Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikkia mielipiteitä ei sallita? Miksei saa sanoa, että ei halua tänne enää yhtään ulkomaalaista?

Vierailija
30.01.2007 |

Minusta on vaarallista, kun tietyt ryhmät alkavat sitten paisua ja muukalaisviha kytee. Kaikkien mielipiteiden pitäisi saada tulla julki sellaisina, kuin ne ihmisten päässä ovat.

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

suoraan töihin tulevat ja väliaikaisesti opiskelevat muutakin kulttuuria edustavat. Hyväksyn siis miehesi.

95

Vierailija
222/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskoni ei asu Suomessa, ja siellä missä hän asuu ei ole (merkittävää / samassa mittakaavassa olevaa) rasismia kuin Suomessa. Hän on syntynyt siinä maassa ja on sen maan kansalainen, eikä edes ulkonäöltään eroa valtaväestöstä niin paljoa, että kokisi elämänsä aikana merkittävää rasismia.

Pikkusiskoni tilanteesta huolimatta olen kyllä kykeneväinen asettumaan toisen ihmisen vaikeaan asemaan, empatiakykyni kyllä toimii - mutta haluan ajatella, että siinä rinnalla kulkee myöskin järki, jonka avulla pystyn ajattelemaan syitä sille MIKSI ihmiset ylipäätään käyttäytyvät rasistisesti. Ja kyllä täytyy sanoa, että ymmärrän kyllä miksi. Niinkuin jo sanoin, en hyväksy väkivaltaa, mutta ymmärrän mistä ja miksi sekin " oireilu" tästä kaikesta kumpuaa = /.

t. 31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan muu kuin sinä 95 ole vaahdonnut tuosta erilaisesta ulkonäöstä.

Vierailija
224/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole laitonta edes holokaustin kieltäminen. Eri juttu sitten, jos tarvitset kaikille mielipiteillesi varauksetonta kannustusta.

Vierailija
225/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sillä ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä, milloin alat käsittää sen?

Mutta sitäpä sinä et valkoihoisena kykene ymmärtämään.

Rasistisen väkivallan uhka leijuu täällä jokaisen ulkonäöltään suomalaisesta eroavan maahanmuuttajan yllä. Turpiin saa, oli sitten yliopiston proffa tai turvapaikanhakija, jos väri on väärä. Ja sillä värillä on merkitystä juuri nimenomaan silloin, kun puhutaan kenellä tänne loppujen lopuksi on oikeus tulla.

Väkivallalla uhkaillaan vaikkapa intialaista Nokian insinööriä tai turkkilaista pizzerian omistajaa siinä kuin somalialaista pakolaista. Siinä on se arjen todellisuus ja siksi maahanmuuttopolitiikka keskustelusta ei voi jättää rasismia täysin ulkopuolelle.

95

Vierailija
226/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole kukaan mitenkään uhkaamassa teitä. Oli tarkoitus keskustella siitä, millaista maahanmuuttopolitiikkaa olisi järkevää noudattaa. Maahanmuuttopolitiikkaan ei liity ihonväri. Sen perusteella ei ketään olla karkoittamassa maasta, siitä kukaan ei ole ollut huolissaan. Huolissaan olen itse siitä, millainen tulevaisuus on hyvinvointivaltiolla, jos maahanmuutto lisääntyy valtavasti. Kuka pitää huolen siitä, millaisia maahanmuuttajia tänne tulee? Pidetäänkö maahanmuuton ehtona työpaikkaa Suomessa? Nämä asiat minua kiinnostaisivat lähinnä ammattini puolesta, ja toivoisin, että niihin suhtauduttaisiin vakavasti, ja että niistä voitaisiin keskustella ilman noita rasismivouhkaajia.

Sitä paitsi en oikein usko, että erilainen ihonväri on tänä päivänä mitenkään eriskummallista tai että sen perusteella kukaan olettaisi mitään. Kansainvälinen adoptiokin on kuitenkin toiminut jo useamman kymmenen vuoden ajan samoin maahanmuuttajiakin alkaa olla jo toisessa polvessa, hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan integroituneina. Ne tulevat maahanmuuttajat minua kiinnostavat, ei teidän tilanne. Joten rauhoitu jo!

Vierailija
227/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksikään heistä ei ole kokenut rasismia, kun olemme asiasta keskustelleet. Aika naiivia sinulta olettaa, että olet ainoa tässä keskustelussa, jolla on jotakin tosielämän yhteyksiä maahanmuuttajiin ja voit oman tilanteesi perusteella heitellä tuota rasismikorttia aivan jokaiseen eriävään mielipiteeseen.

Vierailija
228/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Asiasta jotakin ihan henkilökohtaisesti tietävänäkö minulla ei sitten olekaan oikeutta esittää omaa mielipidettäni? Niin no eipä kai sitten, kun kuulun ihan väärän väriseen leiriinkin ;)

Vierailija
229/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Asiasta jotakin ihan henkilökohtaisesti tietävänäkö minulla ei sitten olekaan oikeutta esittää omaa mielipidettäni? Niin no eipä kai sitten, kun kuulun ihan väärän väriseen leiriinkin ;)

Muhi ihan rauhassa omassa maailmassasi rasismikuvitelmiesi kanssa, jos siitä jotakin tyydytystä saat.

Vierailija
230/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis myöskään ulkomaalaiseen mieheesi kohdistuvaa.

Vierailija
231/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat johtuvat siitä, että monissa maissa on jo aivan liian ahdasta. Törkeää työntää niitä ongelmia sitten tänne. Kohta täälläkin on liian ahdasta.

Vierailija
232/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että yksikään heistä ei ole kokenut rasismia, kun olemme asiasta keskustelleet. Aika naiivia sinulta olettaa, että olet ainoa tässä keskustelussa, jolla on jotakin tosielämän yhteyksiä maahanmuuttajiin ja voit oman tilanteesi perusteella heitellä tuota rasismikorttia aivan jokaiseen eriävään mielipiteeseen.

Luuletko, että kokemukseni perustuu vain omaan pikku perheeseeni? Voin heittää mitä tahansa vuosien (yli 20) varrella kokoamani asiantuntijatiedonkin perusteella.

Työskentelen vakihommissani maahanmuuttajien parissa. Olen työskennellyt sekä viranomaistyössä että järjestöpuolella ja nähnyt, kuullut ja oppinut aiheesta satojen ihmisten kertomusten ja kokemusten kautta. Olen työskennellyt erilaisissa asiantuntijatiimeissä ja ihan asiakastyössä ruohonjuuritasolla. Siksipä uskallan väittää, että tietämykseni sekä maahanmuuttopolitiikasta että rasismista ja muista ko. aiheisiin liittyvistä asioista on minulla jollakin lailla hallussa.

Tunnen hiukan enemmän kuin kymmenkunta niitä nokialaisiakin... mutta enhän minä tosissaan voi asioista mitään tietää... enhän?

Vierailija
233/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pystyt jankuttamaan tarkastellen asioita vain ja ainoastaan omasta ahtaasta näkökulmastasi ja syyttelemään kaikkia rasisteiksi ja väkivallan lietsojiksi?

Vierailija
234/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luuletko, että kokemukseni perustuu vain omaan pikku perheeseeni? Voin heittää mitä tahansa vuosien (yli 20) varrella kokoamani asiantuntijatiedonkin perusteella.

Mitä sitten pitäisi luulla, kun siitä miehestäsi olet vain koko ajan meuhkannut?

Vierailija
235/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selvästikään kykene erottamaan asioita toisistaan tai henkilökohtaista tilannetta mistään yleisemmistä linjoista. Sitä paitsi tuollainen roduista meuhkaaminen alkaa olla tällä saralla jo aika vanhanaikaista, kannattaa hieman päivittää tietoja, ettei tule työssään vain uusintaneeksi erotteluja.

Vierailija
236/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja tapahtuneet viimeisten kolmen vuoden aikana.

ja hakkaavat lapsiaan ja vaimojaan.

Niinkuin esim. tämä Oulun lähikunnan tapaus, missä äiti tappoi vauvan.

Vierailija
237/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan halua. Olen akateeminen ja perheellinen keski-ikäinen nainen.

Vierailija
238/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi pystyt jankuttamaan tarkastellen asioita vain ja ainoastaan omasta ahtaasta näkökulmastasi ja syyttelemään kaikkia rasisteiksi ja väkivallan lietsojiksi?

Keskustelu tästä aiheesta on aina sillä samalla pohjalla: maahanmuuttoa ei saa sallia neekereille, rättipäille, vinosilmille, ryssille jne. Kuinka moni teistä keskustelijoista kuitenkaan todellisuudessa tajuaa, että tänne tulee ihan länsimaistakin vääränvärisiä henkilöitä? Ja keskiverto rasistille tässä maassa se ihonväri tai vaatetus on todellakin se ainoa kriteeri, mihin ne ennakkoluulot perustuvat. Se näkyy myös tämän keskustelun kulussa. Lukaiskaapa alusta lähtien kaikki kommentit ja miettikääpäs sitten, miksi olen vastaillut välillä kärkevästikin. Ainahan vastaukseni ei ole ollut suunnattu vastaukseksi vain sille yhdelle, jonka kysymykseen ikäänkuin vastasin.

Yleinen suomalaisen sanonta on tämä: " En ole rasisti, mutta..." Sitten puhe jatkuu liki poikkeuksetta stereotypisoimalla kaikki Suomessa asuvat ulkomaalaiset (sana ulkomaalainen ei tietenkään sisällä valkoihoisia länsimaalaisia). Luultavasti osuvin rasismin synonyymi on juuri " mutta" mainitussa lauseessa. Vastaani on muuten tullut myös monia ihan valkoihoisia, rasismista täällä kärsiviä, maahanmuuttajia.

Maahanmuuttopolitiikasta pitäisi pystyä keskustelemaan ilman noita kaikkia sivuseikkoja, mutta siihenpä useimmat eivät kykene.

En itse hyväksy sosiaalipummeja, olivat sitten suomalaisia tai maahanmuuttajia. En pidä minkäänlaisesta hyysäyksestä, mutta en myöskään tietämättömästä hysteriasta. En myöskään kannata hallitsematonta maahanmuuttoa, mutta siitähän ei Suomen kohdalla koskaan tule olemaan pelkoa. Tänne muualta pyrkivien määrä kun nyt vain on niin minimaalinen verrattuna muiden maiden lukuihin.

95

Vierailija
239/239 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole rasisiti, mutta.... Tämä johtuu siitä, että heti kun esitää ulkomaalaisia koskevan negatiivisen kannanoton, niin toinen saattaa sanoa: olet rasisti. Se on ärsyttävää.