Miten päästä eroon katkeruudesta appivanhempia kohtaan?
En avaa tilannetta kovin tarkasti, jotta perheemme ei olisi tunnistettavissa.
Perheessämme on yksi reilusti alle kouluikäinen lapsi. Lapsen synnyttyä oli todella raskasta. Lapsi sairasteli koko vauvavuoden ja puolisoni eli appivanhempien lapsi sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Pyysimme appivanhemmilta apua, mutta emme saaneet. Naureskelivat, että pärjäilkää, sellaista se lapsiarki on. Lapsen sairastelun mentyä ohi ja puolison päästyä pahimmasta masennuksestaan, sairastuin minä vaikeasti. Appivanhemmat tiesivät tämän, mutta eivät vieläkään tulleet avuksi. Appivanhemmat ovat halunneet nähdä lastenlasta, mutta ovat tehneet selväksi, etteivät he ole hoitoapua. Appivanhemmat haluavat meidät sinne käymään tai tulla kotiimme, mutta vain vieraiksi. Eivät auta lapsen kanssa, odottavat saavansa valmiin ruoan, meidän vanhempien seurustelevan heidän kanssaan koko ajan jne. Ovat kylässä koko pitkän päivän, kun tulevat käymään, vaikka asuvat melko lähellä. Näemme appivanhempia noin 1-2 krt/kk. Appivanhemmat eivät jaksa viettää kovin kauaa aikaa lapsen kanssa. He avaavat nopeasti telkkarin, jotta lapsi voi katsoa heidän seurassaan lastenohjelmia. En oikeastaan edes ymmärrä, miksi he haluavat nähdä lastenlastaan noin usein, kun eivät edes halua lapsenlapsen kanssa viettää aikaa. Appivanhemmillani ei ole muita lapsenlapsia. Ja kun joku kysyy, niin minun vanhempani asuvat toisella puolella Suomea ja näemme n. 4-5 krt/vuodessa.
Olen yhä näiden vuosien jälkeen todella pettynyt appivanhempiini ja suorastaan katkera heitä kohtaan. Jäimme täysin ilman apua, kun meillä oli vuosien ajan todella raskasta ja olimme aivan voimien äärirajoilla. Nyt on hieman alkanut helpottaa, kun lapsi ei ole enää aivan pieni. Silti en ole pystynyt unohtamaan tuota, millaista appivanhempien kanssa oli. Miten pääsisin eroon tästä katkeruudesta appivanhempiani kohtaan?
Kommentit (61)
Kuka ehdottaa kyläilyjä? En viitsisi tavata tuollaisia isovanhempia.
Katkeruus on aina oikeutettua ja aiheellista.
Hmm. Meillä oli vähän samanlaista. Mitään apua ei saatu vaikka lapsen synnyttyä perheessämme oli sairastelua, masennusta, uupumusta, muutenkin todella rankkaa. Kahville kyllä kelpasi tulla passattavaksi. Mutta minä en tunne katkeruutta heitä kohtaan, en ole koskaan tuntenut. Ainoastaan tuon kaiken vuoksi vastenmielisyyttä. En ole enää kiinnostunut olemaan tekemisissä heidän kanssaan. En kutsu kylään, en mene kylään. Katkeruus kuluttaa omaa mieltä, se on huono. Itse tunnen olevani sillä tavalla vapaa, että en kanna mielessäni mitään katkeruuksia vaan käytännössä vain poistin heidät elämästäni kokonaan. En osaa neuvoa muuta kuin mieti haluatko kuormittaa itseäsi heidän vuoksi edelleen, tuntemalla katkeruutta. Muitakin vaihtoehtoja on.
En ole tekemisissä tuollaisten kanssa ollenkaan.
Pääset eroon katkkeruudsta, kun hyvåksyt, että tilanne on osittain omaa syytäsi. Appivanhemmilla on oikeus olla hoitamatta lapsia, jaodennäköisesti he eivät edes osaa +olla lapsen kanssa+, mitä se sittn sinulle tarkoittaisikaan, koska esim leikkiminen vaatii harjoitusta ja tottumista. Appivanhempasi voisi vat olla paljon ymmärtäväisempiå ja osaavaisempia, mutta heillä on oikeus olla tuollaisia ja he ovat pitäneet siitä kiinni.
vaikka sinulla ei ole oikeutta vaatia appivanhemmilta enempää apua kuin he haluavat antaa, sinulla ON oikeus olla antamatta appivanhempien heidän aiheuttaa enempää vaivaa sinulle. Ei tarvitse antaa heidän vierailla koko påivån kyläilyjä eikä tarvitse passata eteen. Voit lähettöä heidöt kotiinsa, voi olla tarjoamatta ja seuustelematta enempää, voit sanoa, että nyt teillä kaivataan lepoa ja vieraiden on aika lähteä. Tosin voi olla että ihan se seurustelu heidän kanssaan auttaa puolisosi masennuksessa.
