Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähestytäänkö kaikkia naisia, ovatko kaikki kokeneet esim. ahdistelua?

Vierailija
25.06.2024 |

Kun seuraa julkista keskustelua tai ihan vain naisporukoittenkin keskustelua, tai lukee vaikka tätä palstaa, niin saa käsityksen, että miehet lähestyvät naisia todella paljon: Baarissa ei voi juoda viinilasillista rauhassa, kun joku jo haluaa liittyä seuraan. Treffipyyntöjä satelee kuntosalilla, kahvilassa ja jopa töissä tai kaupan leipähyllyllä. Osa lähestymisistä on epämiellyttäviä: tuijotetaan ja seurataan kuntosalilla, taputellaan baaritiskillä pyllyä, ekojen treffien jälkeen lähetellään kuvia sukuelimistä...

Mä olen 45-vuotias nainen. Mua ei ole kertaakaan elämässäni pyydetty treffeille, jos nyt ei lasketa sitä, kun ex-puolisoni tapasin parikymppisenä festareilla ja sovittiin, että nähdään uudestaankin festarien jälkeen. Mua ei ole mies koskaan iskemismielessä lähestynyt kahvilassa, kuntosalilla, ravintolassa, töissä tai kaupassa. Baarin terassilla, vaikka olisin yksin, saan juoda aina viinilasini rauhassa. Mua ei ole koskaan kourittu eikä mulle ole ehdoteltu sopimattomia. 

Olen siis elämässäni seurustellut kyllä ja yksi ex-aviomieskin löytyy, mutta nämä tapaamiset ovat aina olleet humalahuuruisia kohtaamisia jossakin opiskelijabileissä ja olen tainnut tehdä aina itse aloitteen.

Sanokaa nyt suoraan, onko mun kokemus aivan poikkeuksellinen vai saako julkisesta keskustelusta vääristyneen kuvan siitä, että naisille satelee treffikutsuja koko ajan ja kaikkia ahdistellaan jatkuvasti?

Kommentit (211)

Vierailija
161/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyminen ja lähentely ovat kaksi eri asiaa. Aivan varmasti useimpia ahdistellaan, mutta jotkut on niin hidasjärkisiä, etteivät sitä tajua.

Ap:tä epäilen mieheksi nimenomaan siksi, että sulla menee "lähestyminen" eli normaali kohteliaisuus sekaisin ahdistelun kanssa.

Vierailija
162/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi the incel kyselee taas typeriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Kroppa on hyvä, mutta naama sen verran petolinnun perse, että sitä ei meikilläkään korjata. 

Kyllä se on aina helpompaa olla siellä haluttujen puolella.

Vierailija
164/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sotket treffikutsut (ihan ok) ja seksuaalisen ahdistelun (paskaa ja vallankäyttöä sekä rikoslaissa sanktioitu rikos) keskenään, ap-mies?

Vierailija
165/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyminen myönteisessä mielessä ja häirintä, kähmintä, rivouksien huutelu ja ehdottelu ovat kyllä aivan eri asiat.

Ihmettelen, jos joku on tykkänään säästynyt jälkimmäiseltä. Mutta voi kiittää onneaan jos näin on. 

Vierailija
166/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähestyminen ja lähentely ovat kaksi eri asiaa. Aivan varmasti useimpia ahdistellaan, mutta jotkut on niin hidasjärkisiä, etteivät sitä tajua.

Ap:tä epäilen mieheksi nimenomaan siksi, että sulla menee "lähestyminen" eli normaali kohteliaisuus sekaisin ahdistelun kanssa.

Tismalleen samaa mieltä. Kenellekään naiselle ei tarttisi vääntää rautalankaa asiasta.

Vierailija
167/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali käytös tuo kahville pyyntöjä kummallekin sukupuolelle. Tietäisit, jos olisit ollut opiskelemassa tai työelämässä. (Siellä mennään kahville yhdessä. Jos ei kaksistaan niin porukalla.)

Mikset siis ole? Etkö ole normaali?

Ahdistelu on aina törkeää, seksuaalissävytteistä huonoa käytöstä. Asiatonta koskettelua ja törkypuhetta. Se  johtaa ongelmiin esimiehen ja poliisin kanssa, eikä sillä pääse kaffelle vaan käräjille.

Vierailija
168/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ON INCEL. ÄLKÄÄ MENKÖ HALPAAN.

Vierailija
169/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähestyminen myönteisessä mielessä ja häirintä, kähmintä, rivouksien huutelu ja ehdottelu ovat kyllä aivan eri asiat.

Ihmettelen, jos joku on tykkänään säästynyt jälkimmäiseltä. Mutta voi kiittää onneaan jos näin on. 

