Lapsiperheiden köyhyys näkyy jo lasten suussa - "Välillä joutuu poistamaan puolet hampaista"
Suomen Kuvalehti: "Vähävaraisuus johtaa suunterveyden laiminlyönteihin, käy ilmi Espoossa tehdyssä laajassa rekisteritutkimuksessa. Pitkään toimeentulotukea saaneissa perheissä vanhemmat ilmoittivat lähes kolme kertaa muita harvemmin, jos lapsi oli jäänyt pois hammashoidosta. Myös riski hampaiden varhaiseen ja toistuvaan reikiintymiseen oli selvästi tavallista suurempi."
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/koyhyys-nakyy-jo-pienten-lasten-suus…
Kommentit (103)
Meilllä oli oikeasti köyhää lapsena joten karkkeja ei osteltu, ja säilyi hampaatkin.
Ei köyhyys ole syynä, kun hammashoito on maksuton lapsille. Syynä on vanhempien elämänhallintaongelmat, välinpitämättömyys, mielenterveysongelmat, päihteet.
Kyllä mä huolehdi että lapsilla on tahnaa ja hammasharjaa ja autoin pesussa. Rahapulassa kärsin minä kun jätin reiät paikkaamatta itteltä ja muutenkaan ei ollu varaa hammaslääkäriin kun vasta 7 vuoden tauon jälkeen. Ja ihan kokopäivä työssä.
Mitä ne vanhemmat säästävät kun eivät ilmaiseen hammashoitoon vie lastaan ? Aikaa ei mitään muuta. Meillä oli lapsena porkkanoita tai omenaa jos makeaa teki mieli, porkkana on nyt halpaa
Ihan samat syyt on taustalla, jotka johtaneet köyhyyteen. Eli ei ole syy-seuraus.
Ainakin täällä päin hammaslääkärin tarkastuksia on selvästi vähemmän kuin omassa lapsuudessani ja nuoruudessani ysärin lamassa. Miten voi vaikkapa hammaskiven poisto toimia, jos ei edes tarkastukseen pääse joka vuosi? Jos lapsillani olisi yhtä heikot hampaat kuin itselläni, veisin heidät yksityiselle. Nyt käyn vain itse.
Näin. Henkinen köyhyys käy hyvin usein yhtä matkaa taloudellisen köyhyyden kanssa.
Ei hyvänen aika... Mitähän propagandaa tässä nyt yritetään taas syöttää?
-Alle 18-vuotiaiden suun terveydenhuolto on maksutonta. Pikkulapsen suun hoidossa keskeistä on ennaltaehkäisy.
Sitä se hiilihydraattien puputus teettää. Jos söisivät lihaa ja eläinrasvaa niin pysyisi hampaatkin suussa.
Usein nämä ovat M muuttajien lapsia, joilla jo maitohampaat on mädänneet suuhun.
Nykyään on hammashoito täysin kotien vastuulla. Kun mä olin lapsi, oli se hammasvalistuksen aikaa.
Koulusta saatiin joka syksy uusi hammasharja, ja hammashoitaja opetti väritableteilla kädestä pitäen harjauksen niksit. Hyvä että opetti, omilla vanhemmillani oli ollut tekarit teini-iästä saakka. Takahampaat pinnoitettiin rutiininomaisesti. Nyt olen melkein 50, ja kaikki omat hampaat suussa edelleen, vaikka olivatkin vahvasti paikatut jo alakouluiässä.
Ja kyllä, olin alemmasta sosiaaliluokasta, mutta ei kai se oma vikani ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se hiilihydraattien puputus teettää. Jos söisivät lihaa ja eläinrasvaa niin pysyisi hampaatkin suussa.
Ei pysyisi. Lihansyönti taas on yhteydessä hampaiden kiinnityskudossairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksipä lisää valheita. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Vierailija kirjoitti:
-Alle 18-vuotiaiden suun terveydenhuolto on maksutonta. Pikkulapsen suun hoidossa keskeistä on ennaltaehkäisy.
Maksutonta on, mutta aika paljon olen minäkin joutunut ottamaan vapaata töistä kuskatakseni lapsiani hammashoitoon välillä toiselle puolelle kaupunkia. Ilman autoa olisi ollut aika haastavaa. Lapsia on kolme ja kaikille sattunut oikomahoidon tarve. Tiedän, että monessa maassa olisi tullut kymmenien tonnien lasku, ja olen kyllä kiitollinen, mutta täytyy myöntää että ei tämäkään ole ihan helppoa ollut.
Omassa lapsuudessani hammaslääkäriin mentiin maalaiskoulusta bussilla kouluaikana ja kouluavustajan johdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksipä lisää valheita. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Ei ollut keksimäni valhe vaan tutkimustulos. Luontainen ruokavaliosi lyhentää elinikääsi, mutta lyhythän se luonnostaan varmaan olisikin ilman modernia lääketiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne vanhemmat säästävät kun eivät ilmaiseen hammashoitoon vie lastaan ? Aikaa ei mitään muuta. Meillä oli lapsena porkkanoita tai omenaa jos makeaa teki mieli, porkkana on nyt halpaa
Ei kaikille kerrota ilmaisesta hoidosta. Minullekin kerrottiin asiasta vasta kun olin 19. Eivät olleet koskaan kertoneet mahdollisuudesta äidillen. Esimerkiksi minulla olisi ollut mahdollisuus ilmaiseen oikomishoitoon jolla olisin saanut hampaat suoraan. Nyt sosjottavat minne saattuu enkä pysty syömään kuin soseita ja keittoja. Toki olen jontottunut siihen että en ole voinut rautahampaiden vaihtumisesta asti syödä mitään kovaa mitä pitäisi purra.
Olisi mukava tietää vähän noiden alueiden demografiaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ilmainen, mutta jonot pitkiä. Lapsella lohkesi hammas ja saatiin aika vasta ensi vuodelle.
Ja töihin meno ei ole vaihtoehto?!
Lasten hammashoito ja tarkistukset ovat ilmaisia. Hammasharjat ja tahna maksaa euron pari, ei se ole rahasta kiinni jos lapsen hampaat mätänee suuhun. Ja kaikki vanhemmat pääsevät neuvolaan missä kyllä kerrotaan oikeasta ruokarytmistä ja suunhoidosta, ei se ole rahasta kiinni tietääkö miten pienen lapsen suuta ja hampaita pitää hoitaa ja viitsiikö tehdä sitä.