Rojekti: Omakotitalon metsästys
Olin pitkään sillä kannalla, että ei missään nimessä sähkölämmitteistä taloa minulle.
Tässä on kuitenkin tullut VUOSIA selailtua taloa. Nyt tiedän alueen satavarmasti, siitä ei ole mitään epäselvyyttä eikä epävarmuutta enää.
Olen tullut siihen lopputulokseen, että valtaosa taloista on vain aivan liian isoja. Rakastan tilaa, mutta on pakko miettiä järjellä. Siivoaminen ja kustannukset.
Ihanan näköiset talot ovat poikkeuksetta aivan liian isoja.
Löysin yhden sähkölämmitteisen talon, jonka saisin ilman lainaa myymällä nykyisen kämpän. Totta kai tuon hintainen talo vaatii päivitystä nykyaikaan, mutta olen kokenut jo yhden remontin, joten tiedän mitä odottaa, tiedän hintajutut sun muut.
Mietin, että pitäisikö oikeasti mennä päräyttää ja ostaa sähkölämmitteinen talo ilman lainaa. Myöhemmin teettäisi rempat ja vaihtaisi maalämpöön (eikös se ole edullisin omakotitalossa?)
Vai kannattaako tässä vain hissukseen katsella hamaan tulevaisuuteen noita taloja ja yrittää etsiä satojen liian isojen ja kalliiden joukosta se helmi.
Tuo talo ei ole ulkoisesti mikään erityisen upea, ja minulle on tärkeää, että talo on myös ulkopuolelta kiva. Mutta sisältä näyttää ihan suht siistiltä, vaikkakin remontin tarpeessa on.
En vain tiedä mistään mitään, en osaa päättää! Pelkään myös että tulisi kamalia kustannuksia, joihin ei olisikaan varaa. Tämä on oikeasti EPÄTODENNÄKÖISTÄ. Ensinnäkään minä en maksaisi asuntolainaa. Opintolainaa pitää lyhentää toki jossain vaiheessa.
Tuolla alueella työllistyminen on tuhat kertaa helpompaa kuin nykyisessä asuinpaikassani. En laske sen varaan, mutta tiedän sen olevan paljon, paljon helpompaa.
Kommentit (39)
Niin, pointti unohtui. Noita sähkölämmitteisiä saisi nyt halvemmalla. Siksi mietin, että pitäisikö mennä tulta päin ja tehdä juuri kuten vannoin, etten tee.
Miksi pelätään jotain lämmitysremppaa
Tarkoituksenani on kuitenkin asettua taloon eikä ostaa hätäisesti vain jotain. En vain tiedä että missaanko hyviä tilaisuuksia tällä jahkailullani. Elämänlaatuni paranisi omassa talossa miljoona. Sen tiedän.
Maalämpö toimii, yllätys yllätys, sähköllä. Selvitä nyt sen talon kulutus niin se kertoo sulle jo jotain. Ja jos siellä ei ole vielä ilmalämpöpumppua niin sen asennus ei ole iso kustannus ja maksaa ns. itsensä takaisin nopeasti. Sitä paitsi sähkön hintakin on ollut ihan kohtuullinen viime aikoina.
Itselläni on sähkölämmitteinen talo 120 m2. Mulla on ilp ja varaava takka plus aurinkopaneelit: ostan sähköä noin 5000 kwh vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelätään jotain lämmitysremppaa
Kuka sitä pelkää???
Mun sähkölämmitteinen lämpiää käytännössä ilmalämpöpumpulla. Kustannukset varsin kohtuulliset. Lattialämmöt ei koskaan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö toimii, yllätys yllätys, sähköllä. Selvitä nyt sen talon kulutus niin se kertoo sulle jo jotain. Ja jos siellä ei ole vielä ilmalämpöpumppua niin sen asennus ei ole iso kustannus ja maksaa ns. itsensä takaisin nopeasti. Sitä paitsi sähkön hintakin on ollut ihan kohtuullinen viime aikoina.
Itselläni on sähkölämmitteinen talo 120 m2. Mulla on ilp ja varaava takka plus aurinkopaneelit: ostan sähköä noin 5000 kwh vuodessa.
Niin, ilmalämpöpumppu olisi kyllä must have. Mielelläni hommaisin. En ole maalämpöasiantuntija, olen vain saanut käsityksen, että se on halvin vaihtoehto.
Ehkä pitäisi nyt alkaa ihan varta vasten etsimään sähkölämmitteistä taloa, johon laittaisi sen ilpin...
Mutta eihän se nykyisen omistajan kulutus kerro mitään siitä mitä kulutus olisi minulla. Tosin käyttöni ON vähäistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän se nykyisen omistajan kulutus kerro mitään siitä mitä kulutus olisi minulla. Tosin käyttöni ON vähäistä.
Suurin osa siitä kulutuksesta on lämmitystä (sis. veden lämmityksen). Kyllä se jotain kertoo. Toki jos siinä nykyään asuu iso lapsiperhe ja sinä muuttaisit yksin niin kulutus voi olla ihan toista.
Meillä oli sähkölämmitys ennen kulutus oli 35000 kw/h nyt maalämpö 18000kw/h
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sähkölämmitys ennen kulutus oli 35000 kw/h nyt maalämpö 18000kw/h
Paljonko remontti maksoi?
Vierailija kirjoitti:
No kertoo se esim sen verran että talossa on edes jonkinlainen eristys. Vanhat sähkölämmitteiset vievät tuhottomasti sähköä. 2000-luvulla rakennetut jo aivan eri luokkaa. Googlettele vähän kulutuksia niin pääset kärrylle.
Olen niin pihalla koko projekti kanssa! Minulle ON tärkeää, että talo on myös ulkoisesti hieno. Mutta asetankohan sille ihan liikaa vaatimuksia?? Onko se sitten pidemmän päälle oikeasti niin tärkeä juttu. Ei se mikään masentava murju saa olla, mutta tarvitseeko sen oikeasti olla kaikkea sitä mistä haaveilen, vai riittääkö ihan ok. Mistä tämänkään voi tietää?? En halua joutua katumaan noin suurta ostosta. Talon siis hommaan satavarmasti, en vain tiedä ajankohtaa vielä.
Maalämmössä se lämpö täytyy jotenkin saada jaettua huoneisiin. Käytännössä lähes aina lämpimällä vedellä. Lattialämmitys on paras, ja sitten vesikiertoinen patterilämmitys. Suorassa lähkömämmituksessä ei ole kumpaakaan valmiina vaan se joudutaan tekemään Maalämmön lisäksi. Yleensä näin isoa remonttia pidetään kannattamattomana mikäli ei ole muuta tarvetta esim avata lattioita. Toki poikkeuksia voi olla jos vaikka itsellä pysyy työkalut hyppysissä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksenani on kuitenkin asettua taloon eikä ostaa hätäisesti vain jotain. En vain tiedä että missaanko hyviä tilaisuuksia tällä jahkailullani. Elämänlaatuni paranisi omassa talossa miljoona. Sen tiedän.
Tuossa oli kertaa-merkki, sellainen x. Hemmetin palsta...
Kompromissiin joudut joka tapauksessa tyytymään, ellet itse rakenna. Ja kompromissi se on silloinkin, harvalla on rajattomia rahavaroja.
No ehkä sitten kannattaa asennuttaa se ilmalämpöpumppu vaan... En vain osaa edetä tässä hommassa kun pelottaa näin isot asiat. En halua joutua ongelmiin, mutta en myöskään halua asua taloyhtiössä. Olen niin täynnä tätä.
Paljonko talon sähkönkulutus on ollut nyt?
Enkä tietenkään kerro mitään sijaintia, en linkkaa kyseistä taloa jne. Joten turha udella.