Miksi vanhemmat ei kiellä pikkulapsia tarpeeksi?
Sivusta olen seurannut että sitä ja tätä saa tehdä "kun eihän se nyt haittaa".. esimerkiksi kengät jalassa tuolin/keinun pehmukkeiden päällä kiipeily, niiden maahan heittäminen jne. Ei kielletä huutoa jos ei saanut maistaa jonkun toisen syömää ruokaa/leivosta ym. Itsehän en varmasti lapsettomana voi ymmärtää joten voisiko joku selittää miksi lapset saa elää miten tahtoo?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei katso tarvitsevansa rangaistusten käyttöä niin silloin joko omaa poikkeuksellisen helppoluonteiset lapset tai vaihtoehtoisesti kuuluu näihin tunnekasvattajiin joiden mielestä lapsen pitää saada ilmaista tunteitaan rajoituksitta.
Niin no, muuten aiheeseen kantaa ottamatta, niin kyllä lapset saa näyttää tunteita eikä piilottaa niitä, kuten ennen oli tapana. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla olisi rajoja tai heitä ei kiellettäisiin epäsopivasta tai vaaraa aiheuttavasta käytöksestä.
Tää on kyl järkyttävä äiti-ja lapsivihamielinen keskustelu. Jotakuta kirjoittajaa selkeästi rangaistu ja kuritettu huolella. Projisoi sit omaa pahaa oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei katso tarvitsevansa rangaistusten käyttöä niin silloin joko omaa poikkeuksellisen helppoluonteiset lapset tai vaihtoehtoisesti kuuluu näihin tunnekasvattajiin joiden mielestä lapsen pitää saada ilmaista tunteitaan rajoituksitta.
Niin no, muuten aiheeseen kantaa ottamatta, niin kyllä lapset saa näyttää tunteita eikä piilottaa niitä, kuten ennen oli tapana. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla olisi rajoja tai heitä ei kiellettäisiin epäsopivasta tai vaaraa aiheuttavasta käytöksestä.
Tunteiden näyttäminen on usein epäsopivaa käytöstä. Esim. usein ei yhtään pidä jostain kanssaihmisestä mutta ei sitä silti saa näyttää.
Vanhemmat ei uskalla asettaa rajoja. Itse seurannut yhden tällaisen nuoren kasvamista nyt 22-vuotiaaksi, ja eihän se ole hyvin mennyt, kun toisaalta ei ole rajoja ja toisaalta on saanut kaiken eteensä kuin Manulle illallisen. Siinä on se riski, että ei opi omiakaan rajojaan eikä vahvuuksiaan, eikä kasvata itseluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄIDIT !
Äidit pelkäävät komentaa, laittaa sääntöjä, noudattaa niitä sääntöjä, rangaista, pitää "kuria" lapsilleen. Äidit ovat laiskoja diis hienosti sanottuna mukavuuden haluisia, pääsevät nyt helpommalla, kun ei liikoja puutu lastensa temppuiluihin eikä häiriköintiin.
Mutta lasku tulee kyllä perässä.
Se "lasku" on se, että eivät mahda teineilleen yhtään mitään, kun teini alkaa meuhkata ja tehdä ihan mitä huvittaa. Silloin on myöhäistä enää kauhistella teinin käytöstä.
Äidit siksi mainitsen, koska y l e e n s ä äidit pyörivät lastensa ympär
Rajojen asettaminen ja negatiivinen vahvistaminen on hieman eri asia kuin kurittaminen. Negatiivinen vahvistaminen tarkoittaa sitä, että huonosta käytöksestä seuraa jotain ikävää, ja kun käytös muuttuu, se ikävä asia menee pois. Voi olla vaikkapa moite vanhemmalta, kun käytös muuttuu, ei enää moitita. Minusta juuri negatiivista vahvistamista ei uskalleta käyttää, kun pelätään, että lapsi traumatisoituu. Mutta pelkkä palkitseminen ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa miten äidit heräsivät.
Olen samaa mieltä, äidit eivät uskalla komentaa lapsiaan. Eikä rangaista huonosta käytöksestä.
Mutä tulee Supernanny ohjelmaan, se on niin tätä päivää kuin olla voi.
Tosin nyt on äidit vieläkin avuttomampia ja täysin pihalla, kuin mitä olivat muutamia vuosia sitten.
Siis mitä? Kuka ei uskalla? Minä uskallan ja niin myös kaikki tuntemani äidit. Jos sinä jostain syystä liikut sellaisissa piireissä, joissa lapsia ei kielletä, niin kannattanee vilkaista peiliin...
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa ja kerron, ettei täällä saa juosta ja kirkua, vaan muut ihmiset pitää ottaa huomioon. Kummasti siitä rauhoittuu, kun vaan sanoo. Jostain syystä kaverini ei kuitenkaan sellaiseen pysty ja nostaa vain kädet pystyyn toisen vetäessä kirkujuoksua kaupan käytävällä. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, äidit eivät uskalla komentaa lapsiaan. Eikä rangaista huonosta käytöksestä.
Tosin nyt on äidit vieläkin avuttomampia ja täysin pihalla, kuin mitä olivat muutamia vuosia sitten.
Siis mitä? Kuka ei uskalla? Minä uskallan ja niin myös kaikki tuntemani äidit. Jos sinä jostain syystä liikut sellaisissa piireissä, joissa lapsia ei kielletä, niin kannattanee vilkaista peiliin...
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa ja kerron, ettei täällä saa juosta ja kirkua, vaan muut ihmiset pitää ottaa huomioon. Kummasti siitä rauhoittuu, kun vaan sanoo. Jostain syystä kaverini ei kuitenkaan sellaiseen pysty ja nostaa vain kädet pystyyn toisen vetäessä kirkujuoksua kaupan käytävällä. Hävettää.
Helppojen lasten vanhemmille tulee yllätyksenä, että kaikki lapset eivät aina tottele komentoja.
Ihmisellä on vain kaksi kättä, ja kaupassa ne molemmat kädet ovat varattuina ostosten tekoon ja maksamiseen. Ei ole ylimääräisiä käsiä käytettävinä kirkujuoksevien lasten paimentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa
Helppojen lasten vanhemmille tulee yllätyksenä, että kaikki lapset eivät aina tottele komentoja.
Ihmisellä on vain kaksi kättä, ja kaupassa ne molemmat kädet ovat varattuina ostosten tekoon ja maksamiseen. Ei ole ylimääräisiä käsiä käytettävinä kirkujuoksevien lasten paimentamiseen.
Onko niin vaikea laittaa niitä lapsia vaikka kärryihin istumaan?
Itse olen kyllä sanonut lapselle, että nyt hiljaa, tuollaista huutoa ei jaksa kukaan kuunnella. Siis omalleni. Ja vaatinut käyttäytymään ja ottamaan muut huomioon. Tuollainen kuitenkin on kuulemma henkistä väkivaltaa. Todellisuudessa ne lapset saa paremmat lähtökohdat elämään, joilta vaaditaan käytöstä ja muiden huomioon ottamista. Nämä perseilijät päätyvät terapiaan, kun tajuavat jossain vaiheessa, että vanhemmat eivät olekaan joka käänteessä aikuisena siloitttamassa heidän tietään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteiden näyttäminen ei kuitenkaan pidä olla mitään suoraa jatkuvaa huutoa, johon kukaan ei puutu. On lupa näyttää tunteita, mutta ei kiljua joka tilanteessa ja tehdä hirveää numeroa jokaisesta vastoinkäymisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa
Onko niin vaikea laittaa niitä lapsia vaikka kärryihin istumaan?
Kiipeävät pois kärryistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä sanonut lapselle, että nyt hiljaa, tuollaista huutoa ei jaksa kukaan kuunnella. Siis omalleni. Ja vaatinut käyttäytymään ja ottamaan muut huomioon. Tuollainen kuitenkin on kuulemma henkistä väkivaltaa. Todellisuudessa ne lapset saa paremmat lähtökohdat elämään, joilta vaaditaan käytöstä ja muiden huomioon ottamista. Nämä perseilijät päätyvät terapiaan, kun tajuavat jossain vaiheessa, että vanhemmat eivät olekaan joka käänteessä aikuisena siloitttamassa heidän tietään.
Minkä ikäiselle lapselle? Jollekin alle 2-vuotiaalle vai? Juu, ymmärrän, että jollekin 4-vuotiaalle voi jo sanoa, ettei metelöi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle lapselle? Jollekin alle 2-vuotiaalle vai? Juu, ymmärrän, että jollekin 4-vuotiaalle voi jo sanoa, ettei metelöi turhaan.
Kyllä se kannattaa aloittaa jo heti, kun lapsi yhtään ymmärtää puhetta. Ei kaikki paikat ole sellaisia, että voisi antaa edes alle 2-vuotiaan vaan huutaa. Sitten mennään pois tai opetetaan lapsi olemaan hiljaa pyydettäessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteiden näyttäminen on usein epäsopivaa käytöstä. Esim. usein ei yhtään pidä jostain kanssaihmisestä mutta ei sitä silti saa näyttää.
Kummasti tällaista epäsopivaa käytöstä harrastaa ne aikuiset ihmiset, jotka ikänsä puolesta olisivat sitä porukkaa, jotka on kasvatettu piilottamaan tunteensa. Toinen ääripää ylikiltit, alistetut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti tunnen kaksi tämmöistä äitiä, jotka antavat poikiensa juosta ja riehua kaupassa, koska "mitä sille voi tehdä". No, paljonkin. Esim. minä komennan aina rauhoittumaan kerrostalossa ja kerron, ettei täällä saa juosta ja kirkua, vaa
No mikset sinä komenna kaverisikin lasta, kun niin hyvä olet?
Minusta taas tuntuu, että en muuta olekaan kuin "älä,älä, älä, ei, ei ,ei"-äiti🙈. Mutta kun tässä on esimerkiksi lasten synttäreitä yms. tullut pidettyä useita useammalle lapselle, niin huomaahan sen, kenen kotona opetetaan käytöstapoja ja kielletään, ja kenen kotona ei..
Omille lapsille olen opettanut, että hyvä käytös ja kohteliaisuus ei maksa mitään, ja on onneksi vielä paikkoja ja työpaikkoja, joissa niitä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset sinä komenna kaverisikin lasta, kun niin hyvä olet?
Ei vieraiden lapsia saa komentaa. Ihmiset katsovat sitä pahalla.
Kyllä kai nyt oman kaverin lasta voi komentaa. Ja varmasti kaveri arvostaa enemmän, että keskustelet asiasta kaverin kanssa sen sijaan että haukut kaverin selän takana palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lastenpsykologi sanoi, että ei ole olemassa helppoja lapsia, on vain vaikeita vanhempia, jotka eivät halua nähdä vaivaa, jotta heilläkin olisi "helpot lapset".