Miksi kaikkia mielipiteitä ei sallita? Miksei saa sanoa, että ei halua tänne enää yhtään ulkomaalaista?
Minusta on vaarallista, kun tietyt ryhmät alkavat sitten paisua ja muukalaisviha kytee. Kaikkien mielipiteiden pitäisi saada tulla julki sellaisina, kuin ne ihmisten päässä ovat.
Kommentit (239)
sinne Varissuolle ihannoimiensa ulkomaalaisten pariin nauttimaan monikulttuurisuuden antimista. Miksi ihmeessä sinne on päästetty valkoista roskasakkia. Eikö eliitti ole osannut pitää puoliaan.
Se olin muuten minä, joka kysyin mielipidettäsi pikkusiskostasi...
Vierailija:
Tämä on oikeasti todella hauska asia sikälikin, että näitä " rasisti" kommentteja yleensä heittelevät ilmaan sellaiset ihmiset joilla ei ole sitä aitoa, arjen joka päiväistä KOKEMUSTA tyypillisistä " mamuongelmista" ; asutaan esimerkiksi Helsingin Eirassa, missä ei taatusti ole em. kansalaisuuksia edustettuna, jotka Suomessa eniten ongelmia aiheuttavat.Ja sanomattakin on selvää, että tämä kritiikki ei koske niitä " mamuja" jotka osaavat olla täällä " ihmisiksi" eli sopeutuvat tämän yhteiskunnan / kulttuurin / uskonnon asettamiin sääntöihin ja kantavat kortensa kekoon niin sanotusti.
t. 31
Minä heittelen usein rasistikommentteja, koska perheeni jäsenillä on niitä aitoja, kovia arjen kokemuksia.
Mieheni tekee kokopäiväduunia 6 päivää viikossa ja elättää tuolla palkalla 2 lasta, opiskelevan, kohta äippälomalle jäävän vaimon ja makselee vielä kotimaahansa esim. vanhempiensa sairaalamaksuja.
Paskaa tulee silmille kadulla, kaupassa, missä tahansa, mihin päivän aikaan tahansa.
Lapseni ovat jo pienen ikänsä aikana joutuneet monesti rasististen hyökkäysten kohteeksi, jopa fyysisten sellaisten.
Siksipä minulta ei riitä ymmärrystä jollekulle Suomen sisun hännystelijälle, jonka oma kapasiteetti ei riitä asioita ymmärtämään vaan toisten aatteita toistellaan kuin papukaija.
Minä ymmärrän osittain sellaisen henkilön kaunan ulkomaalaisia kohtaan, joka on itse joutunut jonkin väärinteon kohteeksi ulkomaalaisen taholta. Hänenkään tapauksessaan en ymmärrä sitä, että sitten kaikki maahanmuuttajat niputetaan samaan joukkoon.
Mutta minä en ymmärrä tyyppejä, joilla ei ole minkäänlaista omaa tietoa/mielipidettä asioista, mutta silti pitävät kovaa meteliä käyttäen perusteinaan iltapäivälehtien lööppejä tai ääriryhmien propagandatekstejä. Siis metelöivät vaikkeivät tiedä tuon taivaallista, mistä on loppu viimeksi kyse.
Minä vedän näihin keskusteluihin aina sen väkivallan uhan, joka minun lapsillani ja miehelläni, jopa minulla heidän seurassaan, on läsnä. Vieraat ihmiset, jotka eivät tiedä meistä yhtään mitään, katsovat oikeudekseen uhata meitä. Ja oikeuttavat omat tekonsa vetoamalla erinäisiin rasistisiin aatteisiin ja ajatuksiin, omaamatta todellista tietoa tuon uhrinsa tavoista saati kulttuurista. Ja nimenomaan kaikki teidän rasistien typerät julkiset lietsonnat ja mielipiteet pistävät aivottomille täysin kieroutuneita ajatuksia sinne muuten niin onnettoman tyhjään aivokoppaan.
Kiitos teille kaikille mieheeni ja lapsiini kohdistuvasta seuraavasta päällekarkauksesta tai uhkailusta.
Miksi niitten rasisti-ammarien annetaan asua niillä maahanmuuttajarikkailla alueilla? Eihän ne osaa arvostaa sitä rikkautta mikä siellä on!
Asuu meidänkin alueella maahanmuuttajia: ovat esim. yliopistolla opettajina, asiantuntijoina, jne.
T: turkulainen
Vierailija:
sinne Varissuolle ihannoimiensa ulkomaalaisten pariin nauttimaan monikulttuurisuuden antimista. Miksi ihmeessä sinne on päästetty valkoista roskasakkia. Eikö eliitti ole osannut pitää puoliaan.
Onko rasisti siis yhtä kuin henkilö, jolla on maahanmuuttokriittisiä mielipiteitä, joka toivoo tiukempaa maahanmuuttopolitiikkaa? Miten tällaiset mielipiteet uhkaavat teidän turvallisuuttanne?
vaan on kiihoittamista kansanryhmää vastaan ;)
ainoatakaan ulkomaalaista, paitsi suoraan töihin, väliaikaisesti opiskelemaan tai avioliiton kautta. Kaikki pakolaiset pitää ajan mittaan palauttaa, kun olot kohentuvat. Näillä toimenpiteillä säästetty suuri rahamäärä pitää lähettää kehitysapuna köyhiin maihin, jossa se hyödyttää kaikkia. Ei vain niitä törkeitä pyrkyreitä, jotka tänne tulevat.
Pakolaisstatuksella ei saa enää ottaa ainoatakaan ei-länsimaalaista ihmistä. Heidät pitää sijoittaa samantapaista kulttuuria edustavaan maahan.
Eivät erota asioita toisistaan vaan vaahtoavat ja kärjistävät vaan järkeä vailla.
Minä olen ihan oikeasti pahoillani siitä, että sinä joudut perheesi kanssa kokemaan tuollaista väkivallan uhkaa = (. Sen edesauttaminen ei todellakaan ole tässä kenelläkään tarkoituksena. Väkivalta ei ratkaise yhtään mitään, eikä kenelläkään pitäisi olla sellaista valtaa toiseen ihmiseen, se on totaalisen väärin.
Toisaalta ymmärrän kyllä mistä se uhkakuva ihmisten mielissä nousee; en sitä väkivallan tekoa, mutta sen mikä siihen provosoi. Ei kukaan voi muuttaa toiseen maahan sillä lähtöajatuksella, ettei aio muuttaa itsessään ts. käytöksessään mitään, olla niin itsekäs ja itsepäinen välittämättä tippaakaan muista tai ympärillä vallitsevasta kulttuurista. Ymmärrettävästi se pelkoreaktio mikä ihmisillä nousee, on myöskin yhtä vahva. Koetaan, ettei ole enää muuta ratkaisua.
Oma sukuni on myös muuttanut toiseen maahan - ja ovat siis siellä maassa nyt maahanmuuttajina olleet jo 20 vuotta. He ovat opetelleet kielen ja samaistuneet kulttuuriin, se mitä he ovat säilyttäneet suomalaisuudesta, ei haittaa ketään, ei ole provosoivaa tai edes näkyvää, ja uuden maan kulttuuri / uskonto etc. tukee suomalaista mallia toimia.
Se, että esimerkiksi kiihkomielinen ja kiihkouskovainen (etenkin islam) irakilainen muuttaa Suomeen täysin haluttomana muuttaa itsessään tai ajattelussaan mitään (siis valmiiksi jo asenteella " minä en aukaise mieltäni yhtään - muut aukaisevat mieltään minun suhteeni" ) ei yksinkertaisesti TOIMI tässä yhteiskunnassa - tai ei sen pitäisi toimia missään yhteiskunnassa. Se ei ole oikein! Ensin sillä kiihkomielisyydellä saadaan aikaan omassa kotimaassa kauheat uskonsodat, kiihkot ja aggressiot ja sitten kun olo ja elo siellä käy liian vaaralliseksi (mikä on ihan selvä asia, että tarpeeksi vihaa lietsottaessa niin tapahtuu), muutetaan tänne Suomen järjestykseen ja rauhaan, mutta ei ymmärretä siltikään niitä syitä mitkä ajoivat tilanteen kärjistymiseen siellä alkuperäisessä omassa kotimaassa - silloin vain tullaan ja toistetaan niitä samoja virheitä / huonoksi havaittuja käytösmalleja. Eikä sitä mielestäni pidäkään hyväksyä.
t. 31
T: lääkäri ja lakimies (kaksi korkeakoulututkintoa siis)
Vierailija:
Eivät erota asioita toisistaan vaan vaahtoavat ja kärjistävät vaan järkeä vailla.
Vierailija:
Onko rasisti siis yhtä kuin henkilö, jolla on maahanmuuttokriittisiä mielipiteitä, joka toivoo tiukempaa maahanmuuttopolitiikkaa? Miten tällaiset mielipiteet uhkaavat teidän turvallisuuttanne?
Miten mieheni ja lapseni uhkaavat sinun turvallisuuttasi? Ihonvärillään? Mitään muutahan et heistä tiedä.
