Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero ja lasten kulkemiset, jos toisella ei ole ajokorttia?

Vierailija
22.06.2024 |

Jos eroaa, kun lapset on vielä alle kouluikäisiä, niin miten käytännössä lasten kulkemiset toisen vanhemman luo järjestetään? Eli lasten koti on äidin luona, isä pitää lapsia luonaan osan aikaa (ei viikko-viikko vaan vähemmän). Äidillä ei ole ajokorttia. Äidin ja isän asunnot viereisissä kunnissa, välimatkaa noin 15 km. 

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan se vanhempi, jota lapsi on oikeutettu tapaamaan eron jälkeen (eli tässä tapauksessa ilmeisesti äiti on lähihuoltaja ja isä on se etähuoltaja jota lapset tapaavat) on velvollinen vastaamaan tapaamisesta aiheutuvista kustannuksista. Laki ei ota kantaa siihen, kuka kuljetukset hoitaa, mutta jos lapset kulkevat bussilla, etä maksaa. 

Vierailija
42/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan se vanhempi, jota lapsi on oikeutettu tapaamaan eron jälkeen (eli tässä tapauksessa ilmeisesti äiti on lähihuoltaja ja isä on se etähuoltaja jota lapset tapaavat) on velvollinen vastaamaan tapaamisesta aiheutuvista kustannuksista. Laki ei ota kantaa siihen, kuka kuljetukset hoitaa, mutta jos lapset kulkevat bussilla, etä maksaa. 

Meidän tapauksessa minä äiti olen lähi, isä on etä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten muutitte eri kuntiin, jos on kulkeminen sitten niin vaikeaa? Ärsyttää tuollaiset, jotka vaan valittaa ja olettaa muiden tekevän kaiken puolestaan.

No minä olen se äiti tässä, ja lasten isä jostain syystä halusi muuttaa noin kauas. En voinut vaikuttaa asiaan, hän on sellainen että pitää päänsä kun jotain päättää. Ap

kyseessä vain 15 km

Vierailija
44/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sopuisa ero, niin eikö isä voisi hakea ja tuoda ja osallistut bensakustannuksiin. Kuulostaa, että tämä olisi lasten etu ja ehkäpä olette sellaiset vanhemmat, jotka ajattelevat sitä lasten etua. Kyllä alle kouluikäisten kanssa säännöllinen joukkoliikenteellä kulku naapurikuntaan on haastavaa. Ei toki mahdotonta.

Minun miehelläni ei ajokorttia (sairaus myös) ja minulla on. Meillä on kolme lasta ja jos eroaisimme niin kyllä heidät kuskaisin isälleen, koska se vaan olisi helpointa kaikille. Kyse on kuitenkin niiden lasten elämän sujuvuudesta ja nytkinhän jo teen kaikki lasten kuskaukset ihan siitä syystä että voin ja se on lapsille mukavaa.

Vierailija
45/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä laittaa lapset taksiin ja äiti maksaa perillä

Vierailija
46/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole itsestään selvää että isä kuljettaa jos hänellä kerran auto on? Ihanko oikeasti saa vänkäyksen aikaiseksi 15 kilometristä, varsinkin jos ei niitä lapsia tarvi kuljettaa edes kerran viikossa? Tuollaiseen matkaan ei niin paljon rahaa tai aikaa kulu, että siitä kannattaisi ruveta nillittämään.

Käyttäkää sekin aika ja energia niistä lapsista huolehtimiseen.

Vierailija
47/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on terveydellinen este ajokortille, on oletettavasti oikeutettu taksikorttiin joko vammaisena tai sosiaalipuolen asiakkaana.

Olipa kyllä hyvä vitsi :D

T. Epilepsiaa sairastava

Vierailija
48/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sopuisa ero, niin eikö isä voisi hakea ja tuoda ja osallistut bensakustannuksiin. Kuulostaa, että tämä olisi lasten etu ja ehkäpä olette sellaiset vanhemmat, jotka ajattelevat sitä lasten etua. Kyllä alle kouluikäisten kanssa säännöllinen joukkoliikenteellä kulku naapurikuntaan on haastavaa. Ei toki mahdotonta.

Minun miehelläni ei ajokorttia (sairaus myös) ja minulla on. Meillä on kolme lasta ja jos eroaisimme niin kyllä heidät kuskaisin isälleen, koska se vaan olisi helpointa kaikille. Kyse on kuitenkin niiden lasten elämän sujuvuudesta ja nytkinhän jo teen kaikki lasten kuskaukset ihan siitä syystä että voin ja se on lapsille mukavaa.

Periaatteessa ehdotuksesi on ok, mutta meidän tilanteessa vähän epäreilu. Olen taloudellisesti varsin ahtaalla, koska olen pienituloinen ja suuri osa lasten kustannuksista (asuminen ym) jää yksin minun maksettavaksi. Mies on huomattavasti isotuloisempi kuin minä, mutta tulee kikkailemaan maksettavakseen aika pienet elarit. En tiedä mistä rahasta maksaisin vielä hänelle bensarahoja, kun nytkin joudun vastaamaan isoimmasta osasta lasten kustannuksia. Ja mies valittaa lähinnä vaivannäöstä niistä kuljetuksista, ei jaksaisi olla se joka kuskaa, koska siihen menee aikaa ja vaivaa, hänelle tämä ei ole bensarahakysymys. Ap

Vierailija
49/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on terveydellinen este ajokortille, on oletettavasti oikeutettu taksikorttiin joko vammaisena tai sosiaalipuolen asiakkaana.

