Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähestytäänkö kaikkia naisia, ovatko kaikki kokeneet esim. ahdistelua?

Vierailija
25.06.2024 |

Kun seuraa julkista keskustelua tai ihan vain naisporukoittenkin keskustelua, tai lukee vaikka tätä palstaa, niin saa käsityksen, että miehet lähestyvät naisia todella paljon: Baarissa ei voi juoda viinilasillista rauhassa, kun joku jo haluaa liittyä seuraan. Treffipyyntöjä satelee kuntosalilla, kahvilassa ja jopa töissä tai kaupan leipähyllyllä. Osa lähestymisistä on epämiellyttäviä: tuijotetaan ja seurataan kuntosalilla, taputellaan baaritiskillä pyllyä, ekojen treffien jälkeen lähetellään kuvia sukuelimistä...

Mä olen 45-vuotias nainen. Mua ei ole kertaakaan elämässäni pyydetty treffeille, jos nyt ei lasketa sitä, kun ex-puolisoni tapasin parikymppisenä festareilla ja sovittiin, että nähdään uudestaankin festarien jälkeen. Mua ei ole mies koskaan iskemismielessä lähestynyt kahvilassa, kuntosalilla, ravintolassa, töissä tai kaupassa. Baarin terassilla, vaikka olisin yksin, saan juoda aina viinilasini rauhassa. Mua ei ole koskaan kourittu eikä mulle ole ehdoteltu sopimattomia. 

Olen siis elämässäni seurustellut kyllä ja yksi ex-aviomieskin löytyy, mutta nämä tapaamiset ovat aina olleet humalahuuruisia kohtaamisia jossakin opiskelijabileissä ja olen tainnut tehdä aina itse aloitteen.

Sanokaa nyt suoraan, onko mun kokemus aivan poikkeuksellinen vai saako julkisesta keskustelusta vääristyneen kuvan siitä, että naisille satelee treffikutsuja koko ajan ja kaikkia ahdistellaan jatkuvasti?

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhdeksän kymmenestä suomalaisnaisesta on kokenut seksuaalista häirintää

Erityisen paljon seksuaalista häirintää kokevat alle 35-vuotiaat naiset (94 %) sekä yhteen tai useampaan vähemmistöryhmään kuuluvat naiset (95 %)."

YK:n tutkimus kertoo häirinnän olevan paljon yleisempää kuin tämän ketjun kokemukset antavat ymmärtää. Käytännössä melkein kaikki naiset joutuvat uhreiksi elämänsä aikana.

https://unwomen.fi/uutiset/yhdeksan-kymmenesta-naisesta-kokenut-hairint…

En minä ainakaan ottanut tähän keskusteluun osallistuessa lukuun sellaista ihan selkeää seksuaaliväkivaltaa. 

Vierailija
122/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK, kiitos kommenteista!

Heräähän tässä nyt aivan väistämättä sitten raadollinen ajatus, että kyse on ulkonäöstä. Vai mistä muusta tällainen voi johtua, että jollekin treffikutsuja satelee koko ajan mutta minulle ei koskaan? Tai että vielä viisikymppisenäkään joku ei voi mennä yksin terassille lasilliselle, koska heti on liikaakin miesseuraa tarjolla ja sitten taas minä saan istua vaikka kolme tuntia aivan rauhassa.

En ole ikinä pitänyt itseäni erityisen rumana, jos nyt minään mallinakaan, mutta jokinhan olemuksessani on sellaista, mikä ei vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta herätä. 

AP 

No minua ei kukaan pidä varsinaisesti kauniina, ihan kivannäköisenä korkeintaan, omat kumppanit tietysti ovat tykänneet. Olen vaalea, isorintainen ja erityisesti nuorempana olin superkiltin näköinen. Olen erikseen opetellut olemaan hymyilemättä esim. julkisessa liikenteessä, hymyni olisi luonnostaan herkässä. 

t. ensimmäinen vastaaja, jolle se taksikin on ollut riski

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri koskaan, varmaan koska pukeudun aika tylsästi. En sano että naisia ahdistellaan sen takia miten ne pukeutuu, mutta ikävä kyllä nämä ahdistelijat kiinnittää huomion heti jos on pukeutunut vähän näyttävämmin. Jotkut voi varmaan jopa päässään ajatella että jos nainen on laittautunut, niin hän kaipaa huomiota. 

Haista paska. Minulta on yritetty ostaa (!) seksiä, kun olin lenkillä isän vanhassa t-paidassa ja veljen vanhoissa polven kohdalta katkaistuissa verkkareissa. Ei ollut meikkiä, ja toinen pohje oli ihan mudassa, kun olin liukastunut lätäkköön. 

Tuon kerran jälkeen olen ihan viimeistään todennut, että omaa pukeutumistaan ei kannata kenenkään syytellä. Syy on aina sen ahdistelijan. 

Vierailija
124/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri koskaan, varmaan koska pukeudun aika tylsästi. En sano että naisia ahdistellaan sen takia miten ne pukeutuu, mutta ikävä kyllä nämä ahdistelijat kiinnittää huomion heti jos on pukeutunut vähän näyttävämmin. Jotkut voi varmaan jopa päässään ajatella että jos nainen on laittautunut, niin hän kaipaa huomiota. 

Haista paska. Minulta on yritetty ostaa (!) seksiä, kun olin lenkillä isän vanhassa t-paidassa ja veljen vanhoissa polven kohdalta katkaistuissa verkkareissa. Ei ollut meikkiä, ja toinen pohje oli ihan mudassa, kun olin liukastunut lätäkköön. 

Tuon kerran jälkeen olen ihan viimeistään todennut, että omaa pukeutumistaan ei kannata kenenkään syytellä. Syy on aina sen ahdistelijan. 

Taisin kirjoittaa tuon kommenttini jotenkin väärin, kun tuli tällaisia vastauksia mutta en tarkoittanut sillä niin että nainen hakisi vaatetuksella huomiota vaan että typerät ahdistelijat näkee niin. 

Vierailija
125/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ahdisteltu eikä lähestytty. Saan istua yksin jne niinkuin muutama muu kommentoija.

Luulen näyttäväni naiselta (pitkät vaaleat hiukset, meikkaan, käytän mekkoja jne, ei tatuointeja) mutta mulla on pienet rinnat. Oletan että kaikki nämä ahdistellut on isotissejä. Ei siihen ilmeisesti muuta tarvita eikä muulla ole väliä. 

Vierailija
126/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, kiitos kommenteista!

Heräähän tässä nyt aivan väistämättä sitten raadollinen ajatus, että kyse on ulkonäöstä. Vai mistä muusta tällainen voi johtua, että jollekin treffikutsuja satelee koko ajan mutta minulle ei koskaan? Tai että vielä viisikymppisenäkään joku ei voi mennä yksin terassille lasilliselle, koska heti on liikaakin miesseuraa tarjolla ja sitten taas minä saan istua vaikka kolme tuntia aivan rauhassa.

En ole ikinä pitänyt itseäni erityisen rumana, jos nyt minään mallinakaan, mutta jokinhan olemuksessani on sellaista, mikä ei vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta herätä. 

AP 

No itse lapsuus-/nuoruusaikoina kukaan tyttö ei koskaan sanonut minulle sanaakaan (käytin pullon pohjalaseja). Piilarit päähän ja en muista ainuttakaan kapakkireissua, että olisin poistunut ilman daamiseuraa. Hiusraja katosi kolmenkymmenen lähest

Joopa joo. Silmälaseilla ei ole mitään merkitystä kasiluokan jälkeen, elleivät ne ole paskan peitossa ja koko olemuskin epäsiisti. Se on jopa päinvastoin: tyylikkäät silmälasit tekevät kenestä tahansa paremman näköisen.

Vierailija
127/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienestä voi olla kiinni. 1.jos näyttää tylyltä 2 on kovin epävarma. Sitten on ne jotka ei hyväksy kuin ihannekuvansa puolisosta.jne,9 meitähän riittää.

Vierailija
128/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ahdisteltu eikä lähestytty. Saan istua yksin jne niinkuin muutama muu kommentoija.

Luulen näyttäväni naiselta (pitkät vaaleat hiukset, meikkaan, käytän mekkoja jne, ei tatuointeja) mutta mulla on pienet rinnat. Oletan että kaikki nämä ahdistellut on isotissejä. Ei siihen ilmeisesti muuta tarvita eikä muulla ole väliä. 

Mulla ei ole muuhun kroppaan suhteutettuna ollut koskaan isoja tissejä. Ja nuorena/hoikempana oli hyvinkin pienet/olemattomat tissit. T: 11-vuotiaasta asti ahdisteltu.

Vierailija
129/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin kirjoittaa tuon kommenttini

Pahoittelen, että päädyin haistattelemaan. Olen vain aivan lopen kyllästynyt siihen olettamaan, että pukeutumisella voisin vaikuttaa siihen, saanko olla rauhassa. Myös nilkkoihin ulottuvaan talvitakkiin pukeutuneena olen saanut epäasiallista huomiota. En puhu nyt mistään mukavasta jutustelusta vaan huutelusta, siviilisäädyn ja puhelinnumeron tivaamisesta ystävällisen kieltäytymisen jälkeenkin, kadulla seuraamisesta, puristelusta jne. 

Onneksi ikä alkaa lopulta tehdä tehtäväänsä. Olen nyt 45. 

Se äskeinen

Vierailija
130/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin kirjoittaa tuon kommenttini jotenkin väärin, kun tuli tällaisia vastauksia mutta en tarkoittanut sillä niin että nainen hakisi vaatetuksella huomiota vaan että typerät ahdistelijat näkee niin. 

Ne typerät ahdistelijat ahdistelee kyllä ihan vaatetuksesta riippumatta.

Vierailija
131/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesi ei varmaan ole harvinainen. Itse en ole koskaan saanut minkäänlaisia lähestymisyrityksiä miehiltä enkä ole kokenut mitään ahdisteluakaan. Myöskään siskojani ja naispuolisia kavereitani ei ole juuri lähestytty, ehkä jossain baarissa on kysytty numeroa. 

Vierailija
132/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesi ei varmaan ole harvinainen. Itse en ole koskaan saanut minkäänlaisia lähestymisyrityksiä miehiltä enkä ole kokenut mitään ahdisteluakaan. Myöskään siskojani ja naispuolisia kavereitani ei ole juuri lähestytty, ehkä jossain baarissa on kysytty numeroa. 

Oletko kysynyt heiltä, vai oletatko vaan kun eivät itse ole ottaneet puheeksi? Useimpia naisia kuitenkin ahdistellaan jossain vaiheessa elämää, mutta hyvin monet eivät vaan puhu asiasta.

Vierailija
133/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on lähennelty ja stalkkailtu noin 11-18 vuotiaaksi. Mitä vanhemmaksi on tullut niin ei miehiä kiinnosta lähestyä. Nuorena tai lapsena se oli hirveää. Sekä oman ikäiset että vanhemmat miehet olivat ahdistelemassa. Mun nuoruudessa toisen fyysinen koskemattomuus oli vieras termi.

Tuo on aika pelottavaa, että eniten ahdistellaan tenavia ja teinejä. Se, että ahdistelu alkaa jo kakarana, on sairasta. 

Ei taida olla täysin tilastollisesti pätevä väittämä. 

Vierailija
134/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut paljon ahdistelua ihan lapsesta saakka ja kertonutkin kokemuksistani tällä palstalla muutamaan otteeseen. Enää en viitsi, sillä miesten vähättelyt ja suoranaiseksi valehtelijaksi haukkumiset eivät oikein innosta kertomaan.

Miesten avautumiset naisten ahdistelusta aiheesta poistetaan tällä palstalla, joten ehkä kuitenkin naisten kokemaan ahdisteluun suhtaudutaan vakavammin.

Vierailija
135/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on lähestytty enemmän tai vähemmän n. 16 -vuotiaasta lähtien, nyt olen 46 v. Ei nyt jatkuvalla syötöllä, mutta usein. Iän myötä positiiviset lähestymiset (treffikutsut ym) ovat lisääntyneet, ahdistelu vähentynyt. Tosin myös viihteellä käyminen on nykyään vähissä, jolloin ahdisteluita eniten joutui kohtaamaan. Kaikenlaisia lähestymisiä olen vuosien varrella kohdannut: täysin tuntematon henkilö alkoi kaupan pullonpalautusautomaatilla juttelemaan ja kysyi lähtisinkö kahville. Toinen selvitti autoni rekisterikilvestä nimeni ja numeroni nähtyään minut huoltoasemalla tankkaamassa autoani. Eräs etsi minut Facebookista lapseni urheiluharrastuksen kautta kohdattuamme ohimennen kahviossa. Aina silloin tällöin tuntemattomat tulevat juttelemaan, jos olen yksinäni lounaalla, kahvilla, torilla, missä vaan julkisella paikalla. Ne ovat olleet ihan positiivisia ja kohteliaita lähestymisiä, jotka ovat päättyneet siihen, että ystävällisesti kerroon olevani naimisissa. Jos olen ystävieni kanssa ulkona niin meistä jotakuta lähestytään, yhtä ehkä eniten, minua toiseksi eniten ja kahta muuta kohtuullisen usein myös. Miehet ovat kaikenikäisiä välillä 20-60 v., mutta useimmiten lähellä omaa ikäämme. Somessa sen sijaan yhteydenottoja tulee silloin tällöin joltain puolitutulta, joka alkuun laittaa vaan kuulumisten kyselyä. Ja nopeasti yrittää kääntää aiheen johonkin ihan muuhun. Nuo olen lopettanut alkuunsa, välillä tuntuu käsittämättömältä miten suorasukaisesti sekä minun että mieheni tuntemat parisuhteessa elävät ihmiset saattavat yrittää lähestyä. Toki olen ollut heille ystävällinen, mutta en mitenkään flirttaillut tai antanut ymmärtää muuta. 

En ole mitenkään erityisen kaunis ja huomiotaherättävä vaan ihan tavallinen. Puheudun hyvin tavallisesti, usein farkkuihin ja t-paitaan tai neuleeseen tai tavalliseen mekkoon tai hameeseen. En millään tavalla paljastavasti, pidän naisellisista normaaleista vaatteista. Olen koko aikuisikäni ollut parisuhteessa saman miehen kanssa ja liitän tämän osin siihen, etten etsi mitään tai ketään. Olen tyytyväinen elämääni ja saanut kuulla, että minusta näkyy ulospäin positiivinen asenne ja rauhallisuus. Olen myös melko introvertti ja hiljainen. Ilmeisesti helposti lähestyttävä.

Vierailija
136/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla mun kavereilla on kokemuksia. Enkä nyt tarkoita mitään iskemisiä vaan raisk*uksia, kähmimistä, kikkelikuvien vastaanottoa, kiinni liimaantumista väkijoukossa, itsensäpaljastelua, huumaamista. 

Vierailija
137/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikilla mun kavereilla on kokemuksia. Enkä nyt tarkoita mitään iskemisiä vaan raisk*uksia, kähmimistä, kikkelikuvien vastaanottoa, kiinni liimaantumista väkijoukossa, itsensäpaljastelua, huumaamista. 

Ja monet mun ystävät on ihan tavallisen näköisiä. En usko että ap olet ruman näköinen, mutta voit olla jotenkin vaikeasti lähestyttävän oloinen.

Vierailija
138/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pienet tissit mutta olen tavannut silti kolme itsensäpaljastelijaa, kaksi kertaa olen herännyt siihen että miespuolinen kaveri kähmii, neljä kertaa asiakas on lähennellyt.

Ihmeellistä, että olet jotenkin katkera noista kokemuksista ja ajattelet että niillä "on väliä"

Vierailija
139/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK, kiitos kommenteista!

AP 

Pokaamismielessä lähestyminen tapahtuu ehkä ulkomuodon perusteella, viehättäviä lähestytään. Ahdistelun uhri voi olla kuinka ruma tahansa, ja jopa pikkulapsi tai vanha mummo.

Mukaan ei ole hirveästi lähestytty pokaamismielessä, ahdisteltu ja häiriköity on n tusinan kertaa.

Vierailija
140/211 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein olette nähneet tilanteen (tai kuulleet sellaisesta), missä naista on tultu iskemään esim. kaupassa, kadulla tai muulla julkisella paikalla? Muualla siis kuin baarissa, festareilla tai vastaavissa missä suuri osa ihmisistä on päihtynyt. Minulla on kaunis ystävä, jota kyllä lähestytään paljon, mutta harvemmin ne lähestyjät ovat täysin ventovieraita olleet (pois lukien päihtyneet).

Mua on pyydetty liki 50 vuotisen elämäni aikana tasan yhden kerran kadulla treffeille.