Alempaa löydät toistettuna ne aiemmat perusteluni, toivottavasti kykenet ne nyt käsittämään.
Minulla määritelmä liippaa tähän samaan kuin Wikipedian määritelmä: " Rasismi eli rotusyrjintä on ideologia tai toiminta, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden, " kansanluonteen" , kielen tai kulttuurin erilaisuus oikeuttaa myös eriarvoisen kohtelun eli syrjinnän. Rasismia ovat myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."
Englantilainen sosiologi Robert Miles on myös todennut asiasta, niinkuin se useimmiten on:
" Ideologiaksi ymmärrettyä rasismia erottaa ensinnäkin se, että siinä jokin biologinen tuntomerkki tai tuntomerkit merkityksellistetään kriteerinä, jonka perusteella tietty kollektiivi voidaan tunnistaa [...] Toiseksi näin tunnistettuun ryhmään täytyy liittää kielteisesti arvotettuja lisätuntomerkkejä ja/tai se täytyy representoida [esittää, kuvata] niin, että se aiheuttaa kielteisiä seurauksia muille ryhmille."
Mutta minä en ymmärrä tyyppejä, joilla ei ole minkäänlaista omaa tietoa/mielipidettä asioista, mutta silti pitävät kovaa meteliä [b]käyttäen perusteinaan iltapäivälehtien lööppejä tai ääriryhmien propagandatekstejä[/b]. Siis metelöivät vaikkeivät tiedä tuon taivaallista, mistä on loppu viimeksi kyse.
Minä vedän näihin keskusteluihin aina sen väkivallan uhan, joka minun lapsillani ja miehelläni, jopa minulla heidän seurassaan, on läsnä. Vieraat ihmiset, jotka eivät tiedä meistä yhtään mitään, katsovat oikeudekseen uhata meitä. [b]Ja oikeuttavat omat tekonsa vetoamalla erinäisiin rasistisiin aatteisiin ja ajatuksiin, omaamatta todellista tietoa tuon uhrinsa tavoista saati kulttuurista. Ja nimenomaan kaikki teidän rasistien typerät julkiset lietsonnat ja mielipiteet pistävät aivottomille täysin kieroutuneita ajatuksia sinne muuten niin onnettoman tyhjään aivokoppaan[/b].
sukuni on muuttanut Venäjältä 1800-luvun lopulla. Eivät kuitenkaan vapaaehtoisesti, vaan arvalla valittiin tänne muuttajia. Sukuni on sopeutunut täysin. Muuttaneet nimensä sumalaisiksi, venäjän kieltä ei osaa kukaan ja uskontokin on vaihdettu luterilaiseksi. Olemme sulautuneet. Tämä sopii minulle oikein hyvin. Kaikkien tänne tulevien pitäisi olla halukkaita tekemään samoin.
Maahanmuuttajat, pakolaiset, ulkomaalaiset, ' neekerit' ...samaa sakkia kaikki ja jokainen ulos maasta.
Nokialla työskentelevä intialainen tai englantilainen insinööri, hizbollahin lippua raivoisasti heiluttava palestiinalainen, sudanilainen bussikuski, jamaikalainen työtön muusikko, somalialainen tai irakilainen pakolainen, ruotsalainen tai amerikkalainen opettaja, puolalainen, venäläinen tai virolainen lääkäri -samanlaisia kaikki.
Vierailija:
ainoatakaan ulkomaalaista, paitsi suoraan töihin, väliaikaisesti opiskelemaan tai avioliiton kautta. Kaikki pakolaiset pitää ajan mittaan palauttaa, kun olot kohentuvat. Näillä toimenpiteillä säästetty suuri rahamäärä pitää lähettää kehitysapuna köyhiin maihin, jossa se hyödyttää kaikkia. Ei vain niitä törkeitä pyrkyreitä, jotka tänne tulevat.Pakolaisstatuksella ei saa enää ottaa ainoatakaan ei-länsimaalaista ihmistä. Heidät pitää sijoittaa samantapaista kulttuuria edustavaan maahan.
Minä ainakin laitoin, että minulle käyvät tänne tulijoiksi: avioliiton kautta tulevat, suoraan töihin tulevat, samanlaisesta kulttuurista tulevat.
Näitä tulijoita en suvaitse: erilaisista kulttuureista tulevat siirtolaiset/pakolaiset/rikolliset.
Vierailija:
Ihanasti teillä menee puurot ja vellit sekaisin.Maahanmuuttajat, pakolaiset, ulkomaalaiset, ' neekerit' ...samaa sakkia kaikki ja jokainen ulos maasta.
Nokialla työskentelevä intialainen tai englantilainen insinööri, hizbollahin lippua raivoisasti heiluttava palestiinalainen, sudanilainen bussikuski, jamaikalainen työtön muusikko, somalialainen tai irakilainen pakolainen, ruotsalainen tai amerikkalainen opettaja, puolalainen, venäläinen tai virolainen lääkäri -samanlaisia kaikki.
Kiitos sinulle siitä :)
terkuin 104
Tässä ei nyt ollut tarkoitus puhua rasismista, vaan maahanmuuttopolitiikasta. Siitä, miten ei ole sallittua sanoa, että ei halua Suomeen lisää sosiaalipummeja ja rikollisia, vaan kannattaa työperusteista maahanmuuttoa. Onko tämä siis rasistinen mielipide?
Valitettavasti niin usein se ulkomaalaistaustainen henkilö antaa omalla käytöksellään oikeutusta näihin rasistisiin tuntemuksiin. Kollektiivinen tunne / ajatus / vastustus jotakin ihmisryhmää kohtaan muissa syntyy nimenomaan niistä yhteisistä kokemuksista.
Jos ei haluta kokea rasismia, miksi pitää käyttäytyä siten, että juuri sitä itseään muissa herättää ja provosoi?
t. 31
Jos ei halua Suomeen maahanmuuttajia kuin maahanmuuttajia, onko silloin suvaitsematon ja rasisti?
Pitäisikö meidän kaikkien nyt vain olla hiljaa rivissä (kuin lampaat), ottaa vastaan se mitä annetaan - sitten voisimme ainakin sanoa olevamme suvaitsevaisia?
Miksi se on niin vaikeaa käsittää, että joskus ns. rasististen mielipiteiden (ts. ajatusten, jotka käsitetään yleisesti rasistisiksi) taustalla on se oma kokemus ja sitä ajatustaan pystyy myös perustelemaan? Millä sinä perustelet tuota näennäistä suvaitsevaisuuttasi?
Kerroppa minulle miten sinä reagoisit näissä tilanteissa;
Kuvittele itsesi kaupungin vuokra-asuntoon kerrostaloon missä naapureitasi ovat irakilaiset, somalit, jokuset suomalaiset ja 1 perhe Intiasta. " Irakien" poikalapset leikkivät joka päivä rappukäytävässä huutaen ja mekastaen, samalla myös rikkovat kaiteita ja sotkevat mm. portaita ja hissiä. Koska ei voida aukottomasti todistaa KUKA tuhon on tehnyt (silminnäkijä havainnot eivät riitä), kaikki kollektiivisesti maksavat (siis jokainen asukas) suurempaa vuokraa jotta tuhot ja niiden korjaus saadaan katettua.
Onko ok?
Kuvittele toinen tilanne, ongelmana sama perhe. Irakipoika (ikää 9 v. ja kasvanut kuin pellossa) heittää isolla kivellä toista poikaa päähän - ei mitään seuraamuksia. Miksikö? Siksi, koska ei saa ketään osoittaa sormella / syytellä ---> sinuahan voidaan luulla vaikka rasistiksi! Ja ko. pojalla ei ole kotonaan minkäänlaista kasvatusta, koska perheen isä uskoo (kulttuurinsa oppien mukaisesti) ettei nimenomaan POIKALAPSIA saa kauheasti kieltää ja komentaa, jotta ei tapeta heidän itsetuntoaan - päinvastoin tätä omanarvontuntoa ja pärjäämistä elämässä pönkitetään siten, että ihan kaikki teot hyväksytään. Saman perheen tyttölapset käyttäytyvät hyvin ja heillä on kova kuri kotona.
Onko ok?
Olet parisuhteessa henkilön kanssa, joka on kotoisin sanotaan nyt vaikka Etelä-Amerikasta. Hän vie rahapussistasi rahaa sanomatta sitä sinulle, koska sinulta sitä nyt sattuu löytymään ja hän on hieman " short on cash" - heidän moraalinsa mukaan tämä on siis ihan sallittua (ts. siinä ei nähdä suurta väärää) eli hän ei ymmärrä miksi sinä siitä suuttuisit. Heidän maassaan se on vain pärjäämistä, ja se ihmisten paljous niukat resurssit ja kova kilpailu ihan kaikesta on edesauttanut sitä, että moraali värittyy nimenomaan sen pärjäämisen kautta, ei sen kautta mikä on hyvää ja oikein meidän mielestämme, jotka nautimme hyvin vointia.
Olisiko tämä ok?
Huomaatkos nyt jotakin olennaista ajattelustasi?
t. 31