Kela leikkasi tukiani, ja sitten kun menin sossuun niin siellä sanottiin että mun pitää hankkia lisätuloja...Kysyin että miten???
Nimittäin jos hankin lisätuloja, niin Kela sitten leikkaa niiden tulojen verran multa lisää rahaa koska saan perustoimeentulotukea. Kun kysyin sossulta että miten mä muka hankin lisätuloja, kun kela leikkaa tulojen verran, niin vastaus oli vain pään pyörittelyä ja että se ei ole hänen asiansa.
Mulla ei ole nyt ruokaa, eikä rahaa ruokaan. Istun juhannuksena yksin kotona kun ei ollu varaa mennä ystävän luokse!!!
Miten tämän maan asiat on ajettu tähän jamaan? Alan ihan oikeasti kohta rikolliseksi!!
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Kohta on onneksi mustikka-aika.
Ping!
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on.
Mullakin Kela veloittaa satasen kuussa opintolainaa ja oon toimeentulotuella, joka nyt myös putosi.
Kysyin että saanko myydä percettä tuon erotuksen verran ilman että sitä otetaan huomioon. Eivät suostuneet edes vastaamaan 🤷
No. Pimeitä hommia tehdään niin kauan kun kokoaikatöitä ei löydy, ruokaa käydään ruokajonosta ja kirkolta apuja ruokakauppaan.
Mulle suorastaan kiertäen ehdotettiin myymään percettä kun hain toimeentulotukea pitkän sairaslomani takia jossa palkka putosi. Ehdottivat että hae rahaa vanhemmiltasi, sanoin että vanhemmat pienituloisia eivätkä ole elatusvelvollisia vaan sitä varten on sosiaaliturva. Kun kysyin millä ihmeellä saan laskut ja vuokrat maksettua, niin nainen totesi että "etköhän sinä jotain keksi kun olet nuori ja nätti".
Vierailija kirjoitti:
Ihan en varsinaisesti ymmärrä miksi olet valinnut tuon elämäntavan?
Äiti sanoi ja opetti
Minulla bruttotulo 2800/kk. Käteen jää noin 2300. Säästöön jää joka kuukausi 200 e. Minulla on rahaa jopa haaskata. Autoa ei ole. Pystyn käymään risteilyillä ja ulkona syömässä. Tuloni on palkkatuloa. Mihin te hussutatte rahanne.
Vierailija kirjoitti:
Te -toimiston takia kai pakko minunkin siirtyä toimeentulo asiakkaaksi, kun rangaistaan työn hakemisesta ja lähetetään kirjeitä ettei ole suunnitelmaa noudattanut. Ja aiemmin laitettu teksti on jo työ, kun hain työtä. Näin toimii pk-seudulla. Työtä kun hakee eivät välitä ja saavat päättää ketkä jätetään tuilta pois. Viime kesänä jättivät tuet pois joista piti tehdä valitus, joka käsiteltiin myöhemmin. Helpompi olisi hakea vain toimeentulotuen. Summakin on sama.
Toimeentulotukea leikataan, jos työnhaku ei ole voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus työkokeilussa ja sain siitä 9 euroa päivässä. Kela leikkasi toimeentulotukea saman 9 euroa päivässä. Kantelin oikeusasiamiehelle ja kela sai nootin että siellä ei osata lakia lukea ja sain korvauksia mutta kela teki toisen kerran samanvirheen ja ne leikkasi toisen kerran 360 euroa mun toimeentulotuesta. Sitten oli pakko tehdä käräjäoikeuteen haaste kelan toiminnasta. En koskaan enää mene mihinkään työkokeiluun se on varma.
Nykyään Kela tulkitsee tuota, niin että maksukuukautena ei oteta huomioon, mutta seuraavana kuukautena voidaan ottaa, jos hakee tt-tukea. Minultakin meni rahat ja takaisin en niitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on järkyttävää vattuilua asiakkaalle, joka on nääntymässä rahatta. Jätetään ilman ja todetaan vain että hanki lisätulo. Osa myy itseään Suomessa jopa. Tilanne on heikko.
Toimeentulotuessa on kaikilla perusosa joka on laskettu että se riittää välttämättömään elämiseen. Ellei riitä, se menee silloin jonnekin muuhun. Päihteisiin ja roskaruokaan yleensä. Suurin ongelma on se ettei hallita omaa taloutta. Ei osata suunnitella ja budjetoida kuukautta.
Pitäisi olla kaikille saatavilla talouden hallinnan kursseja, mutta epäilempä että ne jotka sitä kipeimmin tarvitsisivat eivät sellaiselle osallistuisi.
-40% leikattu toimeentulotuen perusosa on 352,60 euroa. Sillä pitäisi maksaa ruoka, hygienia- ja taloustarvikkeet, paikallisliikenteen käyttö (osalla on pakko olla oma auto), puhelin, netti, muut laskut joita ei erikseen hyväksytä, mahdolliset lainat, itsehoitolääkkeet, harrastukset, muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot ja asumiskuluista se osuus mitä Kela ei hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos hakisit töitä.
Se hakeminen ei takaa työpaikkaa jolla saa elannon ilman tukien nostamista silti.
Mut sen osatyön tms. saanti voi avata mahdollisuuden saada toinen työ; työtä tekevä on osoitus jo että yrittää.ja on sinällään sinun arvoa nostava
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Niinpä! Missä lapsen isä/ lasten isät nykyään ovat. Ydinperhe tuntuu olevan heille kauhistus ja pahimmassa tapauksessa heillä on käsitys, että he ovat hyvää hyvyyttään lahjoittaneet lapsen naiselle ja voivat vihellellen jatkaa matkaansa.
Surullista, ja tän takia tässä maassa on asiat päin peetä. Pidetään ihan normaalina että itsestään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta että kyllä valtio (eli veronmaksajat) elättää ja se on heidän tehtävä. Kyllä tässä pitkä aika menee ennenkuin ihmiset tajuaa ettei nykysysteemi voi toimia. Olen ihan varma että jos kaikenmaalman sossutuet vaikka näin aluksi puolitettaisiin niin ihmisten taloudellinen toimeliaisuus räjähtäis. Ihan eri tavalla kelpaisi ne huonommatkin työt, olisi mini yrittäjyyttä ja tiedä vaikka joku keksis ihan uusia tapoja hankkia toimeentulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ja tän takia tässä maassa on asiat päin peetä. Pidetään ihan normaalina että itsestään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta että kyllä valtio (eli veronmaksajat) elättää ja se on heidän tehtävä. Kyllä tässä pitkä aika menee ennenkuin ihmiset tajuaa ettei nykysysteemi voi toimia. Olen ihan varma että jos kaikenmaalman sossutuet vaikka näin aluksi puolitettaisiin niin ihmisten taloudellinen toimeliaisuus räjähtäis. Ihan eri tavalla kelpaisi ne huonommatkin työt, olisi mini yrittäjyyttä ja tiedä vaikka joku keksis ihan uusia tapoja hankkia toimeentulonsa.
Mitkä on "huonot työt" joihin tuosta vaan pääsee?
Miksi alkaisit rikolliseksi? Lisätuloilla tarkoitetaan, että mene töihin ja elä kuten muutkin ihmiset omilla ansioillasi.
Oletko kuullut että jos tekee työtä niin siitä saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla bruttotulo 2800/kk. Käteen jää noin 2300. Säästöön jää joka kuukausi 200 e. Minulla on rahaa jopa haaskata. Autoa ei ole. Pystyn käymään risteilyillä ja ulkona syömässä. Tuloni on palkkatuloa. Mihin te hussutatte rahanne.
Minulla oli ennen suurempi palkka. Ensin sairaslomalle ja sitten työkyvyttömäksi. Aika paljon pääsi tulot laskemaan, vaikka edelleen saan sen verran ettei tarvitse sossuun mennä. Tulot voi omista teoista riippumatta laskea.
Lasken itseni hyväosaiseksi, vaikka yhteiskunnan ja palstan mukaan olen loinen.
Vielä ei ole säästöt loppuneet, mutta uhkaavasti vähenee.
40% leikattu toimeentulotuen perusosa on 352,60 euroa. Sillä pitäisi maksaa ruoka, hygienia- ja taloustarvikkeet, paikallisliikenteen käyttö (osalla on pakko olla oma auto), puhelin, netti, muut laskut joita ei erikseen hyväksytä, mahdolliset lainat, itsehoitolääkkeet, harrastukset, muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot ja asumiskuluista se osuus mitä Kela ei hyväksy.
Kela leikkaa perustoimeentuloa määräajaksi siitä hyvästä, että tuen saaja kieltäytyy työvoimaviranomaisten tarjoamista työllistymispalveluita. Ihan aiheesta siis leikataan. Jos kieltäytyy itsensä elättämisestä silloin kun oikein tarjottimella tarjotaan siihen mahdollisuus ei todellakaan ole tarvetta elää keskiluokkaisesti. Lainanmaksu, auton pito, harrastukset jne. Eivät kuulu tällaisille ihmisille lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan myös perustoimeentulotukea koska minulla on pienet päiväkoti-ikäiset lapset (4) ja työni osa-aikaistettiin. Koskaan ikinä ei ole ollut tiukkaa toimeentulotuella. Ihmetellyt täysin miten vastikkeetonta rahaa jaetaan näin paljon ihmisille joilla ei ole pienintäkään yritystä huolehtia itse.
Munkin serkku on pitkäaikaistyötön ja silti tuntuu, että ei hänellä tee tiukkaa rahasta vaan ihan mukavaa elämää elää. Hänkin kertoi minulle, että osti itselleen 400€ puhelimen. Ei minullakaan keskituloisena sairaanhoitajana ole varaa ostaa mitään 400€ puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
"Mitäpä jos hakisit töitä."
En ole työtön, en asu Suomessa ja tulen mainiosti omillani toimeen.
Kuitenkaan en todellakaan ole huutelemassa hakisit töitä. Kuinka paljon sillä töitten hakemisella tienaa? Maksaako silla asumisen ja elämisen?
Miten suomalaisista on tullut noin pirullisia ja ilkeitä toisiaan kohtaan? Kamalaa tekstiä.
Ymmärrän kyllä että ihmiset voi todella pahoin. Toisten päälle sylkeminen ei kuitenkaan omaa oloa paranna, tai jos, täytyy olla hyvin kieroonkasvanut.
Olen valtavan kiitollinen että 90-luvun lamassa sieltä lähdin, eikä todellakaan houkuttele takaisin tulla. Myötätuntoni ja empatiani on kaikkien näiden heikompien puolella joista kukaan ei tunnu välittävän vaan pitää sylkykuppeinaan ja oksennusastioinaan. Empatialla ei ketään ruokita eikä kattoa pään päälle takenneta mutta en ainakaan vihaa enkä halveksi kuten eräät.
Itse lähdin nuorena ja yksin, alkuun kaksi vuotta paikkani hakemista täällä ja soputumista, nyt koti ja elämä ja hyvä työ ja toimeentulo. Rohkeutta vaatii mutta jos sitä vaan yhtään löytyy niin siitä vaan! Pääsee takaisinkin jos sille tuntuu mutta heti ei saa lannistua. Itse en tule kirvaalläkään.
Ulkosuomalainen nainen
Kokeile opiskelua.. tulot opintotuki 400€ + lainaa päälle 650€/kk, elokuusta lähtien 650€. Asumistukea saa sentään ens elokuulle asti. No töihinhän se on lähdettävä, mut tulorajat on niin naurettavan alhaiset, että ekana leikkaantuu toi 400€ opintotuki pois 🤣 Lainaa toki saa nostaa niin paljon kun persus kestää! Toimeentulotuesta voi vaan haaveilla.
t. Opiskeleva yh
Po. epäilenpä. Mukaanlukien lukuisat pilkkuvirheet. Kiva, jos on kuitenkin hyvä liksa.