Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista
Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne vaihtoehdot on joihin muilla olisi tahtoa? Se ei riitä että palvelujen tarvitsija tahtoo palveluita.
Täällä kyllä monella näyttää loppuvan järki ja ollaan asenteella: "en halua/voi hoitaa omaistani, yhteiskunta hoitakoot". Eivät ymmärrä, että niitä palveluita ei tule olemaan.
Entä sitten? Ei tule olemaan omaispalveluakaan. Eläkettäni en uhraa vanhuksen hoitamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä että ei kaikki koe tarvetta huolehtia edes läheisistään. Eikä läheiset edes siihen velvoita. Tuo alle 7 % voi senkin osalta olla lähellä totuutta.
Suomalaiset uskovat reiluun yhteiskuntaan trolli.
Ainakin sinä uskot siihen vahvasti, mutta eipä siinä sitten elä vain uskossasi.
Suosittelen lekumiseksi Minna Lindgren " Ehtoolehto-sarjaa". Hyvä kuvaus vanhempien ihmisten tilanteista hoitolaitoksesssa ym. Kyllä ne eduskunnan nykypetterit ja nykyriikatkin vanhenevat. Mitäs sitten tehrään ja mihin laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä puhutaan. Jos joku ikäihminen on joustava ja sopeutuva ja suostuu ja antaa eläkkeensä lapselleen palkaksi kun hoidat minua niin niitä ei todella ole montaa.
Missä pusikossa ihmisten päät on???!!
Ja jos antaakin miksi he velvoittaisi lapsensa hoitamaan eikä osta palvelua ammattilaiselta.
Millä rahalla ostaa🤣
Mistä ap päättelee, että 75- vuotiaat olisivat menossa hoivapaikkaan. Pappani kiipesi Kilimantsarolle tuossa iässä.
Naiset elävät 84 -vuotiaiksi, ja eivät todellakaan tarvitse hoivapaikka 10 vuodeksi, jos ei ole jotain poikkeuksellisia ongelmia.
Kohta eläkeikäkin nousee yli 70 vuoden. Suoraan vanhainkotiinko heidät pitäisi työpaikalta roudata?
Se hoito maksaa 5000 tai jopa 6000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lekumiseksi Minna Lindgren " Ehtoolehto-sarjaa". Hyvä kuvaus vanhempien ihmisten tilanteista hoitolaitoksesssa ym. Kyllä ne eduskunnan nykypetterit ja nykyriikatkin vanhenevat. Mitäs sitten tehrään ja mihin laitetaan?
Miksi kukaan heitä olisi laittamassa yhtään mihinkään? Enkä välttämättä edes usko että heillä sellaisia toiveita onkaan että asiat joku päättäisi tai hoitaisi heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset hoitavat jatkossa toisiaan. Voisiko tämän saman laajentaa päiväkoteihin, kyllä 5-6-vuotias jo pienempien vaipan pystyy vaihtamaan 🤔
"Yhteisöllinen asuminen tarkoittaa, että asukas saa muista ikäihmisistä seuraa, ja kotihoito käy asiakkaiden luona tarvittaessa."
Useimmat ihan itse itseään. Ja kyllä se yhteisöllisyys on useimmille osa sitä terveyden ylläpitoa.
Se yhteisöllisyys on monille ihan yhtä helvettiä. Sama kun sinut laitettaisiin asumaan yhteen muutaman naapurisi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää oma vanheneminen. Olen ollut aina pienituloinen, vieläkin paljon asuntolainaa. Mulla on vain yksi aikuinen lapsi jonka työ on liikkuvaista, voi olla työreisdussa useampia kuukausia vuodesta.
Hänenkö pitäisi heittää oma uransa romukoppaan ja alkaa sitten mua hoitamaan? Sellaista hänelle en ikinä tee.
Ymmärrän hyvin. Mulla ei ole geeniä, joka altistaisi varhaisiän muistisairaudelle. Mulla on kuitenkin geeni, joka altistaa myöhemmän iän muistisairaudelle (äidillänihän tämä alkoi vähän yli 90-viuotiaana). Onneksi mulla on sellaisia sairauksia, että riittää, kun lopetan lääkitykset, enkä tule elämään niin vanhaksi, että ehtisi muistisairaus tulla. Lisäksi voisin ruveta vaikka tupakoimaan, lisäämään suolaa enemmän ruokaani ja syömään joka pävä rutkasti pekonia. Eiköhän pumppu sano yhteistyö ja avunantosopimuksensa irti jo kauan ennenkuin muistisairaus iskee. Sen vuoksi en ole huolissani omasta ikääntymisestäni.
Mulla ei myöskään ole tavoitetta elää mahdollisimman pitkään. Kun seurasin äitini tilannetta, niin olin vain ja ainoastaan surullinen. Ei äitikään tuollaista halunnut - ei edes siinä hoitotestamentissaan, minkä oli kauniilla kaunokirjoituksella kirjoittanut vuonna 1996, mutta jonka isä oli piilottanut - mutta niin vaan kävi, että äiti siihen rumbaan joutui. Kunnes sitten vihdoin yksi lääkäri teki päätöksen, että ei kiusata vanhaa ihmistä enää kivuliailla hoitotoimenpiteillä ja laitoskierteessä pyörittämällä.
Omat lapseni tietävät mun hoitotahtoni ja hyväksyvät sen, mutta koskaanhan ei voi olla varma, mikä tilanne heillä sitten itsellään silloin on. Että haluavatko hekin vain siirtää omaa suruaan myöhemmäksi - kuten isäni teki - ja sen vuoksi haluaisivat mut pitää hengissä keinolla millä hyvänsä. Noh, mä en ole tehnyt käsinkirjoitettua hoitotahtoa, jonka joku voisi piilottaa lipastonlaatikkoon. Hoitotahto - jos sellaisen haluaa tehdä - kannattaa tehdä vaikka Omakantaan. Mulla on hoitotahdossani myös, että jos tuo mun ainoa munuaiseni prakaa (mullahan ei siis ole enää kuin vain toinen munuainen), niin mihinkään dialyysihoitoihin mua ei saa laittaa.
Moni ihminen tuntuu pelkäävän omaa kuolemaansa, mutta ihan oikeasti kannattaisi jokaisen miettiä, miten haluavat omalla kohdallaan toimittavan, jos ja kun vanhuus alkaa kolkutella ovelle. Otaen huomioon vielä sen, että edes nykyisen kaltaista julkisin varoin rahoitettua vanhustenhuoltoa ei kenties enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä puhutaan. Jos joku ikäihminen on joustava ja sopeutuva ja suostuu ja antaa eläkkeensä lapselleen palkaksi kun hoidat minua niin niitä ei todella ole montaa.
Ja jos antaakin miksi he velvoittaisi lapsensa hoitamaan eikä osta palvelua ammattilaiselta.
Millä rahalla ostaa🤣
Missä todellisuudessa elää ihminen joka kuvittelee että kenelläkään Suomessa ei ole varaa maksaa hoidostaan.
Vierailija kirjoitti:
Pettereillä ja Riikoilla on varaa maksaa itselleen hyvä hoiva, mutta meillä muilla harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset hoitavat jatkossa toisiaan. Voisiko tämän saman laajentaa päiväkoteihin, kyllä 5-6-vuotias jo pienempien vaipan pystyy vaihtamaan 🤔
"Yhteisöllinen asuminen tarkoittaa, että asukas saa muista ikäihmisistä seuraa, ja kotihoito käy asiakkaiden luona tarvittaessa."
Useimmat ihan itse itseään. Ja kyllä se yhteisöllisyys on useimmille osa sitä terveyden ylläpitoa.
Se yhteisöllisyys on monille ihan yhtä helvettiä. Sama kun sinut laitettaisiin asumaan yhteen muutaman naapurisi kanssa.
Samaa yhteisöllistä asumistahan se kaikki laitoshoito on. Ja mikään ei estä edelleen asumista yksin ja hoitamasta asiansa itsenäisesti ilman mikään yhteisön apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla ostaa🤣
Missä todellisuudessa elää ihminen joka kuvittelee että kenelläkään Suomessa ei ole varaa maksaa hoidostaan.
Tämä on niin totta. Pettereillä ja Riikoilla ja heitä äänestäneillä on kyllä varaa maksaa hoidostaan. Ei tälläkään hetkellä Suomessa ole yksityinen sote-puoli ongelmana vaan se julkinen. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Mitä enemmän on massia, sitä mukavampaa matkanteko on.
Toivon, että eutanasialaki tulee voimaan ennen kuin hoivan tarve tulee itselleni ajankohtaiseksi.
Sukulaiseni asuvat 90- ja 92-vuotiaina omakotitalossa, eikä käy edes kotihoito, saati että olisi tarvetta ympärivuorokautiseen hoitoon.
Laitoksissa on vain muistinsa viinalla juoneet alle kasikymppiset.
Jos Suomessa hoidettaisiin alkoholin haittoja ja alkoholismia haluttaisiin hoitaa, nämä laitospaikat jäisi vanhoille eli yli 90-vuotiaille.
Myös niiden yksityisten palveluiden käyttäjistä valtaosa on ihan tavallisia eläkkeläisiä. He vain käyttävät ne palvelut joita he tarvitsevat oikeasti ja selviytyvät muusta yksin. Ja kun eivät selviydy tyytyvät siihen osaansa että kaikkea ei voi hoitaa eikä elämää ole tarve pitkittää turhaan. Jos ei muista tai halua syödä ei he edes odota että joku tekisi sen "väkisin".
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni asuvat 90- ja 92-vuotiaina omakotitalossa, eikä käy edes kotihoito, saati että olisi tarvetta ympärivuorokautiseen hoitoon.
Mun vanhemmillani alkoi käydä kotihoito vasta sitten, kun isä oli 94v ja muistisairas äiti 96v. Ja tämäkin vain siksi, että mä en voinut alkaa äidin omaishoitajaksi. Nyt isä on leski eikä käy kotihoitokaan. Täyttää tänä vuonna 95v. Turvaranneke on, koska mä en juokse siellä enää nostamassa ketään pystyyn ja muutenkin pidän kännykkäni äänettömällä öisin.
Näissä vanhustensa hoitoon liittyvgissä keskusteluissa olisi aina hyvä muistaa se, että läheskään kaikki vanhukset, vaikka eläisivät yli 100-vuotiaiksi, eivät ole muistisairaita karkailevia, joita pitää vahtia 24/7. Eikä läheskään kaikki ole sellaisia, jotka olisivat edes 100-vuotiaina sänkyynsä hoidettavia vuodepotilaita. 100-vuotiaskin voi pystyä tekemään vaikka mitä, hakkaamaan halkoja, kiipeämään omakotitalon katolle tiputtamaan lumet jne. Mutta eivät he olekaan sellaisen hoidon tai hoivan tarpeessa, josta nyt näissä yhteiskunnan vanhustenhuollon heikennyksistä puhutaan.
Koska palvelua ei saa, niin saattohoitoa pitää laajentaa siten että täältä lähtöä avustetaan. Opetatte asiakkaille hirttosilmukan teon ja kerrotte mitkä lääkkeet ovat hengenvaarallisia. Näitä lääkkeitä määräätte sitten riittävän määrän.
Vierailija kirjoitti:
Koska palvelua ei saa, niin saattohoitoa pitää laajentaa siten että täältä lähtöä avustetaan. Opetatte asiakkaille hirttosilmukan teon ja kerrotte mitkä lääkkeet ovat hengenvaarallisia. Näitä lääkkeitä määräätte sitten riittävän määrän.
Oikeammin jokaisen, joka on vielä suht koht järjissään, pitäisi miettiä mitä omalle kohdalleen haluaa sitten, kun palveluita tarvitsisi, mutta niitä ei enää saa. Ja kirjoittaa tämä hoitotahtoonsa.
Suomalaiset uskovat reiluun yhteiskuntaan trolli.