Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon
Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.
Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Kommentit (9211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun rannikolla, meri vieressä ja mulla on parhaimmillaan ollut useampi kissa ja koira ja nukkuvat samassa sängyssä eikä koskaan 40v aikana ole tullut punkkia. Joten jätetään nyt tämä aihe. Jalkasten terveysasiat ei kuulu teille.
Tuo on muuten jännä, miten paikallisesti punkit ovat. Asutaan lounaisrannikolla meren äärellä ja tässä kodin ympäristössä on todella vähän punkkeja. Tutut asuvat 5km päässä ja ympäristö vilisee punkkeja.
Tuo Jalkasten asuttava alue on vain tunnettua punkkialuetta, joten sieltä niitä varmasti löytyy. Åvensorin lähellä ei varmasti ole yhtäkään saarta, josta ei löytyisi punkkeja.
On tosi jännä. Mutta tämä on riskialuetta eikä silti ongelmaa.
Apua sää, apua punkkeja, apua meri, apua tuuli, apuaaaaa 🤡😂
Miten tuo käytännössä sitten toteutetaan? Tuo että lapsi opiskelee aina fiiliksen mukaan.
Miten se Anniina saa oman päivänsä suunniteltua, muut lapset ruokittua, eläimet hoidettua jne, jos se päivystää koko ajan, milloin koululaiselle iskee inspiraatio ja kaikki muu pitää tipauttaa käsistä opiskelemisen tieltä?
Nykyajan lapset on syntyneet puhelin kourassa. Nopeat kuvat, viestit, tiktok ja snäpit hapertaa keskittymiskykyä.
Tuolla saarella lapsi voi hyvin kehittää pitkäjänteisyyttää kun asiat ei tapahdu hetkessä.
Esimerkiksi kaupunkilainen voi ottaa ratikan ja ajaa sekunnissa ostarille, kun taas saarella oppii odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapset on syntyneet puhelin kourassa. Nopeat kuvat, viestit, tiktok ja snäpit hapertaa keskittymiskykyä.
Tuolla saarella lapsi voi hyvin kehittää pitkäjänteisyyttää kun asiat ei tapahdu hetkessä.
Esimerkiksi kaupunkilainen voi ottaa ratikan ja ajaa sekunnissa ostarille, kun taas saarella oppii odottamaan.
Nuo lapset totutetaan laitteisiin ihan kuule jo synnytyksessä. Kaikki kuvataan someen ja kännyt ja kamerat on känsinä käsissä.
Ko koululainen kulkee sujuvasti älykänny kädessä ja kasvoi ipad naamalla.
Ei se lapsi opi mitään pitkäjänteisyyttä jos se elää moment to moment fiiliksen mukaan, kuten nyt.
Monellako kritisoijalla on kokemusta kotikoulusta? Itse kävin kotikoulun, yläasteen päästötodistuksen keskiarvo oli 9, nykyisin olen insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Monellako kritisoijalla on kokemusta kotikoulusta? Itse kävin kotikoulun, yläasteen päästötodistuksen keskiarvo oli 9, nykyisin olen insinööri.
Kökötitkö saarella eristyksissä? Kävit kotikoulun nelivuotiaan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kökötitkö saarella eristyksissä? Kävit kotikoulun nelivuotiaan kanssa?
Eri mutta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sama vaikutus myös aikuiselle. Kun totuin käyttämään älypuhelinta, huomasin etten enää jaksa keskittyä lukemaan esim. romaania. Vilkuilen mieluummin puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Apua sää, apua punkkeja, apua meri, apua tuuli, apuaaaaa 🤡😂
Täällä kirjoittavat istuu kotona koneen ääressä. Ei voi ulos mennä, kun on sää.
Vierailija kirjoitti:
No minä tein suurimman osan yläasteesta itsenäisesti pelkästään tenttimällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tein suurimman osan yläasteesta itsenäisesti pelkästään tenttimällä.
