Koiratietäjät! Mikä koirarotu minulle sopisi?
Ensinnäkin EN ole ostamassa koiraa, mutta olen joskus ajatellut, että vanhana ja yksinäisenä sellaisen voisin ottaa. Minulla ei ole koskaan ollut koiraa, enkä niistä tällä hetkellä paljoa tiedä (vain kaneja ja jyrsijöitä ja lintuja on ollut).
Mikäli minusta tulee vanha ja yksinäinen 20 vuoden päästä, niin mitä rotua suosittelet näillä spekseillä?
- en osaa kasvattaa pentua, eli koiran saa valmiiksi kasvatettuna
- ei hauku eikä hypi päälle
- rauhallinen, ei tarvitse kamalasti liikuntaa
- ei kamalasti irtoa karvoja
- ei kuolaa
Ulkonäöllisesti aina ihailen bulldoggeja ja tanskandoggeja, vaikka tiedänkin niiden olevan sairaita ja syövän kauheasti ja kuolaavan. Mitä rotuja minun kannattaisi alkaa seurailemaan?
Kommentit (17)
20 vuoden päästä robottikoira. Ei kuitenkaan iDog, niissä on liikaa bugeja sulle.
Vierailija kirjoitti:
En aloittajan tapauksessa hankkisi koiraa edes vanhana, kun hän ei ole valmis edes itse kasvattamaan koiraansa.
av ei petä koskaan - meinasin laittaa viestin loppuun, että älkää vaivautuko laittamaan näitä viestejä.
en ole itse valmis kasvattamaan, koska siitä ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aloittajan tapauksessa hankkisi koiraa edes vanhana, kun hän ei ole valmis edes itse kasvattamaan koiraansa.
av ei petä koskaan - meinasin laittaa viestin loppuun, että älkää vaivautuko laittamaan näitä viestejä.en ole itse valmis kasvattamaan, koska siitä ei ole kokemusta.
Ei siitä tarvitse olla kokemusta. Pennun kanssa mennään koirakouluun. Koiran kouluttaminen on myös siteen vahvistamista koiran ja omistajan välille. Aloittaja ei myöskään halunnut koiraa, joka kuolaa, haukkuu tai koiraa, josta lähtee karvaa. Kaikki näistä ovat koiralle ominaisia asioita, jotka koskevat jossain määrin kaikkia koirarotuja. Aloittaja hakee lelukoiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
av ei petä koskaan - meinasin laittaa viestin loppuun, että älkää vaivautuko laittamaan näitä viestejä.en ole itse valmis kasvattamaan, koska siitä ei ole kokemusta.
Ei siitä tarvitse olla kokemusta. Pennun kanssa mennään koirakouluun. Koiran kouluttaminen on myös siteen vahvistamista koiran ja omistajan välille. Aloittaja ei myöskään halunnut koiraa, joka kuolaa, haukkuu tai koiraa, josta lähtee karvaa. Kaikki näistä ovat koiralle ominaisia asioita, jotka koskevat jossain määrin kaikkia koirarotuja. Aloittaja hakee lelukoiraa.
Ai. Miksi ihmiset sitten kehuvat, että heillä on koira, josta ei lähde karvaa tai ei hauku? Sanovat, että kyse on rodusta.
Vierailija kirjoitti:
Kääpiösnautseri. Mäyräkoira.
Nuo tarvitsevat älykkään isännän/emännän viihtyäkseen. Joten ei sovi ap:lle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraa ei pidä hankkia, jos siihen ei viitsi panostaa. Olet narsisti. Hanki ruukkukasveja. Pysyykö nekään sulla hengissä.
Ei ehkä kannata keskittyä niinkään rotuun, vaan harkita tuossa tilanteessa aikuista, mahdollisesti jo vähän iäkkäämpää ja ongelmatonta kodinvaihtajakoiraa, jonka luonne, koko ja rakenne turkkeineen on itselle sopiva. Mikään rotuhan ei ole itsessään äänetön tai ei-hyppivä, ja koira oppii myös huonoja tapoja koko elämänsä ajan. Bulldoggirodut ja tanskandoggi eivät missään tapauksessa sovi kuolaamisen ja karva-asioiden suhteen, passelimpia olisivat hiukan pidempi- tai kiharaturkkiset tyypit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on asenne. Meinaatko että kaikilla ihmisillä jotka ottavat koiran pennun on kokemusta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Tuossa testissä saa valita juuri näitä asioita, joista sinä ap:ta kritisoit. Kuten haukkumisherkkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on asenne. Meinaatko että kaikilla ihmisillä jotka ottavat koiran pennun on kokemusta ?
En, mutta tiedän, että valmiiksikasvatettuja opaskoiria on kaupan. Sellaisia, joista ei opaskoiriksi lopulta ole. Siksi ajattelen, ettei ole liikaa vaadittu, että koira on koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Sieltähän tuli se ulkonäkösuosikkini suosikkini englannin buldoggi.
Ehkä koiria on vaikea löytää aikuisena tietyissä roduissa (Suomi on pieni maa), ellei ole koti joka luopuu muista syistä kuin kasvatusongelmat tai laajempi skaala rotuja. Tai ulkomaat, mutta mistä taustan tietää ja onko täysin terve, ei kielimatoa. Ranskanbulldoggi tai pieni staffi jolla on hyvä tausta? Mutta rotukoirat voivat olla sairaita, jos ylijalostettu. Ehkä kasvattaja jolla on asiat kunnossa, on parempi kuin joku random. Koiranaisia on ja koira-ammattilaisia jotka maksusta myös auttavat ongelmissa. Jopa koiran ahdistuksessa. Kilttejä rotuja löytyy kyllä vaikka miten, jos ei ole terrieriä joukossa tai vahtitaipumuksia liikaa. Ja koko. Bulldog on ehkä jo sairas rotu, ei pysty hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata keskittyä niinkään rotuun, vaan harkita tuossa tilanteessa aikuista, mahdollisesti jo vähän iäkkäämpää ja ongelmatonta kodinvaihtajakoiraa, jonka luonne, koko ja rakenne turkkeineen on itselle sopiva. Mikään rotuhan ei ole itsessään äänetön tai ei-hyppivä, ja koira oppii myös huonoja tapoja koko elämänsä ajan. Bulldoggirodut ja tanskandoggi eivät missään tapauksessa sovi kuolaamisen ja karva-asioiden suhteen, passelimpia olisivat hiukan pidempi- tai kiharaturkkiset tyypit.
Ehkä niin. Usean kaninkin olen hankkinut aikuisina, jotta tiedän niiden olevan sisäsiistejä. Ollut loistava valinta.