Onko tuo rivouksien huutelu ja ehdottelu oikeasti noin yleistä? Olen yli 50 ja en muista itse tuohon törmänneeni. Luodaan jotain sellaista mielikuvaa naisena olemisesta jota on vaikea uskoa todeksi. Vai onko Suomen eri alueiden välillä näin valtavat erot?

Vierailija
170/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukassa on olleet treffipyynnöt tai aidot yritykset lähestyä kiinnostuksen vuoksi. Häirintää sen sijaan on ollut nuorempana, baarissa tisseihin tarraamista, asiatonta huutelua jne. Jopa 11-vuotiaalle tyttärelleni on huudettu koulumatkalla että saako häneltä pi**ua. Ei tule mieleen ketään naista joka olisi aiheesta keskustellessa sanonut ettei ole kohdannut MITÄÄN häirintää. Jotkut ovat sanoneet ettei se ole heitä haitannut, muistan itsekin nuorena ajatelleeni jostain teoista että sehän vahvistaa minulle että olen kiinnostava, on imartelevaa, mutta ei se nyt kyllä ihan niinkään ole. Tai saisi olla. 

Vierailija
171/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nuorena kuulin kun eräs nuori nainen selitti kaverilleen miten joku tuntematon mies oli tullut tarjoamaan tälle ulkomaan lomaa noin vaan. Tämä nainen näytti ihan mallilta. Mä taas oon ruma, ja oon kuullut miehiltä lähinnä olevani ruma. 

Mitäpä arvelet että tarjottu loma olisi pitänyt sisällään?

Ilmaisia lounaita ei ole. Eikä lomia. 

Vierailija
172/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäöllä on sikäli varmasti vaikutusta, että heteromiehet mieluiten saalistavat ja alistavat niitä naapurityttömäisiä kilttejä naisia, eikä niinkään niitä klassisesti kauniita mallityyppejä, jotka triggeröivät miehissä enemmänkin epävarmuutta.

Samoin esim. silmälasit on miehille pois työntävä signaali, koska viestii älyllisestä haasteesta, kuten myös massasta poikkeava pukeutuminen. Nämäkin ovat miehille aina triggerekhö, koska viestivät siitä, että nainen ei suostu palvelemaan ja oikeastaan miesten ja naisten suhteissa ei valtaosalla mistään muusta ole koskaan ollut kyse kuin palvelusuhteesta, jossa mies määrää ja kaikki on ahdettu sen mukaan tiukkoihin sukupuolirooleihin.

Vierailija
173/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä n 25 vuotiaaksi asti ahdistelu, huutelu, perään viheltely, tuijottelusta puhumattakaan oli ihan arkipäivää. Sitten vaihdoin pukeutumistyyliä vähemmän naiselliseksi ja otin resting bitch-ilmeen käyttöön ja se selvästi vähensi huomiota. Sitten kuljinkin katse tiukasti eteen tuijottaen 20 v. Nyt eron jälkeen yli 4o-vuotiaana kun katselee taas ympärilleen niin huomaa, että on muuttunut suht näkymättömäksi. Tosin edelleen jos laittaa seksikkäämpää päälle, muuttuu olemassaolevaksi, mutta lähestymisiä ei juurikaan tapahdu.

Vierailija
174/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin harrastan pientä voimakamppailua vastakkaisen sukupuolen kanssa niin, että en suostu kadulla kävellessä muuttamaan omaa kävelylinjaani jos vastaan on tulossa mies ja minulla on suorempi linja eli mielestäni etuoikeus kävellä siinä missä kävelen. Uskomattoman vaikeaa on joillekin ukoille väistää, vaikka nainen väistää joka hiton kerta vastaavassa paikassa

Itse väistän miehenä kyllä nykyään vaikka vastaantuleva olisikin väärällä linjalla - monet jalankulkijat ei vaikuta seuraavan liikennesääntöjä lainkaan, oikealla puolella väylää kuljetaan aina menosuuntaan niin ei voi tulla yhteentörmäyksiä. :)

Vierailija
175/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niukassa on olleet treffipyynnöt tai aidot yritykset lähestyä kiinnostuksen vuoksi. Häirintää sen sijaan on ollut nuorempana, baarissa tisseihin tarraamista, asiatonta huutelua jne. Jopa 11-vuotiaalle tyttärelleni on huudettu koulumatkalla että saako häneltä pi**ua. Ei tule mieleen ketään naista joka olisi aiheesta keskustellessa sanonut ettei ole kohdannut MITÄÄN häirintää. Jotkut ovat sanoneet ettei se ole heitä haitannut, muistan itsekin nuorena ajatelleeni jostain teoista että sehän vahvistaa minulle että olen kiinnostava, on imartelevaa, mutta ei se nyt kyllä ihan niinkään ole. Tai saisi olla. 

Tuo on minulle yhteneväistä muun sekavan, aggressiivisen tai oudon käytöksen kanssa. 

Ruminta on kiusata lapsia ja nuoria. Hieman suhteeton tuo mekkala nyt aikuisten naisten kohdalla. Syrjäytyneet tai huonostivoivat miehet eivät ole uusi juttu, ennen näihin kyettiin suhtautumaan jopa ymmärryksellä. Nyt kaikki huono käytös nähdään ahdisteluna ja oman turvallisen tilan rikkomisena. Nollatoleranssia ja muuta vaaditaan.

En halua maailmaa missä on näin kovat rajat. Kuulostaa julmalta paikalta. Voisiko olla peiliinkatsomisen paikka jos naisiin kohdistuva aggressio oikeasti lisääntyy sen sijaan että miehiä demonisoidaan yhä kategorisemmin "toivottomiksi"? Kuka tälläistä jatkuvaa sukupuolisodan lietsontaa oikein johtaa saati kantaa siitä vastuuta?

Vierailija
176/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä n 25 vuotiaaksi asti ahdistelu, huutelu, perään viheltely, tuijottelusta puhumattakaan oli ihan arkipäivää. Sitten vaihdoin pukeutumistyyliä vähemmän naiselliseksi ja otin resting bitch-ilmeen käyttöön ja se selvästi vähensi huomiota. Sitten kuljinkin katse tiukasti eteen tuijottaen 20 v. Nyt eron jälkeen yli 4o-vuotiaana kun katselee taas ympärilleen niin huomaa, että on muuttunut suht näkymättömäksi. Tosin edelleen jos laittaa seksikkäämpää päälle, muuttuu olemassaolevaksi, mutta lähestymisiä ei juurikaan tapahdu.

Onko sulla jokin muistikirja, johon kirjaat kaikki nuo havaintosi ylös tulevaa väitöskirjaa varten?

Vierailija
177/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on oikeasti ahdisteltu ihan lapsena, ala-asteikäisenä, jopa käytetty seksuaalisesti hyväksi. Häiritsevää käytöstä olen kokenut joskus nuorena, jos vaikka asiakaspalvelutyössä on alettu heittämään asiaankuulumatonta juttua.

Ahdisteluksi en osaa laskea aikuisiällä normaalia juttelemaan hakeutumista esim. baarissa. Treffeille minua ei ole kaupan jonossa tai kuntosalilla pyydetty. Treffisovelluksissa olen saanut härskejä viestejä.

Viimeisin kokemus on tältä vuodelta, kun eräs tuttu mies halusi pubissa nautitun lasillisen jälkeen yöseuraksi ja kieltäydyin. Tilanne oli kiusallinen, mutta ilmeisesti hän ei ollut tietoinen että olen parisuhteessa. En kokenut tuota varsinaisesti ahdistavana, ainoastaan nolona.

iältäni olen lähempänä 50 v. 

Vierailija
178/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon parempi paikka maailma olisi, jos miehet (silloin kun on sopiva paikka lähestyä) lähestyisivät naisia kauniisti. Ei kähmien, ei kaksimielisiä puhuen vaan arvostavasti. Kohtelisivat kuin ihmistä. Jopa kehuisivat kauniiksi, mutta ei halventavalla tavalla. Halventavaa on esim. kehua: Hyvä p@@@e / hyvät tissit. 

Kohtaisivat naisen sielullisena olentona, ei panopuuna tai lihapalana. Jo tällä pääsisi pitkälle.

Vierailija
179/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana tajusin, että käyttämäni vaatteet keräävät huomiota tietynlaisilta miehiltä ja lakkasin käyttämästä niitä muualla kuin kotona. Minua ei ilahduttanut vieraiden pyynnöt ajelulle tms. vaan halusin olla ilman niitä. Baareissakin taisin käydä pääosin takapuolen peittävissä puseroissa. Näin vanhempana tietysti ongelmaa ei enää ole. Silti jouduin viisikymppisenäkin seksuaalisaalistajan uhriksi, enkä todellakaan ole mitenkään hyvännäköinen. 

Vierailija
180/211 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ahdistelua ja lääppimistä oli n 10-19 vuotiaana. Ei siihen aikaan noita otettu vakavasti aikuisten taholta, sanottiin vaan että olisit onnellinen kun miehet tykkää. Ihan siis vaikka ollessani alakoulussa yhden luokkakaverin isä tuijotti rintakehääni ja kommentoi että "tyttö sullahan on jo tisut kasvaneet" ja hymyili irstaasti. En mennyt sen kaverin luo kylään enää.

Ystävieni kanssa kun olen asiasta aikuisena puhunut niin hyvin yleistä on että lapsena ja ala-ikäisenä oli eniten häirintää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi