Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivapaikkoja vähennetään niin että ympärivuorokautista hoivaa on vain 6 %:lle yli 75-vuotiaista

Vierailija
25.06.2024 |

Oletko valmis hoitamaan omia lähisukulaisia jos hoivapaikkaa ei saa? 

Kommentit (287)

Vierailija
241/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mä lobaisin eutanasiaa? Se olisi käytännössä yhtä hyödytöntä kuin hoivan vaatiminen. Ei tule toteutumaan sen enempää kuin nykyisin. Hoidosta voi kieltäytyä mutta ei voi vaatia että joku ottaisi vastuun siitä mun hoidostani tai kuolemasta (aktiivisen eutanasian toteuttamisesta).

Vierailija
242/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne vaihtoehdot on joihin muilla olisi tahtoa? Se ei riitä että palvelujen tarvitsija tahtoo palveluita.

Täällä kyllä monella näyttää loppuvan järki ja ollaan asenteella: "en halua/voi hoitaa omaistani, yhteiskunta hoitakoot". Eivät ymmärrä, että niitä palveluita ei tule olemaan.

Moni ymmärtää ihan hyvin.  Monella vaan ei ole edes varaa irtisanoutua työpaikastaan ja yrittää pärjätä pelkällä omaishoidontuella.  Nämä tällaiset "vaihtoehdot " ovat aika epärealistisia. Varsinkin, kun hoidettavan vanhuksen ei tarvitse antaa hoitajalleen omasta eläkkeestään euroakaan.  Ja miten käy parisuhteiden,  jos toinen muuttaa 500 km päähän hoitamaan vuosikausiksi vanhempaansa? Kuinka moni mies odottaa vaimoaan takaisin 10-15 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia? 

En, olen täysin vapaa jatkamaan matkaa milloin ikinä tämä maan päällinen matka alkaakin uuvuttamaan.

Vierailija
244/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huolehtia, että oma eläke on sen verran iso että sillä saa ostettua hoitoa joko ulkopuoliselta tai sitten perheenjäseniltä.

Jos vanhuksen eläke on vaikka 1500e/kk niin joku omainen voi suostua hoitamaan kotona sillä ehdolla että saa sen 1500e itselleen.

Vierailija
245/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä mainitsi ns. itsemääräämisoikeuden. Kaikki laitoksissa, sosiaalipuolella töissä olleet tietää, että tämä laki toimii Suomessa vain paperilla ja sitä käytetään vain päihdepuolella, että saavat luvan kiskoa viinaa ym kaksin käsin. Helpottaa myös työtä kummasti, koska voi vedota lakiin ja levitellä käsiään.

Vanhuspuolella itsemääräämisoikeus on vitsi, syövät mitä käsketään, revitään sängystä ylös ja huudetaan kuin vähäjärkisille. 

Eiköhän seniorit osaa itse päättää missä haluavat asua, jos heiltä edes kysyttäisiin. Itse häivyn lämpimään. 

Kyse taisi olla kotonaan asuvan vanhuksen itsemääräämisoikeudesta. 

Vierailija
246/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöksentekoon kansalaistottelemattomuudella voidaan kyllä jonkin verran vaikuttaa. Mutta hoivassa on lopulta kysymys paljon suuremmasta kuin päätöksen teosta. Päätöksenteko ei auta mitään jos todellista tahtoa sitä hoivaa ei ole tarjota. Jos ja kun sitä työtä ei haluta käytännöntasolla tehdä. Vain osin kyse on rahastakaan. Sellaisia rahoja tuskin mistään löytyy että ihmiset haluaisi vastuun muista nykyaikana kantaa.

Kyllä sitä hoitamisen tahtoa löytyy, älä huoli.

Mistä sitä hoitamisen tahtoa löytyy?

Vaikka kuinka haluat muuta mielikuvaa luoda, suomalaiset haluavat edelleen huolehtia toisistaan.

Läheisistään todennäköisesti kyllä mutta ei laajasti kaikista kansalaisista joihin heillä ei ole läheistä suhdetta. Se taas ei ole kaikille sama miten se toteutetaan. Passivoiminen (mitä yhteiskunta on tehnyt tähän saakka ja tekee edelleen) ei välttämättä edistä kenenkään hyvinvointia.

Vierailija
247/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin ollut rakentamassa Suomeen hyvinvointivaltiota sodan jälkeen niin kyllä kiristäisi katsoa miten muutama vallan kahvassa riippuva sätkynukke murentaa sen kaiken muutamassa vuodessa. 

M47

Vierailija
248/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleisuus on kuitenkin Suomessa nyt suurempaa kuin syntyvyys. Yli 65-vuotiaita noin 23 % ja luultavasti suurin osa sodan jälkeen syntyneitä. Suuret ikäluokat ovat pitkäikäisiä - ovat syöneet terveellisesti, vaikka monet juovat täysmaitoa ja leivänpäälle sivellään voita. 

Vanhin ikäluokka saa vielä kohtuullista hoivapalvelua, mutta uudet muisti- ja monisairaat ihmiset eivät saa riittäävää hoivaa eivätkä sairaanhoitopalvelua. Hyvinvointialueita sorvattiin vuosikausia ja sehän on susi jo syntyessään. Raskas, kallis ja ikävintä on se, ettei palvelut ainakaan parantuneet. 

Toivottavasti Suomessa sallittaisiin edes eutanasia. 

Vierailija
249/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne vaihtoehdot on joihin muilla olisi tahtoa? Se ei riitä että palvelujen tarvitsija tahtoo palveluita.

Täällä kyllä monella näyttää loppuvan järki ja ollaan asenteella: "en halua/voi hoitaa omaistani, yhteiskunta hoitakoot". Eivät ymmärrä, että niitä palveluita ei tule olemaan.

Moni ymmärtää ihan hyvin.  Monella vaan ei ole edes varaa irtisanoutua työpaikastaan ja yrittää pärjätä pelkällä omaishoidontuella.  Nämä tällaiset "vaihtoehdot " ovat aika epärealistisia. Varsinkin, kun hoidettavan vanhuksen ei tarvitse antaa hoitajalleen omasta eläkkeestään euroakaan.  Ja miten käy parisuhteiden,  jos toinen muuttaa 500 km päähän hoitamaan vuosikausiksi vanhempaansa? Kuinka moni mies odottaa vaimoaan takaisin 10-15 vuotta?

Samoin kuin työttömien pitäisi matkustaa työpaikan perässä 500km.

Monen vanhemmalla on oma asunto tai ok-talo. Majotus tulee kaupanpäälle, ei tarvii maksaa niitä Etelä-Suomen kalliita vuokria. 

Moni tuntuu selittelevän itsensä pussiinsa. Eiköhän vanhemmat antaisi eläkkeensä palkaksi. Lisäksi  päälle hoitotuki 150-300 ja omaishoidontuki  verojen jälkeen 300-400. 

Vierailija
250/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huolehtia, että oma eläke on sen verran iso että sillä saa ostettua hoitoa joko ulkopuoliselta tai sitten perheenjäseniltä.

Jos vanhuksen eläke on vaikka 1500e/kk niin joku omainen voi suostua hoitamaan kotona sillä ehdolla että saa sen 1500e itselleen.

Hoitotuen kanssa realistinen tulo. Kela maksaa vuodessa miljoonia hoitotukia laitoksiin takuueläkettä saaville eli myös kehitysvammasille.

Vierailija
251/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää itse varmistaa se, että ei elä vanhaksi.

Vierailija
252/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin tällä hetkellä kolmen vanhuksen asioista. Yksi ei ole edes perheeni jäsen. Kaksi pääsi hoivakotiin, koska eivät pysty yhtään liikkumaan. Yhdellä käy kotihoito ja kohta on hoivapaikan tarve.

Hoiva ei pelkästään riitä, koska on paljon heillä asioita, joista on huolehdittava hoivakodista huolimatta.

Lisäksi huolehdin yhden lapsenlapsen asioista. Olen 75 v ja ilmeisesti hyppään järveen, kun itse alan tarvita hoitoa.

Kauhea lukea netistä boomereiden haukkumista, kun tiedän, että monia muitakin on, jotka ovat koko ikänsä huolehtineet muista.

Olet ihan oikeassa tuossa. Mä ajattelen kuitenkin niin, että kun puhutaan vanhuksen hoitamisesta, se on eri asia kuin vanhuksen asioiden hoitaminen. Vanhuksen hoitaminen on just vaipanvaihtoa, pesemistä, asennon vaihtoa, syöttämistä, haavanhoitoa, verensokerin mittaamista ja insuliinin pistämistä ajallaa

Kuvitteletko,että en hoitanut näitä samoja vanhuksia ennenkuin pääsivät hoivakotiin. Kyllä siinä vuosia kului. Kolmella eri paikkakunnalla ravattu ihan hoitamassakin.

Olen kyllä tyytyväinen, että jaksoin.

Vierailija
253/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset joilla on eläkkeestä oikeasti varaa maksaa hoivasta järjestää palvelut kotiinsa eikä velvoita siihen lapsiaan. Jos taas eläke on hyvin pieni ei kollain 1500 eurolla kukaan muuta johonkin vanhuksen nurkkiin etenkään jos talossa ei ole tehty remontteja vuosikymmeniin (kun moni vanhushan ei niitä halua kun tässä pärjää näinkin).

Vierailija
254/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä puhutaan. Jos joku ikäihminen on joustava ja sopeutuva ja suostuu  ja antaa eläkkeensä lapselleen palkaksi kun hoidat minua niin niitä ei todella ole montaa.

Missä pusikossa ihmisten päät on???!!

Vierailija
255/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä puhutaan. Jos joku ikäihminen on joustava ja sopeutuva ja suostuu  ja antaa eläkkeensä lapselleen palkaksi kun hoidat minua niin niitä ei todella ole montaa.

Missä pusikossa ihmisten päät on???!!

Ja jos antaakin miksi he velvoittaisi lapsensa hoitamaan eikä osta palvelua ammattilaiselta.

Vierailija
256/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöksentekoon kansalaistottelemattomuudella voidaan kyllä jonkin verran vaikuttaa. Mutta hoivassa on lopulta kysymys paljon suuremmasta kuin päätöksen teosta. Päätöksenteko ei auta mitään jos todellista tahtoa sitä hoivaa ei ole tarjota. Jos ja kun sitä työtä ei haluta käytännöntasolla tehdä. Vain osin kyse on rahastakaan. Sellaisia rahoja tuskin mistään löytyy että ihmiset haluaisi vastuun muista nykyaikana kantaa.

Kyllä sitä hoitamisen tahtoa löytyy, älä huoli.

Mistä sitä hoitamisen tahtoa löytyy?

Vaikka kuinka haluat muuta mielikuvaa luoda, suomalaiset haluavat edelleen huolehtia toisistaan.

Läheisistään tod

Just tossa oot väärässä, ihan hakoteillä.

Vierailija
257/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä kyllä että ei kaikki koe tarvetta huolehtia edes läheisistään. Eikä läheiset edes siihen velvoita. Tuo alle 7 % voi senkin osalta olla lähellä totuutta.

Vierailija
258/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi valtio ei perusta hoitokoteja jonnekkin Thaimaahan ja kärrää vanhuksia sinne hoitoon. Kustannukset olisi murto-osa hoidosta Suomessa, löytyisi hoitajia ja vapaaehtoisia lähtijöitä olisi varmasti.

Vierailija
259/287 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varmistanut oman hoivasi tekemällä lapsia? 

Olemme saaneet (huom. sananvalinta ja sen merkitys)  lapsia, mutta ei tulisi mieleenkään vastuuttaa heitä minun hoitooni vanhuksena. Tämän päivän työssäkäyville ei voi kohtuudella sälyttää yhtään enempää taakkaa kuin mitä kantavat omasta ydinperheestään työssäkäyntinsä ohella.

Olen kertonut lapsillemme, että jos vain järkeni valo säilyy, tulen tekemään eutanasiani itse, mikäli siihen mennessä ei asiasta ole saatu lakia aikaiseksi. Lapsemme ovat hyväksyneet tämän minun vakaana tahtonani - tietäen hyvin, kuinka muiden lähiomaistemme "hoito" on toteutunut - eli surkeasti. Tämä tilanne tullee kohdalleni  n. 15 vuoden kuluessa.

Kun Suomessa kerran halutaan kaikki mahdolliset ja jopa mahdottomat ihmiset töihin, ja elinku

Koska kyse on politiikasta,olisi politiikka äänestyskäyttäytymisellä, eli toisenlaisia asioita arvottavalla hallituksella muutettavissa. Tämä on kiinni vain meistä kanslaisista.

Kyse on myös oikeudenmukaisuudesta; maksamme kuuliaisesti veromme, me taviskanslaiset, joten olisi vain kohtuullista saada niille vastinetta, ei vain pelkkiä leikkauksia, jotka ovat toistuneet 90-luvulta lähtien - kokonaisveroasteemme pysyessä silti aikalailla vakiona.

Valinta on siis meidän. Arvotammeko hallitusta, joka jakaa lisääntyvässä määrin taviskansan maksamia veroja yrityksille , tai oikeammin niiden osingonsaajille taviskansan oloja kurjistettaessa samaan aikaan, vai käytetäänkö maksamamme verot meidän taviskansan hyväksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 252: "Kuvitteletko,että en hoitanut näitä samoja vanhuksia ennenkuin pääsivät hoivakotiin. Kyllä siinä vuosia kului. Kolmella eri paikkakunnalla ravattu ihan hoitamassakin.

Olen kyllä tyytyväinen, että jaksoin."

Me puhutaan nyt eri asioista. En todellakaan usko, että olet ollut samaan aikaan kolmella eri paikkakunnalla 24/7 kolmen eri vanhuksen luona. Tai edes niin, että olisit 3-5 kertaa vuorokaudessa juossut jokaisen luona eli yhteensä 9-15 käyntiä vuorokaudessa.  Se ei ole edes teoriassa mahdollista. Varsinkaan, jos siihen päälle vielä olit  työelämässä. 

Ympärivuorokautisen hoivan pariin pääsee yleensä vasta sitten, kun edes 5 kotihoidon käyntiä vuorokaudessa ei riitä. Mä olen koko ajan puhunut niistä vanhuksista, joita pitää hoitaa monta kertaa päivässä. Vanhuksista, joita osaa pitää vahtia ihan koko ajan. En niistä vanhuksista, joiden luona käynti kerran päivässä tai jopa harvemmin riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi