheita. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Ei ollut keksimäni valhe vaan tutkimustulos. Luontainen ruokavaliosi lyhentää elinikääsi, mutta lyhythän se luonnostaan varmaan olisikin ilman modernia lääketiedettä.
Taas keksimäsi valhe - näytäpä se tutkimustulos jossa pelkällä lihalla ja eläinrasvalla olisi ihminen syönyt itsensä sairaaksi. Eipä löydy eikä voi löytyäkään, sillä liha ja eläinrasva ovat ihmisen luontainen ruokavalio. Ei ihmiset mitään fluorihammastahnoja käyttäneet eivätkä tarvinneet ennen maanviljelyksen keksimistä ja hiilihydraattien puputusta. Muinaisista luurangoista näkyy, että hammas- ja ienongelmat ilmaantuivat samaan aikaan maatalouden yleistymisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu lasten hammashoidosta kuuluu vanhemmille. Meillä yhteiskunta kantaa liikaa vastuuta, vaikka vastuu on ihmisillä itsestään.
Mutta toisaalta, jos lasten hammasterveys heikkenee niin se näkyy sitten myöhemmin kasvavina terveydenhuollon kuluina, huonot hampaat altistaa monille sairauksille. Joten voisi olla taloudellisesti järkevää panostaa siihen lasten hammashoitoon eikä luottaa vanhempiin. Suurin osa vanhemmista toki hoitaa hommansa ihan hyvin, mutta aivan liian paljon on niitä jotka ei. Eikä se johdu köyhyydestä, ennemmin se köyhyys ja lasten hammashoidon laiminlyönti on seurausta samoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä vanhemmat muualta tulleita, ainakin osa?
Tietenkin ainakin osa on. Mutta kyllä ihan kotimaisiakin on, ja heidän tapauksessa selityksenä ei toimi se ettei olisi ollut tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä "hieno" hallitus. Vain oma varallisuus kiinnostaa, samalla kun oman kansan suusta putoaa hampaat. Tämähän alkaa kuulostaa jo ihan muinaiselta Neuvostoliitolta! Hävetkää!
Hallituksenko pitäisi tulla sun hampaat pesemään? Pese itse laiskamato!
Se on hyvin jännää, että joskus tosiaan oli hammashoitoa ja hammasvalistusta ihan toisella tavalla. Kai se silloinen hallitus sitten kävi kouluilla, tai teki muuten jotain toisella tavalla.
Tai sitten kouluterveydenhoito toimi pontevammin hammasterveyden edistämiseksi. Osa vanhemmistakin.
Mun lasteni lähikoululla oli takavuosina jopa hammashoitola. Sen työntekijät toimivat varsin pontevasti. En kyllä keksi, kuinka nykypäivänä terkkari voisi millään pontevuudella korvata tuota toimintaa, kun laitteetkin on viety pois. En myöskään osaa vanhempana ajatella, että kunnia tuosta hammashoitolasta olisi kuulunut minulle. Kyllä se aivan yhteiskunnan työtä oli.
Hammasterveys heikkenee vääränlaisen ravinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhyys ole syynä, kun hammashoito on maksuton lapsille. Syynä on vanhempien elämänhallintaongelmat, välinpitämättömyys, mielenterveysongelmat, päihteet.
Kenessäkään eikä missään voi olla mitään vikaa vaan syy on hallituksen joka ei pitele kädestä joka hetki..
Kaikenlaiset luuserit lisääntyy. Pakkosterilointi olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se hiilihydraattien puputus teettää. Jos söisivät lihaa ja eläinrasvaa niin pysyisi hampaatkin suussa.
Ei pysyisi. Lihansyönti taas on yhteydessä hampaiden kiinnityskudossairauteen.
Keksipä lisää valheita. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Ei ollut keksimäni valhe vaan tutkimustulos. Luontainen ruokavaliosi lyhentää elinikääsi, mutta lyhythän se luonnostaan varmaan olisikin ilman modernia lääketiedettä.
Taas keksimäsi valhe - näytäpä se tutkimustulos jossa pelkällä lihalla ja eläinrasvalla olisi ihminen syönyt itsensä sairaaksi. Eipä löydy eikä voi löytyäkään, sillä liha ja eläinrasva ovat ihmisen luontainen ruokav
Höpö höpö. Ihminen on ollut pääasiassa keräilijä - missään vaiheessa ihminen ei ole elänyt pelkällä lihalla ja eläinrasvalla aivan muutamia pohjoisia kansoja lukuun ottamatta. Ja nuo kansat eivät ole eläneet erityisen pitkään.
Ei se johdu köyhyydestä vaan ns kulttuurieroista, Tietyt ryhmät juottavat lapsille tuttipullosta sokerimaitoa, jolloin lapset ovat tyytyväisempiä ja kitisevät vähemmän. Ja nukkuvat enemmän. Kun olin itse lasteni kanssa Hgin hammashoidossa kertoi eräs r*sistihammaslääkäri tämän.
Kelan elättämät yh-ä m m ä t syöttää kersoilleen eineksiä ja muuta 0-ravintoarvo paskaa, että rahat riittää tatuointeihin, sidukkaan, kanavapaketteihin, kuontaloidensa värjäyksiin, pakkeliin ja kaikkeen muuhun wt-syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se johdu köyhyydestä vaan ns kulttuurieroista, Tietyt ryhmät juottavat lapsille tuttipullosta sokerimaitoa, jolloin lapset ovat tyytyväisempiä ja kitisevät vähemmän. Ja nukkuvat enemmän. Kun olin itse lasteni kanssa Hgin hammashoidossa kertoi eräs r*sistihammaslääkäri tämän.
Suomalaiset juottaa mehua ja limsaa tuttipullosta ja tällä on ollut hammashoitoloita ja valistusta jo sukupolvien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hampaat nyt vuodessa ole lapsilta lähteneet mätänemään. Jotkut vanhemmat eivät vain viitsi tai ymmärrä välittää lapsistaan sen vertaa, että edes maksuttomia hoitoja käytettäisiin. Ja neuvolasta ainakin meillä saa ilmaisen lasten hammasharjan.
Nykyinen ruokavalio ja varsinkin esim. mehun juottaminen tuttipullosta jo pilaa nousevatkin hampaat. Juomilla on väliä ja tietysti sitä karkkia ja limsaa pitäisi antaa vain harvoin.
Onhan näitä uutisoitu, missä vanhemmat ovat jopa tuomittu lapsen hammashoidon laiminlyömisistä. Samoin hammashoitajalla/lääkärillä on vastuu tehdä lasu, jos huomaa lapsen hampaiden kunnon perusteella, ettei niitä ole hoidatettu.
-Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut nilsiäläiset vanhemmat sakkoihin, koska he jättivät lapsensa hampaan hoitamatta. YLE
-Suun terveydenhuollon ammattilainen on lain mukaan ilmoitusvelvollinen, jos hän työssään kohtaa lapsen, joka saattaa tarvita lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Tehy
En ole koskaan juonut mehuja enkä kimppareita eikä ole koskaan ollut reikiäkään.