Kun ostatte muiden metsästä poimimia marjoja, mietittekö koskaan millaisiin astioihin marjoja on kerätty ja mitä käsillä on mahdollisesti
tehty ennen poimintaa.
Olen kuullut tapauksista kun vaikkapa hilloja on kerätty saappaisiin ja sukkahousuihin kun on hyvä apaja sattunut kohdalle ja astiat ovat olleet täynnä. Kotiin on saavuttu avojaloin. Metsässä tuskin myöskään pestään käsiä sen jälkeen kun on pyyhitty sammalella persettä kakkoshädän jälkeen.
Kommentit (82)
Minä ostan mustikat suoraan luotettavalta paikalliselta poimijalta, joten ei tarvitse aprikoida. Miltään riistäjä-marjafirmalta en osta yhden yhtä thaipoimijan poimimaa marjaa, en myöskään rys sä läisten torimyyjien marjoja.
halpamaista tuoduilla poimijoilla on joka toisella aids. sitten ne lätkivät metsässä satoja hyttysiä, jotka ovat imeneet itsensä pulleaksi verestä ja verisillä käsillä poimivat marjoja.
muiden metsistä ne on yleensä kerätty, kerää kuka tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se poimija käsiään pesee joka pissillä käynnin jälkeen. Metsäkakista puhumattakaan.
Mulla ainakin on aina mukana vettä ja desinfiointipyyhkeitä. Miksi luullaan että poimijoilta puuttuu perushygieniatavat?
koska kaupalliset marjanpoimijat tuodaan ulkomailta halpamaista, jossa hygienia on eri tasolla
Vierailija kirjoitti:
halpamaista tuoduilla poimijoilla on joka toisella aids. sitten ne lätkivät metsässä satoja hyttysiä, jotka ovat imeneet itsensä pulleaksi verestä ja verisillä käsillä poimivat marjoja.
Jos hiv on edennyt aidsin asteelle niin kunto tuskin riittää marjanpoimintaan
Joo, aina kun ostan heviosastoltakin, niin ajattelen, että joku on käyttänyt sormeaan pyllynreiässään ja hieronut sillä uusia perunoita. Niissä on hyvä maku juuri tämän takia ja aina haistelen myös perunat ja porkkanat kaupassa, että kannattaako niitä ostaa. Jos haisee kakkalle, niin sitten ostoskoriin.
Voi hyvänen aika näitä mietintöjä :-). Itse poimin satunnaisesti marjoja myyntiin. Ostan aina uudet elintarvikelaatuiset valkoiset ämpärit, myymilleni marjoille. Pesen kätöseni ennen metsään lähtöä, minne pakkaan mukaan ison pullon vettä ja pienen pyyhkeen, pestäkseni välillä kötöseni. Poimin poimurilla, jolloin en juurikaan marjoihin edes koske. Kotona putsaan marjaputsarilla, eli puhtain sormin poimin marjojen joukosta roskat pois, jotka ei siiviläm läpi putoa. Ei siinä paljoa niitä marjoja hiplailla. Okein, olen nainen, joka saanut alkujaan elintarvikealan koulutuksen, jonka jälkeen vielä työskennellyt elintarvikelaboratoriossa. Hygienia hallussa. Kaipa niitä muunkin laisia marjanpoimijoita voi olla, mutta enpä nyt itse ainakaan marjojen syöntiä alkaisi karttamaan. Maailma kun on "pöpöjä" täynnä ja se oma kännykkä on todennäköisesti vaarallisempi, kuin mustikat poimijan jäljiltä :-).
Vierailija kirjoitti:
Ämpärikin on voinut olla ties missä käytössä tuota ennen. Sillä on voitu vaikka siivota lattiaa tai pestä isännän kakkaisia kalsareita
On varmaan jännittävää, kun elämä menee tuollaisten asioiden miettimiseen.
Nuorempana olin kesätöissä mansikoita poimimassa ja oli kyllä kamalaa katsoa kun miespuoliset työntekijät kävivät pellonlaidalla kusella ja tulivat sitten takaisin poimimaan marjoja pesemättä käsiä välissä
Jos rupeaa oikein miettimään ja analysoimaan, ei voi syödä eikä koskea yhtään mihinkään. Tietenkin voi ostaa isot kanisterit desinfiointiainetta ja uittaa kaikki ruoat siellä ennen syöntiä.
Ap jos näkisit, kuinka paljon bakteereja on joka paikassa, heräisit yöllä omiin kauhunhuutoihisi.
Mietin ja sen vuoksi huuhtelen mustikoita ja mansikoita vettä säästelemättä 1-2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aina kun ostan heviosastoltakin, niin ajattelen, että joku on käyttänyt sormeaan pyllynreiässään ja hieronut sillä uusia perunoita. Niissä on hyvä maku juuri tämän takia ja aina haistelen myös perunat ja porkkanat kaupassa, että kannattaako niitä ostaa. Jos haisee kakkalle, niin sitten ostoskoriin.
minä kuorin perunat aina kaupassa ennen punnitsemista ja jätän kakkaiset kuoret kauppiaalle
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika näitä mietintöjä :-). Itse poimin satunnaisesti marjoja myyntiin. Ostan aina uudet elintarvikelaatuiset valkoiset ämpärit, myymilleni marjoille. Pesen kätöseni ennen metsään lähtöä, minne pakkaan mukaan ison pullon vettä ja pienen pyyhkeen, pestäkseni välillä kötöseni. Poimin poimurilla, jolloin en juurikaan marjoihin edes koske. Kotona putsaan marjaputsarilla, eli puhtain sormin poimin marjojen joukosta roskat pois, jotka ei siiviläm läpi putoa. Ei siinä paljoa niitä marjoja hiplailla. Okein, olen nainen, joka saanut alkujaan elintarvikealan koulutuksen, jonka jälkeen vielä työskennellyt elintarvikelaboratoriossa. Hygienia hallussa. Kaipa niitä muunkin laisia marjanpoimijoita voi olla, mutta enpä nyt itse ainakaan marjojen syöntiä alkaisi karttamaan. Maailma kun on "pöpöjä" täynnä ja se oma kännykkä on todennäköisesti vaarallisempi, kuin mustikat poimijan jäljiltä :-).
entäs, kun ne poimijat koskevat omaan kännykkäänsä metsässä?
Kuinka paljon eläimet käy nuolemassa ja pisdimäasä marjojen päälle.
Väärin arvattu. En poimi koskaan marjoja, en käy koskaan kirpparilla ostamassa enkä myymässä mitään enkä myöskään koskaan kerää muiden pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon eläimet käy nuolemassa ja pisdimäasä marjojen päälle.
Miksi eläin nuolisi marjoja niitä syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se poimija käsiään pesee joka pissillä käynnin jälkeen. Metsäkakista puhumattakaan.
Mulla ainakin on aina mukana vettä ja desinfiointipyyhkeitä. Miksi luullaan että poimijoilta puuttuu perushygieniatavat?
Oletko koskaan käynyt vaikkapa huoltoasemalla miestenvessassa? Siellä kummasti avartuu käsitys ihmisten hygieniatasosta
Vierailija kirjoitti:
Jos rupeaa oikein miettimään ja analysoimaan, ei voi syödä eikä koskea yhtään mihinkään. Tietenkin voi ostaa isot kanisterit desinfiointiainetta ja uittaa kaikki ruoat siellä ennen syöntiä.
Mitä tarkoitat ruoan desinfiointiaineella? Kirkasta moniprosenttista viinaa?
Joskus olen huuhtonut likaiset kirsikat miedolla etikkavedellä astiassa ja sen jälkeen pelkällä juoksevalla vedellä siivilässä.
ja niistää käsiinsä