Teemu Selänne tarvitsisi ripauksen nöyryyttä
https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000010509291.html
En ole koskaan kuullut tai lukenut hänen kertoneen, että hänellä on ollut myös onnea matkassa.
Tuhannet ja tuhannet pienet lätkäjunnut treenaavat hulluna, että heistä tulisi yhtä menestyviä. Vanhemmat kuskaavat ja kustantavat (ne joilla siihen on mahdollisuus) ja huoltavat kamppeet ja pitävät ruuassa ym. Ja silti aivan muutamista tulee tuollaisia menestyjiä kuin Teemu. Eikö ne muut ole yrittäneet ja treenanneet tarpeeksi? Varmasti ovat ja jotkut vielä enemmän kuin Teemu ikinä. Mutta kun elämä ei ole niin yksinkertaista. Lukuisat asiat vaikuttavat siihen, menestyykö vai ei, myös se onnekkuus.
Ja se onnekkuus lähtee jo siitä, että on syntynyt perheeseen, jossa esimerkiksi tuo kallis kiekkoharrastus pystytään mahdollistamaan.
Kommentit (402)
152: Ehkä ollaan vielä aika kaukana sieltä korkeimmalta huipulta siinä vaiheessa, kun lahjattomatkin menevät ohi työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta annas kun selitän. Ihminen itse ei omia geenejään valitse, joten ihmisen itsensä näkökulmasta katsoen ainoa menestykseen vaikuttava asia on se, mikä on omassa vallassa. Ja subjektiivisesti se on ihan oikea kokemus. Litmanen olisi ihan yhtä lahjakas geneettisesti, vaikka olisi omistanut elämänsä runonlausunnalle.
Mutta ulkopuolelta katsoen näemme, että on lukuisia ihmisiä, jotka treenaavat kurinalaisesti, eikä se riitä. Eli lopulta huiput määräytyvät geeniensä perusteella. On harvinaisempaa olla geneettisesti huippuainesta kuin olla kurinalaisuudessaan huippuainesta. Sitä, kuka on geneettisesti huippuainesta, ei vain voi tietää ennen kuin on käyttänyt kurinalaisuutta ja noussut huipulle.
Oletko aivan varma, että kurinalaisuudessa huippuainesta oleminen ei olisi harvinaista? Moni lahjakas nimittäin todellakin lopettaa treenaamisen jossain vaiheessa ja voi olla että siellä joukossa on esim. ollut montakin Selännettä parempaa lahjakkuutta jotka vaan eivät ole jaksaneet treenata ja kieltäytyä muista elämän osa-alueista yhden asian takia. Ei ole ollenkaan tavatonta että junnumaajoukkueissa on todellisia supertalentteja joista ei sitten kuulu enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä Stubbistakaan tullut ammattilaisjääkiekkoilijaa tai -golfaria, vaikka hän kovasti haaveili sellaisesta ja isänsä oli jääkiekkoasiantuntija. Sen sijaan hänestä tuli menestynyt poliitikko ja peräti Tasavallan presidentti.
Ja jos olisi ollut yksinhuoltaja siivoja äidin kasvatti ilman suhteita, sitä kuminaamaa ei kukaan tuntisi. Tyypillinen "pappa betalar ja huolehtii hyvään pestiin" kun kersan älykkyys oli sitä tasoa, ettei edes Suomessa päässyt opiskelemaan, niin ulkomaillehan hänet oli sitten rahalla pökättävä, että edes jonkun paperin saa. Ominko avuin hänestä tuli presidentti? Siihenkö ei vaikuttanut muut (yhtä tyhmät) ihmiset? Hitto, että tämä palsta on täynnä heikko-älyisiä ihmisiä.
Mistä tiedät, ettei hän olisi päässyt Suomessa opiskelemaan? Itse sain hänen elämänkerrastaan sellaisen käsityksen, että hän olisi hyvin voinut mennä esim. Hankeniin, mutta hän halusi ihan vapaaehtoisesti opiskella ulkomailla. Ja mitä sitten, vaikka tutkinnot olisikin suoritettu ulkomailla? Täytyy niidenkin eteen jotain tehdä ja osata.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että aloittaja on sellainen joka ei tiedä ammattiurheilusta mitään.
Kukaan huipulla oleva urheilija (myös jääkiekkoilijat) eivät sitä olisi jos ei olisi pistänyt 120% peliin, kun harjoitellaan. Lisäksi vaaditaan tietynlaiset geenit, että pelkästään harjoitus ei riitä.
Ei myöskään rahalla pääse huipulle.
Tai saattaa päästä mutta sieltä tippuu aika nopee pois.
Tästä on monta esimerkkiä.
Järjestään kaikki huipulla olevat painostaa sanaan harjoitus/harjoitus/harjoitus ja vielä kerran harjoitus.
Se, että pärjäät sinulla pitää olla sitkeyttä ja tietynlaiset geenit sekä fysiikka joka soveltuu lajiin.
Olen katsonut satoja dokumenttejä eri alojen huipuista (nykyisistä ja menneistä).
Myös Selänne dokumentin olen katsonut.
Hyvä esimerkki oli Michael Jordan.
Jordan, kun lopetti uransa ensimmäisen kerran ja ryhtyi pelaamaan baseballia niin hän joutui harjoittelemaan
Huomaa kyllä, että sinä puolestasi tiedät aivan valtavasti ammattiurheilusta. Kuten että eri lajeissa käytetään eri lihaksia! Ei ole mennyt telkkarin katselu hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
152: Ehkä ollaan vielä aika kaukana sieltä korkeimmalta huipulta siinä vaiheessa, kun lahjattomatkin menevät ohi työnteolla.
Itseasiassa ei olla.
Ai tyyppi joka miljoona kertaa vaan odotti siniviivalla, että joku syöttää lapaan antaa elämänohjeita- okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemun vanhemmat varmasti auttoivat Teemua paljonkin junnuna. Kaikilla ei todellakaan ole samaa mahdollisuutta. Todella ylimielinen tyyppi.
Mikä sun pointti on? Menestyneen ihmisen ei pitäisi antaa elämänohjeita? Kuulostaa todella oudolta ajatukselta.
Olen eri, mutta en minä ainakaan alkaisi antaa ihmisille lääketieteellisiä neuvoja, sillä en ole lääkäri. Siksi tuntuu niin oudolta, että ihminen joka ei tiedä elämästä juuri mitään, antaa elämänohjeita.
"Ei pidä olla laiska" on mielestäni elämänohje joka toimii riippumatta siitä antaako sen Selänne, lääkäri vai oma äiti.
Varmasti toimii kaikkien sanomana, mutta onhan siinä aivan erityistä vaikuttavuutta, kun sen kertoo 43-vuotiaana eläkkeelle jäänyt ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemun vanhemmat varmasti auttoivat Teemua paljonkin junnuna. Kaikilla ei todellakaan ole samaa mahdollisuutta. Todella ylimielinen tyyppi.
Mikä sun pointti on? Menestyneen ihmisen ei pitäisi antaa elämänohjeita? Kuulostaa todella oudolta ajatukselta.
Olen eri, mutta en minä ainakaan alkaisi antaa ihmisille lääketieteellisiä neuvoja, sillä en ole lääkäri. Siksi tuntuu niin oudolta, että ihminen joka ei tiedä elämästä juuri mitään, antaa elämänohjeita.
"Ei pidä olla laiska" on mielestäni elämänohje joka toimii riippumatta siitä antaako sen Selänne, lääkäri vai oma äiti.
Varmasti toimii kaikkien sanomana, mutta onhan siinä aivan erityistä vaiku
Todellakin, kun se eläkeläinen on tienannut tekemisellään eläkkeensä jo tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta annas kun selitän. Ihminen itse ei omia geenejään valitse, joten ihmisen itsensä näkökulmasta katsoen ainoa menestykseen vaikuttava asia on se, mikä on omassa vallassa. Ja subjektiivisesti se on ihan oikea kokemus. Litmanen olisi ihan yhtä lahjakas geneettisesti, vaikka olisi omistanut elämänsä runonlausunnalle.
Mutta ulkopuolelta katsoen näemme, että on lukuisia ihmisiä, jotka treenaavat kurinalaisesti, eikä se riitä. Eli lopulta huiput määräytyvät geeniensä perusteella. On harvinaisempaa olla geneettisesti huippuainesta kuin olla kurinalaisuudessaan huippuainesta. Sitä, kuka on geneettisesti huippuainesta, ei vain voi tietää ennen kuin on käyttänyt kurinalaisuutta ja noussut huipulle.
Oletko aivan varma, että kurinalaisuudessa huippuainesta oleminen ei olisi harvinaista? Moni lahjakas nimittäin todellakin lopettaa treenaamisen jossain vaiheessa ja voi
Eikös Selänteellä ollut vuosikymmeniä hallussaan sadan metrin juoksun ennätys pikkupoikien sarjassa? Vaikea kuvitella, mikä kertoisi geneettisestä lahjakkuudesta jos ei tuo.
Kouluja käymätön apina hakkaa kumiätkää kepillä u-u-u-ää-ää-ää, ja joku maksaa apinalle siitä. Ja nyt samaisen keppiapinan aivopieruja kuunnellaan korvat höröllä, koska apinalla on rahaa?! Hohhoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ei olla.
Totta kai se riippuu lajista. Ehkä jääkiekossa tosiaan piirit ovat niin pienet, että täysin lahjattomatkin pääsevät lähelle huippua, jos motivaatiota ja pätäkkää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Teemu pettää Sirpaa vaikka rouva on omistanut koko elämänsä miehelleen. Antaa aina öisinkin pelireissujen jälkeen. Teemu on tyhmä!
Voin kuvitella tilanteen, kun Teemu tulee kotiin klo 03.15 adrenaliinihöyryissään ja Sirpa herää kesken syvän unen.
168: aika moni varmaan 43-vuotiaana haluaisi ihan oman mielenvirkeytensä nimissä tehdä jotain oikeaakin työtä. Kun sehän ehkäisee masennustakin.
Jaa jaa että mielenterveysongelmatkin johtuu vain laiskuudesta.
No, mites se rouva Selänne joka ei ole tehnyt päivääkään töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti toimii kaikkien
Tiedän 20-sinä eläkkeelle jääneitä, jotka sen ovat tienanneet omilla ansioillaan, mutta en heiltä hirvittävästi elämänohjeita menisi kuuntelemaan. Korkeintaan sen oman erikoisosaamisalueen osalta, jos sitäkään (tietoa tulee päivittää jatkuvasti).
Teemu on Trump-henkinen ä ä r i o i k e i s t o l a i n e n. Ahne, julma, mutta hyvin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Selänteellä ollut vuosikymmeniä hallussaan sadan metrin juoksun ennätys pikkupoikien sarjassa? Vaikea kuvitella, mikä kertoisi geneettisestä lahjakkuudesta jos ei tuo.
Ei vaan 1000 metrin Espoon Tapioiden seuraennätys. Pikkupoikien seuraennätyksiä ovat juosseet vaikka minkälaiset lahjakkuudet eikä heistä ole tullut edes ammattiurheilijoita. Siihen vaaditaan todella paljon muutakin kuin vain lahjakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ai tyyppi joka miljoona kertaa vaan odotti siniviivalla, että joku syöttää lapaan antaa elämänohjeita- okei.
Olennainen kysymyshän onkin, miten hän pääsi sinne siniviivalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma, että kurinalaisuudessa huippuainesta oleminen ei olisi harvinaista? Moni lahjakas nimittäin todellakin lopettaa treenaamisen jossain vaiheessa ja voi olla että siellä joukossa on esim. ollut montakin Selännettä parempaa lahjakkuutta jotka vaan eivät ole jaksaneet treenata ja kieltäytyä muista elämän osa-alueista yhden asian takia. Ei ole ollenkaan tavatonta että junnumaajoukkueissa on todellisia supertalentteja joista ei sitten kuulu enää mitään.
Treenaamattomuus ei ole suinkaan ainoa tekijä siinä, miksi wonderkidit eivät aina päädy huipulle. Jotkut ovat varhaisia kukoistajia, jotka kehittyvät muita nopeammin mutta joiden lahjat eivät kuitenkaan siihen viimeiseen tarvittavaan tasonnostoon riitä. Kilpailullisessa, kovan paineen tilanteessa psykologisen puolen painoarvo on valtava, eikä kaikilla fyysisesti ja teknisesti lahjakkailla välttämättä pää kestä paineita. Vielä kokonaan oma lukunsa ovat sitten ne, joilla kehitys katkeaa johonkin vaikeaan loukkaantumiseen.
Ilman omaa panosta ei pärjää, tietenkään. Ilman myötävaikuttavia tekijöitä, joiden olemassaoloon ei itse voi lainkaan vaikuttaa ei myöskään pärjää.
Nöyrät pysyvät köyhinä.