Olipa kyllä hyvä vitsi :D

T. Epilepsiaa sairastava

Samaa nauroin.

T. Eräs, jolla on näössä vähän vikaa eikä saa ajokorttia. Kyllä olisi kiva saada yhteiskunnalta pino taksikortteja ilmaiseksi :D

Vierailija
50/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä niin helposti maksella. Taksikortti vaatii vaikean invaliditeetin kuten cp-vamman, pyörätuolin jne. On kuitenkin paljon sellaista ajoestettä, jonka vuoksi ei mitään taksikortteja todellakaan maksella. Mm. käsivamma tai sellainen näkövika tai silmäsairaus, että näkee muuten periaatteessa hyvin, muttei erota etäisyyksiä tai on putkinäkö tai näkökentässä puutoksia. Epilepsia, paha adhd, narkolepsia, paniikkihäiriö, uniapnea, monet lääkitykset, onhan näitä...

Vierailija
51/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isä laittaa lapset taksiin ja äiti maksaa perillä

Ei kyllä uskalla enää taksiuudistuksen jälkeen tuota. Ja kuka taksi edes ottaisi kyytiin kaksi pientä lasta ilman yhtään niistä lapsista huolehtivaa aikuista? Ei kukaan.

Vierailija
52/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas typerä provo... ei ap voi olla noin tyhmä, että kyselee vauvapalstalla neuvoja muilta.

Vierailija
53/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas typerä provo... ei ap voi olla noin tyhmä, että kyselee vauvapalstalla neuvoja muilta.

Öh. Se kyselee muiden vastaavassa tilanteessa olevien kokemuksia. Mitäs outoa siinä on? Sitähän täällä tekee moni joka päivä.

Vierailija
54/95 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuljettaa tuollaisessa tilanteessa. Reiluin ja helpoin niin.

Vierailija
55/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ehdotuksesi on ok, mutta meidän tilanteessa vähän epäreilu. Olen taloudellisesti varsin ahtaalla, koska olen pienituloinen ja suuri osa lasten kustannuksista (asuminen ym) jää yksin minun maksettavaksi. Mies on h

Sullahan on bussikortti joka tapauksessa töissä kulkemista varten ja alle kouluikäiset matkustavat (lähes) ilmaiseksi. Ei luulisi talouden kaatuvan, jos joka toinen viikonloppu tms. käyt bussilla hakemassa lapset isältään. Tuo bussiraha säästyy jo siinä, kun ei tarvitse ruokkia lapsia niinä päivinä, kun ovat isällä.

56/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävin treffeillä miehen kanssa, jolla on 20- ja 14v lapset ex-vaimon kanssa ja lapset asuvat äitinsä kanssa 700km päässä syrjäisellä pikkupaikkakunnalla. Mies kertoi, että heillä on tapana, että hän kuljettaa lapset autollaan puoliväliin ja äiti tulee hakemaan sieltä. Kun minä kysyin, että no eikös ne lapset voi kulkea junalla/bussilla sinne, niin mies oli ihan kauhuissaan, että eihän se käy, kun esikoinen on erityisherkkä.

Vierailija
57/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ei kuskaa, saisitko kyytiapua joltain sukulaiselta, ystävältä, työkaverilta...?

Vierailija
58/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kuljetusvastuu menee puoleksi. Jos toinen ei kykene kuljettamaan niin sitten hänen pitää tilata taksi tai vastaavaa. Toisen aikaa tai rahaa kuljetuksiin ei saa käyttää. 

Ei mene, jos äidillä ei ole autoa.

Sama toisenkin sitten myydä auto pois. Kauheaa toisen ajan ja resurssien varaamista jos joutuu kuskailemaan toisen puolesta. Minusta ainakin olisi ihan reilua jos toinen sitten vaikka haettaisi taksilla lapset. 

Vierailija
59/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole itsestään selvää että isä kuljettaa jos hänellä kerran auto on? Ihanko oikeasti saa vänkäyksen aikaiseksi 15 kilometristä, varsinkin jos ei niitä lapsia tarvi kuljettaa edes kerran viikossa? Tuollaiseen matkaan ei niin paljon rahaa tai aikaa kulu, että siitä kannattaisi ruveta nillittämään.

Käyttäkää sekin aika ja energia niistä lapsista huolehtimiseen.

Tuohon saa helposti kulumaan melkein tunnin. Taksi tai bussi olisi paljon fiksumpi ratkaisu. (ja myös omalla kohdallani halvempi ratkaisu) Kesällä tuo taittuu toki pyörällä. 

Vierailija
60/95 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhempi kuskaa, jos haluaa lapsiaan nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi