Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon
Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.
Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Kommentit (9211)
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos se vanhempi on itse matalasti koulutettu, kuten Jalkaset, niin ei se opetussuunnitelma mitenkään voi heiltä onnistua yhtä hyvin kuin korkeakoulutetuilta opettajilta.
Tuo opetus on ainakin tähän asti todella yksipuolista ja puutteellista.
Ja 8-vuotias opiskeli sen nelivuotiaan kanssa, eikä opetuksessa ollut mitään itse hoksaamiseen opettavaa, päinvastoin kaikki oli aikuis- tai videovetoista tai koneellista kirjan täyt6tämistä.
Muottikin on yksioikoinen: Kun äiti tykkää lukea ja maalata, lapsi lukee ja maalaa."
Niin mitähän ajattelit niiden ensimmäisten luokkien sisällön käytännön tasolla olevan? Ja lukeminen ja lukemansa sisäistäminen on tärkeimpiä asioita mitä voit pienelle lapselle opettaa, niin koulussa kuin muutenkin elämässä pärjäämistä varten, mutta kappas sekin on nyt väärin kun siihen ei kannusta yliopistokoulutuksen saanut ihminen. Varmaan olet näitä ihmisiä, joiden miel
Suomessa on maailman parhaiten koulutetut opettajat. Ja kyllä, jo alaluokilla sellainen on parempi vaihtoehto kuin kokematon lähihoitaja.
Ja elämässä pärjäämistä harvemmin oppii eristyskuplassa takertuvan äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tytöt pääsevät oikeaan kouluun. Mitä useampi vuosi menee, sitä vaikeampi on sopeutua ja sosiaalistua. Etäkoulussa ja sairaalakoulussa ovat koulutetut opettajat. Kotikoulussa ei. Kun nyt muuttivat eristyksiin, ei lapsille valitettavasti tarjota koulutusta.
Onko se siis niin, että jos itse muuttaa vaikeiden yhteyksien taa, kunta ei ole enää velvollinen järjestämään koulua ja kyytiä jne?
"Suomessa on maailman parhaiten koulutetut opettajat. Ja kyllä, jo alaluokilla sellainen on parempi vaihtoehto kuin kokematon lähihoitaja.
Ja elämässä pärjäämistä harvemmin oppii eristyskuplassa takertuvan äidin kanssa."
Kannattaa käydä jossain yliopistossa tutustumiskäynnillä, eivät ne niin ihmeellisiä paikkoja ole. Suomalaiset nyt vaan tykkäävät hierarkioiden palvomisesta.
terv. yliopiston käynyt, kuten niin moni muukin
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on maailman parhaiten koulutetut opettajat. Ja kyllä, jo alaluokilla sellainen on parempi vaihtoehto kuin kokematon lähihoitaja.
Ja elämässä pärjäämistä harvemmin oppii eristyskuplassa takertuvan äidin kanssa."
Kannattaa käydä jossain yliopistossa tutustumiskäynnillä, eivät ne niin ihmeellisiä paikkoja ole. Suomalaiset nyt vaan tykkäävät hierarkioiden palvomisesta.
terv. yliopiston käynyt, kuten niin moni muukin
Suomessa on erittäin korkeatasoiset opettajat. Joku 1,5 vuotta lähihoitajana häärännyt kotiäiti EI TODELLAKAAN osaa sitä mitä he osaavat.
Kirjoitti tulijaisia yhteen reelsiin. Meidän on opetettava, että se on tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tytöt pääsevät oikeaan kouluun. Mitä useampi vuosi menee, sitä vaikeampi on sopeutua ja sosiaalistua. Etäkoulussa ja sairaalakoulussa ovat koulutetut opettajat. Kotikoulussa ei. Kun nyt muuttivat eristyksiin, ei lapsille valitettavasti tarjota koulutusta.
Onko se siis niin, että jos itse muuttaa vaikeiden yhteyksien taa, kunta ei ole enää velvollinen järjestämään koulua ja kyytiä jne?
Tosin saaristoalueella usein juuri kosiskellaan lapsiperheitä. Juuri luin, että esim. Kustavi tarjoaa ilmaisen varhaiskasvatuksen. Mutta toki Kustavi nyt on ihan eri asia kuin tuo alue missä Jalkaset asuvat ja ihan virkeä asuinalue.
Kustavia ei voi verrata yhtään, eikä esim. Paraista tai edes Nauvoa. Ovat kaikki ihan tavallisia kuntia normipalveluineen ja infroineen, kaikissa myös liikutaan ihan tavallisesti autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kustavia ei voi verrata yhtään, eikä esim. Paraista tai edes Nauvoa. Ovat kaikki ihan tavallisia kuntia normipalveluineen ja infroineen, kaikissa myös liikutaan ihan tavallisesti autoilla.
No niinhän juuri kirjoitin. Mutta kuuluuko tuo heidän asuinpaikka Korpposeen, kosiiko hekin lapsiperheitä.
Mutta Jalkasethan toisaalta eivät edes palveluita käytä, kun lapset ovat vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitti tulijaisia yhteen reelsiin. Meidän on opetettava, että se on tuliaisia.
Ja pystyy nähdä, joutuu tehdä, sielä... Ja tupatarkistus, kun se on tupatarkAstus...
Englanniksi on toistaiseksi taivuttanut likimain kaikki verbit väärin...
Opettaminen on muutakin kuin esim. ekaluokan aineitten halllitsemista. Pedagogiikkaa opiskellaan ymliopistossa. Eikö meidän olisi pitänyt laittaa lapsia kouluun, kun oppivat mm lukemaan ja laskemaan jo 4- vuotiaina? 😆Osasivat jo eka luokan. Koulu on muutakin. Ja koulutettu opettaja osaa antaa haasteellisia lisätehtäviä.
Jännä nähä, miten A opettaa yläkoulun matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kieliä. Mun sisko on lukion kielten ope. Englanti, ruotsi, saksa. Olen nähnyt rautaisen ammattitaidon vierestä seuranneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos se vanhempi on itse matalasti koulutettu, kuten Jalkaset, niin ei se opetussuunnitelma mitenkään voi heiltä onnistua yhtä hyvin kuin korkeakoulutetuilta opettajilta.
Tuo opetus on ainakin tähän asti todella yksipuolista ja puutteellista.
Ja 8-vuotias opiskeli sen nelivuotiaan kanssa, eikä opetuksessa ollut mitään itse hoksaamiseen opettavaa, päinvastoin kaikki oli aikuis- tai videovetoista tai koneellista kirjan täyt6tämistä.
Muottikin on yksioikoinen: Kun äiti tykkää lukea ja maalata, lapsi lukee ja maalaa."
Niin mitähän ajattelit niiden ensimmäisten luokkien sisällön käytännön tasolla olevan? Ja lukeminen ja lukemansa sisäistäminen on tärkeimpiä asioita mitä voit pienelle lapselle opettaa, niin koulussa kuin muutenkin elämässä pärjäämistä varten, mutta kappas sekin on nyt väärin kun siihen ei kannusta yliopistokoulutuksen saanut
Suomessa on maailman parhaiten koulutetut opettajat. Ja kyllä, jo alaluokilla sellainen on parempi vaihtoehto kuin kokematon lähihoitaja.
Ja elämässä pärjäämistä harvemmin oppii eristyskuplassa takertuvan äidin kanssa.
Muistan koulusta hyvät ja huonot opettajat ja yleensä huono opettaja vaikutti koulunkäyntiin niin paljon ettei saanut hyvää numeroa. Tämän lisäksi kouluissa on koulukiusaajat. Mielummin pieni koulu tai kotiopetus.
Minulla on kolme opettajaa lähipiirissä sekä päiväkodin johtaja, kaikki sellaisia joita voisin itse amispohjalta opettaa :D että juu opettajat ei kyllä suomessa ole mitään järjenjättiläisiä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme opettajaa lähipiirissä sekä päiväkodin johtaja, kaikki sellaisia joita voisin itse amispohjalta opettaa :D että juu opettajat ei kyllä suomessa ole mitään järjenjättiläisiä
Järjen jättiläinen ei ole yhdyssana
Vierailija kirjoitti:
Suuri tunnelmallinen pöytä keittiössä, somat lapsoset somasti askartelemassa Pentikin vitriinikaappiin järjestelyillä tavaroilla äidin puuhatessa kodikkaasti taustalla ja lehimät ja lampaat ja lampi ikkunasta taustalla hohtaen.
Kuulostaapa kamalalta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri tunnelmallinen pöytä keittiössä, somat lapsoset somasti askartelemassa Pentikin vitriinikaappiin järjestelyillä tavaroilla äidin puuhatessa kodikkaasti taustalla ja lehimät ja lampaat ja lampi ikkunasta taustalla hohtaen.
Koulunkäynnin vaan kuuluu olla muutakin kuin somekulissit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjen jättiläinen ei ole yhdyssana
Unohdit pisteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin vaan kuuluu olla muutakin kuin somekulissit.
Tiedätkö mitä tarkoittaa kulissi? Tuo lapsi opiskeli tuollaisessa tilassa.
Meidän lapsenlapsi on menossa eskariin päiväkodissa. Ei malttaisi millään olla kesälomalla, kun odottaa niin jo eskaria ja kavereiden näkemistä😆 Ensimmäisenä kuulemma halaa opettajaa. Voi sitä ilo päivää, kun eskari alkaa!