Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee alle 2e ruokaan päivässä

Vierailija
23.06.2024 |

Täällä on joskus kysytty rahavinkkejä, niin kerron mun simppelin ruokavalion. Aamupuuro K-menun sydänmerkin saaneita pikakaurahiutaleita 0,39€ 500g paketti. Nokare 0,37€ maksavaa margariinia 400g, monivitamiiniporetabletti 20kpl 1€. Ja teepussi, josta kaksi kuppia. Aamupalaaannokseni maksaa aina 0.15€. Päivällä syön kasviskeiton/wokkiaalattia tms. 0,50€. Illalla spaghettia/perunaa/riisiä ja soijarouhekastiketta/soijasuikaletta/kalapuikkoa/ valmispestoa tms. alle 1€ annos. Illalla Kotimaista-ruisleipää joka maksaa 0,88€ iso pussi, mistä riittää moneksi viikoksi kuten myös 0,70€ maksava kurkku ja juusto. Tai sitten puuroa tai näkkileipää ja teetä. Iltapala maksaa noin 0,10-0,20€. Ei mene edes 2€ päivässä mikä tarkoittaa kuukaudessa 64 euroa. Olen syönyt samalla lailla vuosikausia ja saanut tosin hyvin säästettyä. Joskus tosin ostan jonkun ketsupin mutta se ei nosta päiväbudjettia kun välillä taas ruokakulut paljon pienemmät. Mikään ei tosin estä minua ostamasta vaikka sitä kokonaista kirjolohta tarjouksesta ja koska olen säästänyt löytämäni pullonpalautusrahat niin ajattelinkin sellaisen extrana joku kuukausi ostaa. Mutta ei ole mahdottomuus syödä alle 100€/kk.

Kommentit (384)

Vierailija
241/384 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi haukutaan sairaalloisen pihiksi ja väitetään, ettei syö kunnolla. Vaikka syö aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Kuinka monta kertaa päivässä ihmiset sitten mussuttaa päivässä? Pitääkö koko ajan olla karkkia suussa, ettei olisi pihi ja söisi tarpeeksi. Säännöllinen ruokarytmi on hyvä asia ja edistää hyvinvointia. Varmasti jos ap:lla olisi nälkä niin söisi enemmän kun ei ole rahasta puutetta. Miksei voida iloita toisen puolesta jos pystyy syömään haluamallaan ja terveellisellä tavalla ja vieläpä noin edullisesti?

Vierailija
242/384 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla: kiitos kaikista kommenteista. Olen lukenut jokaisen. Tosiaan olen kasvanut maalla ja tottunut syömään oman maan perunaa ja juureksia, ja tällainen ehkä tylsän kuuloinen ruokavalio tuntuu itselleni omimmalta. Tykkään myös onkia, mutta se on satunnaista. Ja tosiaan olen kyllä sushia testaillut ja itsekin niitä makeja tehnyt kurkusta, porkkanasta ja puuroriisistä, enkä huomannut eroa ravintolan vastaavaan. En kuitenkaan nauti pitsasta, tex mex -ruoasta tai pihvistä, jos joku oli sitä mieltä, että siksi ruokailutapani on ankeat kun ne puuttuvat normaaliarjesta. Kasvisruoka ja edulliset juurekset tekevät mut iloiseksi eikä mahani ole kipeä.

Juustona käytän Arki-juustoa, joka 1.25kg paketti ja alle 7€ kestää ties kuin monta kuukautta. Otan leivän päälle viipaleen, joskus laitan pastan joukkoon toisen viipaleen. Rasvaa käytän paistamiseen, puuron kanssa ja leivän päällä. En koe lisätarvetta rasvalle kun painoni on pysynyt ennallaan viimeiset 20 vuotta. 

Proteiinia tulee kaikesta ruoasta. Jo pelkästään kaurahiutaleissa on sitä 100g/14g. Ja soijasuikaleissa yli 50g. Lisäksi toki jauhelihassa, kanassa ja kalassa myös, joita syön toisella aterialla illallisena. Lounaan haluan aina syödä pelkkinä kasviksina, että jaksaa touhuta koko päivän hyvällä energialla. Pähkinöitä syön pari päivässä, mutta niiden hinta laskettu jo iltapalaan. Lidlistä ostan 1,15€ pussi ja se kestää kyllä yli kuukauden.

Ymmärrän, että jonkun mielestä syön tosi vähän, mutta se lienee, että minkälaisista kotikasvatuksesta on lähtöisin? Itselleni ei ole normaalia syödä kokonaista pähkinäpussia viikossa. Kyllä nälkään syödään kunnon ruokaa, kuten sitä kasviskeittoa. En kaipaa naposteluja.

Niin ja vielä. Reikiä mulla ei ole ikinä ollut ja mittautin veriarvoni muutama kuukausi sitten. Kaikki oli juuri ihanteelliset. Eli en tiedä, mitä voisin enää tehdä toisin? Mitattiin siis 27 eri arvoa, ja kaikki oli juuri optimaaliset raudasta ja kolesterolista lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/384 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö AP kerralla 100 g edestä kaurahiutaleita tai 100 g kuivaa soijarouhetta? Eikö tästä 500 g kaurahiutalepaketistakin tullut 15 annosta puuroa eli n. 33 g kaurahiutaleita, ei siinä määrässä ole kuin 5 g proteiinia. Kaikkea muutakin syödään pieni kikkare, niin mistä ne kalorit, proteiinit, hyvälaatuiset rasvat ja muut oikein tulee?

Vierailija
244/384 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä ketjussa voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa kirjoittaa tänne ylös päivän syömiset mistä helposti joku muu laskee ne kalorit jos itse ei osaa? 

Siis malliesimerkkinä:

Aamiainen 1 dl kaurahiutaleita, 1 tl margariinia

Vierailija
245/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä ketjussa voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa kirjoittaa tänne ylös päivän syömiset mistä helposti joku muu laskee ne kalorit jos itse ei osaa? 

Siis malliesimerkkinä:

Miten kukaan muistaisi kaikkia päivän syömisiä? Itse ainakin syön juuston palasen ruoanlaiton yhteydessä, enkä muista kuinka monta kananpalaa söin jne. Otan myös karkki. Silloin tällöin tai sipsin palasen kun kulhon ohi kävelen. Etkö voi laskea ap:n kalorimäärää?

Vierailija
246/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laskekaa joku mun kalorit? 1 ruisleipä kinkulla ja kurkulla, puolikas grillijuusto, kanan rintafilee 200g marinoituna, pari perunaa, ananasviipale, tomaatti, paprika. Punaviinipullo ja valkkaripullo sekä siideri ja sipsiä joku puol pussia. Yks vaahtokarkki.

Vierailija
247/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis malliesimerkkinä:

No faktat pilaisi hyvän sadun. 

Vierailija
248/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmasti menee alta 2 euroa, jos ei ole enempää laittaa. Tilanne olisi ihan eri, jos yhtäkkiä tilille ilmestyisi jostakin ylimääräinen touhutonni. 

Ap lisää: olen saanut säästötilille yli 100k, en vielä tiedä mitä niillä teen -ehkä matkustelen- mutta en koe, että minulla olisi mitään syytä muuttaa ruokavaliotani kun olen terve ja vatsa sekö aivot voivat hyvin. Ikinä ei ole ripulia tai ilmavaivoja tai vastaavaa. Ja olen ihan normaalipainoinen, en halua lihotakkaan ja siksi alkaa syömään lisää tai epäterveellisemmin.

Kuinka paljon on ikää?

Vierailija
249/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis malliesimerkkinä:

Perusta oma ketju jos haluat laskea kaloreita. Tässä käsittääkseni ap kertoi omasta ruokavaliostaan ja siitä, että paljon se maksaa.

Vierailija
250/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laskekaa joku mun kalorit? 1 ruisleipä kinkulla ja kurkulla, puolikas grillijuusto, kanan rintafilee 200g marinoituna, pari perunaa, ananasviipale, tomaatti, paprika. Punaviinipullo ja valkkaripullo sekä siideri ja sipsiä joku puol pussia. Yks vaahtokarkki.

Ei kukaan kyseenalaista tällä syömisellä päivän kaloreita, varmasti tulee päivän kalorit täyteen, vaikka kalorit voisi mieluummin ottaa oikeasta ruuasta kuin alkoholista ja sipseistä. Tästäkään ei pysty silti suoraan laskea kaloreita, koska viinipulloja ja siidereitä on monen kokoisia ja samoin myös sipsipusseja. 

AP:n tapauksessa ruokavalion sisältö kiinnostaa, kun kertoman perusteella päivän kalorit jää karkeasti arvioituna alle 1000 kcal/päivä, mikä ei vastaa aikuisen ihmisen kaloritarvetta mitenkään. 

Vierailija
251/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmasti menee alta 2 euroa, jos ei ole enempää laittaa. Tilanne olisi ihan eri, jos yhtäkkiä tilille ilmestyisi jostakin ylimääräinen touhutonni. 

Ap lisää: olen saanut säästötilille yli 100k, en vielä tiedä mitä niillä teen -ehkä matkustelen- mutta en koe, että minulla olisi mitään syytä muuttaa ruokavaliotani kun olen terve ja vatsa sekö aivot voivat hyvin. Ikinä ei ole ripulia tai ilmavaivoja tai vastaavaa. Ja olen ihan normaalipainoinen, en halua lihotakkaan ja siksi alkaa syömään lisää tai epäterveellisemmin.

Kuinka paljon on ikää?

Ap vastaa: 36v. Ja tosiaan jos joku täällä haluaa laskea kaikkien kalorit niin saa toki laskea minunkin kalorit, koska en itse ole perehtynyt asiaan. Olen painanut 16-vuotiaasta saman verran eli 51kg ja käytännössä aina syönyt samalla lailla ja yhtä säännöllisesti.

Vierailija
252/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Syötkö koskaan hedelmiä? Niitä ja enemmän kasviksia tuossa menussa kaipaisin.

Ap: en pidä hedelmistä, marjoista tai mehuista, tuota vitamiini poretablettia ja purkkiananasta lukuunottamatta. Liian makeita omaan makuuni. Kerään kyllä syksyisin marjoja, mutta myyn ne eteenpäin. 

Se purkkiananashan vasta makeaa onkin! Mikä marja olisi muka sitä makeampi? Eikä kyllä tule tuoreista hedelmistäkään yhtään sellaista mieleen. Mehuja nyt ei kenenkään muutenkaan pitäisi juoda.

P.s. Tuo sinun ruokavaliosi on kyllä melkoisen yksipuolinen.

Vierailija
253/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kyseenalaista tällä syömisellä päivän kaloreita, varmasti tulee päivän kalorit täyteen, vaikka kalorit voisi mieluummin ottaa oikeasta ruuasta kuin alkoholista ja sipseistä. Tästäkään ei pysty silti suoraan laskea kaloreita, koska viinipulloja ja siidereitä on monen kokoisia ja samoin myös sipsipusseja. 

AP:n tapauksessa ruokavalion sisältö kiinnostaa, kun kertoman perusteella päivän kalorit jää karkeasti arvioituna alle 1000 kcal/päivä, mikä ei vastaa aikuisen ihmisen kaloritarvetta mitenkään. 

Viinipullo on 0,75l, miten vaikeaa se on päätellä? Sipsipussi suunnilleen 200g. Jos haluat laskea gramman tarkkuudella niin voit laskea että auunnilleen tämän tai tämän verran. Nyt et antanut mitään arviota.

Vierailija
254/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on ikää?

Ap vastaa: 36v. Ja tosiaan jos joku täällä haluaa laskea kaikkien kalorit niin saa toki laskea minunkin kalorit, koska en itse ole perehtynyt asiaan. Olen painanut 16-vuotiaasta sa

Mitä se päivän kasvisruoka tarkalleen ottaen sisältää ja samoin iltaruoka? Paljonko kasviksia, kanaa tms. grammoina ja riisiä vaikka deseissä arvioituna. Grammat on helppo päätellä, jos paistaa vaikka 300 g kasviksia ja syö siitä puolet, riisinkeitossa yleensä keitetään paketin ohjeen mukaan vaikka 2 dl riisiä ja montako annosta siitä tulee?

Vierailija
255/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Syötkö koskaan hedelmiä? Niitä ja enemmän kasviksia tuossa menussa kaipaisin.

Ap: en pidä hedelmistä, marjoista tai mehuista, tuota vitamiini poretablettia ja purkkiananasta lukuunottamatta. Liian makeita omaan makuuni. Kerään kyllä syksyisin marjoja, mutta myyn ne eteenpäin. 

Se purkkiananashan vasta makeaa onkin! Mikä marja olisi muka sitä makeampi? Eikä kyllä tule tuoreista hedelmistäkään yhtään sellaista mieleen. Mehuja nyt ei kenenkään muutenkaan pitäisi juoda.

Ap vastaa: ehkä mielestäsi ruokavalioni on yksipuolinen, mutta itse en ole vielä kyllästynyt vaikka olen 20 vuotta syönyt samalla lailla. Ja olet oikeassa, että purkkiananas on makeaa, siksi sitä syönkin vain kesäisin jos grillataan. Tosi harvoin muuten esimerkiksi kanan kanssa, mutta laitan aina chilinaustetta ja mustapippuria ananaksen päälle silti. Joskus kipeänä syönyt myös sokerittomia kurkkupastilleja, mutta siitäkin tosiaan useampi vuosi. Ei vaan makea maistu.

Vierailija
256/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on ikää?

Ap vastaa: 36v. Ja tosiaan jos joku täällä haluaa laskea kaikkien kalorit niin saa toki laskea minunkin kalorit, koska en itse o

Ap vastaa: en mittaile annoksiani. Käytän lautasta. Eli päivän lounas voi olla lautaselle pilkottu salaatti tai kulhollinen kasviskeittoa. Illallinen on lautanen, jossa puolet kasviksia ja 1/4-osa vaikkapa riisiä ja 1/4-osa soijasuikaleita.

Vierailija
257/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: ehkä mielestäsi ruokavalioni on yksipuolinen, mutta itse en ole vielä kyllästynyt vaikka olen 20 vuotta syönyt samalla lailla. Ja olet oikeassa, että purkkiananas on make

Yksipuolisuudella tarkoitin tietenkin ravitsemuksen (eli terveyden) kannalta yksipuolista. Ei makumieltymysten. Se on ihan se ja sama, onko kyllästynyt joihinkin ruokiin vai ei, koska sillä ei ole yhtään mitään merkitystä ravintoarvojen kannalta.

Vierailija
258/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: ehkä mielestäsi ruokavalioni on yksipuolinen, mutta itse en ole vielä kyllästynyt vaikka olen 20 vuotta syönyt samalla

Mikä ap:n ruokavaliossa on vialla? En oikein ymmärrä. Jos lounaalla aina kasviksia ja illallisella aina kasviksia, perunaa ja lihaa/kalaa/soijaa ja aamupuuro ja leivät juustolla jne. Niin mitä tosta nyt puuttuu? Jos ei marjoja tai hedelmiä syö niin so? Moni voi olla allerginen jollekin ruoalle, mutta ap sanoi suoraan, ettei pidä niiden mausta. Mutta monivitamiini mehun juo. Jos kaikki veriarvot hyvät niin ei mikään voi kovasti pielessä olla vai mitä en nyt tajua?

Vierailija
259/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: ehkä mielestäsi ruokavalioni on yksipuolinen, mutta itse en ole vielä kyllästynyt vaikka olen 20 vuotta syönyt samalla

Ei varmaan tee mielenterveydelle hyvää väkisin syödä hedelmiä jos ei niistä pidä? Mielummin ottaa vitamiinit purkista ja syö vaikka sitä riisiä, kanaa ja kasviksia. Jos pää ei voi hyvin, niin mitä väliä on loppuvartalosta

Vierailija
260/384 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja

Jos osaa käyttää sen verran nettiä, että osaa kirjoittaa tänne palstalle, niin pitäisi myös onnistua helposti kalorinlaskenta, vai mikä lamaantuminen porukalla iskee, kun puhutaan kalorinlaskennasta? Ei pysty ei kykene ei osaa, dementia iskee päivän syömisistä.

Ja kyllä, kalorit ei ole muoti-ilmiö, vaan jokaisessa ruokatarvikkeessa on oma ravintosisältönsä, jotka on myös pakollista ilmoittaa elintarvikkeen paketissakin, poislukien tuoreet kasvikset ja muu irtomyytävä tavara.