pakastatteko talveksi mansikoita
Päätinkin ostaa viiden kilon laatikon pakastettavaksi mansikoita,tyyriitä kyl olivat 42euroo viiden kilon laatikko
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikat säilyvät hyvin pakkasessa
Eivät säily. Ne muuttuvat pahan makuisiksi. Pakasyemmansikka sopii ehkä jonnekin kesäiseen mehukannuun jääpalan tilalla.
Säilyy.
Jos et eroa maista niin kielesi on aika puinen. Ihmisillä tietty on erilaisia makuaisteja, että aivan normaalia että kaikki eivät maista makuja yhtä laajasti kuin toiset.
Mansikoitakin on eri lajeja. Ainakin yli 20 kpl. Eroja löytyy.
Tänään just pakastin 10kg mansikoita, joita sitten talven aikana käytän erilaisissa syötävissä. Vielä kun haalin mustikoita, herukoita ja puolukoita, ei tarvi koko talvena ostaa pakastemarjoja kaupasta.
Mansikka ei ole hyvää sulatettuna, siis en pakasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä survonut mansikat sokerin kera. Mielestäni niin maistuvat parhailta. En tiedä teenkö niin tänä vuonna. Ajattelin josko tänä vuonna ostaisin kotiin usein tuoreita ja herkuteltaisiin kesällä kesän herkuista 😊
Minä myös survon ja sokeroin pakkaseen pienissä rasioissa. Maku säilyy hyvin ja on helppo käyttää vaikka jugurtin, puuron ja jäätelön päälle. Ja tulee halvemmaksi, kun ostaa oikeaan aikaan oikeasta paikasta. Vie myös vähemmän tilaa pakastimessa.
Meillä pakastettu jo iät ja ajat mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pakastaminen on jotain outoa pula-ajan jäännettä. Lienee halvempaakin ostaa kaupasta, ja saa sopivan määrän, eli rahaa ei kulu siksikään turhaan.
Halvempaa se ei ainakaan ole ostaa pakastealtaasta.
Kyllä se juurikin on halvempaa. Lisäksi kun tähän laskee tilasta, sähköstä, itse pakastimen hankinnasta, rasioista jne aiheutuvat kulut niin hintaero on ihan huomattava, niiden kaupan mansikoiden eduksi.
Lisäksi kaupan mansikat on jäädytetty kunnollisilla pakastimilla eikä kuluttajakäyttöön tarkoitetuilla.
Kaupoissa on hyvät pakasteet mutta itse voi tehdä hilloja.Sähkökatkoilla pakasteet sulaa vuorokaudessa.Silloin pitää nopeasti ottaa kylmälaukku jos ulkona on pakkasta siellä säilyy 1-2 vrk kun sähköt palaa keittää niistä mehua sitten.Uudestaan ei saa pakastaa.Varalla ruokaa JOS sairastuu niin 3 päivän juoma ruoka lääkkeet ja muuten taas kuivaruokaa purkkiruokaa jos lakko tai muu ettei kauppaan tule ruokaa.Purkista voi syödä suoraan tonnikalaa ja hedelmä.Muuten on niin että virosta tuotu mansikka maistuu virtsalle kitkerä jälkimaku.Ruotsalainen on parempaa mutta vetisempää.
Jaa nyt on tullut kauppoihin talvellakin mansikkaa tuoreena ja appelsiinia ettei kukaan jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Jaa nyt on tullut kauppoihin talvellakin mansikkaa tuoreena ja appelsiinia ettei kukaan jää ilman.
Tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita ostan talvisin.
Meille tuli aprikoosi persikka himo tehdään hilloja.
Kyllä me pakastimme tietyn määrön.
Sillä kakilla mansikkaviljelijöillä ei kasvateta kaikkia manskkalajikkeita.
Me asumme mansikanviljelyb keskiössä, Savossa, melki lähellä Suonen jokea, ja muita suuria, eri lajikkeita kasvattavia mansikanviljelijöitä.
Parhaat, maistuvimmat ja laadukkaimmat mansikat, tilat myyvät suoraan torilla. Ja itsepoimintana.
Se muu sato, myydään hilloa myyville ja valmistaville yrityksille, ja kutes kaikki jo tietää, hillomarjat ovat kaupallisilla tuotannossa, ovat aina kaikkein huonolastusimpia. Ja halvempia.
Myös marjojen pakastusfirmat ostavat eniten 2. luokan marjaa, joita he sitten myyvät 200 gramman pakkauksissa pakasteina, talvisin kuluttajille.
Lisäksi noiden pakastefirmojen ostamat marjat, seisovat viikkokausia varastoissa, odottamassa pakastus käsittelyä. Ja pakastamista.
Vain vastapoimituista ja itse poimituista mansikoista, mustikoista, vadelmista viinimarjoists, pystyy pakastamisella saamaan, lähes tuoreiden marjojen maun. Ja laadun.
