Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tökkivät sormella hääkakkua, söivät rypäleet juustopöydästä HS kysyi lukijoilta, pitääkö lapset kutsua häihin

Vierailija
21.06.2024 |

HESARI

Kysymys siitä, pitääkö lapset kutsua häihin, jakoi Helsingin Sanomien kyselyssä voimakkaasti mielipiteitä.

Kyllä lasten täytyy päästä joka paikkaan ja tehdä mitä haluavat lapset ovat tulevaisuutemme ja tuovat veikeää iloa hääjuhlaan mikä voi muuten kärsiä hiukan jäykästä ilmapiiristä. Ja morsian voi erehdyksisään kuvitella että tämä on hänen suuri päivä, erehdys se kuuluu lapsille.

Häät, hautajaiset, syntympäiväjuhlat, lentokone, juna, bussi kaikki avointa temmellyskenttä lapsille ja aikuiset ovat hiljaa silloin

Kommentit (358)

Vierailija
321/358 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi etovapekkariset ovat pyytämättä pakottamassa vieraiden ihmisten häiden kutsuvieraslistat lastenmehukesteiksi?

Vierailija
322/358 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsettomien häiden lisääntyminen on ehdottomasti hyvä asia. Tämä ei tarkoita sitä, että ihmisistä olisi tullut lapsivihamielisempiä, vaan että omat toiveet uskalletaan sanoa aiempaa suoremmin. Eiköhän jokainen ole sitä mieltä, että jos hääpari maksaa pitkän pennin saadakseen haluamansa kaltaiset juhlat, heillä on myös oikeus laatia itse vieraslistansa. Se ei tarkoita, että kyseinen pari vihaisi lapsia, vaan että haluavat säilyttää häiden tunnelman itselleen mieleisinä. Jos jonkun mielestä on itsekästä, että hääpari saa itse järjestää itselleen sopivat häät, voisi ehkä miettiä, että onko ennemmin itse se itsekäs, jos tahtoo väkisin toimia hääparin tärkeänä päivänä heidän toiveitaan vastaan. Ehkä juuri sinun unelmahäihisi kuuluu lasten kiljahtelu, mutta älä automaattisesti oleta, että kaikki ovat sinun kopioitasi." -Jenni, 31-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/358 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päädyin pitämään lapsettomat häät veljeni lasten takia. En voinut jättää vain heitä kutsumatta, joten tahdikkain vaihtoehto oli rajata yleisesti lapset pois. En halunnut pilata hääpäivääni katselemalla sitä menoa, on todella raivostuttavaa.

Ovat jo isoja, yli kymmenvuotiaita, mutta heillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Tämä ei tietenkään ole lasten syy, vaan heidän vanhempiensa, eli veljeni ja tämän vaimon. Näiden kylään kutsuminen tai heidän kanssaan samassa kyläpaikassa olo on painajaismaista. Kuudesluokkalainen istuu naama norsun veellä ja kyselee alusta loppuun muutaman minuutin välein milloin lähdetään. Vanhempi ei reagoi mitenkään, ei vastaa kysymykseen eikä ohjeista että tuollainen käytös on epäkohteliasta.

Kaikilla näillä lapsilla tarjoiluihin suhtautuminen epäileväistä. Jos tarjolla on mitä tahansa muuta kuin sipsiä, karkkia, jäätelöä, nugetteja tai pizzaa, tarjoiluille yökkäillään avoimest

No eihän noista kahdesta veljen lapsesta olisi pahemmin ollut häissä mitään haittaa. Siinähän olisivat mököttäneet ja yökötelleet.

Taisit olla vain niin pihi, että rajasit siksi lapset pois häistäsi?

Mun mielestä, jos ei ole varaa, eikä taitoa järjestää kunnon häitä, on parempi vain jättää hääjuhlat pitämättä. Toki sitten ei saa niitä häälahjoja, joita lapsensa kotiin jättäneetkin toisi.

Vierailija
324/358 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päädyin pitämään lapsettomat häät veljeni lasten takia. En voinut jättää vain heitä kutsumatta, joten tahdikkain vaihtoehto oli rajata yleisesti lapset pois. En halunnut pilata hääpäivääni katselemalla sitä menoa, on todella raivostuttavaa.

Ovat jo isoja, yli kymmenvuotiaita, mutta heillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Tämä ei tietenkään ole lasten syy, vaan heidän vanhempiensa, eli veljeni ja tämän vaimon. Näiden kylään kutsuminen tai heidän kanssaan samassa kyläpaikassa olo on painajaismaista. Kuudesluokkalainen istuu naama norsun veellä ja kyselee alusta loppuun muutaman minuutin välein milloin lähdetään. Vanhempi ei reagoi mitenkään, ei vastaa kysymykseen eikä ohjeista että tuollainen käytös on epäkohteliasta.

Kaikilla näillä lapsilla tarjoiluihin suhtautuminen epäileväistä. Jos tarjolla on mitä tahansa muuta kuin sipsiä, karkkia, jäätelöä, nugette

Sun mielipidettä ei kysytä, pysy vaan itse pois ja luetuta kutsun "ei lapsia" -kohta jollakin lukutaitoisella ja ole vaan tuomatta kutsumattomat ei-toivotut kersasi.

Vierailija
325/358 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla näillä lapsilla tarjoiluihin suhtautuminen epäileväistä. Jos tarjolla on mitä tahans

Miksi kokisit vaikeaksi ja epäkohteliaaksi järjestää itsellesi ja puolisollesi mieluisat häät? Kyllä on yhteiskunta taas ehdollistanut ja siementänyt propagandansa.

Koska haluaisin juhlia päivää minulle tärkeiden ihmisten kanssa, jos ei heitä halua mukaan tai huomioida niin samahan tuo juhlia kahdestaan. Järki hoi!

Vierailija
326/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asian pitää olla kategorisesti jompaa kumpaa? Meillä päädyttiin siihen, että osan perheistä lapset ovat tervetulleita ja osan ei. Tämä riippui tasan siitä, osaavatko lapset käyttäytyä vai ei. Meillä on suvussa monenlaista perhettä; on niitä, joiden lapset osaavat istua pöydässä, osaavat sanat "kiitos", "anteeksi" ja "saisinko" ja pukeutuvat juhliin mielellään juhlan vaatimalla tavalla. Sitten on näitä perheitä, joiden lapset käyttäytyvät kuin eläimet; eivät koskaan pukeutu muuhuin kuin farkkuihin ja huppariin, joka toinen sana on kirosana ja jotka eivät pysy paikoillaan 5 minuuttia kauempaa kuin kahleiden avulla. Voitte arvata, kumman ryhmän lapset kutsuttiin ja kumman ei.

Vierailija
328/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on lapsilla vänivanhempiensa lietsomina krokotiilinkyyneleistä itkuntuhruiset silmät kun ei päästä lapsettomiin häihin.

Vierailija
329/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

@PekkarinenElina

"Onnea teille Sami. Ajattelin viedä tämän keskustelun yleisemmälle tasolle, toivottavasti et pahastu. Mitäpä, jos joku ilmaisisi hääkutsussaan, että ei halua paikalle vanhuksia tai vaikkapa vammaisia ihmisiä? Voisiko niin tehdä? Jos ei voisi, niin miksi ei?"

Ei uskoisi olevan todellista: toisten ikiomia häitä koskien hän julkeaa ryhtyä pyytämättä ja vastoin hääparia 'ajattelemaan' minäminäminänsä Ainoaa Oikeaa Mielipidettä ja Ainoaa Oikeaa Yleispätevää Toimintatapaa, muutenkin päsmäröimään _keskustelua yleiselle tasolle_, samalla tyrkyttäen omia agendojaan perhenormatiivisuutta ja pronatalismipropagandaa?

Toivottavasti pahastuivat (ihan aiheesta) ja julkaisevat terävän vastineensa, josta pekkaroija(t) voisi(vat) ottaa opikseen.

Ps. jos lasten on välttämätöntä päästä piehtaroimaan hääjuhliin niin miksei itse järjestä non-stop höplöp mehukestihäitä?

Vierailija
330/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vietätte aikaa noin huonotapaisissa porukoissa? Fiksuilla vanhemmilla on hyväkäytöksiset lapset

Kaikista fiksuimmilla vanhemmilla on niin hyväkäytöksiset lapset, että niitä lapsia ei lapsettomalla vela-pariskunnalla ole lainkaan. Tästä ketjusta ilmenee: vaikka kuinka yrittää jättää kutsumatta K18-ipanat/muuten ei-toivotut lapset niin niin vaan tupataan silti sekä lapsiasia-amebakin tuppaa kommentoimaan kuinka väärin on itse valita ja päättää häidensä vieraat.

Vierailija
331/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20056776

24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita

Vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyy, mutta moni omasta halustaan lapseton kokee syrjintää ja vähättelyä. Tutkijan mukaan vapaaehtoisesti lapseton (ei siis lapsi/äiti/isä!) voi pahimmillaan jäädä yhteiskunnassa ulkopuoliseksi.

Vierailija
332/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomiin häihin lastentyrkyttäjille pohdittavaksi: velat eivät ikinä itkien vaadi lapsellisia häitä lapsettomiksi.

Miksi te ette ole yhtä tasapainoisia (esimerkillisyysvastuu lapsillesi) ja hyväkäytöksisiä, missä siis menee pieleen?

Vierailija
333/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin otsikosta että tökkivät sormella peräaukkoa..

No, kaikelviisii on maailma väärällään.

Meillä täällä Heinävedellä on ollut tapana sellainen hääleikki, että sulhasen vanhemmat työntävät sormen sulhasen peräaukkoon samalla kun kyselevät juhlakansan edessä onko sulhasella ollut miesrakkaita.

Vierailija
334/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asian pitää olla kategorisesti jompaa kumpaa? Meillä päädyttiin siihen, että osan perheistä lapset ovat tervetulleita ja osan ei. Tämä riippui tasan siitä, osaavatko lapset käyttäytyä vai ei. Meillä on suvussa monenlaista perhettä; on niitä, joiden lapset osaavat istua pöydässä, osaavat sanat "kiitos", "anteeksi" ja "saisinko" ja pukeutuvat juhliin mielellään juhlan vaatimalla tavalla. Sitten on näitä perheitä, joiden lapset käyttäytyvät kuin eläimet; eivät koskaan pukeutu muuhuin kuin farkkuihin ja huppariin, joka toinen sana on kirosana ja jotka eivät pysy paikoillaan 5 minuuttia kauempaa kuin kahleiden avulla. Voitte arvata, kumman ryhmän lapset kutsuttiin ja kumman ei.

Minkäslaista verta tämä herätti, loukkaantuiko kaikki vai vaan osa suvusta? (ja koskiko sama jaottelu myös muita vieraita?)

Vierailija
335/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/perhe/art-2000008421786.html  

Mikäli kutsussa lukee teksti lapsivapaat juhlat, on räikeä etikettivirhe tuoda lapset juhliin. 

Vierailija
336/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä, jos ei ole varaa, eikä taitoa järjestää kunnon häitä, on parempi vain jättää hääjuhlat pitämättä. Toki sitten ei saa niitä häälahjoja, joita lapsensa kotiin jättäneetkin toisi"

Jos olet tuomassa häälahjaksi uuden auton, niin tuo vaan ne lapsesi mukanasi. Muuten mulle on tärkeämpää viihtyisät juhlat, kuin joku muutaman satasen vaasi.

Vierailija
337/358 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomiin häihin lastentyrkyttäjille pohdittavaksi: velat eivät ikinä itkien vaadi lapsellisia häitä lapsettomiksi.

Miksi te ette ole yhtä tasapainoisia (esimerkillisyysvastuu lapsillesi) ja hyväkäytöksisiä, missä siis menee pieleen?

.

Vierailija
338/358 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan lapsettomia häitä ja pidän sellaisia järjestävinä vähän tunnevammaisina. Turha urputtaa, koska tämä on minun mielipiteeni ja minulla on oikeus tehdä siitä itseni näköinen. Minä minä minä minä.

Vierailija
339/358 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähipiirissäsi lapset ovat riehuvia riiviöitä, niin kannattaa pysähtyä peilin ääreen miettimään, mikä omissa elämänvalinnoissasi on mennyt pieleen, kun olet ajautunut tuollaiseen porukkaan.

Ei se todellakaan ole omista elämänvalinnoista kiinni, jos tuttavapiirissä on rasavillejä tottelemattomia lapsia. Tämä on asia josta voidaan loputtomiin kinata, mutta kyllä nykyään on paljon vanhempia, jotka eivät viitsi lapsiaan komentaa. Ja näitä löytyy ihan normaalien ihmisten joukosta.

Vierailija
340/358 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20056776

24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita

Vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyy, mutta moni omasta halustaan lapseton kokee syrjintää ja vähättelyä. Tutkijan mukaan vapaaehtoisesti lapseton (ei siis lapsi/äiti/isä!) voi pahimmillaan jäädä yhteiskunnassa ulkopuoliseksi.

No ei ihme, kun asenne ontällainen mitä täällä saa lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä