Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon
Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.
Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Kommentit (9211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei aiheeseen enää liity niin mainitsempa vain ettei nyky-yhteiskunnassa lukiolla ole mitään merkitystä, eikä myöskään korkeakouluilla. Katsokaa meidän päättäjiä esimerkkinä - suurimman osan pitäisi olla korkeasti koulutettuja - ei siltä vaikuta.
Ei korkeakoulutus takaa mitään älykkyyttä vain ahkeruutta lukea ja kirjoittaa. Periaatteessa kuka tahansa luki-taitoinen selvittää koulutuksen. Matemaattiset aineet on ihan eri asia. Sitä paitsi moni suoraan kopioi toisten tekstejä, osa jää kiinni, suurin osa ei.
Sun horinoistasi ei kyllä ota mitään selvää, mutta Anniina on edelleen lähihoitaja.
Eli sinä et selvittänyt ilmeisesti edes peruskoulua. Huomaa kyllä kommenteistasi ja asenteestasi. Wt ja kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei aiheeseen enää liity niin mainitsempa vain ettei nyky-yhteiskunnassa lukiolla ole mitään merkitystä, eikä myöskään korkeakouluilla. Katsokaa meidän päättäjiä esimerkkinä - suurimman osan pitäisi olla korkeasti koulutettuja - ei siltä vaikuta.
Ei korkeakoulutus takaa mitään älykkyyttä vain ahkeruutta lukea ja kirjoittaa. Periaatteessa kuka tahansa luki-taitoinen selvittää koulutuksen. Matemaattiset aineet on ihan eri asia. Sitä paitsi moni suoraan kopioi toisten tekstejä, osa jää kiinni, suurin osa ei.
Sun horinoistasi ei kyllä ota mitään selvää, mutta Anniina on edelleen lähihoitaja.
Eli sinä et selvittänyt ilmeisesti edes peruskoulua. Huomaa kyllä kommenteistasi ja asenteestasi. Wt ja kateus.
Edelleen tässä keskustellaan oikeasti siitä, että kokematon lähihoitaja kotikoulun pyörittäjänä ei ole viisas vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä takaavat älykkyyttä. Mene pääsykokeisiin lääkikseen tai diplomi-insinööriksi. Meidän lapset pääsivät huippupistein. Sulla ei ole mitään käsitystä älykkyydestä. Jos on Mensassa ja saa täysi pisteet fysiikasta ym, todella takaa älykkyyttä. Ja tiedätkö mitä, koulutetut opet ovat kouluttamassa huippuälykkäitä lapsia. Psykologi sanoi, että meidän 5v on älykkydeltään 10v. Että sillai. Yleensä kouluttamattomat vain arvostelevat. Täällä on niitäkin, joiden lapset ovat korkeakoulutettuja ja älykkäitä👍
Teidän lapset eivät onneksi tulleet äitiinsä. Osaavat lukea ja ymmärtää lukemansa. Kirjoitin "matemaattiset aineet on ihan eri juttu". Kysy lapsiltasi mitä tuo lause tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Alaluokilla opetellaan nimenomaan koulunkäyntitaitoja.
Jos siellä kotona on malli, että nukutaan blaablaa
Mitä jos pitäisit huolen vain omasta suoriutumisestasi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaluokilla opetellaan nimenomaan koulunkäyntitaitoja.
Jos siellä kotona on malli, että nukutaan blaablaa
Mitä jos pitäisit huolen vain omasta suoriutumisestasi ?
A. Hän itse tuo nämä asiat julkisuuteen.
B. Asiasta on tärkeää keskustella.
En ole kotikoulun kannattaja ( työskentelenkin koulussa), mutta meillä on silti esimerkkejä myös mm. kymmenen ällän kotikoululaisesta.
Vierailija kirjoitti:
En ole kotikoulun kannattaja ( työskentelenkin koulussa), mutta meillä on silti esimerkkejä myös mm. kymmenen ällän kotikoululaisesta.
Hän kuului uskonnolliseen yhteissön, jossa se kotikoulu oli käytännössä sen yhteisön pyörittämä. Eli hän tavallaan kävi koulua, mutta se oli sen yhteisön sisäinen järjestely, jolloin opetus oli hyvää ja hänwllä oli myös koulukavereita ja vertaisseurantaa.
Tällainen malli onkin parempi, koska siinä on useita tavallisen koulun hyviä piirteitä ja kotikoulun hyviä piirteitä yhdistettynä.
Voihan lapsensa kannustaa lähihoitajaksi, mutta onko se rakkautta, jos lapsen älykkyys ja mielenkiinto riittää muuhunkin. Mietin vain. En olisi voinut tehdä niin omille lapsillemme. Olen itse varhaiskasvatuksen ope ja meidän lapset ovat pitkälle koulutettuja. Kommentoin tänne ekaa kertaa. Kouluttakaa lapsenne! Päiväkodissa on älykkäitä lapsia, joiden vanhempien toivon arvostavan koulutusta. Niistä asioista keskustelemme, kun lapsi lähtee koulu kouluun👍
Vierailija kirjoitti:
Voihan lapsensa kannustaa lähihoitajaksi, mutta onko se rakkautta, jos lapsen älykkyys ja mielenkiinto riittää muuhunkin. Mietin vain. En olisi voinut tehdä niin omille lapsillemme. Olen itse varhaiskasvatuksen ope ja meidän lapset ovat pitkälle koulutettuja. Kommentoin tänne ekaa kertaa. Kouluttakaa lapsenne! Päiväkodissa on älykkäitä lapsia, joiden vanhempien toivon arvostavan koulutusta. Niistä asioista keskustelemme, kun lapsi lähtee koulu kouluun👍
Päiväkodeissa on sekamelska, ja paljon uupuneita lapsia ja aikuisia.
Mutta sille on oma ketjunsa varhaiskasvatuksen hätähuudosta.
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsi haluaa lähihoitajaksi on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin se että hän haluaa lääkäriksi.
Ongelmahan tässä on vain se, että vanhempi ei saisi sulkea lapseltaan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja pois!
Niiden pitää saada olla lapsen valintoja. Vanhemman tehtävä taas on tukea lasta ja varmistaa, että lapsella pysyy valinnanvapaus avoinna.
Nyt tässä näyttää siltä, että koko muu perhe pyörii toteuttamassa äidin unelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on sekamelska, ja paljon uupuneita lapsia ja aikuisia.
Ei ihme että tuo täti puheleekin sekavia
Kotikoulun lukujärjestys ois kiva nähdä. Ens viikolla alkaa jo koulu:)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulu koulu?
Sinä, joka sanoit, että kysy lapsilta, mitä tarkoittaa. Olen äiti ja kuulun Mensaan ja myös mieheni. Koeta itse päästä Mensaan😆
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulun lukujärjestys ois kiva nähdä. Ens viikolla alkaa jo koulu:)
Ja se varsinainen koulunkäynti.
Ryhmässä toimiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalisista suhteita oppiminen, ihmistaidot, ystävyyssuhteet...miten kasvava lapsi oppii noita asioita ns. eristyksissä?
Omalla 3. luokkalaisellani ikätovereiden merkitys kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmässä toimiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalisista suhteita oppiminen, ihmistaidot, ystävyyssuhteet...miten kasvava lapsi oppii noita asioita ns. eristyksissä?
Niinpä. Plus hän ei käytännössä tiedä yhtään, mitä hän osaa verrattuna ikätovereihin, kun ei ole koskaan ketään, johon verrata. Ja kyllä se oma kaveripiiri alkaa olla todella tärkeä jo tuossa eskari-iässä.
Tuo on totta! Yleensä kouluttamattomat ovat koulutusta vastaan. Toivon, että vaikka itse ei ole koulutettu, voi silti kannustaa omia lapsia opiskeluun. Mieheni oli duunari perheestä. Ei kannustettu opiskeluun. Myöhemmin jokainen kouluttautui yliopistossa. 5 lasta. On ekonomia, psykolocgia, erityisopea ym. Itse olen ope perheestä ja arvostan miehen opiskeluja aikuisena. Hän myös kannusti lapsemme yliopisto-- opintoihin👍
Vierailija kirjoitti:
Olihan siellä muitakin ihmisiä. Eihän se mikään autiosaari ollut. Perheessä on muitakin lapsia, joten heidän kanssa toimitaan ryhmässä. Voi olla joskus jopa parempi ettei käy normaalia koulua, niin jää koulukiusaaminen pois ja itsetunto saa rauhassa kehittyä.
Ei lapsella tarvi olla isoa kaveriporukkaa, yksikin hyvä kaveri jo riittää.
Otan osaa keskusteluun. Meidän lapsi sai Luonnontiede lukion, luonnontiede linjan yo- kokeista pitkän matikan stipendin, takaa älykkyyttä. Nyt hän tienaa hurjia summia töissään. Maksettu 30v jo uusi auto, asunto ja kesämökki😆 Koulutus takaa myös menestystä👍