Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä
Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
Kokeilkaapa edes kerran laskea päivän kalorit ja ravintoainejakaumat näistä säästöruokavalioista finelin laskurilla. Palataan sen jälkeen sitten asiaan.
Mun mielestä ei ole mykypäivää laskea mitään kaloreita. En myöskään laske kuinka monta kaloria päivässä kulutan. Käyn kävelyillä ja teen pihatöitä ja syön kun nälkä yllättää. En todellakaan ala laskemaan meneekö teelusikallinen vai ruokalusikallinen öljyä pannulle kun siinä kasvikset kuullotan. Jos voi hyvin ja on teevw ja normaalipainoinen, niin miksi pitäisi alkaa laskemaan kaloreita? Eri asia jos laihduttaa tai on joku sairaus, mikä sen vaatii. Mutta si normaalin ihmisen tarvitse miettiä, että paljon kaloreita oli siinä kinkkupastassa tai kasvisvokissa. Riittää, että on energiaa elää sitä parasta elämäänsä ja tehdä itselle mukavia asioita.
Turha laskea päivän kaloreita, kun kaikki päivät ovat erilaisia. Voi syödä terveellistä ja kasvisruokaa arkena ja sitten viikonloppuna syödä sen kokonaisen sipsipussin tai pekonipyttioannua. Jos paino ei huomattavasti laske eikä nouse, niin kaloritarve on varmasti ihan ok.
Kiva kun ap:lla ei ole riippuvuuksia kuten erilaiset chilikastikkeet, alkoholi tai rööki. Saahan sitä sitten säästettyä. Jos ei tosiaan karkkiakaan halua mussutella vaan mieluummin leipää tms illalla. No valintoja.
Nyt tyssäsi siihen että leipäpussista riittää moneksi viikoksi. Muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 euroa päivässä on ihan reallistista. 1 euro taas ei ole. Mutta onhan näitä saitoja ja jotain autisteja, joille se merkitsee maailmanloppua, jos on mennyt 1,10 senttiä. Siinä saa vastaantulijatkin pelätä hengen menoa :(
Kertoisitko ap:n tavoin, mihin sitten menee 10€ päivässä? Kuulostaa aivan älyttömältä summalta, jos ei ravintolassa käy vaan syö kotona niin kuin yleensä ihmiset tekee
Vastaan, en ole sama.
Persilja, banaani, kiwi-hedelmät,salaatti, sipulia,tomaattia, porkkanoita, wok-vihanneksia, vaalea leipä, appelsiinimehut, kahvipkt, pepperoni, salaatinkastike, kasvisliemikuutiot, pastakastikkeet,talouspaperi, kevytkerma, juustoja, oivariini, jogurtit, hammastahna, lihapullat. Lisäksi kotiinkuljetus. yht. 105,37.
P
Lihapullapaketti on välipala, ei edes lounas.
Vierailija kirjoitti:
Ap syö aamulla puuroa, lounaalla salaatin ja päivällisellä tavallista kotiruokaa, jonka hinnan saa pysymään alle 1€ annos kun käyttää kausituotteita, edullista pääraaka-ainetta tai syömällä kallista raaka-ainetta vähemmän ja edullisempaa riisiä sitten enemmän. Ja lisäksi iltapala. Eihän tuossa ole mitään erikoista, Että voi syödä alle 2€ päivä tai 64€ kuukaudessa. Tosta vaan jätetty kahvi, sipsit, väliapalapatukat ja kaikki makea pois. Enkä nyt tarkoita, että kahvi olis pakollista. Kertoi juomansa aamulla ja illalla teetä ja keräävänsä myös majoja, mutta koska ei itse niistä pidä niin myy ne. Ei kaikkien ole pakko laittaa marjoja puuroonsa vaikka ilmasia olisi. Kalsiumia saa siitä leivän päälle laitettavasta juustosta ja rautaa vaikka niistä palkokasveista ja pähkinöistä.
Vaikutti jotenkin tosi pieniltä ruoka-annoksilta. Voisi ap laittaa vielä tarkempaa laskelman, missä grammamäärät ja myös päivän kalorit meinaan vaan että aika moni taitaisi jäädä nälkäiseksi tuolla menulla, jopa lapsikin. Wokkisalaatti?, keitto, ylimalkaista. Ja miten se leipä, kurkku ja juusto riittää viikoiksi? Monta palaa per päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kai sitä elämäänsä silläkin tavalla sisältöä, että leuhkii av-palstalla köyhällä ruokavaliollaan, johon menee vähän rahaa. Kyllä minäkin voisin syödä vaikka 0,5€/päivä maksavia ruokia. Mutta en halua, koska elämä on liian lyhyt yksipuolisella ruokavaliolla kituttamiseen ja rahojen hilloamiseen tilillä,
Ja ennen kaikkea tollanen ruokavalio lyhentää sitä elämää. Ei saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Itse en saisi edes tarvittavia kaloreita. Olisin ihan zombi jos söisin noin.
Itse olen sen kokoinen (normaalipainoinen 180cm) että apn ruokavalion kalorit palaa jo nousemalla aamulla sängystä. En jaksaisi tolla ruolla mitään.
Oma mieheni on myös 180cm mutta ei syö kotona kun arkisin munakkaan jos urheil
Nää on toisi hyviä juttuja. Käsittääkseni vaikka ei liikkuisi yhtään, niin menee n. 1500 kcal päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö 1-2 palaa leipää per päivä, ja pussissa 16 palaa, niin voi itse tehdä matematiikan ite pakastan aina leipäni, ja otan sen 1 palan pakastimesta ja laitan leivänpaahtimeen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni riittää 16 päiväksi yksi 0,88€ ruisleipäpalapussi. Syön 1 leivän per päivä, muuten täytän vatsani kasviksilla ja muulla. 2,5 viikkoa kestää itselläni siis leipäpussi. Ja joskus skippaan aamupalan niin sitten kestää vielä pidempää. Ap söi puuroa joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Turha laskea päivän kaloreita, kun kaikki päivät ovat erilaisia. Voi syödä terveellistä ja kasvisruokaa arkena ja sitten viikonloppuna syödä sen kokonaisen sipsipussin tai pekonipyttioannua. Jos paino ei huomattavasti laske eikä nouse, niin kaloritarve on varmasti ihan ok.
Jos arkiruoka on ravintosisällötään liian niukkaa, niin ei sitä millään viikonlopun ravintosisällöltään köyhällä sipsipussilla myöskään kuittaa. Mutta kaloreita ja ruuan ravintosisältöä ei viitsitä ikinä laskea, vaikka helppoahan tuo pitäisi olla jos päivässä syö vain 3 krt. Nimenomaan ravintosisältö on jopa tärkeämpää kuin kalorit, proteiini ainakin näillä syömisillä jää aivan liian alas.
Ruoka on vain energiaa ja jos jokainen ajattelisi näin niin ruokaa menisi todella vähän rahaa.
Nykypäivä aivan sairasta kun ajatellaan kaikesta, että pitäisi olla rasvaa ja proteiinia. Pikkasen eri meininki kuin 20 vuotta sitten, jolloin rasva ja sokeri oli pahasta. Viiden vuoden päästä on taas rasva ja protskut super out ja halutaan vaan vitamiineja ja kasviksia. Kyllä ihmismieli on hullunkurinen jos lähtee noihin kaikkiin mukaan :D Söisi vaan sen verran kuin tekee mieli miettimästä mitään epäolennaista. Itse en syö aamupalaa vaan vasta lenkin ja aamu-uinnin jälkeen (asun lämpimässä) brunasilounaan ja seuraavan kerran illallisen. En todellakaan mieti mitään rasvoja tai proteiinia, vaan syön kasvispitoisesti ja mitä tekee mieli. Monesti salaattia tai rapuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa edes kerran laskea päivän kalorit ja ravintoainejakaumat näistä säästöruokavalioista finelin laskurilla. Palataan sen jälkeen sitten asiaan.
Mun mielestä ei ole mykypäivää laskea mitään kaloreita. En myöskään laske kuinka monta kaloria päivässä kulutan. Käyn kävelyillä ja teen pihatöitä ja syön kun nälkä yllättää. En todellakaan ala laskemaan meneekö teelusikallinen vai ruokalusikallinen öljyä pannulle kun siinä kasvikset kuullotan. Jos voi hyvin ja on teevw ja normaalipainoinen, niin miksi pitäisi alkaa laskemaan kaloreita? Eri asia jos laihduttaa tai on joku sairaus, mikä sen vaatii. Mutta si normaalin ihmisen tarvitse miettiä, että paljon kaloreita oli siinä kinkkupastassa tai kasvisvokissa. Riittää, että on energiaa elää sitä parasta elämäänsä ja tehdä itselle mukavia asioita.
Aloittajan ruokavalio on aivan liian niukka. Hän ei saa lähellekään tarvitsemiaan ravinteita, esimerkiksi proteiinia, vitamiineja, eikä edes energiaa riittävästi.
Kuulostaa syömishäiriöiseltä ja vaikka väittää, ettei ole materialisti, kuulostaa sairaalloisen pihiltä, jos tilillä on satatonnia, mutta ei silti raaski syödä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivä aivan sairasta kun ajatellaan kaikesta, että pitäisi olla rasvaa ja proteiinia. Pikkasen eri meininki kuin 20 vuotta sitten, jolloin rasva ja sokeri oli pahasta. Viiden vuoden päästä on taas rasva ja protskut super out ja halutaan vaan vitamiineja ja kasviksia. Kyllä ihmismieli on hullunkurinen jos lähtee noihin kaikkiin mukaan :D Söisi vaan sen verran kuin tekee mieli miettimästä mitään epäolennaista. Itse en syö aamupalaa vaan vasta lenkin ja aamu-uinnin jälkeen (asun lämpimässä) brunasilounaan ja seuraavan kerran illallisen. En todellakaan mieti mitään rasvoja tai proteiinia, vaan syön kasvispitoisesti ja mitä tekee mieli. Monesti salaattia tai rapuja.
Salaatissa on yleensä kastike, missä on rasvaa, ravuissa hyvin proteiinia ja lisää hyödyllistä rasvaa.
Proteiinista jankutetaan siksi, kun moni laihduttaja jättää proteiinit pois, mikä kuihduttaa lihakset ja lisää lopulta lihomista. Myös rasvaa pelätään suotta, vaikka terveyden kannalta olisi tärkeintä katsoa mitä rasvaa syö, ettei vetele pelkkää tyydyttynyttä kookosrasvaa, tai transrasvoja jostain kekseistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi hyvä, näkee paljonko mitäkin vitamiinia on ollut aterialla jne. Olen kaivannut jotain tuollaista laskuria.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa laskea edes yhden päivän kalorit, mitä syöt tänään tai mitä söit eilen? Aina alkaa tämä kummallinen jankkaus muoti-ilmiöistä ja mistä lie. Eikö se oma ruokavalio kestäkään tarkempaa tarkastelua? Muuta selitystä en aiheelle keksi.
Jos ap ei liiku ollenkaan tai vaan moottorillisella pyörätuolissa ja on pienikokoinen niin mistä me tiedetään hänen energiatarpeesta? Kyllä toi mun mielestä aika monipuoliselta ruokavaliolta vaikutti. Runsaasti kasviksia ja kuituja. Varmasti tulee rasvatkin siitä juustosta leivän päällä, eväspähkinöistä tai öljystä, jota käyttää ruoanlaitossa. Ei rasvan tarvitse olla lihaa tai sipsiä.
Ai joo, ap mainitsikin syövänsä joka aamu puuron margariinin kanssa eli siinäkin jo rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa laskea edes yhden päivän kalorit, mitä syöt tänään tai mitä söit eilen? Aina alkaa tämä kummallinen jankkaus muoti-ilmiöistä ja mistä lie. Eikö se oma ruokavalio kestäkään tar
En ole ap mutta omat kalorit tulee täyteen päivän aikana jo pelkästä alkoholista ja Cokiksesta. Ei tarttis kyllä syödä enää mitään, mutta syön kuitenkin. Yleensä pastaa.