Pahempi tämä juhannus on yksinäiselle mitä joulu
Joka paikassa aina toitotetaan yksinäisten jouluista. Miten tehdä yksinäisten joulusta parempi jne. Se joulu on vain yhden päivän ja keskellä talvea. Ei tunnu läheskään niin pahalta kuin keskellä kesää monen päivän sosiaalinen juhla. Tämä juhannus on ollut taas ihan tuskaa tällaiselle, jolla ei ole ketään. Some ja lehdet täynnä kuinka kukin on viettänyt juhannusta läheisten ja ystävien kanssa. Torstaina ne jo alkoi ja nyt sitten varmaan kolme päivää saa niitä päivityksiä katsella miten oli ihana juhannus rakkaitten kanssa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Juhannusta ei ole pakko viettää. Kaupatkin auki, jne. Ei kannata uhriutua, elämässä on paljon haastavampiakin asioita kuin juhlapäivät. Ei ole pakko katsella muiden "ihania" juhannuksia, vaan elää omaa elämää.
Ei tietenkään ole pakko viettää, mutta entäpä kun sitä haluaa viettää? Eihän se ihmisen arvomaailmaa muuksi muuta, että on yksinäinen. Sehän olisi oikea siunaus jos olisikin erakkoluonteinen ihminen joka viisveisaa kaikenlaisista perinteistä, mutta harvempi yksinäinen taitaa kuitenkaan tällainen olla vaan suurin osa on seurallisia ihmisiä jotka ei nauti ainaisesta yksinolosta.
Ja yksinolevalla se arki on arkea ihan siinä missä ei-yksinäisilläkin joten kyllä nämä harvat juhlapyhät on tarpeen ja etenkin kun poissa on kaikki muut juhlahetket kuten syntymäpäivien viettämiset tai nämä ystävänpäivät.
Mä kyllä ymmärrän, että yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi eri asiaa. Yksinäisyys on tunne, yksin oleminen taas fyysinen olotila. Ihminen voi tuntea itsensä yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi 10 000 ihmistä. Ja ihminen voi olla yksin tuntematta silti itseään yksinäiseksi. Yksinäisyys ei siis ole juttuseuran puutetta vaan pikemminkin tunne siitä, että kukaan ei välitä eikä ole kenellekään tärkeä. Yksinäinen siis kaipaa ihmistä, jolle merkitsee jotain ja on tärkeä, ei jotain randomia juttuseuraa.
Mä olen viettänyt niin monet juhlapäivät isommassa porukassa, että nyt olen iän myötä alkanut nauttia siitä, että saan olla ihan omassa rauhassa. Mutta mulla on ne ihmiset, joille olen tärkeä ja jotka välittävät musta. Sen vuoksi en tunne itseäni yksinäiseksi, vaikka yksin olisinkin.
Näihin aikoihin ne Juh-Juh-Juhannuksen juhlijat alkaa kömytä ylös. Kellä krapula, kellä morkkis, kuka muuten vaan väsähtänyt kaikkeen pinnistelyyn herkkujen tarjoilun ja ajoittamisen kanssa. Ne joille on tullut riitaa, tai vaikka pettämistä, ovat erityisen synkissä vesissä. Nuhjuinen joukkio käy vielä saunassa, että vähän heräisi. Pitäisi siivota, vuokramökki varsinkin. Kädet täristen ja nuppi humisten käy joukko uurastamaan, paitsi ne jotka eivät vaan pysty. Kohta sulloutuvat autoihinsa kokeakseen tuskaisen kotimatkan.
Vietin taas vapaaehtoisesti juhannuksen yksin kotona kissojen kanssa. Ei ollut enää mitään tarvetta lähteä katsomaan sitä tonttuilua. Ikää mittarissa 60 ja aivan tarpeeksi nähty kosteita juhannuksia. Siinä se meni hyvin tämä viikonloppu, kuin mikä tahansa. Eikä tarvinnut kiduttaa itseään edes kauppojen ruuhkissa.
Voi kyynel, kun ei kukaan järjestänyt jokaiselle yksinäiselle juhlia, joista yksinäinen olisi tietysti kieltäytynyt, kun ei ole paitsi ihan ilmaista, niin ei ehkä just sitä täydellistä. Yksinäinenhän ei voi ihan itse järjestää mitään tietenkään.
Minulle myös juhannus on yksinäisempi kuin joulu. Korostaa yksinäisyyden tunnetta, kun muilla tuntuu olevan hauskaa yhdessä perheen ja ystävien kanssa. Lähden kyllä yksin liikkeelle, mutta koen jotenkin häpeää siitä, että liikun juhannuksena yksin. Ikään kuin paljastuu, että tuolla ei ole ketään. Joulun aikaan ollaan kuitenkin paljon kotona ja yksinäisyys ei ainakaan tule esiin samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, kun ei kukaan järjestänyt jokaiselle yksinäiselle juhlia, joista yksinäinen olisi tietysti kieltäytynyt, kun ei ole paitsi ihan ilmaista, niin ei ehkä just sitä täydellistä. Yksinäinenhän ei voi ihan itse järjestää mitään tietenkään.
Vai oiskohan kuitenkin niin, että yksinäisellä ei ole ketään, jolle mitään järjestää?
Ei juhannuksena tarvitse olla yksin. Me käytiin aamulla juhannustorilla ja illalla katsomassa kokkoa. Kummassakaan ei tarvinnut kokea olevansa yksin.
Tiedän tyypin, joka siirsi juhannuksena auton kauas kerrostaloasuntonsa pihasta, ettei kukaan tiennyt, että tyyppi oli siellä yksin juhannuksena. Onko tämä juhannus jossain meidän geeniperimässämme, vai äidinmaidosta imetty. Ihme pakanalinen bakkanaali, jota pitää suorittaa joka hel...tin kesä. Meillä tarjoan auliisti mökkimme nuorison käyttöön juhannuksena. Siellä on niin paljon porukkaa, ettei meidän vanhusten sinne kannta ängetä. Mieheni on kuin kipeä kissa (72 v), että kyllä sinne nyt vaan pitää päästä. Ja tekemään mitä. Pämpää päänsä täyteen ja örveltää hävettävästi. Istuisi vaan kaupunkirivarin takapihalla, ja joisi sitten vaikka siinä. Mutta ei, koska juhannus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei järjestetä sinkkujen juhannus juhlia joihin ei ole pariskunnilla asiaa. Kaikki tietäisi toistensa olevan sinkkuja ja sitten vain luotaisiin suhteita, ainakin ystävyys suhteita jos ei muuta.
Järjestä ihmeessä. Aloita vaikka perustamalla fb-ryhmä ja käy kertomassa siitä eri somealustoilla ja keskustelupalstoilla. Varmasti löytyy muitakin samanmielisiä ja sitten vaan alatte porukalla suunnittelemaan tapahtuman järkkäämistä ensi juhannukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei järjestetä sinkkujen juhannus juhlia joihin ei ole pariskunnilla asiaa. Kaikki tietäisi toistensa olevan sinkkuja ja sitten vain luotaisiin suhteita, ainakin ystävyys suhteita jos ei muuta.
Järjestä ihmeessä. Aloita vaikka perustamalla fb-ryhmä ja käy kertomassa siitä eri somealustoilla ja keskustelupalstoilla. Varmasti löytyy muitakin samanmielisiä ja sitten vaan alatte porukalla suunnittelemaan tapahtuman järkkäämistä ensi juhannukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on hyväosaisten juhla. Pitää olla mökit ja pelit ja vehkeet plus liuta porukkaa.
Resitenttikin ig kehua retosteli.
Tämäpä juuri. Jos ei ole mitään noista, niin yksin olet.
Yksin kaupungissa on hyvä viettää juhannusta. Voi käydä kävelyllä milloin siltä tuntuu ilman, että humalaisia häiriköi ja metelöi joka puolella. Parvekkeella on viihtyisää juoda kahvia kaikessa hiljaisuudessa ja rauhassa. Nyt ainakin täällä Helsingissä on ollut aivan mahtava ilma. Aurinkoa pilvettömältä taivaalta ja lämmin. Kiitos Jeesus rauhallisesta juhannuksesta. Toivottavasti kukaan ei hukkunut.
Joka seurakunnassa on kyllä Juhannuskokko ja juhlatilaisuus, kuljetukset, tarjoiluakin kai. Helluntailaisilla on Keuruun juhannusjuhlat, näitä Juhannuskonferensseja on kaikkialla nyt, uskovilla, mutta avoimia toki kaikille.
Ei tarvii olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä varmistaa että kaikki ovat yksinäisiä sinkkuja ettei joukkoon änkeä sinkkuja joilla kumminkin paljon kavereita ja some täynnä seuraajia ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei juhannuksena tarvitse olla yksin. Me käytiin aamulla juhannustorilla ja illalla katsomassa kokkoa. Kummassakaan ei tarvinnut kokea olevansa yksin.
Korostus sanalla ME.Eli menit seurueessa. Joo kiva yksin varmaan mennä sinne muiden tuijotettavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että on yksinäiselläkin joku vastuu elämästään..ei kotoa kukaan tule hakemaan ja juhannuksenakin on kyllä tekemistä, ilmaistakin jos on halua. Itse kävin ilmaisessa seurakunnan puusaunassa ja kokkokin oli, en ole uskovainen millään lailla, mutta saunassa oli paljon muitakin yksin ja oli kiva jutella. Tämän jälkeen ajoin satamaan pyörällä missä oli elävää musiikkia ja join yhen siiderin. Ihan kiva aatto, junannuspäivänä menin pesemään mattoja ja siinäkin tuli jutusteltua monen kanssa.
Joku vastuu tietty mutta jos käy tapahtumissa joissa liikkellä yksin ja muuten porukka koostuu lähinnä pariskunnista ja vakiintuneista kaveriporukoista jotka eivät kovin innoissaan ole jos joku tuntematon tulee siihen juttelemaan. Joko minulla on uskomattoman huonoa tuuria mutta minä en koskaan näe muita yksin liikkeellä olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hki keskustassa eilen ja siellä oli hyvä pöhinä, joukon mukana menin. Kauppatori oli auki, haitari soi ja kahvilat koristeltu koivuilla, samoin kylpylä. Lauttoja lähti niin Korkeasaareennkuin Suomenlinnaan. Puistossa syötiin jäätelöä. Mukaan vaan, ap.
Harmi, kun me kaikki ei asuta Helsingissä tai edes lähellä. Tai edes kaupungissa.
No ei läheskään kaikki helsinkiläisetkään lähde noihin turistirysiin. Torkuin eilen koko päivän sohvalla ja välillä vilkaisin telkkua ja join sumppia partsilla. Ei niin minkäänlaista intoa lähteä ihmisjoukkoihin. Onneksi asun rauhallisella alueella, jossa ei musa raikaa ja juopot ölise. Lähes kaikki naapurit on lähteneet mökeilleen ja hyvä niin. Ah, mikä ihana rauha.
Varmaan mukava järsiä kirskuen hampaita paluuruuhkassa :D
Olen yksinelävä nainen ja vietän tietysti juhannuksenkin yksin. Ja nautin! Hyvää ruokaa ja kolme jalkapallo-ottelua päivässä. Ei tule aika pitkäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo toki puhua omasta puolesta, mutta mä vältyn noilta päivityksiltä ihan sillä, että en ole somessa enkä lue lehtiäkään kuin vähän. Mielikuvat muiden menoista ja hauskanpidosta jäävät tietysti kummittelemaan takaraivoon, mutta ainakaan ei ole kirjaimellisten todisteiden aiheuttamaa raskasta ahdistusta.
Miten voi olla ja elää niin ettei lue mitään sanomalehtiä? Elätkö tynnyrissä, et tiedä yhtään mitään Suomessa ja maailmassa tapahtuu?Miten yhteiskunta elää ja toimii
Ihan helppo on juhannuksena jättää lukematta lehdet. Tavallinen arkikin on itsellä niin kiireistä ettei kauheasti tule lehtiä luettua.
Itse ajattelen, että on yksinäiselläkin joku vastuu elämästään..ei kotoa kukaan tule hakemaan ja juhannuksenakin on kyllä tekemistä, ilmaistakin jos on halua. Itse kävin ilmaisessa seurakunnan puusaunassa ja kokkokin oli, en ole uskovainen millään lailla, mutta saunassa oli paljon muitakin yksin ja oli kiva jutella. Tämän jälkeen ajoin satamaan pyörällä missä oli elävää musiikkia ja join yhen siiderin. Ihan kiva aatto, junannuspäivänä menin pesemään mattoja ja siinäkin tuli jutusteltua monen kanssa.