Ja tää on se itse pakastamisen YKKÖSJUTTU.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pakastaminen on jotain outoa pula-ajan jäännettä. Lienee halvempaakin ostaa kaupasta, ja saa sopivan määrän, eli rahaa ei kulu siksikään turhaan.
Näin kaukana kaupasta asuvana arvostaa sitä , että saa noutaa mansikoista omasta pakastimesta juuri silloin, kun mieli tekee eikä tarvitse lähteä kauppaan.
Siis pakastan, kuten muitakin marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se juurikin on halvempaa. Lisäksi kun tähän laskee tilasta, sähköstä, itse pakastimen hankinnasta, rasioista jne aiheutuvat kulut niin hintaero on ihan huomattava, niiden kaupan mansikoiden eduksi.
Lisäksi kaupan mansikat on jäädytetty kunnollisilla pakastimilla eikä kuluttajakäyttöön tarkoitetuilla.
Höpöhöpö. Sulla ei varmaan ole pakastinta, ei kai sitä kukaan pelkkiä mansikoita varten hommaa. Mansikat voi pakastaa myös pusseissa, vie vähemmän tilaa.
Ne puolalaiset mansikat pakastealtaasta maksaa noin 5 euroa joku 350 gr pussi. Kovin tyyriitä ja pahanmakuisiakin vielä, ovat.
Mutta jokainen ostaa ja pakastaa mitä halua. Tai on pakastamatta.
Ihanaa laittaa läpi talven aamupuuroon marjoja, myös niitä mansikoita.
En. En edes tykkää pakastemansikoista ja ostan kaupasta mitä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan hankin pakastinta vain mansikoita varten. Tai no, ehkä meidän naapuri, jolla tuskin on muuta pakastamista kuin koko mansikkasato, jota ei myy. Samoja rasioita voi käyttää monta kertaa, kun ostaa niitä kestäviä. Kätevästi mansikat saa pieneen tilaan, kun pakastaa ensin rasiassa ja laittaa jäätyneet mansikat vakuumiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa on hyvät pakasteet mutta itse voi tehdä hilloja.Sähkökatkoilla pakasteet sulaa vuorokaudessa.Silloin pitää nopeasti ottaa kylmälaukku jos ulkona on pakkasta siellä säilyy 1-2 vrk kun sähköt palaa keittää niistä mehua sitten.Uudestaan ei saa pakastaa.Varalla ruokaa JOS sairastuu niin 3 päivän juoma ruoka lääkkeet ja muuten taas kuivaruokaa purkkiruokaa jos lakko tai muu ettei kauppaan tule ruokaa.Purkista voi syödä suoraan tonnikalaa ja hedelmä.Muuten on niin että virosta tuotu mansikka maistuu virtsalle kitkerä jälkimaku.Ruotsalainen on parempaa mutta vetisempää.
Marjat voi pakastaa uudelleen vaikka sulaisivat välillä. Rakenne ja maku hieman kärsii, mutta ei niistä myrkkyä tule. Paitsi jos niiden päälle on päässyt sulamaan joku lihapaketti.
Meillä lihat pakastetaan yhdessä pakastimessa ja marjat ja muut toisessa.
Meillä on värkit pakasteiden muuttamiseen säilykkeiksi myös sähköttömissä olosuhteissa. Kerran kahdessakymmenessä vuodessa on jouduttu sulaneen pakastimen takia säilömispuuhiin.
Vierailija kirjoitti:
Mansikka ei ole hyvää sulatettuna, siis en pakasta.
Mistå saat talvella, kotimaista mansikkaa tuoreena. Etenkåån luomumansikkaa ?
Suomalaista pakaste mansikkaa ei edes yritetä käyttää tuioteiden mansikoiden tavoin. Vaan niistä tehdäön pikahilloa.
Niistä tehdään soppaa muiden marjojen kanssa. Soppaa käytetään murojen ja aamupuuron kyytipoikana.
Pakastetuista mansikoista tehdään myös erilsisia sorbetteja jälkiruuiksi.
Täytettä täytekakkujen ja kääretorttuken väliin. Lisänä jäätelöihin.
Pakastetetut pienet manskat, puolitetut isot mansikat, ja mansikksviipaleet jäisinä, mitä useimpiin booleihin, jo värin antajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Sulla ei varmaan ole pakastinta, ei kai sitä kukaan pelkkiä mansikoita varten hommaa. Mansikat voi pakastaa myös pusseissa, vie vähemmän tilaa
No eivät todellakaan maksa. Reilusti alle 5€/kg saa mansikoita pakasteltaasta. Viime talvena ostin jopsa 3,5€/kg mansikoita. Pakastan hieman itsekin mutta kyllä ne kaupan altaasta halvempia ovat. Itse pakastamista harrastan lähinnä siksi, että voin leikata ne itse sopiviksi.
Eri
En pakasta, koska mansikat on parhaita tuoreena. Pakastettu mansikka on vetelä eikä maistu oikein miltään.
Mustikoita pakastan maltillisen määrän, 5-10 litraa, määrä vaihtelee fiiliksen mukaan.