En ole ollut mussään tekemisissä vastaavalla tavalla käyttäytyneiden appivanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te näette noin usein???
Appivanhemmat toivovat näkevänsä lasta. Tuo on se suurin syy. Puolisoni toivoo myös, että vanhempansa näkevät lapsenlasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat toivovat näkevänsä lasta. Tuo on se suurin syy. Puolisoni toivoo myös, että vanhempansa näkevät lapsenlasta.
Ap
No he voi toivoa ihan mitä vaan, mutt a sinun ei tarvitse suostua tyydyttämään heidän tarpeitaan millään tavalla. Puolis hoitakoon yhteydenpidon sukulaisiinsa ja passatkoon heitä, jos haluaa. Sinun ongelmasi se ei ole.
Itse kyllä sanoin myös puolisolle, että hänen ns vanhempansa tekivät valintansa aikoja sitten ja nyt saavat maata pedissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun ei silti ole pakko olla kotona kun he tulevat käymään. Me sillä aikaa tekemään jostain mistä nautit. Ystävän kanssa lounaalle, ehkä leffaan, vaikka taidenäyttelyyn.
Tämä. Appivanhemmatkin voisi tykätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi teidän pitää mennä mutkalle sne mukaan mitä miehen sukulaiset toivovat. Ja miksi se puolisosi työllistää sinut passaamaan sukulaisiaan? Jos ähnen on ihan pakko moisia nähdä, menköön sinne ja huolehtikoon itse. Minä en ainakaan kotiini noita ottaisi ollenkaan, enkä olisi tekemisissä mitenkään. Enkä kyllä lastanikaan heille antaisi. He teki oman valintansa.
Ettehän te lasta ole appivanhemmilke tehneet. Teitä on kaksi vanhempaa lapselle nii pitäisi pärjätä.
Missä ap omat vanhempasi ovat?
Se, mitä vanhusten palveluista on jäljellä, tullaan ajamaan alas. Siinä kohtaa olet iloinen siitä, miten asiat ovat menneet. On moraalisesti vaikeaa pestä kätensä vanhusten passaamisesta, jos on saanut itse heiltä apua. Mutta teille tulee helppoa, teillä ei ole mitään velkaa sinne suuntaan.
Juhannus on saanut trollit liikkeelle, ei ilmeisestimitään kivaa tekemistä ole ollut. Aika moni uskoi ap:n olevan mies ja hänen juttujensa totta.
Olisimme siirtyneet vettä ja korppuja tarjoiluun ajat sitten, tv:kin olisi "rikki", voi harmi... niin huonoa tämä nykytekniikka 😌
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on saanut trollit liikkeelle, ei ilmeisestimitään kivaa tekemistä ole ollut. Aika moni uskoi ap:n olevan mies ja hänen juttujensa totta.
Kukaan ei sanonut, että ap olisi mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeinen masennus on yksinomaan synnyttäneiden (!) naisten sairaus. Ei miesten.
Tässä se taas nähtiin, kuinka helppoa on vedättää jengiä. Ilmankos persujen populistiset epätotuudet ovat löytäneet kasvualustaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeinen masennus on yksinomaan synnyttäneiden (!) naisten sairaus. Ei miesten.
Tässä se taas nähtiin, kuinka helppoa on vedättää jengiä. Ilmankos persujen populistiset epätotuudet ovat löytäneet kasvualustaa..
Googlapa synnytyksen jälkeinen masennus miehellä. Heti löytyy tuloksia.
Vanhempasi olisivat tulla auttamaan teitä pidemmiksi aikaa kerrallaan, vaikka asuvat kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kun tulevat kerro että sinulla on meno: kuntosali, töitä, kaveria pitää nähdä tai jotain. Ja sitten lähdet - vaimosi kestitsee.
Mun korvaani sattui tuo synnytyksen jälkeinen masennus. Itse yhden lapsen kohdalla sen kokeneena ja kaikkea apua vaille jääneenä (tosin apua yritin hakea vain neuvolasta ja lääkäriltä). Se oli hyvin pimeä jakso elämässä.
Mutta noin muuten: lastenhoitovelvollisuus ns normaalitilanteessa on kyllä lasten vanhemmilla. Ja omaa tilaansa saa myös suojella.