Elatusapu ulosotto, perintä ei onnistu
Eli elatusapu on mennyt perintään, koska isä ei sitä Kelalle maksanut. Ulosottoon asia meni vireille jo viime syksynä ja sieltä saatiin isojakin summia perittyä, viimeisin joulukuussa. Nyt tähän päivään mennessä ei mitään. En saa ulosotosta tietoja, koska en ole velan perijä vaan Kela on.
Onko kellään kokemusta vastaavasta tai osaako joku kertoa syyn, miksei isältä ole saatu nyt puolen vuoden ajalta perittyä mitään.
Minun tietojeni mukaan käy töissä ja on yritys, yksin siis siinä tekee töitä mutta kuitenkin tuloja mahdollisesti sitä kautta.
Ihmettelen miten vuoden lopussa saatiin perittyä useampi iso summa ja sen jälkeen ei edes kymppejä. Voiko ulosoton jollain keinoin kiertää? Esimerkiksi että palkka maksetaan avopuolison tilille? Eikös se viedä suoraan palkasta, työnantajan kautta?
Kommentit (71)
Mitä väliä sillä on sinulle jos et ole edes velan perijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-h u o r a t jaksaa repiä sisältöä arkeensa muiden asioista.
Ja sä olet incel, jolle tämä asia ei kuulu mitenkään. Mene ylikselle vouhottamaan.
Kela maksaa sinulle elatusavun. Sinun pitää tehdä hakemus elatusavusta, ei se hakematta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä olet incel, jolle tämä asia ei kuulu mitenkään. Mene ylikselle vouhottamaan.
Ai että kun kommenttini taisi osua kipeästi. Tuliko kyyneleet silmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun kommenttini taisi osua kipeästi. Tuliko kyyneleet silmiin?
Mees välillä leikkimään prinssinakillasi.
Jos Kela maksaa elarit. Ei ne asiat lähille kuulu. Se on kelan ja elatusvelvollisen välinen asia.
Joten en kerro tietämystäni, enkä kuulemaani yrittäjistä. Jotka ovat ulos otossa. Et tee sillä tiedolla mitään.
googlaappa miten paljon ruokkomaksuja päätyy ulosottoon. eipä yllätä.
Kun on vaikeita aikoja, rahat vähissä, niin jätetään jotain maksamatta, ja usein se on ekana sitten tämä.
Et kyllä avannut miksi se sinua kiinnostaa, jos kela ei onnistu karhuamaan lasten isältä ulosoton kautta ruokkomaksuja?
No esimerkiksi veronpalautukset menevät suoraan ulosottoon, voi olla esim. sellaisia kertaeriä. Oman firman kautta töitä tekevät voivat tällä kikkailla kyllä melko paljon ainakin osakeyhtiön kautta.
Ulosotto ei ole mitenkään erityisen salaista tietoa, jos tilität mitä tahansa varoja ulosotossa olevalle, niin saat kyllä tiedon ulosoton asiakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa sinulle elatusavun. Sinun pitää tehdä hakemus elatusavusta, ei se hakematta tule.
Niin minä saan elatustuen kelasta normaalisti, mutta elatus sopimuksessa sovitun summan mukainen ylimenevä osa on elatusapua. En minä tietoja muuten saa kuin että se on mennyt kelalta perintään, eli isä ei ole maksanut sitä kelalle suoraan. Kela sen perii ja maksaa sit minulle kun suorituksia saatu. Tänä vuonna ei ole saanut perittyä mitään joten ihmettelen miten tuon ulosoton voi kiertää noin kun asia siellä vireillä.
Mutta täällä näköjään hyvin vihamielistä kommentointia asiaan ja aina sama virsi että elätä itse lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela maksaa elarit. Ei ne asiat lähille kuulu. Se on kelan ja elatusvelvollisen välinen asia.
Joten en kerro tietämystäni, enkä kuulemaani yrittäjistä. Jotka ovat ulos otossa. Et tee sillä tiedolla mitään.
Kuuluu ne. Vanhempien tulee elättää lapsensa, eikä vastuuta tule sysätä yhteiskunnalle. Velallisen epärehellisyys on ankarammin rangaistu kuin pahoinpitely, joten erilaiset maksunvälttämiset yhteiskunta myös rankaisee ankarasti.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vaikeita aikoja, rahat vähissä, niin jätetään jotain maksamatta, ja usein se on ekana sitten tämä.
Et kyllä avannut miksi se sinua kiinnostaa, jos kela ei onnistu karhuamaan lasten isältä ulosoton kautta ruokkomaksuja?
Kyseessä lapsen saatava, jota kela perii ja kun suorituksia tulee niin maksaa minulle ne. Siellä on tietty erikseen elatustuki jota kela minulle maksaa kuukausittain ja perii myös sen elatusvelvolliselta. Mutta tuo lapsen saatava eli elatusapu on ensisijainen. Eli asia kuuluu kyllä minulle, koska kyseinen summa on ylimenevä osuus elatustuen päälle josta tehty elatussopimus. Ja sitä kela ei maksa jos ei saa perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät noin junttia, vanhanaikaista ja rumaa sanaa kuin ruokkomaksu? Halventava sana suorastaan.
Mutta alkuperäinen kysymys oli että miten tuon ulosoton voi kiertää jos tuloja on?
Ihmettelen vain, ettei ole saatu edes kymppejä perittyä puolen vuoden aikana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta alkuperäinen kysymys oli että miten tuon ulosoton voi kiertää jos tuloja on?
Ap
Ota yhteys Kelaan ja kysy sieltä.
Ulosotto ei saa perittyä palkasta mitään, jos palkka jää suojaosuuden alle. Jos miehesi on töissä omassa yrityksessään, hän voi aika vapaasti päättää, paljonko hän maksaa itselleen palkkaa. Ulkopuolisen työnantajan kanssa tällainen ei oikein onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ota yhteys Kelaan ja kysy sieltä.
Kertovat vain että asia viety ulosottoon ja täytyy odottaa. He maksaa heti kun ulosotto saa perittyä ja maksaa heille.
Ulosotto ei voi antaa mulle tietoja koska en ole velan perijä vaan kela on
Ap
Johtuu ulosoton isoista vähintään kymmenien, mutta pääsääntöisesti satojen eurojen perintämaksuista. Ei jää velkojalle paljon mitään, kun ulosotto ottaa itselleen pari sataa. Siksi monet velkojat ei halua käyttää ulosottoa ja yrittää saada maksusopimuksen velallisen kanssa.
Miten voit tietää toisten ulosottoasioita?!