Elatusapu ulosotto, perintä ei onnistu
Eli elatusapu on mennyt perintään, koska isä ei sitä Kelalle maksanut. Ulosottoon asia meni vireille jo viime syksynä ja sieltä saatiin isojakin summia perittyä, viimeisin joulukuussa. Nyt tähän päivään mennessä ei mitään. En saa ulosotosta tietoja, koska en ole velan perijä vaan Kela on.
Onko kellään kokemusta vastaavasta tai osaako joku kertoa syyn, miksei isältä ole saatu nyt puolen vuoden ajalta perittyä mitään.
Minun tietojeni mukaan käy töissä ja on yritys, yksin siis siinä tekee töitä mutta kuitenkin tuloja mahdollisesti sitä kautta.
Ihmettelen miten vuoden lopussa saatiin perittyä useampi iso summa ja sen jälkeen ei edes kymppejä. Voiko ulosoton jollain keinoin kiertää? Esimerkiksi että palkka maksetaan avopuolison tilille? Eikös se viedä suoraan palkasta, työnantajan kautta?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teet sillä tiedolla miksei kela saa perittyä takaisin, kun kelan sen sulle maksaa ja perii sitten tältä? Outo kyylä.
Se tekee sitä sillä että Kela maksaa itse vain sen elatustuen suuruisen eli tällä hetkellä 196,02€ mutta jos elatussopimus on esim 300 € niin erotus (300€-196,02€) tulee vasta kun se on saatu isältä ulosoton kautta perittyä.
Tämä on paikkaansa pitävää tietoa. Kela ei anna tietoja kenenkään ulosotosta tai tuista.
Elatusmaksut voi laittaa myös tavalliseen peritään, mutta kela toimii puskurina lähes 60.000 tapaukselle.
Elatusapu on se erotus jos summa on sopimuksessa suurempi kuin kelan minimi.
Jos elatusvelvollinen ei voi maksaa, kannattanee hakea uutta vahvistettua 0- sopimusta ja toimittaa se kelaan. Yrittäjillä on omat keinonsa...
Miksi laitoit sen osan kelan kautta perintään? Olisit perinyt itse, laskenut korot valmiiksi. Jos on päätös/tuomio, ei kai missään lue, että kela perii, vaan sinähän sen teet, viranomaisen välityksellä ja uudistat tarvittaessa.
No vanha asia, kuka älypää näitä ketjuja nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tietää toisten ulosottoasioita?!
No sen elätettävän lapsen kautta!
Minun lapsesta aikoinaan määrättiin oikeusteitse isä maksamaan 220€/kk elareita. No kela siinä oli perijänä. Muutaman kerran soitin kelaan ku tilille tuli vain 87€. Virkailija ilmoitti, että ei raski isältä enempää periä. Ilmoitin, että virkailijan tehtävä ei ole sääliä isää, vaan noudattaa tuomarin päätöstä. Kyllä se sitten lopun viimein oikein maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on sinulle jos et ole edes velan perijä?
No ne ei maksa sitä lakisääteistä, koska määräys eri summalle. -eri
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa sinulle elatusavun. Sinun pitää tehdä hakemus elatusavusta, ei se hakematta tule.
Kun summa määräytyy oikeisteitse, ei kela maksa elareita.
Vierailija kirjoitti:
Elätä itte pentus
Molemmilla vanhemmilla elatusvelvollisuus
Eikös se isä tässä nimenomaan ole se, joka jättää oman osuuden hoitamatta enkä minä.
Ap