Pahempi tämä juhannus on yksinäiselle mitä joulu
Joka paikassa aina toitotetaan yksinäisten jouluista. Miten tehdä yksinäisten joulusta parempi jne. Se joulu on vain yhden päivän ja keskellä talvea. Ei tunnu läheskään niin pahalta kuin keskellä kesää monen päivän sosiaalinen juhla. Tämä juhannus on ollut taas ihan tuskaa tällaiselle, jolla ei ole ketään. Some ja lehdet täynnä kuinka kukin on viettänyt juhannusta läheisten ja ystävien kanssa. Torstaina ne jo alkoi ja nyt sitten varmaan kolme päivää saa niitä päivityksiä katsella miten oli ihana juhannus rakkaitten kanssa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Helppo toki puhua omasta puolesta, mutta mä vältyn noilta päivityksiltä ihan sillä, että en ole somessa enkä lue lehtiäkään kuin vähän. Mielikuvat muiden menoista ja hauskanpidosta jäävät tietysti kummittelemaan takaraivoon, mutta ainakaan ei ole kirjaimellisten todisteiden aiheuttamaa raskasta ahdistusta.
Miten voi olla ja elää niin ettei lue mitään sanomalehtiä? Elätkö tynnyrissä, et tiedä yhtään mitään Suomessa ja maailmassa tapahtuu?
Miten yhteiskunta elää ja toimii
Vierailija kirjoitti:
Vier
Estääkö jokin lähtemästä ulos.
Ahdistus ja masennus. Tekee kipeää ja sattuu fyysisesti nähdä muita ihmisiä ulkona onnellisina ja iloisina muiden ihmisten kanssa kun taas itse on vain näkymätön ja ulkopuolinen. Lisäksi se että hankkiutuu ihmisten ilmoille ja muiden ihmisten seuraan ainoastaan vain kasvattaa ja voimistaa yksinäisyyden tunnetta
Aloita yhdellä askeleella, ei ehkä juuri juhannuksena. Joku ottamaan kädestä kiinni, siitä se alkaa. Pyydä ystäväpalvelusta , esim SPR ystävä pieneen ulokonakäyntiin. Ole itsellesikin ystävällinen ja ajattele itsestäsi hyvää!
Kaikkea hyvää kesääsi, uskon että pääset hyvään kierteeseen kun teet sen yhden aloitteen.
Minä hoidan ahdistusta lähtemällä kävelylle. Eilen ja toissa päivänä kävelin yhteensä n. 50 000 askelta. Paha juttu että ahdistuksen takia syöminen jää vähemmälle.
Yksinäisyys ja tylsyys eivät ainakaan paranna.
Juhannusta ei ole pakko viettää. Kaupatkin auki, jne. Ei kannata uhriutua, elämässä on paljon haastavampiakin asioita kuin juhlapäivät. Ei ole pakko katsella muiden "ihania" juhannuksia, vaan elää omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Kesästä ja juhannuksesta helpompi nauttia vehreässä luonnossa sinistä järvenselkää katsellen kuin naapuritalon harmaita parvekkeita tuijottamalla.
Ahdistus ja masennus. Tekee kipeää ja sattuu fyysisesti nähdä muita ihmisiä ulkona onnellisina ja iloisina muiden ihmisten kanssa kun taas itse on vain näkymätön ja ulkopuolinen. Lisäksi se että hankkiutuu ihmisten ilmoille ja muiden ihmisten seuraan ainoastaan vain kasvattaa ja voimistaa yksinäisyyden tunnetta.
Ei se oikeastaan ole erilaista viettää kotona puolison kanssa juhannusta. Kun toinen dokaa kolme päivää putkeen ja viettää koko ajan puhelimessa kanssadokaamalla ja seurustelemalla kaveriensa ja tuttujensa kanssa. Ulkona ei olla oltu ollenkaan, missään ei olla käyty, ketään ei olla nähty, mitään ei olla tehty yhdessä. Lukuunottamatta myöhään illalla tv:n tuijottamista siinä kohtaa, kun toisella vielä silmät liikkuu, mutta ei paljon muu siellä päässä. Selvin päin olisi ollut todennäköisesti yksinkin jossain vähemmän yksinäinen fiilis. Siis ihmisten ilmoilla.
Totta toinen puoli, ei se onnea pelkästään mökillä ja muualla elämä perheen kanssa. Kyllä siellä riitoja ja väsymystä tulee kehiin. Hakeudu vaikka terassille juomaan kahvia yms. Kyllä siellä voi törmätä hyviin ihmisiin. Tälläkin hetkellä moni on uupunut kaikkeen ruokien laittoon ja sotkuun :|
Vierailija kirjoitti:0
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei järjestetä sinkkujen juhannus juhlia joihin ei ole pariskunnilla asiaa. Kaikki tietäisi toistensa olevan sinkkuja ja sitten vain luotaisiin suhteita, ainakin ystävyys suhteita jos ei muuta.
