Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ostatte muiden metsästä poimimia marjoja, mietittekö koskaan millaisiin astioihin marjoja on kerätty ja mitä käsillä on mahdollisesti

Vierailija
21.06.2024 |

tehty ennen poimintaa.

Olen kuullut tapauksista kun vaikkapa hilloja on kerätty saappaisiin ja sukkahousuihin kun on hyvä apaja sattunut kohdalle ja astiat ovat olleet täynnä. Kotiin on saavuttu avojaloin. Metsässä tuskin myöskään pestään käsiä sen jälkeen kun on pyyhitty sammalella persettä kakkoshädän jälkeen.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjojen poiminta loukkaa marjojen itsemääräämisoikeutta ja pilaa luonnon monimuotoisuutta.Gretan,Vihreiden puoluetoimiston ja pyhän Elokapinan nimeen,raastui!

Vierailija
42/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poiminta loukkaa marjojen itsemääräämisoikeutta ja pilaa luonnon monimuotoisuutta.Gretan,Vihreiden puoluetoimiston ja pyhän Elokapinan nimeen,raastui!

Karhutkin syö marjoja ja ihminen voi identifioitua karhuksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä jo mustikkaan

Vierailija
44/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immuniteetti muodostuu erilaisista bakteereista.

Vierailija
45/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään itse mutta marjoja tulee litroittain jo ihan omalta tontilta, mustikkaa ja puolukkaa. Ellei omat riitä niin tyhjältä naapurin tontilta löytyy lisää. Samoin kanttarellit. 

Täällä on jokaisella naapurilla omat marja-alueet ja näistä ei ulkopuolisille kerrota.

Vierailija
46/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muiden metsistä ne on yleensä kerätty, kerää kuka tahansa

Suomessa on jokamiehenoikeus. Ei kukaan omista oman metsänsä marjoja

Vierailija
47/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"entäs, kun ne poimijat koskevat omaan kännykkäänsä metsässä?"

Kuule, jos meinaat niistä marjojen myynnistä, yhtään minkäänlaisen "tuoton" saada tilipussiisi, niin se kännykkä ei ole mukana, tai jos on, se on ainoastaan hätävarana repussa, eikä siihen kosketa. On sen verta hektistä hommaa. Jos siellä alkaa metsässä puhelimen kanssa pelaamaan, voi unohtaa koko jutun :-). Sinne metsään mennään tekemään _töitä_.

Vierailija
48/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistopisteiden ulkomailta tuodut taikinat ovat ihan jokatapauksessa saastaisempia kuin metsien marjat. Kusta ja räkää joukossa. Metsissä sade huuhtelee hyvin muttei pakastetaikinaa huuhtele mikään, siellä pysyvät kaikki antimet ja näyttää maistuvan hyvin ostajille kun vielä kehuvat tuotteita. 

Vierailija
49/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mietin. Mietin myös sitä, onko niitä kerätty valtateiden varsilta tai muuten likaisista paikoista. Ei se paljon auta, että myyjä sanoo paikkakunnan, jolta kerätty. Ei se todista marjojen puhtautta. En itse pysty metsään menemään sairauden takia ja olen ajatellut, että ehkä pöpöt kuolee, kun pakastan marjat.

Vierailija
50/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää huuhdon aina mansikat etikkavedessä.

Vierailija
51/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee noin niin ei kannata syödä mitään tuoretta. Ajattele mitä ne eläimet on syöneet! Millaista sotkua teurastus on! Miten vihanneksia ja hedelmiä on näpelöity! Mitä kaupassa toiset asiakkaat on ruoalle tehneet! 

Vierailija
52/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mietin. Mietin myös sitä, onko niitä kerätty valtateiden varsilta tai muuten likaisista paikoista. Ei se paljon auta, että myyjä sanoo paikkakunnan, jolta kerätty. Ei se todista marjojen puhtautta. En itse pysty metsään menemään sairauden takia ja olen ajatellut, että ehkä pöpöt kuolee, kun pakastan marjat.

Opiskeluaikana kävimme tarkoituksesti poimimassa marjoja vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilta ja tutkittiin ne laboratoriossa, etsien niitä haitallisia aineita, joita niiltä paikoilta marjoista olisi mahdollista löytyä. Eipä niistä mitään löytynyt.

Eipä ne marjat siellä teiden varsilla vuosikausia seiso "saastumassa" ja aika-ajoin sataakin huuhteeksi.

Vierailija
53/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala, hyvä pointti.

Onneksi en ole ostanut koskaan keltään, enkä tule vastaisuudessakaan niin tekemään.

Vierailija
54/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ap mikä määrä bakteereita, eläimiä ja ulostetta metsässä kuhisee ihan ilman ihmistäkin.

Mua ei kyllä yökötä eläinten aiheuttamat bakteerit yhtään niin paljon kuin vaikka nivusiaan marjanpoiminnan ohessa raapivan ihmisen. 

Vierailija
55/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aihe tämä, sillä asun seudulla jossa on aina poimittu marjoja myyntiin ja kyllä se poimijajoukko on ollut monella tapaa hyvin kirjavaa. Eräskin vanhempi meidän naapurin nainen poimuroi marjat myyntiin teiden ojanpenkoilta, niissä kun on usein mättäitä jotka on täynnä marjoja, mutta myös hyvin likaisia autojen pakokaasuista, oli 70-80-lukua. Yksi ukko poimi tosi paljon ja laittoi marjoja likaisiin apulantasäkkeihin, oli ainakin vitamiinit mukana niissä. Ja mitä olen lähietäisyydeltä samassa metikossa ollut näitten thaikkujen kanssa, niin huhhuh sitä niiden likaisuutta, ne kun haisevat jo ne poimijat pahalle. Senpä takia täällä päin ei kukaan osta  mitään pakastemarjoja tai muuta sellaista, mitä ei ole keitetty, ja jokainen joka syö marjoja niin poimii ne myös itse. 

Vierailija
56/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostomarjoissa voi olla eritteitä ja tatuointihilsettä. Yök

Vierailija
57/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä aihe tämä, sillä asun seudulla jossa on aina poimittu marjoja myyntiin ja kyllä se poimijajoukko on ollut monella tapaa hyvin kirjavaa. Eräskin vanhempi meidän naapurin nainen poimuroi marjat myyntiin teiden ojanpenkoilta, niissä kun on usein mättäitä jotka on täynnä marjoja, mutta myös hyvin likaisia autojen pakokaasuista, oli 70-80-lukua. Yksi ukko poimi tosi paljon ja laittoi marjoja likaisiin apulantasäkkeihin, oli ainakin vitamiinit mukana niissä. Ja mitä olen lähietäisyydeltä samassa metikossa ollut näitten thaikkujen kanssa, niin huhhuh sitä niiden likaisuutta, ne kun haisevat jo ne poimijat pahalle. Senpä takia täällä päin ei kukaan osta  mitään pakastemarjoja tai muuta sellaista, mitä ei ole keitetty, ja jokainen joka syö marjoja niin poimii ne myös itse. 

hyi helvata

Vierailija
58/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Ei niitä kukaan sinulle pikku kätösin sieltä poimi edes sukkahousuihin vaan ne marjat raastetaan haravamallisella poimurilla saaviin varpuineen kaikkineen. Mustikan mukana tuhotaan myös tuleva puolukkasato ja seuraavan vuoden mustikkasatokin. 

Sinuna olisin kiinnostuneempi siitä minkä tuhon nämä etenkin ulkkispoimijat suomalaiselle luonnolle aiheuttaa. Lisäksi nämä tekee avotulia yksityismaille (myös metsäpalovaroituksen voimassaoloaikana) ja nuotioon varastetaan luonnollisesti puu yksityisiltä metsänomistajilta. Sinne jää myös jogurttipurkeista lähtien kaikki roska ja pska niille sijoilleen mutta eipä tämä kiinnosta ketään. Ei edes vihreitä.

Mua kiinnostaa!! T. Vihreä

Vierailija
59/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök. Itse kerään ihan suoraan siihen puhtaaseen ämpäriin. Ällöttävää jos joku tässäkin asiassa ketkuilee.

Vierailija
60/82 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsispä jo mustikkaan

Ja puolukkaan! Se vasta hauskaa onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi