Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä
Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oma 11-vuotias poika syö yhden paahtoleivän aamuisin voilla ja mehua, koulussa jotain ja kotona 1 mikropitsan ja illalla 1 voileivän. Ei maistu hänelle enempi ruoka, enkä todellakaan ala väkisin mahakipua/oksennusta kenellekään antamaan jos ei halua. On ihan normaalipainoinen ja karkkeja tai herkkuja ei meillä saa paitsi lauantaisin."
Onko tämä oikeasti kasvavalle lapselle monipuolinen ruokavalio? Mikropitsa joka päivä? Mikset kokkaa itsetehtyä, terveellistä ruokaa? Kotikasvatuksestahan se on pitkälti kiinni maistuuko kasvikset ja monipuolinen kotiruoka.
Olen yyhhoo ja ruokin lapseni eineksillä sillä olen hyvä äiti! En voisi pakottaa lastani syömään omia kokkauksiani, se olisi julmaa.
Vähän ihmetyttää miksi yksinhuoltaja äidit ovat aina niin huonoja kokkeja? Johtuuko se geeneistä vai mistä? Normaalit äidit kyllä osaavat valmistaa ruokia ja jopa leipoakin.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmista poretableteista puuttuu monesti kokonaan esim. rauta ja magnesium eikä minimaalisesta ruokavaliosta juuri rautaa saa. Hedelmällisessä iässä olevan naisen tulisi saada rautaa 15 mg päivässä, mikä onnistuu harvalla pelkästä ruokavaliosta.
Jos ei halua lapsia, niin riittääkö toi halvin poretabletti, kasvisruoka mm. Tuotetta pinaattia, juustot ja viini? Joskus toki kalaa ja kanaa, ehkä kerran viikossa
Täällä joku kirjoitti, että heidän koko suku on elänyt yli 100-vuotiaaksi, vaikka kukaan ei ole ikinä syönyt kasviksia. Pelkkää kermaa, voita ja sokeria. No toivottavasti ne geenit sit tosiaan on hyvät, koska olen nyt tapaillut pari viikkoa vuoroviikko-isää, jonka kotona ei kasviksia tai esimerkiksi maitoa saa juoda. Vaan Cokista, kaljaa, mehua, pitsaa ja lihaa. Isä ja poikansa molemmat pelaa 24/4 koneella ja sosiaaliset taidot ovat heikot. Eivät urheile. Ja joo, en aio jatkaa tapailua, eikä se johdu siitä, että olen kasvisyöjä. Ensimmäistä kertaa kun kävin kylässä niin eteisen lattialla oli vino pino ulosottokirjeitä. Että semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oma 11-vuotias poika syö yhden paahtoleivän aamuisin voilla ja mehua, koulussa jotain ja kotona 1 mikropitsan ja illalla 1 voileivän. Ei maistu hänelle enempi ruoka, enkä todellakaan ala väkisin mahakipua/oksennusta kenellekään antamaan jos ei halua. On ihan normaalipainoinen ja karkkeja tai herkkuja ei meillä saa paitsi lauantaisin."
Onko tämä oikeasti kasvavalle lapselle monipuolinen ruokavalio? Mikropitsa joka päivä? Mikset kokkaa itsetehtyä, terveellistä ruokaa? Kotikasvatuksestahan se on pitkälti kiinni maistuuko kasvikset ja monipuolinen kotiruoka.
Olen yyhhoo ja ruokin lapseni eineksillä sillä olen hyvä äiti! En voisi pakottaa lastani syömään omia kokkauksiani, se olisi julmaa.
Vähän ihmetyttää miksi yksinhuoltaja äidit ovat aina niin huonoja kokkeja? Johtuuko se geeneistä vai mistä?
Yh-äideillä ei ole aikaa leipoa koska joutuvat tekemään kahta työtä, että saavat elätettyä perheensä. Tulee halvemmaksi ostaa 3€ pakaste mutakakku, joka gluteiiniton ja laktoositon, kun alkaa ostamaan sokeria ja suklaata jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Syötkö koskaan hedelmiä? Niitä ja enemmän kasviksia tuossa menussa kaipaisin.
Ap: en pidä hedelmistä, marjoista tai mehuista, tuota vitamiini poretablettia ja purkkiananasta lukuunottamatta. Liian makeita omaan makuuni. Kerään kyllä syksyisin marjoja, mutta myyn ne eteenpäin.
Ap vielä lisää: mutta kasviksia syön siis paljon. Lounas on mulla aina kokonaan kasvis sekä kasviksia myös aina esimerkiksi soijaproteiinin ja pastan lisäksi illallisella. Lisäksi leivän päällä kurkkua. Kyllä luulisin saavani sen puoli kiloa kasviksia päivässä.
Kurkku on 97% vettä.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmista poretableteista puuttuu monesti kokonaan esim. rauta ja magnesium eikä minimaalisesta ruokavaliosta juuri rautaa saa. Hedelmällisessä iässä olevan naisen tulisi saada rautaa 15 mg päivässä, mikä onnistuu harvalla pelkästä ruokavaliosta.
Miksi oletat, että ap on nainen? Ap taitaa olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Syötkö koskaan hedelmiä? Niitä ja enemmän kasviksia tuossa menussa kaipaisin.
Ap: en pidä hedelmistä, marjoista tai mehuista, tuota vitamiini poretablettia ja purkkiananasta lukuunottamatta. Liian makeita omaan makuuni. Kerään kyllä syksyisin marjoja, mutta myyn ne eteenpäin.
Ap vielä lisää: mutta kasviksia syön siis paljon. Lounas on mulla aina kokonaan kasvis sekä kasviksia myös aina esimerkiksi soijaproteiinin ja pastan lisäksi illallisella. Lisäksi leivän päällä kurkkua. Kyllä luulisin saavani sen puoli kiloa kasviksia päivässä.
Kurkku on 97% vettä.
Väliäkös sillä jos maistuu hyvältä? Samalla hinnalla saa suolakurkkuakin toki jos siitä tykkää enemmän
Nyt saa kaupasta vesimelonia 0,99€/kg ja tuoretta lohta 9,95€/kg. Ruisleipää, paahtoleipää, margariinia, perunaa, pastaa ja kaalia saa ympäri vuosien edullisesti. Itse en osta mitään, minkä kilohinta on yli 10€/kg.kasviksissa raja 4€/kg. Terve ja normaalipainoinen olen. Kasvisruoka parasta mutta toisinaan syön myös vähärasvaista lihaa ja kalaa. On järkyttävää nähdä buffetissa niitä ihmisten annosmääriä, viimeksi oksensin ravintolan vessaan kun alkoi se etomaan :D En ole käynyt ravintolassa sen jälkeen eli yli 5 vuoteen :D
No ei ole aloittaja poikkeus. Mulla menee vähemmän rahaa kun syön aamupuuroon lisäksi vain kerran päivässä jotain nopeaa pastaa. Nautin enemmän työnteosta. Ehkä joskus jos jään sairaseläkkeelle tai työttömäksi niin voin vaan syödä sohvalla jos ei ole mitään tavotteita. Mutta nyt se ei kiinnosta vaan muut on suunnitelmat. No juhannuksena toki kalastin perheen kanssa ja lomamatkoilla ravintoloissa käydään ja jouluisin on vapaata ja pitkät ruokailut. Mutta ei nyt sentään joka kuukausi. Elämiskulut on kalliita ja esimerkiksi bensa. Ei se mökkikään ilman kuluja pysy pystyssä. Ruoka on aivan minimaalinen osa kuluista meidän perheessä. Tai no en toki tiedä, mitä vaimo ja lapset syö, mutta eivät sentään meitä vararikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa kaupasta vesimelonia 0,99€/kg ja tuoretta lohta 9,95€/kg. Ruisleipää, paahtoleipää, margariinia, perunaa, pastaa ja kaalia saa ympäri vuosien edullisesti. Itse en osta mitään, minkä kilohinta on yli 10€/kg.kasviksissa raja 4€/kg. Terve ja normaalipainoinen olen. Kasvisruoka parasta mutta toisinaan syön myös vähärasvaista lihaa ja kalaa. On järkyttävää nähdä buffetissa niitä ihmisten annosmääriä, viimeksi oksensin ravintolan vessaan kun alkoi se etomaan :D En ole käynyt ravintolassa sen jälkeen eli yli 5 vuoteen :D
Jotkut ihmiset käyvät kerran vuodessa ravintolassa, ja ahmivat silloin aivan älyttömästi. Ovat saattaneen skipata päivän muut ruoat, että jaksaisi ahmia enemmän rahan edestä. Kannattaa siis jatkossa mieluummin käydä lounailla. Siellä sivistyneempiä ihmisiä, jotka eivät nuole lautastaan puhtaaksi. Monet syövät vain salaattia ja keittoa vaikka liha kuuluisi annokseen. Eivät rohmua tai pelkää, että ruoka loppuisi maailmasta. Ovat toki yleensä myös hienoihin vaatteisiin pukeutuneita ja laitettuja, eivätkä verkkari tai farkkukansaa.
Mulla menee 10-15 euroa päivässä ruokaan. Sillä saa ostettua monenlaista herkkua näin kesäkuumalla. Mm. Lidlin mustikka kardemummo jäätelö on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 10-15 euroa päivässä ruokaan. Sillä saa ostettua monenlaista herkkua näin kesäkuumalla. Mm. Lidlin mustikka kardemummo jäätelö on hyvää.
Kesälomalla on kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan söisi yli 300€:lla jäätelöä kuukaudessa? Oletko katsonut peliin. Ja käynyt mittauttamassa veriarvosi. Ei kuulosta normaalilta syömiseltä vaikka söisit pelkkiä rasvattomia rapuja ja etanoita tolla rahalla.
10 euroa päivässä on ihan reallistista. 1 euro taas ei ole. Mutta onhan näitä saitoja ja jotain autisteja, joille se merkitsee maailmanloppua, jos on mennyt 1,10 senttiä. Siinä saa vastaantulijatkin pelätä hengen menoa :(
Vierailija kirjoitti:
10 euroa päivässä on ihan reallistista. 1 euro taas ei ole. Mutta onhan näitä saitoja ja jotain autisteja, joille se merkitsee maailmanloppua, jos on mennyt 1,10 senttiä. Siinä saa vastaantulijatkin pelätä hengen menoa :(
Kertoisitko ap:n tavoin, mihin sitten menee 10€ päivässä? Kuulostaa aivan älyttömältä summalta, jos ei ravintolassa käy vaan syö kotona niin kuin yleensä ihmiset tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetyttää miksi yksinhuoltaja äidit ovat aina niin huonoja kokkeja? Johtuuko se geeneistä vai mistä?
Yh-äitien lapset ovat tottuneet pärjäämään yksin kotona ja leipomaan itse. Jos eivät opettele niin kuolevat sitten nälkään. Miten yh voisi olla töissä ja kotona samaan aikaan kokkaamassa ja leipomossa lapsille tuoretta ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua lapsia, niin riittääkö toi halvin poretabletti, kasvisruoka mm. Tuotetta pinaattia, juustot ja viini? Joskus toki kalaa ja kanaa, ehkä kerran viikossa
Viittasin tuolla kommenteilla kuukautisiin, kyllä ne verottaa naisen rautavarastoja joka kuukausi, vaikkei lapsia ikinä hankkisi. Kannattaa tutustua eri ruokien rautapitoisuuksiin, maitotuotteiden kalsium estää myös raudan imeytymistä. Odottavat äidit on sitten toki ryhmä erikseen, jolloin raudantarve korostuu myös vielä entisestään ja on olemassa erikseen raskausvitamiineja.
Mikä ihmeen kilpailu täällä nykyään on siitä, kuka ostaa halvimmalla ruokaa?? En ymmärrä yhtään. Eiköhän jokainen mene oman budjettinsa/makumieltymyksiensä/priorisointiensa mukaisesti...
Itse en ole suursyömäri todellakaan, vaan usein joudun pakottamaan itseni syömään edes jotakin. Tällöin ostan ihan sitä, mitä mieli tekee. Tosin sekin usein jää syömättä osittain. Harmittaa pirusti ruokahävikki, mutta kiitos sairastetun syövän, niin ruoka ei ole maistunut sen jälkeen. Jätti kemo inhottavan riesan.
Nytkin ostin sisäfilettä ainoastaan sen vuoksi, että tiedän saavani sen syötyä. Tosin eipä sekään kalliiksi tule, kun yksi pihvi saattaa kestää kolmekin päivää... Ja yksi tietty Rainbown vaniljarahka ja kallis suklaaproteiini menee. Pakko syödä sitä, mitä saa syötyä.
Mutta ihmetyttää tämä kilpailu minimihintaisista ruokaostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittasin tuolla kommenteilla kuukautisiin, kyllä ne verottaa naisen rautavarastoja joka kuukausi, vaikkei lapsia ikinä hankkisi. Kannattaa tutustua eri ruokien rautapitoisuuksiin, maitotuotteiden kalsium estää myös raudan imeytymistä. Odottavat äidit on sitten toki ryhmä erikseen, jolloin raudantarve korostuu myös vielä entisestään ja on olemassa erikseen raskausvitamiineja.
Haluaisin vielä kysyä, että koska syön minipillereitä ja kuukautiset ovat sen takia jääneet pois, niin verottaako se silti minun rautavarastojani?