Teemu Selänne tarvitsisi ripauksen nöyryyttä
https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000010509291.html
En ole koskaan kuullut tai lukenut hänen kertoneen, että hänellä on ollut myös onnea matkassa.
Tuhannet ja tuhannet pienet lätkäjunnut treenaavat hulluna, että heistä tulisi yhtä menestyviä. Vanhemmat kuskaavat ja kustantavat (ne joilla siihen on mahdollisuus) ja huoltavat kamppeet ja pitävät ruuassa ym. Ja silti aivan muutamista tulee tuollaisia menestyjiä kuin Teemu. Eikö ne muut ole yrittäneet ja treenanneet tarpeeksi? Varmasti ovat ja jotkut vielä enemmän kuin Teemu ikinä. Mutta kun elämä ei ole niin yksinkertaista. Lukuisat asiat vaikuttavat siihen, menestyykö vai ei, myös se onnekkuus.
Ja se onnekkuus lähtee jo siitä, että on syntynyt perheeseen, jossa esimerkiksi tuo kallis kiekkoharrastus pystytään mahdollistamaan.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemu on aika yksinkertainen. Mulla tuli osin siksi mt -ongelmia kun tein niin överisti duunia ja pyrin aina täydellisyyteen. Eli samalla toiminnalla kuin Teemu päädyin päinvastaiseen tilanteeseen.
Minusta on melko yksinketaista jos ajattelee että tuo on se mitä Teemu ajoi takaa..
No Teemu sanoi, että ihminen niittää mitä kylvää ja jos ei halua tehdä duunia niin tulee helpommin masis. Ja minulle kävi siis päinvastoin, tuli masis koska olin liian ahkera ja tunnollinen. Mikä oli minun virheeni jonka vuoksi ansaitsin sairastumiseni, jos kaikki on kerta itsestä kiinni?
Etkös jo itse sen sanonut, olit liian tunnollinen ja ahkera. Huippu-urheilijakin tarvitsee palautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemu on aika yksinkertainen. Mulla tuli osin siksi mt -ongelmia kun tein niin överisti duunia ja pyrin aina täydellisyyteen. Eli samalla toiminnalla kuin Teemu päädyin päinvastaiseen tilanteeseen.
Minusta on melko yksinketaista jos ajattelee että tuo on se mitä Teemu ajoi takaa..
No Teemu sanoi, että ihminen niittää mitä kylvää ja jos ei halua tehdä duunia niin tulee helpommin masis. Ja minulle kävi siis päinvastoin, tuli masis koska olin liian ahkera ja tunnollinen. Mikä oli minun virheeni jonka vuoksi ansaitsin sairastumiseni, jos kaikki on kerta itsestä kiinni?
Etkös jo itse sen sanonut, olit liian tunnollinen ja ahkera. Huippu-urheilijakin tarvitsee palautumista.
Aika usein huippu-urheilija on narsistinen jästipää, jota ei mikään liiallinen tunnollisuus tai itsereflektio paina. Lasketaanko sekin sitten geneettiseksi lahjakkuudeksi?
-eri.
Vierailija kirjoitti:
" Kotikasvatukseni perusteella toinen puoli minusta ajattelee, että kaikista heikko-osaisista on pidettävä huoli, ja pyrin itse olemaan kaikille reilu ja hyväsydäminen. Toiselta puoleltani taas ajattelen, että ihmiset saavat elämässään juuri sitä mitä ansaitsevat, Selänne näkee.
En ole ikinä tykännyt laiskoista ihmisistä. Olen aina uskonut siihen, että mitä enemmän ihminen tekee töitä, sitä enemmän hän voi saavuttaa unelmiaan. Jos taas ei halua tehdä töitä, esimerkiksi mielenterveydelliset ongelmat iskevät herkemmin."
Eli hän ajattelee omasta nark ka riveljestään että on ansainnut tilanteensa. Nice.
Tai ehkä hän ei pidä tätä edes veljenään koska T.The Tyhmä ja kaksoisveljensä ovat äitinsä syrjähypyn tuloksia.
Isä joka tiesi että huolehti käenpoikasista ansaitsi osansa Tempputemen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Selänteeltä erittäin järkevää puhetta koko tuo haastattelu. Ja hattu päästä kaiken sen hyväntekeväisyystyön takia, jota hän on tehnyt jo yli 30 vuotta eikä loppua näy. Lisäksi on Sirpan kanssa kasvattanut ilmeisen hyvin kaikki neljä lastaan, perhe viihtyy hyvin kaikki yhdessä, vaikka vanhimmat pojat alkavat lähestyä jo kolmeakymppiä.
Nönnnöö, mitäänsanomaton jätkä jota nykynuoret, onneksi, eivät edes tunne.
Vierailija kirjoitti:
Mites ne kaikki lehtijuorut mitä vuosien varrella? Onko liitossaan onnistunut yhtä hyvin? Onko hyppinyr mättäillä kuten media väittää?
Kaikkihan sen tietää että on. Helsingin yöt ja Teme, huhhuh mikä häntäheikki oli ainakin aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein huippu-urheilija on narsistinen jästipää, jota ei mikään liiallinen tunnollisuus tai itsereflektio paina. Lasketaanko sekin sitten geneettiseksi lahjakkuudeksi?
Mun mutu kylläkin on että usein huippu-urheilija on kurinalainen ja tunnollinen ja nimenomaan itsereflektioon kykenevä jotta pystyy kehittymään. Ominaisuuksia joista on todella paljon hyötyä muillakin elämän osa-alueilla.
Tuli mieleen tästä keskustelusta eräs toinen kiekkoilija, P. Laine, joka osaa tasan sen yhden lämärin sieltä yhdestä kohdasta ja tokihan ne sitten menee usein maaliin.
Hienoa että Patrik on menestynyt, mutta onhan se vähän huvittavaa että tuollaisella kiekon läimimisellä tulee miljonääriksi.
Vierailija kirjoitti:
"Koko kansan Teemu tunnetaan sydämellisenä esikuvana, mutta piinkovan ammattiurheilijan piirteisiin kuuluvat myös itsekkyys ja tietynlainen narsismi.
Selänteen lähipiiri ei kirjassa säästele sanojaan. Käy nimittäin ilmi, että pramean ulkokuoren alta paljastuu piinkova diktaattori, jonka pillin mukaan kaikkien on elettävä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/selanteen-veli-ja-aiti-kirjassa-tee…
Tämä tuskin yllätti ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tästä keskustelusta eräs toinen kiekkoilija, P. Laine, joka osaa tasan sen yhden lämärin sieltä yhdestä kohdasta ja tokihan ne sitten menee usein maaliin.
Hienoa että Patrik on menestynyt, mutta onhan se vähän huvittavaa että tuollaisella kiekon läimimisellä tulee miljonääriksi.
Tämähän pätee mihin tahansa tekemiseen jolla on viihdearvoa tai kyky vaikuttaa tunteisiin. Huvittavaa että jotkut laulajat tienaa miljoonia, kun kerta vaan laulavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temen isovelihän oli laitapuolen kulkija. Sen verran lähimmäisenrakkautta ettei viitsinyt nähdä vaivaa veljensä suhteen.
Ohiksena, ketään riippuvaista ei lähimmäisenrakkaus pelasta. Riippuvainen toipuu riippuvuudestaan vain ja tasan omasta halustaan jos haluaa. Ainoa mitä lähimmäiset voivat tehdä on pelastaa itsensä, ja siinä ei ole mitään itsekästä.
Älä yleistä. Minut pelasti. Kauan siinä kesti, mutta lähimmäinen jaksoi kannatella niin kauan, että löysin itse tarvittavat avaimet ja jaksoin käydä hoidot ja terapiat läpi. Jos olisin ollut yksin, niin en olisi mitenkään selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mutu kylläkin on että usein huippu-urheilija on kurinalainen ja tunnollinen ja nimenomaan itsereflektioon kykenevä jotta pystyy kehittymään. Ominaisuuksia joista on todella paljon hyötyä muillakin elämän osa-alueilla.
Minun mielestäni taas huippu-urheilija on usein narsisti, adhd-piirteinen ja urheiluun pakkomielteisesti suhtautuva. Tunnollinen ihminen olisi kiinnostunut esimerkiksi koulunkäynnistä ja ihmissuhteista urheilun rinnalla, ja itsereflektioon kykenevä ymmärtäisi, kuinka epätodennäköinen on urheilu-ura, ja keskittyisi mielummin vaikka opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä omia rajojaan ennen kuin ne ylittyy. Ja kukaan ei voi valita rajojen ylittymisen seurauksia. Joillekin riittää hengähdystauko ja joku palaa lopullisesti loppuun. Sekin on siis pitkälti tuurista kiinni kuka lahjakkaista ja ahkerista perfektionisteista sairastuu ja kenestä tulee uusi Beckham tai Selänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama huippu-urheilija on tainnut päätyä politiikkaan tai yrityselämään, missä noita ominaisuuksia tarvitaan. Mutta eiköhän aika moni ole päätynyt alisuorittamaan myöhemmässä elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Teemun ei tarvitse olla nöyrä, hän on saavuttanut menestyksensä ja omaisuuteensa omalla taidollaan ja raskaalla työllään. On aina kiittänyt vanhempiaan kaikesta avusta, jota heiltä on saanut. Teemu lopetti uransa jo kauan sitten, nyt on toinen ura menestyvänä liikemiehenä.
Ihan ensinnäkin; hänen kohdallaan on ollut paljon onnea matkassa ja moni asia on tullut hänelle muita helpommin.
Toisekseen; vaikka joku olisikin saavuttanut paljon ihan omillaan, miksi silloin pitäisi unohtaa mitä on nöyryys? En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka saavuttavat jotain suurta ja sitten kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella, oikeutettuja olemaan ylimielisiä ja kohtelemaan muita alentavasti. Hienoa on se, kun joku saavuttaa jotain suurta ja silti pitää jalat maassa.
Miten niin ap vain ripaus? Teemu tarvitsisi lapiokaupalla nöyryyttä ja järkeä. Vaikka suomalainen hockeykansa varmaan laittaakin Teemun joka alan asiantuntijaksi jääkiekkomenestyksen perusteella, sillä pitäisi olla edes joku suodatin, ettei laukoisi ihan mitä tahansa julkisuuteen ja nayttäisi näin kengännumeroaan pienempää äo:taan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selänteen mistään puheista tai toiminnasta ei ole saanut sellaista vaikutelmaa, että lahjoja olisi millään muulla osa-alueella kuin urheilussa. Eli ilman urheiluharrastusta (tai jos olisi vaikka mäsäyttänyt teininä polven kunnolla p*skaksi) olisi miljoonat jääneet takuuvarmasti saamatta.
Sitä on melko haastavaa spekuloida kun on laittanut koko elämänsä yhden jutun varaan ja käyttänyt kaiken aikansa siihen. Jos olisikin valinnut jotain muuta - käyttänyt sen klassisen 10000 tuntia johonkin muuhun - niin mistä tietää mikä tulos olisi nyt. Ei kukaan tule miksikään ilman valtavaa panostusta asiaan.
Kun olet tarpeeksi lahjakas, et tarvitse juurikaan sen kummempaa panostusta. Jos olet lahjakas taiteilija olet sitä ilman 10 000 tunnin treenausta. Jos taas et ole taiteellisesti lahjakas, et ikinä
No ei pidä paikkaansa. Voit olla vaikka miten älykäs ja lahjakas, mutta et silti saa itseäsi pinnalle. Tiedän esimerkiksi useita kitaristeja Suomesta, jotka osaavat soittaa ihan kaikki maailman Steve Vain lickit sun muut biisit, mutta mitään omaa tuotantoa heillä ei ole kun ei ole geneettistä lahjakkuutta ja musikaalisuutta sävellykselle ja biisien ideointiin ja rakenteluun. Bonarina vielä älytön introverttius, niin eihän sellaisista ole bändiä pystysä pitämään. Jääkiekkokin on ryhmätyötä. Ei siellä mitään John Ramboja ole.
Vierailija kirjoitti:
Tytär haluaa ilmeisesti ammattilaiseksi tenniksessä. Teemu valmentaa häntä. Riittääkö Teemun osaaminen kuitenkaan, vai pitäisikö olla muu valmentaja?
Isukki maksaa, ei siinä taitoja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ap vain ripaus? Teemu tarvitsisi lapiokaupalla nöyryyttä ja järkeä. Vaikka suomalainen hockeykansa varmaan laittaakin Teemun joka alan asiantuntijaksi jääkiekkomenestyksen perusteella, sillä pitäisi olla edes joku suodatin, ettei laukoisi ihan mitä tahansa julkisuuteen ja nayttäisi näin kengännumeroaan pienempää äo:taan.
Päin vastoin, lisää suoraa puhetta, ei tarttee kuunnella jos ei kestä. Ja suurin osa suomalaisista hyötyisi nöyryyden sijaan kunnon annoksesta tervettä itsekunnioitusta ja vähän ylimielisyyttäkin surkuttelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin, lisää suoraa puhetta, ei tarttee kuunnella jos ei kestä. Ja suurin osa suomalaisista hyötyisi nöyryyden sijaan kunnon annoksesta tervettä itsekunnioitusta ja vähän ylimielisyyttäkin surkuttelun sijaan.
Suoraakin puhetta voi harrastaa, mutta ei noin ylimielisen kusipäisellä tavalla kuin Teemu. Olen toki siinä samaa mieltä, että liiallinen nöyryys ei ole hyvä asia. Suomi on väärällään sananlaskuja kuten "joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa" - nämä ovat juurikin vääriä neuvoja nuorille ihmisille. Se joka tavoittelee jotain, saavuttaakin jotain, ei ehkä niitä kuusen ylimpiä oksia, mutta... Sitä paitsi kataja on hieno puu/pensas.
Mutta mutta.... Jos on kokenut saavuttaneensa jotain, se ei oikeuta haukkumaan toisia laiskoiksi tai arvostelemaan tuilla eläjiä. Ei Teemullekaan olisi tarvinnut tulla kuin yksi paha taklaus Suomessa pelatessa niin tuskin puhuisi moisia.
Ohiksena, ketään riippuvaista ei lähimmäisenrakkaus pelasta. Riippuvainen toipuu riippuvuudestaan vain ja tasan omasta halustaan jos haluaa. Ainoa mitä lähimmäiset voivat tehdä on pelastaa itsensä, ja siinä ei ole mitään itsekästä.