Kuka ne järjestäisi? Kuka kustantaisi juhlien kulut?Ryhtykää sinkut ajamaan etujanne, sikäli mikäli todella haluatte löytäää vakituista seuraa ja pysyvän kumppanin.
Jos ette halua, niin pysykää sitten turpa kiinni koloissanne.
Se on ainakin varmaa, ettei sitö sinkkuutta ja yksinäisyyttä voi muiden niskaan kaataa. Eikä muita syyttää siitä.
Itsehän se jokaisen on seuraa haettava,
Ei kukaan tule sinua eikä ketään muutakaan kotoa hakemaan minnekään.
Lienet väärällä palstalla ja miksi olet niin aggressiivinen? Tämä on ihan asiallinen keskustelunaihe melko yleisestä ongelmasta.
Ja kyllä tiedetään, että kotoa meitä ei haeta. Tuollaisia latteuksia on kuullut ihan tarpeeksi.
Oon eri mieltä. Mä oon juhannuksena ihan mielelläni yksin, toisin kuin jouluna. Nautin silti täällä mökillä valosta ja luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on hyväosaisten juhla. Pitää olla mökit ja pelit ja vehkeet plus liuta porukkaa.
Resitenttikin ig kehua retosteli.
Pyh
Ei raha ja mökki tuo juhlamieltä.
Itse en välitä jussista, mökillä lähinnä pelkään suvun yllätysvierailua 😆
Ei kukaan juhannuksena kehtaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Olin hki keskustassa eilen ja siellä oli hyvä pöhinä, joukon mukana menin. Kauppatori oli auki, haitari soi ja kahvilat koristeltu koivuilla, samoin kylpylä. Lauttoja lähti niin Korkeasaareennkuin Suomenlinnaan. Puistossa syötiin jäätelöä. Mukaan vaan, ap.
Harmi, kun me kaikki ei asuta Helsingissä tai edes lähellä. Tai edes kaupungissa.
Mulle juhannus on kuin mikä tahansa muukin päivä. Ei edes kiinnosta yhtään mitkään mökit, sukujuhlat ja ryyppäämiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, mitä muut tekevät?
Elä omaa elämääsi, nauti vapaudesta ja auringosta. Voit tehdä (lähes) mitä haluat (lähes) koska haluat.
Mietin jossain vaiheessa, että perheissä eletään ihanaa elämää: äiti, isä ja ihanat lapset, mutta heidän elämänsä voi olla jotain ihan muuta. Isällä on mt-ongelmia, äitiä kiinnostaa vain työ ja lapsilla riittää vaikeuksia. Valitettavan harvoin kuulee tai lukee uskollisista pariskunnista, joiden elämässä kaikki on hyvin.
Ryyppäjäisviikonloppu mökillä on kaamea ajatus.
Ryyppäjäisviikonloppu mökillä/festareilla/lähiöräkälässä/kotona on kaamea ajatus, mutta vaikea on löytää nautintoa tästäkään ettei ole ketään kenelle kertoa minne menee/lähtee nauttimaan vapaudestaan ja/tai koska aikoo tulla takaisin. Tai että tuleeko edes ikinä enää takaisin.
Toisekseen tuntuu kummalta tuo kuvitelma ja hehkutus yksinäisyydestä, että on just mahtavaa ja ihan parasta tehdä (lähes) mitä haluaa (lähes) milloin haluaa, koska mikäs pakko se ei-yksinäistenkään on tehdä kaikkea porukalla? Silti suurin osa valitsee sen kaverin/porukan ja tekee yhdessä jotakin esim just näin juhannuksena. Miksi nämä ei valitse yksinoloa ja yksinäisyyttä, jos se kerran on ihan parasta omasta elämästä nauttimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hki keskustassa eilen ja siellä oli hyvä pöhinä, joukon mukana menin. Kauppatori oli auki, haitari soi ja kahvilat koristeltu koivuilla, samoin kylpylä. Lauttoja lähti niin Korkeasaareennkuin Suomenlinnaan. Puistossa syötiin jäätelöä. Mukaan vaan, ap.
Harmi, kun me kaikki ei asuta Helsingissä tai edes lähellä. Tai edes kaupungissa.
Ja kokkoa ei pääse katsomaan kun ei ole autoa tai tuli juotua mäyräkoira. Aika monessa pienessä tuppukylässä on takuulla ollut jotain yhteismenoa, se on ihan oma valinta jättää menemättä. Terkuin tuppukylässä asuva. Ei ole itselläkään mökkiä, mikään ei estänyt menemästä rannalle juhannuksena vaikka olikin viileää tai tekemästä muuta itselle mieluista. Sitä voi käydä ennakkoon vaikka kirjastosta hakemassa lukemista ja laittaa somen kiinni. Tai jopa kysäistä tuttavalta pääseekö joukkoon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä olla erilaillakin yksinäinen. Meillä on ok-talo ja mökki. Kitkin rikkaruohoja juhannusaattona ja sen sellaista. Puoliso makasi sisällä, kun häntä ei huvittanut tulla ulos tuuleen. Emme tehneet eilenkään mitään yhteistä juttua, vaikka oli kaunis ilma ja tuuli tyyntynyt. Hän ei jaksanut. Itse en yksi viitsi alkaa grillailemaan tms.
No ei kun eropaperit vetämään ja omaa asuntoa ja mökkiä katselemaan tai sitten ostaa miehen ulos nykyisistä. Tässä maassa ei ole mikään pakko elää parisuhteessa vaan sinkkunakin saa elää.
Tuo elämäntilanne ja epäsopiva puoliso yksinäisyydentunteineen on tasan omaa syytä ja oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa viettää juhannusta yksin kotona. Pöhinä on se, mitä vähiten kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Kesästä ja juhannuksesta helpompi nauttia vehreässä luonnossa sinistä järvenselkää katsellen kuin naapuritalon harmaita parvekkeita tuijottamalla.
Eipä se maisema siitä muuksi muutu vaikka menisin pihalle. Ei sutoa käytössä jotta pääsisi jonnekin rannalle esim.
Polkupyörä, oma tai vuokrattu. Siinäpä aikakin kuluu ja saa liikuntaa kun polkaisee pyörällä lähimmän järven rannalle. Matka ei varmasti ole kohtuuton kun ajattelee paljonko järviä Suomessa on.
Vai eikö pyörääkään voi ajaa? Sitten ei enää ihme jos on yksinäinen, kun ei mikään taas onnistu.
Just näitä varakkaiden ehdotuksia, ryömi köyhä, ryömi.. Aja 25km suuntaansa niin pääset pulahtamaan. Helppo se on sieltä mökkilaiturin nokasta huudella 😬
Olisit lähtenyt ihmisten ilmoille! Nykyisin kaupungissakin on porukkaa juhannuksena. Olen viettänyt yksin Juhannuksen kaupungissa. Aattona meni vain terassille, niin sai heti juttuseuraa ja tutustui uusiin ihmisiin. Jos jäät neljän seinän sisälle kököttämään, niin totta kai pysyt yksinäisenä! Ei kukaan tule sinua sieltä kotoa hakemaan!
Ei ole perhettä ja ystävät omien perheidensä kanssa. Mutta oli ihan kiva juhannus yksin. Ihanan rauhallista Hgissä kun kaikki on jossain mökeillään
Eli yksinäiset ja ikisinkut on yksin syypäitä omaan tilanteeseensa ja näitä usutetaan ja vaaditaan lähtemään sinne ja tänne, koska ei kukaan tule kotoa hakemaan ja blaablaablaa.
Samaan aikaan sitten pariutuneille sataa tsemppiä, kun puolisoa ei olekaan huvittanut taas mikään tai se on ryypännyt 3 päivää putkeen ja itse on sitten nököttänyt sohvankulmalla sitä katselemassa tai on kontannut kasvimaalla.
Miksi näitä ihmisiä ei vaadita lähtemään sinne ja tänne ja etenkin vttuuun koko moisesta parisuhteesta? Kuinka paljon yksinäisyyttäkin aiheutuu toisille just tuosta toisten jumittamisesta parisuhteen irvikuvissa koska mitäänhän ei voi tehdä esim työkaverin tai naapurin kanssa, koska pitää mennä katsomaan kun mies makaa sohvalla tai olla kuuntelemassa, kun vaimo säksättää kännipuhelua ja uhriutuu kun piti kitkeä kasvimaata vaikka porkkanat voitaisiin ostaa kaupastakin?
Miksi ihmiset haluaa tuhlata ainutkertaisen elämänsä? Jonkun toisen seurassa sitä saattaisi kukoistaa kummasti ja olla kuin toinen ihminen. Kenties yksinäisiäkin olisi vähemmän ja jopa ikisinkkujakin, jos nämä pariskunnat ravisteltaisiin irti nykyisistä kumppaneistaan ja parit muodostettaisiin uusiksi. Siinä sitten yksinäisyyttä ja sinkkuelämää kadehtivakin pariutunutkin pääsisi vihdoin elämään itsensä näköistä elämää kun vaan ottaisi sen ensimmäisen askeleen ja ottaisi eron nykyisestä.