Miksi vanhemmat ei kiellä pikkulapsia tarpeeksi?
Sivusta olen seurannut että sitä ja tätä saa tehdä "kun eihän se nyt haittaa".. esimerkiksi kengät jalassa tuolin/keinun pehmukkeiden päällä kiipeily, niiden maahan heittäminen jne. Ei kielletä huutoa jos ei saanut maistaa jonkun toisen syömää ruokaa/leivosta ym. Itsehän en varmasti lapsettomana voi ymmärtää joten voisiko joku selittää miksi lapset saa elää miten tahtoo?
Kommentit (179)
"Tämän näkee selvästi siitä, että yhdessä ja samassa perheessä saattaa olla hyvin helppoja lapsia ja hyvin vaikeita lapsia ihan riippuen kunkin lapsen luonteesta."
Ei ole vaikeita lapsia. Lapsella voi olla erilainen temperamentti kuin vanhemmilla, jolloin vanhempien on vaikeampi tulkita lasta. Se ei ole mahdotonta, mutta vaatii vanhemmilta ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
"Tämän näkee selvästi siitä, että yhdessä ja samassa perheessä saattaa olla hyvin helppoja lapsia ja hyvin vaikeita lapsia ihan riippuen kunkin lapsen luonteesta."
Ei ole vaikeita lapsia. Lapsella voi olla erilainen temperamentti kuin vanhemmilla, jolloin vanhempien on vaikeampi tulkita lasta. Se ei ole mahdotonta, mutta vaatii vanhemmilta ymmärrystä.
Nyt vaadit vanhemmilta melko mahdottomia.
En ole kaikesta samaa mieltä Jordan Petersonin kanssa, mutta hänen 12 elämänsäännössään on yksi, jonka soisin kaikkien vanhempien lukevan: "Kasvata lapsestasi sellainen, että muut ihmiset pitävät hänestä". Toimii kaikkien eduksi, etenkin lapsen, jos lapselle opetetaan käytöstavat, ja avaa paljon ovia myöhemmässä elämässä.
Mikähän vaikeus oikeasti joillakin vanhemmilla esim, kaupassa on kieltää lapsiaa juoksemasta niiden ns, lapsikärryjen kanssa pitkin käytäviä kuin päättömät kanat?
Eikai lapset oikeasti siitä rikki mene jos sokeasti juoksemisen sijaan kävelisivät kiltisti siinä äidin ja/tai isän vierellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa miten äidit heräsivät.
Olen samaa mieltä, äidit eivät uskalla komentaa lapsiaan. Eikä rangaista huonosta käytöksestä.
Mutä tulee Supernanny ohjelmaan, se on niin tätä päivää kuin olla voi.
Tosin nyt on äidit vieläkin avuttomampia ja täysin pihalla, kuin mitä olivat muutamia vuosia sitten.
Siis mitä? Kuka ei uskalla? Minä uskallan ja niin myös kaikki tuntemani äidit. Jos sinä jostain syystä liikut sellaisissa piireissä, joissa lapsia ei kielletä, niin kannattanee vilkaista peiliin...
Riittää kun liikkuu julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, äidit eivät uskalla komentaa lapsiaan. Eikä rangaista huonosta käytöksestä.
Tosin nyt on äidit vieläkin avuttomampia ja täysin pihalla, kuin mitä olivat muutamia vuosia sitten.
Mitenkäs isät komentavat lapsiaan nykyään mielestäsi?
Isille ie ole kerrottu että ovat saaneet lapsen koska äiti ei tiedä isän nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Mites isän vastuu kasvatukseen? Aika outoa ettei tästä puhuta vaikka nykyään vanhemmat molemmat käy 8h töissä.. Poikalapsille isän kuri olisi todella tärkeää
Aika harva isä on yh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs isät komentavat lapsiaan nykyään mielestäsi?
Täytynee sanoa, että "ennen wanhaankin" niitä isejä oli kolmenlaisia. Niitä hulluja väkivaltaisia traumakimppuja tai sitten niitä super lepsuja tai niitä, jotka eivät välitä. Nykyään etenkin akateemisissa piireissä on isejä, jotka osaavat kasvattaa lapsiaan ja heitä kiinnostaa lastensa asiat.
Se että ei välitä tulee 70 luvun hippi ajalta eli vapaakasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on että äidit ovat niin mukavuuden haluisia, siis laiskoja rankaisemaan lastaan, vaikka sille on aihetta.
Mieluummin antavat olla.
Koulujen vanhempain illoissa näkee jo naamasta, ne äidit jotka ottavat jo alusta alkaen hyökkäys asenteen. EI MEIDÄN LAPSET...jne...
Totuus sattuu ÄITI. Ja voi vielä sattua kovemmin kun lapsesi varttuu...
Olisko aiheelliista myös isien osallistua lastensa kasvatukseen?
Tämä kysymys osoitettu yh äideille?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei katso tarvitsevansa rangaistusten käyttöä niin silloin joko omaa poikkeuksellisen helppoluonteiset lapset tai vaihtoehtoisesti kuuluu näihin tunnekasvattajiin joiden mielestä lapsen pitää saada ilmaista tunteitaan rajoituksitta.
Ei vääristä tunteista rangaista vaan väärästä käytöksestä. Ne jotka ei rangaitse lainkaan kasvattaa tulevia rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kuka ei uskalla? Minä uskallan ja niin myös kaikki tuntemani äidit. Jos sinä jostain syystä liikut sellaisissa piireissä, joissa lapsia ei kielletä, niin kannattanee vilkaista peiliin...
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa ja kerron, ettei täällä saa juosta ja kirkua, vaa
Vartija setä voisi napata lapsen taka huoneeseen ja poliisi setä tulle sossutädin kanssa hieman juttelee. Äiti voi odottaa kaupan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa
Taitava kasvattaja= helppo lapsi
Osaamaton kasvattaja= vaikea lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Es
Asun kerrostalo lähiössä. Ala-aste ikäiset pojat perseilee heittelemällä kiviä ties minne. Mm. tuhosivat kerrostalon seinää. En voi puuttua koska se katsotaan lasten kiusaamiseksi.
Olin 90 luvulla saman ikäinen silloin pelättiin aikuisia tästä haluttiin luopua koska pelko oli "ikävä tunne" eikä lapsi saa elää pelossa.
Noh. Siinäs rikkoo paikkoja ja sokeutuvat kiven sirpaleesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupass
Joo. ainoa ongelma on siinä että geenit vaikuttaa sen 12% kun 88% on ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupass
Jos ei lapsena opeteta, miten sitten aikuisena osaa? Voi olla haastava elämä edessä jos ei ymmärrä aikuisena mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Mitä on tullut seurattua, kehitys on mennyt huonompaan suuntaan.
Yleisesti mietin monien ihmisten käyttäytymistä ja osaamista nykyisin mihin suuntaan menty. Lapsia ja aikuisia. Kouluissa, työpaikoilla, liikenteessä, kaupassa ja kotona.
Muistan omasta lapsuudesta, jos vaikka käyttäytyi huonosti kotona tai koulussa saattoi lähteä karkkipäivä. Kouluissakin saattoi tulla jälki-istuntoa jos ei tehnyt läksyjä, pelleili tunnilla, teki jotain koulun sääntöjen vastaista eikä uskonut opettajaa. Ei ollut aina kivaa, mutta siinä oppi.
Normaali lasta voikin kasvattaa, hän ymmärtää kyllä mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten on nämä erityislapset joitte aivot toimii ihan eri tavalla, he eivät ymmärrä..meillä on perheessä molemmat!
Vierailija kirjoitti:
Normaali lasta voikin kasvattaa, hän ymmärtää kyllä mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten on nämä erityislapset joitte aivot toimii ihan eri tavalla, he eivät ymmärrä..meillä on perheessä molemmat!
Eikös nykylapsista suurin osa ole nepsyjä? Heitä ei ainakaan sovi komentaa.
Lapsen luonne ei ole pelkkää ympäristön tuotosta vaan siihen vaikuttavat myös geenit. Geenien vaikutusta kutsutaan temperamentiksi. Sitä paitsi ympäristön vaikutusta tuottavat muutkin ihmiset kuin vain vanhemmat.
Tämän näkee selvästi siitä, että yhdessä ja samassa perheessä saattaa olla hyvin helppoja lapsia ja hyvin vaikeita lapsia ihan riippuen kunkin lapsen luonteesta.