Kela leikkasi tukiani, ja sitten kun menin sossuun niin siellä sanottiin että mun pitää hankkia lisätuloja...Kysyin että miten???
Nimittäin jos hankin lisätuloja, niin Kela sitten leikkaa niiden tulojen verran multa lisää rahaa koska saan perustoimeentulotukea. Kun kysyin sossulta että miten mä muka hankin lisätuloja, kun kela leikkaa tulojen verran, niin vastaus oli vain pään pyörittelyä ja että se ei ole hänen asiansa.
Mulla ei ole nyt ruokaa, eikä rahaa ruokaan. Istun juhannuksena yksin kotona kun ei ollu varaa mennä ystävän luokse!!!
Miten tämän maan asiat on ajettu tähän jamaan? Alan ihan oikeasti kohta rikolliseksi!!
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40% leikattu toimeentulotuen perusosa on 352,60 euroa. Sillä pitäisi maksaa ruoka, hygienia- ja taloustarvikkeet, paikallisliikenteen käyttö (osalla on pakko olla oma auto), puhelin, netti, muut laskut joita ei erikseen hyväksytä
"Muut laskut joita ei erikseen hyväksytä" - mitäs nuo mahtavat olla? Vakuutukset, sähköt, vedet, jätehuolto jne. maksetaan kyllä.
350 eurolla kyllä nippanappa elää, jos ostaa ruuat tarjousten mukaan, vaikk Lidlistä, eikä kalleimmista kaupoista. Ja vähän vertailee hintoja. Hygienia? No hammastahnat, shampoot, saippuat halvimman mukaan.
Elääkö? Onko se elämistä, jos kaikki raha menee ruokakauppaan? Eikö mihinkään muuhun tarvi rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan myös perustoimeentulotukea koska minulla on pienet päiväkoti-ikäiset lapset (4) ja työni osa-aikaistettiin. Koskaan ikinä ei ole ollut tiukkaa toimeentulotuella. Ihmetellyt täysin miten vastikkeetonta rahaa jaetaan näin paljon ihmisille joilla ei ole pienintäkään yritystä huolehtia itse.
Munkin serkku on pitkäaikaistyötön ja silti tuntuu, että ei hänellä tee tiukkaa rahasta vaan ihan mukavaa elämää elää. Hänkin kertoi minulle, että osti itselleen 400€ puhelimen. Ei minullakaan keskituloisena sairaanhoitajana ole varaa ostaa mitään 400€ puhelinta.
Sit kannattaa kyllä tarkastella ihan omia kulutustottumuksia, jos sairaanhoitajan palkalla ei pysty säästämään sen vertaa että 400€ vois kerran kolmeen/ viiteen vuoteen laittaa puhelimeen.
t. Lähihoitaja jolla on 500 euron
Sinun kannattaa tarkistaa kulutustottumuksiasi, et tarvitse 500€ puhelinta yhtään mihinkään!
T. Entinen Nokian insinööri jolla on 80€ älypuhelin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan myös perustoimeentulotukea koska minulla on pienet päiväkoti-ikäiset lapset (4) ja työni osa-aikaistettiin. Koskaan ikinä ei ole ollut tiukkaa toimeentulotuella. Ihmetellyt täysin miten vastikkeetonta rahaa jaetaan näin paljon ihmisille joilla ei ole pienintäkään yritystä huolehtia itse.
Munkin serkku on pitkäaikaistyötön ja silti tuntuu, että ei hänellä tee tiukkaa rahasta vaan ihan mukavaa elämää elää. Hänkin kertoi minulle, että osti itselleen 400€ puhelimen. Ei minullakaan keskituloisena sairaanhoitajana ole varaa ostaa mitään 400€ puhelinta.
Sit kannattaa kyllä tarkastella ihan omia kulutustottumuksia, jos sairaanhoitajan palkalla ei pysty säästämään sen vertaa että 400€ vois kerran kolmeen/ viiteen vuoteen laittaa puhelimeen
Miksi pitäisi? 10 000€ sijoituksissa, ostan 500 euron puhelimen jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ja tän takia tässä maassa on asiat päin peetä. Pidetään ihan normaalina että itsestään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta että kyllä valtio (eli veronmaksajat) elättää ja se on heidän tehtävä. Kyllä tässä pitkä aika menee ennenkuin ihmiset tajuaa ettei nykysysteemi voi toimia. Olen ihan varma että jos kaikenmaalman sossutuet vaikka näin aluksi puolitettaisiin niin ihmisten taloudellinen toimeliaisuus räjähtäis. Ihan eri tavalla kelpaisi ne huonommatkin työt, olisi mini yrittäjyyttä ja tiedä vaikka joku keksis ihan uusia tapoja hankkia toimeentulonsa.
Mitkä on "huonot työt" joihin tuosta vaan pääsee?
bussi/taksikuskit, varastohenkilöt/keräilijät, laitossiivoojat, hoitohenkilökunta, turvallisuusala, henkilökohtaiset avustajat
Taksien käyttö on vähentynyt, työt riittää vaan omistajille, harvemmalle rengille. Keräilijöiksi otetaan ilmaisia harjoittelijoita. Sote-alan työntekijöitä vähennetään vaikka entisiäkään ei ole tarpeeksi, "rahapulan" takia. Henkilökohtaiset avustajat tienaavat niin vähän että ovat edelleen kelan orjia.
Jotkut lietsovat ketjussa epätasa-arvoa väittämällä ettei ihminen tarvitse mitään paitsi tyhjää ilmaa. Osa yrittää sanoa että ihmisillä on samoja tarpeita kuin muillakin. Oli tilanne mikä hyvänsä.
Nyt, kun kunnilla on hirveät säästöpaineet, hallituksen toimien johdosta, aletaan pidempään työttöminä olleita laittamaan Typ: iin, että kunnat säästäisivät sakkomaksut. Karensseja, kuntouttavaa työtoimintaa tarjolla, että Satonen voi ensi vuonna kehua, kuinka työttömyys on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkaisit rikolliseksi? Lisätuloilla tarkoitetaan, että mene töihin ja elä kuten muutkin ihmiset omilla ansioillasi.
Töillä saadaan lisätuloja mutta työ ei ole pakollista vaikka työnhaku onkin pakollista. Elannon hankkiminen vaikka hakemuksia tehtailemalla on elannon hankkimista vaikka kuinka uikuttaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40% leikattu toimeentulotuen perusosa on 352,60 euroa. Sillä pitäisi maksaa ruoka, hygienia- ja taloustarvikkeet, paikallisliikenteen käyttö (osalla on pakko olla oma auto), puhelin, netti, muut laskut joita ei erikseen hyväksytä
"Muut laskut joita ei erikseen hyväksytä" - mitäs nuo mahtavat olla? Vakuutukset, sähköt, vedet, jätehuolto jne. maksetaan kyllä.
350 eurolla kyllä nippanappa elää, jos oaa ruuat tarjousten mukaan, vaikk Lidlistä, eikä kalleimmista kaupoista. Ja vähän vertailee hintoja. Hygienia? No hammastahnat, shampoot, saippuat halvimman mukaan.
Elääkö? Onko se elämistä, jos kaikki raha menee ruokakauppaan? Eikö mihinkään muuhun tarvi rahaa?
Ilmeisesti ei, jos edeltävä 20% leikkaus ei saanut toimimaan. 40% leikkaus tarkoittaa sitä että olet ihan omin toimin kieltäytynyt jatkuvasti edes yrittämästä elättää itseäsi edes osittain ja 20% leikkauksesta huolimatta että vielä palvelutarpeen arvioinnista. Et siis tarvi palveluita etkä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin? Onko parturien hinnat jo noin pilvissä, että KELA joutuu leikkaamaan tukan?
Eiku peruutus. Siinähän lukeekin selvästi "Kela leikkasi tukiani" eikä " Kela leikkasi tukkani"
Täällä on toinen keskustelu:
Kela leikkasi tukkani, ja sitten kun menin sossuun niin siellä sanottiin että mun pitää hankkia lisätuloja...Kysyin että miten???
Eli ihan oikein luita.
*luit
Vierailija
Joo kyllä oli! Aamulla kävin suurennuslasin kautta etsimässä, ja oli se siellä, !leikkasi tukan". Nyt se on poistettu!
Työn tekeminen on huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin tukien kanssa pelaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan ihan oikeasti kohta rikolliseksi!!
Sinähän olet jo työtön pummi, joten rikollisen elämä olisi toki työteliäämpi ja parempi vaihtoehto. Jo loppuu joutenolo! Ei sossun tehtävä ole maksaa sinun pitkiä filttereitä, Bonus-toppaa ja Pirkka-lageria. M E N E T Ö I H I N.
Sinä kaikentietävä yli-ihminen, kerro missä ovat työpaikat, joihin voi vaan marssia sisään ja sanoa, että tulin töihin ? Kun yhteiskunnassa alkaa mennä huonosti, otetaan heikoimmat yksilöt silmätikuiksi ja syyllistetään kaikesta.
Ei mene nallekarkkien jako tasan. Olen syöpäsairas vanhuuseläkeläinen, ja minulle tarjotaan töitä enemmän kuin jaksan tehdä. Tällä hetkellä olen täystyöllistetty vuoden 2025 loppuun. Repikää siitä.
Menemällä töihin. Jos ei työtä löydy, mennään opiskelemaan sellainen ammatti, että työtä löytyy.
Jos on terve. Sairaat on eri asia, mutta ap on mitä ilmeisimmin terve ja laiska.
Terveiltä ja laiskoilta pitäisi leikata kaikki tuet. Perustaa niille jokin asuntola, jossa pieni huone ja ruoka tarjotaan päivittäin. Yhteiset wc ja suihkutilat muiden kanssa, lisäksi työvelvoite asuntolan ylläpitotöihin, ei palkkaa.
Ap löytäisi heti työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Työn tekeminen on huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin tukien kanssa pelaaminen.
Työn hakeminen on huomattavasti stressaavampaa kuin töiden tekminen.
Tekisin mielelläni töitä jos vain saisin. Mutta kukaan ei enää palkkaa 49 vuotiasta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Menemällä töihin. Jos ei työtä löydy, mennään opiskelemaan sellainen ammatti, että työtä löytyy.
Jos on terve. Sairaat on eri asia, mutta ap on mitä ilmeisimmin terve ja laiska.
Terveiltä ja laiskoilta pitäisi leikata kaikki tuet. Perustaa niille jokin asuntola, jossa pieni huone ja ruoka tarjotaan päivittäin. Yhteiset wc ja suihkutilat muiden kanssa, lisäksi työvelvoite asuntolan ylläpitotöihin, ei palkkaa.
Ei niitä töitä oikeasti löydy vaikka kuinka jankuttaisit. Yli 45v ihmisiä ei enää palkata mihinkään. Opiskelusta ei ole hyötyä sillä sinua ei palkata iän takia kuitenkaan.
Sinunkaltaisesi kusipäät jotka kutsuu työttömiä laiskoiksi ovat se ongelma, ei työttömät.
Hyvää tässä on se että sinäkin menetät työpaikkasi seuraavan 15v aikana. Yli miljoona suomalaista menettää pysyvästi myöpaikkansa tekoälyn ja automatiosaation johdosta. Ammattia kuten 'varastomies" ei kohta ole. Samalla katoaa sata muutakin työnimikettä jotka siirtyy koneiden tehtäväksi.
100% varmuudella koneet kerää marjat ja sienetkin teholkaammin kuin Thaimaalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut että jos tekee työtä niin siitä saa rahaa.
oletkokuullut että kun makoilee sohvalla saa rahaa ilman mitään hiton työtä.
Lainaus: "Ilmeisesti ei, jos edeltävä 20% leikkaus ei saanut toimimaan. 40% leikkaus tarkoittaa sitä että olet ihan omin toimin kieltäytynyt jatkuvasti edes yrittämästä elättää itseäsi edes osittain ja 20% leikkauksesta huolimatta että vielä palvelutarpeen arvioinnista. Et siis tarvi palveluita etkä rahaa."
Siinä vaiheessa kun ihmisen perustoimeentulotukea leikataan 20 % tai 40 %, niin kyseessä ei ole enää mitään mahdollisuuksia itsensä elättämiseen. Tuossa tilanteessa hyeenat vain iskevät elämän kilpailussa jalkoihin jääneen kimppuun. (Lohdutukseksi kuitenkin: Toki tuossakin vaiheessa voi vielä löytää rehellisen palkkatyön, mutta vain itse etsimällä.)
Eikö ole erikoista, että henkilö, joka arvioi oikeudenmukaiseksi alentaa ihmisen perusosaa 40 %:lla jatkaa ihmisen kiusaamista tekemällä huoli-ilmoituksen? Eikö tuollainen toiminta pitäisi johtaa automaattisesti huoli-ilmoituksen tekijän syytettyjen penkille? Eihän huoli-ilmoituksen tarkoitus ole lisätä ihmisen kärsimystä ja painetta alistua hyväksikäytettäväksi, mutta tällä periaatteella Kelassa tehdään huoli-ilmoituksia. Onhan se aika nilhistä tehdä päätös, jossa ihminen laitetaan elämään 352 eurolla kuukaudessa ja tämän jälkeen päätöksen tekijä mukamas tekisi vilpittömän huoli-ilmoituksen.
Alentakaa perusosaa, mutta laillisuusvalvojien pitäisi ehdottomasti puuttua Kelan selkeästi väärässä tarkoituksessa tehtyjen huoli-ilmoitusten tekemiseen.
Kun sen perusosan alentaminen ei saa vaarantaa ihmisarvoista elämää tai olla muuten kohtuutonta, niin eihän perusosan alentaminen voi olla peruste huoli-ilmoituksen tekemiselle. Siis noi julkisivun vuoksi, sillä kyllähän jokainen ymmärtää, että perusosan alentamisella rangaistaan ihmistä ja huoli-ilmoituksella tavoitellaan lisäkiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä taidat olla sairas.