Tarkoitan, että kävin koululla vaan kokeissa ja kotona opettelin kirjoista itsenäisesti, kaiken lisäksi öisin, kun muut nukkuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kaupunkilainen voi ottaa ratikan ja ajaa sekunnissa ostarille, kun taas saarella oppii odottamaan.Nuo lapset totutetaan laitteisiin ihan kuule jo synnytyksessä. Kaikki kuvataan someen ja kännyt ja kamerat on känsinä käsissä.
Ei se lapsi opi mitään pitkäjänteisyyttä jos se elää moment to moment fiiliksen mukaan, kuten nyt.
Saarella on tietysti älylaitteet, mutta väitän silti, että näillä lapsilla tulee olemaan paljon parempi pitkäjänteisyys ja sietokyky esim. odottamiselle.
Kaupungissa kaikki on käden ulottuvilla, kyllä se kasvattaa vähän luonnetta kun asioiden eteen täytyy tehdä vaivaa.
Paljon kun lapset viettää aikaa ulkona erilailla tutkien ja eläinten keskellä ei sairastu helposti, riski sairastua astmaan, allergioihin jne. pienenee merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kun lapset viettää aikaa ulkona erilailla tutkien ja eläinten keskellä ei sairastu helposti, riski sairastua astmaan, allergioihin jne. pienenee merkittävästi.
Tämä. Terveyden (joka on tärkein) kannalta pitäisi kaikkien lasten olla enemmän pihalla, työntää kädet multaan ja silitellä eri eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kaupunkilainen voi ottaa ratikan ja ajaa sekunnissa ostarille, kun taas saarella oppii odottamaan.Nuo lapset totutetaan laitteisiin ihan kuule jo synnytyksessä. Kaikki kuvataan someen ja kännyt ja kamerat on känsinä käsissä.
Saarella on tietysti älylaitteet, mutta väitän silti, että näillä lapsilla tulee ole
En usko. Ihan jo siksi että sinkoleva äiti koko ajan malliopettaa ja kannustaa lyhytjänteisyyteen. Sekoittaa sen luovuuteen.
Tuolla saarella ei taatusti sinkoilla nopeasti mihinkään. Rauhallista elämää.
Se että lapsen annetaan päättää liian isoista asioista luo turvattomuutta lapselle.
Olen töissä yläkoululla ja olen aika häkeltynyt vanhempien käytöksestä.
Siis joku isä voi kysyä kasiluokkalaiselta, että haluaako tämä mennä kokeeseen vai ei.
Tai äiti kirjoittaa lapsen kaikille opettajille, että tytär haluaa tulla kutsutuksi Jasmineksi, vaikka oikeasti on Piia, ja että tytär ahdistuu, jos häntä yritetään käskeä tekemään jotain, joten häntä ei saa siis ollenkaan käskeä.
Läksyjä ei myöskään saisi tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsen annetaan päättää liian isoista asioista luo turvattomuutta lapselle.
Siis joku isä voi kysyä kasiluokkalaiselta, että ei haluaako tämä mennä kokeeseen vai ei.
Tai äiti kirjoittaa lapsen kaikille opettajille, että tytär haluaa tulla kutsutuksi Jasmineksi, vaikka oikeasti on Piia, ja että tytär ahdistuu, jos häntä yritetään käskeä tekemään jotain, joten häntä ei saa siis ollenkaan käskeä.
Tuo ei liity jalkasten perheeseen tai saaristoelämään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku isä voi kysyä kasiluokkalaiselta, että ei haluaako tämä mennä kokeeseen vai ei.
Tuo ei liity jalkasten perheeseen tai saaristoelämään mitenkään.
He antavat esikoisen päättää, milloin esikoisesta tuntuu siltä, että esikoinen haluaa opiskella.
Kotikoululle ei siis ole minkäänlaista raamia.
Tuo on muuten jännä, miten paikallisesti punkit ovat. Asutaan lounaisrannikolla meren äärellä ja tässä kodin ympäristössä on todella vähän punkkeja. Tutut asuvat 5km päässä ja ympäristö vilisee punkkeja.
Tuo Jalkasten asuttava alue on vain tunnettua punkkialuetta, joten sieltä niitä varmasti löytyy. Åvensorin lähellä ei varmasti ole yhtäkään saarta, josta ei löytyisi punkkeja.